Rozhovor s Hornerem: Na rýsovacím prkně máme čtyři verze auta, motor by měl vlézt

Petr Hlawiczka, 3. listopadu 2015, 06:40 Google+

Christian Horner pro oficiální stránky F1 přibližuje situaci Red Bullu, který je na sklonku sezóny stále bez motoru pro příští rok. Vyjadřuje se také ke spojení Ferrari s Haasem - jejich cílem je obcházet přísná pravidla pro vývoj aerodynamiky.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 03.11. 12:57) Napište svůj názor
Christian Horner v aerodynamickém tunelu Red Bullu

Christian Horner v aerodynamickém tunelu Red Bullu | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Christiane, nejprve a hlavně - jsou nějaké novinky ohledně situace Red Bullu?
Christian Horner: Ano: skončili jsme čtvrtí a pátí na roštu a na těchto pozicích jsme ve Velké ceně Mexika dojeli - to si zasluhuje velký respekt. Jinak žádné zprávy, v pozadí se toho děje ale hodně. Celý paddock tedy nemusí panikařit (smích)!

Red Bull žil tolik let v rychlé uličce - a nyní se může nacházet v té slepé. Jak k tomu mohlo dojít?
ChH: Ha, to je velmi směšné. Od té doby, co Red Bull vstoupil do Formule 1, tak je Red Bull v titulcích - jak na trati, tak i mimo ni. Situace, ve které se nacházíme, je celkem nešťastná, spoléháme však na to, že Bernie [Ecclestone] a Jean [Todta] pomohou najít řešení.

Majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz řekl, že Red Bull musí do konce října najít konkurenceschopný motor - nebo něco. Teď máme listopad.
ChH: Máme v myslích jasněji, ale konečné řešení samozřejmě spočívá na Dietrichovi. Momentálně k tomu není co říct. A pokud ano, pak jsem si jistý, že oficiální webové stránky Formule 1 to budou vědět jako první.

Můžeš pohovořit o možnostech, které máte, nebo ne?
ChH: Ne, nemůžu.

img-responsive

Red Bull přemýšlí, jak dál - tlačí ho čas | foto: Red Bull Racing

Motory Mercedes jsou mimo hru částečně kvůli tomu, že jste nenalezli společný základ pro marketingovou strategii. Můžeš to vysvětlit?
ChH: Příběh má vždy dvě strany a já jsem si jistý, že závěr toho všeho bude objasněn.

Je návrat k pokračování s Renaultem něco, co zkoumáte?
ChH: Nemyslím si, že právě teď můžete cokoliv vyloučit. Musí jít ale o odlišný vztah.

V poslední době není nic nového kolem převzetí Lotusu Renaultem. Může to mít něco společného s odkoupením motorového oddělení Renaultu Red Bullem?
ChH: Ne.

FIA má plán na vyhlášení tendru na nezávislého výrobce, který by dodával zákaznické motory. Někdo tedy musí věřit, že tohle je byznys. Proč tedy neodkoupit motorové oddělení Renaultu a nezásobovat jimi vlastní týmy Red Bullu a další dva?
ChH: Myslím si, že koncept motoru, o kterém hovoří FIA, je o celkem jednoduchém motoru. O takovém, který by byl jednoduchý na výrobu pro třetí smluvní stranu, jako je Ilmor nebo Cosworth. Klíčovou otázkou jsou pravidla - a je to možné považovat za možnost pro Red Bull? My věříme, že to bude - a samozřejmě musí být - konkurenceschopné. A také nákladově efektivní.

img-responsive

Red Bull touží po návratu jednoduchého, konkurenceschopného motoru | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

O jakém časovém horizontu hovoříme, když vezmeme v potaz, jak dlouho to trvalo dostat se Mercedesu tam, kde je, a vzhledem k trápení Hondy? Mluvíme o roku 2020 a dále?
ChH: Ne, protože technologie by byla velmi odlišná. Šlo by o velmi jednoduchý motor s technologií, která dnes existuje.

Jak přesvědčíte Mercedes, Ferrari, Renault a Hondu, aby se vzdali svých sofistikovaných technologií a znovu to zjednodušili. Nebo se dočkáme Formule 1 o dvou kategoriích?
ChH: V jiných šampionátech motorsportu vidíme, že to je možné jezdit se zcela odlišnými motory - a myslím si, že jsme kdysi v F1 měli V8, V10 a V12 zároveň. Pro Formuli 1 by tedy nešlo o nic nového. Souvisejí s tím dvě hlediska: s takovým motorem by došlo ke snížení nákladů pro nezávislé týmy, a pro nás tím základním hlediskem je to, že potřebujeme motor - motor, který může být konkurenceschopný.

Víme, že tyto hybridní motory jsou velmi složité. Mohlo by se stát, že s mnohem jednodušším motorem, ale o stejném výkonu, byste znovu vedli pole?
ChH: Jednodušší motor je lehčí, snadněji se instaluje, má dvě turba - jde tedy o mnohem jednodušší technologii k zvládnutí než současný motor, a významným faktorem budou náklady. Nyní to je na FIA, aby rozhodla, jak výkonnost vyrovnají.

img-responsive

Přitáhne FIA zpět do F1 Cosworth? | foto: www.cosworthformula1.com

Dokážeš si představit spojení, řekněme s Cosworthem či Ilmorem?
ChH: Bude vyhlášen tendr - a Red Bull není výrobcem motorů.

Ale možné spojení po rozhodnutí v tendru?
ChH: Jak už jsem řekl, nepůsobíme v oblasti výroby motorů. Jsme výrobcem šasi.

Poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko nedávno řekl, že Red Bull to stojí skoro stejné množství peněz vyhrávat jako závodit uprostřed pole. Co by stál odchod ze sportu?
ChH: To je důvěrnou záležitostí mezi skupinou a promotérem. A já takový druh informací samozřejmě nemůžu prozrazovat.

V Austinu jsme konečně opět viděly Red Bully ve vedení závodu, i když to nemělo dlouhého trvání. Proč? A co z toho víkendu vyvozujete?
ChH: Ano, navodilo to zpět ten starý pocit, i když jen na pár kol. Velmi podobné to bylo v Monaku, v Budapešti, v Singapuru a v Austinu - na tratích, jako je tato, protože máme velmi dobré šasi a skvělé piloty. Jsme velmi silný tým.

img-responsive

Spojení Ferrari s Haasem podle Hornera slouží k obcházení pravidel pro aerodynamiku | foto: Scuderia Ferrari

Co se ti honí hlavou, když pozoruješ, jak se Haas stává polozákaznickým týmem Ferrari? A také když slýcháme o jednáních mezi Force Indií a Aston Martinem, výrobcem vozů, kde má svůj podíl Mercedes? Ubíráme se směrem, kdy chce mít každý špičkový tým svůj vlastní juniorský?
ChH: Zřejmě kopírují formát, který máme s Toro Rosso.

Ale Toro Rosso je teď skutečným konstruktérem. Dokážeš si představit, že by se vrátili k zákaznickému plánu?
ChH: To je spíše strategickou otázkou budoucnosti. Samozřejmě, že tyto týmy zvažují odlišné aliance zejména kvůli tomu, aby obešly aerodynamické regule. Snad FIA přijde s nařízením, které zabrání zbytečným výdajům spojeným s obcházením budoucích pravidel.

Všichni jsme byli v roce 2007 překvapeni vaší cestou k motorům Renault: roční sponzorování Miliardářského klubu Flavia Briatoreho a fotbalového klubu Queens Park Rangers.
ChH: Ano, náš vztah s Renaultem byl od počátku nekonvenční. Flavio Briatore vedl tovární tým a já musím říct, že byl velmi férový. Vždy dodat to, co slíbil. Jednal s námi extrémně férově.

img-responsive

Red Bull připravil několik verzí vozu pro sezónu 2016 | foto: Red Bull Racing

Když se vrátíme k vážným věcem - kdy vyprší termín pro konečné rozhodnutí týkající se vašich plánů pro rok 2016?
ChH: Ano, tím je začátek listopadu a čas nás tlačí. Je tedy důležité učinit rozhodnutí v celkem blízké budoucnosti.

Máte na kreslícím prkně různé koncepty auta, abyste si mohli vybrat hned, když se rozhodne o motorech?
ChH: Navrhli jsme čtyři verze auta, jeden motor by se měl tedy vlézt. Počkáme tedy, až dohraje hudba, a my uvidíme, na které židli sedíme - nebo jestli na nás vůbec nějaká židle zbude (smích)!

Kdy se tedy dočkáme vyřešení?
ChH: Já doufám, že do měsíce. Ale vzpomeňte si na tým Rosse Brawna v roce 2009. Rozhodnutí se dočkali v lednu - a v tom roce vyhráli mistrovství světa. To dokládá, že věci lze zvládnout krátce po oznámení, pokud jste chytří!

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Hornerem: Na rýsovacím prkně máme čtyři verze auta, motor by měl vlézt

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 03.11.2015 12:57 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniil Kvjat v Mexiku

Zpráva Renaultu z Mexika: Boj o pódium s Williamsy a bezchybná spolehlivost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud