K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Petr Hlawiczka, 12. dubna 2016, 06:40 Google+

Italská společnost Brembo, která dodává brzdové systémy do F1 i do MotoGP, poskytla data z amerického okruhu Circuit of the Americas nacházejícím se nedaleko Austinu pro vzájemné srovnání nejrychlejších monopostů a motorek. Jak dopadlo měření rychlosti nájezdů do zatáček, výkonnosti při brzdění a časů na kolo?

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 20.04. 22:40) Napište svůj názor
Ferrari v Austinu

Ferrari v Austinu | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Texaská trať o délce 5 513 metrů je společně se Sepangem jedním ze dvou míst, které hostí mistrovství světa motorek i formulí. Protože má Brembo data z obou sérií, dokázalo poskytnout pro srovnání velmi zajímavé údaje.

Porovnání technických parametrů obou sérií

Porovnání technických parametrů obou sérií | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jak vidíte z tabulky, tak vozy F1 váží čtyřikrát tolik, co motorka MotoGP, a obsahuje přeplňované 1,6l motory s pokročilým systémem pro rekuperaci energie. Počet i šířka pneumatik je větší. Kromě toho se z důvodu odlišné výroby pneumatik hodně liší také kontaktní plocha pneumatiky s asfaltem. Zatímco u F1 doléhá na trať pneumatika po celé šířce, u MotoGP jde pouze o zlomek z celkové šířky běhounu.

Nyní se podívejme na nejrychlejší časy a maximální rychlosti, které dosáhli ti nejlepší piloti z obou sérií loni v Austinu - vyplývá z něj, že monoposty F1 jsou na rovinkách sice o něco pomalejší, dosahují však o více než 23 sekund rychlejších časů na kolo (min. víkend M. Marquez 2:04,682 min a A. Dovizioso 345,2 km/h, F1 tam ale letos zavítá až v říjnu).

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Proč? Dvě hlavní omezení MotoGP:

1) čas potřebný pro snížení rychlosti před zatáčkou
2) rychlost v zatáčkách

Obě jsou dány několika faktory, a to zejména:
a) odlišnou dynamikou obou strojů, kdy u MotoGP musíme brát v úvahu
    náklon motorky
b) velký rozdíl v aerodynamickém přítlaku, který u motorky téměř
    neexistuje, ale u F1 významně ovlivňuje zpomalování vozu
c) významný rozdíl ve stopách pneumatik obou strojů

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP | zdroj: Brembo

Pro dokreslení 1. bodu se podívejme na data, která Brembo zaznamenalo v Austinu při brzdění do zatáček (potřebný čas a vzdálenost) a v rychlosti nájezdu do zatáček.

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Piloti F1 stráví na brzdě během závodu 18 % času, zatímco jezdci MotoGP tráví brzděním 23 %. Jde o rozdíl, který významně ovlivňuje časy na kolo.

Vysvětlení je jednoduché: monopost F1 dokáže ihned přenést brzdový moment na dráhu, jelikož nemají potíže s rovnováhou, zatímco piloti MotoGP musí sílu s citem dávkovat, aby nepřepadli přes přední kolo, což u motorek představuje vysoké riziko.

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Styčná plocha vozu F1 s vozovkou podstatně více než čtyřnásobně širší. A čím větší část běhounu se dotýká asfaltu, tím větší je možnost pro přenesení brzdového momentu na zem. Proto také piloti v obou kategoriích čelí diametrálně odlišným přetížením.

Jediným společným hlediskem tak jsou v Austinu dle inženýrů Bremba nároky na brzdový systém: u obou sérií jsou hodnoceny jako střední.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 20.04.2016 22:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton může ještě ztratit úsměv po úspěšné Grand Prix Německa

Vyšetřování Hamiltonova incidentu skončilo napomenutím

Lewis Hamilton s Mercedesem dnes exceloval

Nejvyšší rychlosti GP Německa: Hamilton překonal 346 kmh, Raikkonen o 30 km/h pomalejší

Lewis Hamilton v tréninku v Německu

Vettel v Německu havaroval, Hamiltonovi pomohla týmová režie k vítězství

Lewis Hamilton v tréninku v Německu

Prohlášení po chaotickém závodě v Německu: "Malá chyba, velké zklamání," hodnotí Vettel

Lewis Hamilton si kromě vítězství připsal také další nejrychlejší kolo závodu

Nejrychlejší kolo na Hockenheimringu předvedl Hamilton, Verstappen před oběma Ferrari

Startovní rovinka na Hockenheimringu

GRAFIKA: Startovní rošt GP Německa - Honda opět mění celou pohonnou jednotku

Sebastian Vettel s Ferrari SF71H v Německu

ANALÝZA SEKTORŮ: Vettel překonal další rekord, Mercedes na rovinkách ztrácí půl sekundy

Lewis Hamilton ukázal v kvalifikaci docela jinou tvář

PROHLÁŠENÍ pilotů a zástupců týmu po kvalifikaci na Grand Prix Německa

Sebastian Vettel v tréninku v Německu

Kvalifikaci s problémem Hamiltona a červenou vlajkou vyhrál domácí Vettel

Charles Leclerc se Sauberem v dešti

V 3. deštivém tréninku nejrychlejší Leclerc, Mercedesy a Red Bully bez časů

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v Melbourne

Toro Rosso plánuje dva či tři větší balíky vylepšení, aby si udrželo rychlost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikaci s problémem Hamiltona a červenou vlajkou vyhrál domácí Vettel

  2. GRAFIKA: Startovní rošt GP Německa - Honda opět mění celou pohonnou jednotku

  3. Ricciardo v 1. tréninku o 4 tisíciny před Hamiltonem, v neděli ale odstartuje jako poslední

  4. Verstappen ovládl 2. trénink na domácí půdě Mercedesu + VIDEO

  5. ANALÝZA SEKTORŮ: Vettel překonal další rekord, Mercedes na rovinkách ztrácí půl sekundy

  6. Zlepšení motoru Ferrari na Renault zapůsobilo. Přiznává, že nic nestáhl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud