Rosberg o spolupráci se Schumacherem a loňských problémech Mercedesu

Petr Hlawiczka, 8. ledna 2012, 00:00 Google+

Nico Rosberg v rozhovoru pro Autosport podrobněji přibližuje vztah a spolupráci se sedminásobným mistrem světa Michaelem Schumacherem, rozebírá příčiny loňských vzestupů a pádů Mercedesů a vysvětluje, proč pevně věří v brzké vítězství.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 12.01. 13:33) Napište svůj názor
Rosberg, Nico

Rosberg, Nico | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Když se ohlédneš zpět za rokem 2011, nebyl nejlepší, ale také to nebyl totální propadák. Kam mezi tyto dva extrémy ho řadíš?
Nico Rosberg: No, k fantastickému roku měl daleko, ne? Hodnocení jsou vždy dvojí: osobní, s nímž jsem hodně spokojený. Se svou sezónou jsem byl spokojený, tím nejlepším srovnáním pro ni je váš týmový kolega a takové věci. Z tohoto pohledu mám radost. Můžu odvádět ještě lepší výkony a také je odvádět budu.

Na druhou stranu to byla náročná sezóny. Auto bylo po celou sezónu jednou nahoře, jednou dole, stejně jako my všichni, což věci ztěžovalo. A pak - z pohledu absolutních výsledků - jsme samozřejmě byli daleko za tím, co jsme chtěli. Znovu jsme se toho hodně naučili.

Během roku došlo také k obrovským změnám vzhledem k tomu, že pneumatiky byly naprosto odlišné, bylo se třeba hodně učit, protože to změnilo spoustu věcí - i v tom, jak  čtete závod a podobné věci. Mělo to větší vliv, než jsem si myslel. Nebylo to jen o způsobu řízení, ale také o šetření paliva, všechno... mělo to velký dopad. I ke konci roku jsme se stále hodně učili, což bylo zajímavé.

Předsezónní testy přinesly protichůdné náznaky - zpočátku jste nevypadali dobře, ale poslední test v Barceloně byl velmi slibný.
NR: Jo, mysleli jsme si, že jsme hned za Red Bullem.

Vzpomínám si na tiskovou konferenci před Velkou cenou Austrálie, kde jste si s Michaelem [Schumacherem] hodně věřili.
NR: Jo, není to divné. A pak jsme byli v pytli. Bylo to tak zvláštní. Strašně divné.

rosberg
V Austrálii přišla po vydařeném posledním před-sezónním testu studená sprcha (foto: Mercedes GP)

Věděli jste v těch prvních několika závodech, že na to auto nemá, nebo jste si stále nebyli moc jistí?
NR: Ne, zaostávali jsme o tolik, že jsme věděli, že nejsme tam, kde bychom měli být.

Takže jsi to věděl už v Austrálii?
NR: Jo. Když o tolik zaostáváte, pak je vám to jasné. A my jsme byli o míle pozadu.

Bolí to, tak brzy zjistíš takovou situaci?
NR: Určitě ano. Je to tak trochu rána. Očekávání byla velmi vysoká a pak si uvědomíte: 'Wau, jsme v pytli.' A zároveň si uvědomujete, že to během sezóny nebudete schopni dohnat.

Jenže pak jsi vedl v Číně.
NR: Jo, pak z ničeho nic přišla Čína, kde jsem mohl zaslouženě vyhrát. S trochou štěstí bych zvítězil. Takže jsme znovu byli v nadějích, ačkoliv jsme stále mohli pozorovat, že nejsme dostatečně rychlí. V Číně jsme jen udělali všechno správně. Věci tam byli proto mnohem pozitivnější. Pak jsme se vrátili zpět dolů, potom zase nahoru. Bylo tomu tak ve skutečnosti pořád.

Jak se přitom dokážeš soustředit?
NR: Jen se zaměřuji na to, co dělám. Pokaždé, když vyjedu, snažím se z toho dostat co nejvíce. Nemyslím moc na širší souvislosti, nemám problém s motivací či podobnými věcmi. Jsem vždy motivován k tomu, abych odvedl co nejlepší práci, to není příliš velký problém.

rosberg
Nico senzačně vede ve Velké ceně Číny 2011 (foto: Mercedes GP)

Jakožto pilot, jdeš do závodu s pomyšlením na to, že by to tentokrát mohlo vyjít?
NR: Jsem vždy optimistou, ano.

Je to to, co tě žene vpřed?
NR: Ne. To, co mě žene vpřed, je výzva dostat z toho to nejlepší, tlačit na to, abych z toho dostal nejvíce.

V které fázi si uvědomil tým, že to nevyjde? Přijali to stejně brzy jako ty?
NR: Ne tak docela. Tým, stejně jako všichni ostatní včetně nás pilotů, byl přesvědčený, že auto má na víc a že z něj jen nedostává většinu výkonu. To je částečně pravda, ale obecně ani ta základní výkonnost nebyla dostatečně dobrá.

Ale znovu - nikdy nevíte ani to, protože jsme měli několik problémů, pak jsme museli ostatní dohánět, ti pokračovali ve vývoji a my jsme zase doháněli. Mnoho podobných věcí nás odsouvalo dozadu. Měli jsme hodně problémů, které nevycházely podle plánů.

Vztahovalo se to všechno k té zvláštní předsezónní situaci, kdy jste se snažili přijít na to, co se stalo?
NR: Částečně, nebyl to však tím. Souviselo to spíše s obecnějšími problémy, které jsme měli. Jako například výfuky, které byly v jiné pozici než u těch nejrychlejších, což vzbuzovalo otázky. Je to opravdu ta správná věc? Museli jsme je tedy měnit. Také chlazení auta - to jsou jen některé příklady problémů, jež jsme měli.

mercedes
Pohodová spolupráce s Michaelem (foto: Mercedes GP)

Jak často si s Michaelem vzájemně zkoušíte své nápady?
NR: Hodně často. Hodně.

Kolik toho tedy od něj přebíráš?
NR: Hodně, ale funguje to obousměrně. Technická část mě opravdu zajímá a vkládám do toho spousty úsilí. A Michael je v této oblasti velmi dobrý. Takže oba se vzájemně poháníme. Nebo si vzájemně pomáháme k pokrokům - ne vždy záměrně, ale když on na něco přijde, pak na něco přijdu já a to se zlepšuje a zlepšuje a zlepšuje.

Michael je známý jako tuhý protivník, který nenechává ani centimetr prostoru. Opravdu se s ním tak přímočaře spolupracuje?
NR: Ano, velmi přímočaře. Ale je to i na mě, abych na vše přišel a zjistil, co se děje. Vše je otevřené, takže to je OK.

Vzpomínám si ale, jak na tiskové konferenci před Velkou cenou Austrálie dostal otázku, zda by byl frustrovaný, pokud bys po všech těch snahách týmu z toho lépe vyšel ty. Odpověděl: 'To se nestane,' což byl podle mě zajímavý hlubší pohled na to, jak si věří.
NR: Toho jsem si nevšiml.

Ve druhé části sezóny se u Michaela změnili inženýři Jock Clear a Peter Bonnington - a tito tři byli v týmu vnímání jako skvělá trojice velmi soupeřivých lidí, kteří byli ochotni tvrdě bojovat a jít hluboko pod povrch.
NR: Ne, to není pravda. Odváděli dobrou práci z pohledu inženýrů, nic víc.

nico
Nico s Michaelem ve Stříbrných šípech v "Zeleném pekle" (foto: Mercedes GP)

Když Jenson Button odcházel do McLarenu, lidé říkali, že ho Lewis Hamilton zničí, což se nestalo. Když se měl po tvém boku objevit Michael, lidé říkali, že bude jedničkou a ty budeš nikým. Takže to, jak si po těch dvou letech stojíš, je hodně velký úspěch, ne?
NR: Mám radost z toho, jak to srovnání s Michaelem dopadlo. Velkou radost.

Hovoříme o Michaelovi Schumacherovi, sedminásobném šampionovi. Musel to být super pocit.
NR: To jo, ale moc na to nemyslím. Zkrátka ho vnímám jako dalšího závodního pilota, kterého musím porážet. Nevnímám jej jako sedminásobného mistra světa či něco v tomto smyslu. Není to moc odlišné a já nejsem o nic šťastnější, než když jsem porazil Wurze nebo podobné jezdce. Jsem jen potěšený tím, že se mi podařilo dva roky po sobě předstihnout svého týmového kolegu a doufám, že v tom budu moci pokračovat.

Cítíš, že tvá cena je nyní výše, než před příchodem do Mercedesu?
NR: Určitě to mé kariéře nijak neuškodilo, že jsem porazil nejlepšího pilota všech dob dvakrát po sobě.

Ros Brawn v Brazílii Autosportu řekl, že nepochybuje o tom, že budeš schopný vyhrávat závody, pokud ti dají to auto, a že když vyhraješ několik závodů, pak budeš blízko titulu.
NR: No, zkrátka se mnou podepsali dlouhodobou smlouvu a já doufám, že pro ně budu moci vyhrávat závody a šampionáty! Takže bych předpokládal, že o tom nepochybují.

kurkova
Nico s českou modelkou Karolinou Kůrkovou (foto: Daimler AG)

Bylo to pro tebe velké zklamání, že jsi přišel do tohoto týmu s velkými nadějemi, a první vítězství nepřišlo?
NR: Zklamání ne. Ale má pozice mě trochu znepokojovala, protože jsme se neposouvali kupředu. Ale potom, v průběhu tohoto roku, bylo jasné, že tento tým udělá to, co je k vítězství zapotřebí. A to bylo příjemnou zkušeností, pro mě novou.

Ve Williamsu, ačkoliv to není skvělé se k tomu vracet, jsme měli jen to, co jsme měli. Zde bylo už v prvním roce jasné, že tým v tomto stavu nebude schopný vyhrávat, takže být nyní součástí tohoto velkého posunu a přístupu "udělat vše, co je zapotřebí, je skvělou zkušeností. Můžete za tím vidět tu sílu. Dojde k tomu, je jen otázkou, kdy. To je skvělé.

Došlo někdy k tomu, že by ti tým na tvé obavy odpověděl?
NR: To bylo postupné. Celou dobu jsem pozoroval detaily, a je nyní to zkrátka ten posun v průběhu sezóny, s tím množstvím nových lidí, kteří přišli do týmu. A množství silných lidí, kteří se k týmu přidali, a také vnímání toho, co se děje v továrně - reorganizace a vliv nových lidí. Dějí se velké věci.

A pokud myslíte na to, kde jsme, kde jsme se letos nacházeli - pokud bychom udělali méně chyb, pak bychom na tom byli hodně dobře. Nyní po všech těch vylepšeních v továrně jdeme správným směrem.

Takže jsi při prodloužení kontraktu vůbec neváhal?
NR: Ne, vůbec. Dobře jsem to zvážil a mým snem navíc bylo vyhrát se Stříbrným šípem. A v tomto týmu mám příležitost mu k tomu pomoct. To je fantastická pozice, v níž se nalézám. Doufal jsem tedy, že zde budu moci zůstat, a poté, co všechno letos podnikli, se cítím velmi dobře a důvěřuji ve správnost svého rozhodnutí. Proto zde chci zůstat a zažít to tady.

rosberg
Nico věří, že s Mercedesem brzy zažije své první vítězství (foto: Mercedes GP)

I bez vylepšení ve druhé polovině sezóny se auto stále zlepšovalo, jak mu tým lépe porozuměl.
NR: Ano. I když byl vývoj zcela zastaven, posouvali jsme se kupředu. Myslím, že ve všem, čeho se nedotýká čistá výkonnost vozu, jsme na velmi vysoké úrovni, protože jsme z něj museli dostat všechno. Takže jakmile se naše auto zlepší, budeme velmi, velmi působiví, protože v oblasti strategií a podobných věcí celý tým funguje extrémně dobře.

A v zastávkách v boxech jste byli za celou sezónu nejrychlejší.
NR: Ano, to je dobrý příklad. Byli nejrychlejší a také v konzistenci, když šlo o to dostat co nejvíce z toho, co máme, jsme na velmi, velmi vysoké úrovni. Náš tým inženýrů a všechno ostatní na to má, spousta věcí tedy funguje opravdu dobře.

Není lepší vše kolem vozu vyřešit předtím, než bude mít na vítězství, než kdyby tomu mělo být opačně?
NR: Ne, lepší je mít rychlé auto. Podstatně! Jak jsme to viděli u jiného týmu v roce 2010, který měl velmi rychlé auto, ale vše kolem bylo špatné. A přesto si dokázali vést dobře.

Jsi kvůli vítězství netrpělivý?
NR: Netrpělivý? Ne, to nejsem. Ale bylo by skvělé, kdyby k tomu došlo. Byla by to skvělé legrace i zkušenost.

Lidé říkají, že když poprvé zvítězíš, že tě to změní a staneš se jinou osobností. Myslíš, že k tomu dojde?
NR: Myslím, že ne.

V čem to může způsobit rozdíl?
NR: Nevím. Nemyslím si, že by se něco mělo moc změnit. Je to jen: "byl jsem tam, udělal jsem to." Může to trochu pomoct.

tovarna
Za zavřenými dveřmi probíhá vývoj nového vozu, v továrně došlo k reorganizaci, posílení technického týmu a k velkému lepšení (foto: Mercedes GP)

Cítíš, že to přijde spíše dříve, než později?
NR: Jo, přijde to. I s loňským autem jsme v Šanghaji málem vyhráli, takže to přijde.

Mercedes se rozhodl vynechat první test a zatím je s takovým plánem jediný. Považuješ to za znak důvěryhodnosti?
NR: Jsem s tím spokojený. Jedná se jen o rozhodnutí, které udělali. Jde o kompromis mezi dostatečně brzkým testováním a dostatečným časem pro vývoj. Musí nalézt střední cestu - a rozhodli se, že takto to bude nejlepší. Takže žádné obavy.

A vzhledem k tomu, jak to funguje v továrně, si věřím. Letos bychom nezvládli první závod, kdyby vyjeli s autem tak pozdě, ale s tím, jak je to vše nyní v továrně zoptimalizováno, věřím, že si to v pohodě můžeme dovolit a že auto bude moci velmi brzy po prvním testu závodit - jen po několika úpravách. To jen dokládá, jak moc se tým zlepšil.

Důležité tedy bude, aby se tyto dva testy letos vydařily a neopakovala se situace z před 12 měsíců.
NR: Ano. Ale opět, celkem si jsem jistý, že továrna funguje lépe, takže prvotní spolehlivost a podobné věci budou lepší.

nico
Malování v Abú Zabí (foto: Mercedes GP)

Co je reálné v roce 2012?
NR: Reálné? Pravidelný boj o pódia, protože věřím, že můžeme udělat velký pokrok. Ale my potřebujeme udělat obrovský pokrok, abychom vyhrávali. To nebude jednoduché. Dosáhněme však velkého pokroku, to by mělo být možné. Musí k tomu dojít, protože po všech těch velkých změnách a po tom, jak to nyní funguje v továrně, se zlepšíme.

Abychom se stali nejlepším týmem F1, k tomu nám stále něco schází. Ale to také přijde. Jen to bude trvat o něco déle. Takže nejlepším týmem v F1 se reálně můžeme stát rok poté, protože se jedná o proces. Možná se nám podaří postavit auto, které bude velmi, velmi dobré, ale stát se skutečně tím nejlepším týme v F1, to bude vyžadovat trochu času.

Letos měly výfukové difuzory obrovský vliv na formu, myslíš si proto, že se změnami bude mít letos větší šanci na stáhnutí špičky?
NR: Jo, ale nemyslím si, že by se to i přes změnu pravidel nějak hodně změnit. Vždy tam je něco a nakonec je to o nejlepším týmu, který odvádí nejlepší práci se vším, co se jim dostává.

Vytisknout

Diskuze: Rosberg o spolupráci se Schumacherem a loňských problémech Mercedesu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 12.01.2012 13:33 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Průběh příprav u Force Indii: nové šasi je už homologované, jedno i roztřískané

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud