Brawn o aerodynamice: Chce to radikální řez!

PH, 9. října 2009, 09:30 Google+

Ross Brawn je přesvědčen, že je nezbytné provést razantní úpravy aerodynamiky současných monopostů v zájmu usnadnění předjíždění a lepší podívané, jež by Formule 1 měla nabízet.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 11.10. 12:58) Napište svůj názor
Brawn, Ross

Brawn, Ross | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Mnoho lidí věřilo, že se návratem bezdrážkových pneumatik, omezení aerodynamického přítlaku, nastavitelným předním křídlem a KERSem zvýší i počet soubojů na trati. I když jsou však vozy schopné jeden druhého těsněji následovat díky menšímu víření vzduchu, předjížděcích manévrů příliš nepřibylo.

Brawn vidí problém v tom, že vozy generují stále příliš mnoho přítlaku aerodynamického (náchylnější na turbulence) spíše než mechanického (z pneumatik) a že tudíž žádná drobná omezení (např. zakázání krytu předních kol) situaci nezlepší, pokud se nepůjde ke kořenům problému.

"Podle mě máme špatný poměr mezi mechanickým a aerodynamickým přítlakem," prohlásil Brawn v Suzuce. "Máme příliš mnoho aerodynamického přítlaku a nedostatek přilnavosti  z pneumatik. Měli bychom vskutku mít více mechanické přilnavost - pak by vozy spolu mohly efektivněji závodit."

Odborníci díky změnám předpisů před letošní sezonou očekávali snížení přítlaku generovaného aerodynamikou zhruba o polovinu. Díky rychlému vývoji jsou v této oblasti monoposty již na 85% loňské úrovně. Šéf týmu BrawnGP to potvrzuje: "Letošní vozy jsou lepší než ty loňské, to je jasné. Ale stále máme auta, která velmi spoléhají na výkonnost aerodynamiky - kvůli toho je dost obtížné vytvořit balík, jež by umožňoval jízdu vozů těsně za sebou."

Často kritizovaným faktorem, jež negativně ovlivnil plánované snížení přítlačné síly, bylo povolení kontroverzních dvojitých difuzorů, s nimiž přišli Brawn, Toyota a Williams, později adaptované všemi týmy.

Dle Brawna však chyba vznikla dříve, když týmy odmítly radikální opatření pro snížení přítlaku a FIA se s tím smířila: "Myslím, že byl vyvíjen rozumný tlak na přísná omezení aerodynamiky, a týmy se proti němu hodně bránily."

O tom svědčí i slova technického konsultanta FIA Tonyho Purnella, jenž již dříve v tomto roce připustil, že ve změnách předpisů se nezašlo dostatečně daleko kvůli přílišné konzervativnosti F1 komunity. "Máme-li dát fanouškům to, co chtějí, musíme udělat další krok," uvedl Purnell.

Jedna věc je ovšem identifikovat problém, druhá najít efektivní řešení. "Existuje spousta teorií, ale v praxi je to velmi složité," dodává Brawn. Ono se to řekne: housle. Ale zahrát na ně!

Vytisknout

Diskuze: Brawn o aerodynamice: Chce to radikální řez!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 11.10.2009 12:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly byl v úvodní chvíli závodu krajně rozčilen.

GP MONAKA: Závod je přerušen dřív, než pořádně začal - velká kolize Péreze a obou Haasů

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Valtteri Bottas si v ulicích Monte Carla tentokrát příliš nezajezdil

GP MONAKA: V třetím tréninku se Leclerc ještě zlepšil, ostatní mu zatím nestačí

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Lewis Hamilton v zádově v Austrálii

První trénink byl stříbrný. Díky Hamiltonovi

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber - Vettel

Webber podporuje Vettela k získání titulu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  5. GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

  6. McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud