Jak dopadly souboje týmových kolegů v Suzuce

Petr Hlawiczka, 11. října 2010, 12:00 Google+

Jak si vedli piloti ve srovnání se svými týmovými kolegy v Japonsku, v němž dojely do cíle pouze dvě třetiny startujících?

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 12.10. 23:53) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Bridgestone

Sdílejte článek

Red Bull
Sebastian Vettel byl po celý víkend rychlejší než jeho kolega Mark Webber. Vyhrál kvalifikaci i závod a znovu se zařadil mezi vážné uchazeče o letošní titul. O hattrick ho připravil Webber až v posledním kole závodu, které bylo absolutně nejrychlejší.

Vettel měl jinak po celý víkend drobně navrch a v kvalifikaci, která se podruhé během uplynulých šesti let jela kvůli počasí až v den závodu, vyhrál těsně o 68 tisícin vteřiny. Teprve podruhé letos přetavil kvalifikační vítězství v 25 bodů.

Ferrari
K "vnitropodnikovým" soubojům mezi piloty Ferrari toho vzhledem k odstoupení Massy není tentokráte moc co psát. Zlomený Felipe po celý víkend výrazně za Fernandem zaostával. Stále se trápí s měkčí sadou pneumatik, v prostřední části kvalifikace na něj ztrácel téměř 0,6 vteřiny a nepostoupil.

V závodě předvedl v první zatáčce divoký manévr, když se chtěl vší silou dostat před Rosberga, přičemž vyjel na trávu a sestřelil Vitantonia Liuzziho. Alonso naproti tomu podal opět výborný výkon, leč tentokráte mu vůz více než třetí místo neumožnil.

McLaren
McLaren byl o víkendu za svými hlavními soupeři o něco pozadu. Nepomohla tomu samozřejmě Hamiltonova chyba v prvním tréninku, v němž vážně poškodil svůj vůz. Nefungovaly ani některé novinky - obzvlášť zadní křídlo s novým řešením F-kanálu, který poprvé neústil do horní klapky, ale do spodního hlavního profilu. To mělo umožnit k dřívějšímu odtrhávání proudů vzduchu a celkově k efektivnějšímu fungování - žel nestalo se tak a oba piloti nakonec do kvalifikace i do závodu nastoupili se starší verzí.

V kvalifikaci Hamilton již po jedenácté porazil svého kolegu, tentokrát rozdílem 2 desetin vteřiny. Kvůli výměně převodovky po třetím tréninku byl však potrestán odsunem na 8. příčku startovního roštu.

V závodě McLaren zariskoval s Buttonovou strategií, která se nakonec neukázala být nikterak výhodná, s čehož byl úřadující mistr světa, který se po výborném startu  na chvíli dokonce dostal před Alonsa (viz video), evidentně rozladěný. V žádné části se nedostal na dostřel Alonsovi. V závěru na čerstvých pneumatikách sice předváděl solidní rychlost, z čehož Whitmarsh usoudil, že měli v Suzuce druhé nejrychlejší auto, to už však bylo pozdě.

Hamiltona opět potrápila převodovka, když odešel třetí rychlostní stupeň: Lewis si tak musel vystačit pouze se 4. až 7., což se odrazilo v jeho (cca o dvě vteřiny horších) časech na kolo, do cíle kvůli tomu dojel pátý za svým týmovým kolegou. McLaren musí v Koreji získat double, chce-li se udržet ve hře.


Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Mercedes
Situace se s přibývajícími závody nikterak ve prospěch Schumachera nemění - potřinácté prohrál s mladším Rosbergem v kvalifikaci (+0,352 sec).

Závod, který jeho mladší kvůli selhání techniky nedokončil, se pro něj přitom nevyvíjel špatně. Rosberg jel do boxů v prvním kole po výjezdu safety-caru a jezdil o půl vteřiny pomaleji. Schumi si však před svou zastávkou nestačil vybudovat dostatečný náskok - ve 22. kole je dělilo 18,3 vteřiny. Kdyby na trati zůstal o pár kol déle, možná by vyjel před Nicem.

Mercedes ho povoláním do boxů nechtěl poškodit, musel jej však chránit před Heidfeldem a Barrichellem, kteří přezuli a byli ihned o něco rychlejší. Nepomohla mu ani bleskurychlá zastávka, na trať se po ní dostal těsně za Rosbergem, který před svou havárií dokázal zajet rychlejší kolo (1:36,108 vs. 1:36,192 min) než zkušenější kolega.

Sauber
Piloti švýcarské stáje sice nepostoupili do závěrečné části kvalifikace, jejich závodní rychlost však byla více než dobrá a do cíle dojeli na 7. a 8. místě. Jistě, přispěla k tomu brzká odpadnutí některých soupeřů, na body však rychlost rozhodně měli: Kobajaši zajel 6. nejrychlejší kolo a svedl i několik hezkých soubojů na trati. Pomohly k tomu i novinky, kterých dovezli stejně jako McLarenu hromadu, ale na rozdíl od britského týmu všechny fungovaly.

V kvalifikaci prohrál s Heidfeldem, kterému chyběla desetina k postupu mezi nejlepších deset, o čtvrt vteřiny, v závodě však byl lepší on, průměrně jezdil kolo o desetinku rychleji než Nick. Zvolil stejnou strategii jako Button a zejména první dlouhý stint na tvrdých pneumatikách odjel výborně, což ho vyneslo v konečném pořadí vysoko.

Toro Rosso
Alguersuari teprve popáté porazil v kvalifikaci Buemiho, který kvůli problémům s podlahou svého vozu navíc poprvé ani nepostoupil do prostřední části.

V závodě byl úspěšnější Švýcar, jenž získal pro tým alespoň jeden bod. Alguersuari mohl body pomýšlet také, žel byl příliš agresivní při obraně ve vlásence, když ho předjížděl Kobajaši. Poškodil si přitom přední křídlo, musel do boxů. V závěru sice zajel na čerstvých měkkých pneumatikách páté nejrychlejší kolo, na více než jedenáctou pozici za svým týmovým kolegou to však nestačilo. Promarnil svou příležitost dotáhnout se v šampionátu na svého kolegu.


Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

Williams
V kvalifikaci veterán Barrichello pojedenácté předčil nováčka Hülkenberga, který měl velkou smůlu v samotném úvodu. Nevyšel mu start, z monopostu se mu trochu zakouřilo, tragédii však dovršil Petrov, jenž ho při divokém kličkování na roštu sestřelil.

Tak, jak byl Rubens s vozem spokojený v kvalifikaci, si na něj po závodě stěžoval. Smýkal se mu po celé šířce trati a protrápil se s ním ke konečnému devátému místu.

Lotus
Jarno Trulli si po Singapuru spravil chuť, když jeho vůz byl v kvalifikaci nejrychlejší ze všech nováčků. Situace mezi piloty Lotusu je v ní letos velmi vyrovnaná - Jarno:Heikki 8:8.

V závodě oba vsadili na odlišné strategie - zatímco Ital stavěl hned v prvním kole a zbytek odkroužil na tvrdých pneumatikách, Fin je obul až v 35. kole a do cíle dojel před Jarnem na dvanáctém místě. Tým měl z výsledku obou pilotů takovou radost, jako kdyby vyhrál šampionát.

HRT
Sakon Jamamoto doma stálici HRT Bruna Sennu pozlobil. V kvalifikaci sice nebyl rychlejší, tentokrát mu k první porážce týmového kolegy chyběla už jen necelá desetinka. V závodě zaujal tím, jak dlouho za sebou dokázal držet rychlejší Virgin Tima Glocka a rychlejším kolem díky pozdější zastávce.

U Virginu získal skalp svého týmového kolegy letos teprve podruhé Lucas di Grassi. Do závodu však nenastoupil, protože před startem závodu havaroval kvůli nějakému technickému problému v zatáčce 130

Z Force Indie do cíle nedojel nikdo - Liuzziho na startu sestřelil Massa, Sutilovi začal unikat ve 44. kole olej, a proto musel uklidit svůj kouřící vůz do garáž. V kvalifikaci byl jinak o půl vteřiny rychlejší než Vitantonio. Ani jeden z nich nepostoupil do finální části kvalifikace - dokonce patřili v Q2 k těm nejpomalejším. Forma indického týmu s přibývajícími závody po odchodu Jamese Keye do Sauberu znatelně klesá.

Nebývá zvykem, že bych poslední řádky věnoval Renaultu. Žel tomu tentokrát nezbylo nic jiného, než zabalit kufry již po třech kolech. Petrov se vyautoval sám hned na roštu, Kubica odstoupil v poklidné fázi za safety-carem kvůli nějakému mechanickému problému v oblasti zadní nápravy - na trati zůstal stát s chybějícím pravým zadním kolem. Velká škoda, protože v Suzuce měli formu jako hrom. Sami říkali, že jim tato trať vyhovuje (podobně jako Red Bullu), Kubica se navíc skvělým startem posunul hned na druhé místo za Vettela. Na rovinkách byli nejrychlejší, Webber by se na trati před Poláka dostával velmi těžko.


Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu

V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě  (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem v případě Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).

V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.

Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.


Velká cena Japonska - rekapitulace:
- představení okruhu a jeho parametry
- startovní rošt
- reportáž ze závodu + výsledky
- prohlášení týmů
- zastávky v boxech a stinty
- nejrychlejší kola
- fotogalerie

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Suzuce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 12.10.2010 23:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Domenicali, Stefano

Podle Ferrari je klíčem k titulu kvalifikace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud