Analýza sektorů: Ricciardo mohl porazit Vettela, McLaren v Top 10, Williams nejrychlejší na rovinkách

Petr Hlawiczka, 23. května 2015, 17:30 Google+

ANALÝZA SEKTORŮ - MONAKO; Jaké časy dosahovali piloti během kvalifikace v ulicích Monte Carla v jednotlivých sektorech a jaké maximální rychlosti na rovinkách? Co bližšího o výkonnosti vozů můžeme z těchto dat vyvodit? A jaké strategie můžeme očekávat v závodě?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 25.05. 09:30) Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou St. Devote, do níž se obtížně brzdí, jak dnes několikrát předvedl Nico Rosberg, a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.

Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).

Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.

Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.

mapa
Mapa městského okruhu v Monte Carlu (zdroj: FIA)

V průběhu kvalifikace jsme viděli obrat formy obou pilotů Mercedesu: zatímco Rosberg začínal lépe a Hamilton se trápil s ovladatelností auta a měnil tlaky v pneumatikách a nastavení předního křídla, závěr byl opačný: Lewis předvedl parádní kolo a Nico prudce probržďoval do první zatáčky St. Devote. Brit si v Monaku připsal své první pole position, naposledy zde z první pozice startoval v roce 2006 v závodech GP2.

Hamilton byl nejlepší ve všech třech sektorech, nejblíže mu byl vždy jeho týmový kolega. V Q3 se podařilo poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola pouze Pérezovi, který absolvoval jen jednu jízdu, protože mu nezůstaly žádné super-měkké pneumatiky - ta se mu ale povedla náramně, proto odstartuje ze 7. místa. Teoreticky však mohlo být pět jezdců před ním.

Největší potenciál promarnil Grosjean, jemuž těsně unikl postup do elitní desítky. Pokud by dal dohromady ideální kolo, mohl zajet o 0,341 sekundy lepší kolo a skončit před Pérezem na 7. místě. Místo toho jej čeká po výměně převodovky až 16. pozice. Poprvé v letošní sezóně také prohrál se svým týmovým kolegou Maldonadem.

Špatné komunikace s boxovou zídkou litoval Ricciardo, který kolo nezačal se správným nastavením pohonné jednotky a s maximálním výkonem, jinak by dle svých slov byl jen v první zatáčce o dvě desetiny rychlejší a porazil by Vettela s Ferrari - v posledním sektoru byl s Red Bullem rychlejší dokonce o dvě desetiny.

nejrychlejsi sektory monako kvalifikace

McLarenu snaha o postup do Q3 nevyšla - Alonso musel svůj vůz kvůli problému s motorem (zřejmě opět MGU-H) odstavit na začátku Q2, ostrý pokus Buttona zbrzdily žluté vlajky v první zatáčce, kde skončil po Rosberg po jednom ze svých probrzdění.

Domnívá se, že nebýt chyby pilota Mercedesu, snadno by do Q3 postoupil. Button bude zítra po Grosjeanově a Sainzově penalizaci nicméně stejně z nadějné 10. pozice startovat. V součtu sektorů byl dokonce rychlejší než Pérez a na Lotusy mu scházelo něco přes desetinu.

"Jezdil rychle a dobře, rozhodně by postoupil i do Q3. Pokud by projel Sainte Devote normální rychlostí, v Q2 by skončil mezi prvními deseti, což by mu poprvé v této sezóně umožnilo postup do Q3. Nemá cenu plakat nad rozlitým mlékem, ale jsme samozřejmě frustrováni," uvedl závodní ředitel McLarenu Eric Boullier. Podle Fernanda Alonsa i výkonného ředitele Rona Dennise dnes mohli skončit dokonce šestí, což se však zdá být až příliš optimistické.

Maximální rychlosti potvrzují pokračující nadvládu motoru Mercedes, který obsadil první čtyři místa (a všech 8 vozů je v první dvanáctce). Massovi za tunelem komisaři naměřili 294,3 km/h, Williamsu však Monako vůbec nesedí - vůz FW37 vyniká spíše efektivitou než schopností generovat vysoký přítlak, kvůli tomu také nedokázali zahřívat pneumatiky a trápili se s přilnavostí. Brazilec proto skončil až na 14. pozici, zatímco nejpomalejší Rosbergův Mercedes (-5,9 km/h) druhý.

Ferrari je se svou pohonnou jednotkou německému týmu velmi blízko - pátý Ericsson ztrácel pouze 1,7 km/h. Oba Saubery a Ferrari se vlezly do mezi nejlepších deset z pohledu maximálních dosahovaných rychlostí. O něco lépe je na tom McLaren než Renault, Red Bully a Toro Rosso však jely s vyšším přítlakem - vůz MP4-30 je v aerodynamice stále pozadu. Podle některých inženýrů 50 % z celkové ztráty na Mercedes připadá na vrub šasi.

maximalni rychlosti monako kvalifikace

Rychlosti na konci třetího sektoru dobře vypovídají o výkonnosti motorů (neměří se hned za zatáčkou), dobrý signál o přítlaku dávají pro změnu rychlosti na konci druhého sektoru - čidlo je kousek za zatáčkou č. 12. Hezky to jde vidět například u Sauberů či Bottase - za tunelem sice byli velmi rychlí (-1,7 km/h), ale na konci S2 zaostává v maximálních rychlostech podstatně více (-9,4 km/h).

Pneumatiky a strategie
Letos poprvé jsme viděli v akci novou super-měkkou pneumatiku - nová je směs i konstrukce. Měla by být odolnější vůči drolení a tvorbě puchýřů a zároveň nabízet vyšší celkovou výkonnost. V ulicích Monaka byla o sekundu na kolo rychlejší než měkká směs, se kterou si v Q1 vystačili pouze vozy Mercedesu a Ferrari.

Zítra se očekává, že si v závodě piloti vystačí pouze s jednou zastávkou, protože degradace a opotřebení jsou v Monaku, kde je 80 % povrchu nově položeného, nízké. Pro velkou cenu vypsanou na 78 okruhů je teoreticky ideální start na super-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 27. kole.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Ricciardo mohl porazit Vettela, McLaren v Top 10, Williams nejrychlejší na rovinkách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 25.05.2015 09:30 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

GRAFIKA: Startovní rošt po trestech pro Grosjeana a Sainze - McLaren v první…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud