Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Petr Hlawiczka, 12. dubna 2016, 06:40 Google+

Italská společnost Brembo, která dodává brzdové systémy do F1 i do MotoGP, poskytla data z amerického okruhu Circuit of the Americas nacházejícím se nedaleko Austinu pro vzájemné srovnání nejrychlejších monopostů a motorek. Jak dopadlo měření rychlosti nájezdů do zatáček, výkonnosti při brzdění a časů na kolo?

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 20.04. 22:40) Napište svůj názor
Ferrari v Austinu

Ferrari v Austinu | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Texaská trať o délce 5 513 metrů je společně se Sepangem jedním ze dvou míst, které hostí mistrovství světa motorek i formulí. Protože má Brembo data z obou sérií, dokázalo poskytnout pro srovnání velmi zajímavé údaje.

Porovnání technických parametrů obou sérií

Porovnání technických parametrů obou sérií | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jak vidíte z tabulky, tak vozy F1 váží čtyřikrát tolik, co motorka MotoGP, a obsahuje přeplňované 1,6l motory s pokročilým systémem pro rekuperaci energie. Počet i šířka pneumatik je větší. Kromě toho se z důvodu odlišné výroby pneumatik hodně liší také kontaktní plocha pneumatiky s asfaltem. Zatímco u F1 doléhá na trať pneumatika po celé šířce, u MotoGP jde pouze o zlomek z celkové šířky běhounu.

Nyní se podívejme na nejrychlejší časy a maximální rychlosti, které dosáhli ti nejlepší piloti z obou sérií loni v Austinu - vyplývá z něj, že monoposty F1 jsou na rovinkách sice o něco pomalejší, dosahují však o více než 23 sekund rychlejších časů na kolo (min. víkend M. Marquez 2:04,682 min a A. Dovizioso 345,2 km/h, F1 tam ale letos zavítá až v říjnu).

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Proč? Dvě hlavní omezení MotoGP:

1) čas potřebný pro snížení rychlosti před zatáčkou
2) rychlost v zatáčkách

Obě jsou dány několika faktory, a to zejména:
a) odlišnou dynamikou obou strojů, kdy u MotoGP musíme brát v úvahu
    náklon motorky
b) velký rozdíl v aerodynamickém přítlaku, který u motorky téměř
    neexistuje, ale u F1 významně ovlivňuje zpomalování vozu
c) významný rozdíl ve stopách pneumatik obou strojů

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP | zdroj: Brembo

Pro dokreslení 1. bodu se podívejme na data, která Brembo zaznamenalo v Austinu při brzdění do zatáček (potřebný čas a vzdálenost) a v rychlosti nájezdu do zatáček.

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Piloti F1 stráví na brzdě během závodu 18 % času, zatímco jezdci MotoGP tráví brzděním 23 %. Jde o rozdíl, který významně ovlivňuje časy na kolo.

Vysvětlení je jednoduché: monopost F1 dokáže ihned přenést brzdový moment na dráhu, jelikož nemají potíže s rovnováhou, zatímco piloti MotoGP musí sílu s citem dávkovat, aby nepřepadli přes přední kolo, což u motorek představuje vysoké riziko.

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Styčná plocha vozu F1 s vozovkou podstatně více než čtyřnásobně širší. A čím větší část běhounu se dotýká asfaltu, tím větší je možnost pro přenesení brzdového momentu na zem. Proto také piloti v obou kategoriích čelí diametrálně odlišným přetížením.

Jediným společným hlediskem tak jsou v Austinu dle inženýrů Bremba nároky na brzdový systém: u obou sérií jsou hodnoceny jako střední.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 20.04.2016 22:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso v rámci sezónních testů v Bahrajnu

POHLED REDAKTORA: Co přinese Alonsův návrat?

Ferrari

Alonso je zpět. Upsal se Renaultu

Fernando Alonso a Lewis Hamilton před závodem v Abú Zabí

Alonsův návrat? Potvrzení má přijít velmi brzy

Charles Leclerc s Ferrari během 1. tréninku

Ferrari zrychluje vývoj. Část novinek nasadí už v Rakousku

Čtvrteční tiskovka v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě v Rakousku: Nadšení u McLarenu

Alexander Albon s Red Bullem

Nejrychlejší sektory patří McLarenům, maximální rychlost Red Bullu poháněnému Hondou

Alexander Albon, smutný hrdina úvodního závodu

Úvodní závod s velkou úmrtností, Bottas si pohlídal vítězství

Lando Norris v Rakousku

Nejrychlejší kolo předvedl bronzový Norris, na poslední chvíli tím vystrčil Hamiltona z pódia

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

Hamilton byl na koberečku, trestu se ale vyhnul

Valtteri Bottas během soukromého testu Mercedesu v Silverstone

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Mercedes v laufu, Verstappen se nevzdává

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. LECLERC, 3. NORR... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v Melbourne

Toro Rosso plánuje dva či tři větší balíky vylepšení, aby si udrželo rychlost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Černý Mercedes stíhaný Red Bullem začíná v Rakousku nejrychleji, Ferrari hodně ztrácí

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Mercedes v laufu, Verstappen se nevzdává

  3. První kvalifikace sezony pro Bottase, Ferrari propadlo

  4. Úvodní závod s velkou úmrtností, Bottas si pohlídal vítězství

  5. Ferrari zrychluje vývoj. Část novinek nasadí už v Rakousku

  6. Druhý trénink v Rakousku: Mercedes nedal soupeřům šanci

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud