Fyzické nároky na piloty F1: jakou kondici mají závodníci?

Jana Šrámková, 29. března 2013, 08:20 Google+

Velká přetížení, vysoké teploty či dehydratace - s tím vším se v kokpitu musejí vypořádat piloti Formule 1. Znamená to pro ně jediné: enormní fyzický i psychický trénink.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 01.04. 22:36) Napište svůj názor
Button, Jenson

Button, Jenson | foto: McLaren

Sdílejte článek

Koordinace, reflexy, mentální síla, ale také přetížení až 5G či extrémní teploty a propocení zhruba tří kilogramů tělesné váhy během závodu - nic, s čím by si pilot F1 neporadil. Ne nadarmo se však říká, že netrénovaný člověk by v monopostu formule 1 zvládl odjet stěží pár kol.

Jezdci formule 1 patří mezi sportovce s nejlepší fyzickou kondicí na světě. Během Velké ceny jejich srdce bije rychlostí v průměru 170 úderů za minutu. Toto číslo vystoupá až na hodnotu 200, což je téměř třikrát více, než už obyčejného muže. Zátěž na srdce je to obrovská a trvá po celou dobu závodu. Proto se dá říci, že v tomto ohledu neexistuje sport, který by se F1 rovnal.

Podobné je to s mozkem. V běžných dlouho trvajících zápasech jako například v tenise, hokeji či fotbale má sportovec příležitost si oddechnout a udělat si přestávku. To u motorsportu neplatí. Od startu až po šachovnicovou vlajku musí být pilot schopen nepřetržité soustředěnosti a to ve vysokých rychlostech a s neustálou hrozbu možné nehody. To by rozhodně nedokázal každý a závodníci usilovně trénují nejen tělo, ale i mysl.

Fyzickou kondici jako závodníci nemají ani mnozí vrcholoví sportovci (foto: Red Bull Racing)

Jako první si důležitost fyzické kondice pravděpodobně uvědomil Ayrton Senna. Ten společně s Michaelem Schumacherem pozvedl cvičení závodníků F1 na zcela jinou úroveň.

Pilot musí být silný a mít svaly, které zvládnou zátěž, jakou 120 minutový závod představuje. Velmi důležitý je krk, který musí vydržet váhu hlavy a helmy. Podle bývalého trenéra Michaela Schumachera váží hlava zhruba 6kg, helma ještě o kilogram více. V zatáčkách potom váha mnohonásobně vzrůstá a vyšplná se až na 40kg. Krční svaly jezdce na to musejí být připraveny, avšak jen těžko se to trénuje. K tomuto účelu byly pro závodníky F1 vytvořeny speciální přístroje, na kterých s helmou na hlavě posilují právě tyto partie.

Kromě svalů je také důležitá stoprocentně přesná a téměř okamžitá reakce. Tu například ukázal Jenson Button během zastávky v boxech při letošní VC Malajsie. V důsledku chyby člověka se rozsvítila zelená. Svítila jen 120 milisekund a Brit už vyrazil zpět na trať. Reflex hodný mistra světa.

Cyklistiku si piloti užívají častěji než jízdu v autě (Lotus F1 Team)

Trénink závodníků kombinuje především běh, plavání, jízdu na kole a posilovnu. A  jak konkrétně to vypadá? Například Fernando Alonso při svém trénování v Dubaji letos v zimě ujel za den 100 km na kole, což mu trvalo 3 hodiny a 38 min. Následoval 16 km dlouhý běh, který zvládl za 1 hodinu a 18 minut. Poté si ještě zašel do posilovny.

Běžně za den závodník ujede 30 mil na kole a uběhne 10 mil. A ačkoliv ne každý z pilotů je fanouškem triatlonu, například Jenson Button je má ve velké oblibě. Je to pro něj forma odpočinku a rozhodně si při nich nevede špatně a sklízí tak úspěchy i mimo okruhy. 

Takže až vám někdo někdy bude tvrdit, že Formule 1 není sport a že závodníci tam jen krouží v autě, dejte jim třeba přečíst tento článek.

Vytisknout

Diskuze: Fyzické nároky na piloty F1: jakou kondici mají závodníci?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 01.04.2013 22:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

"Vsaďte si na Marussii, že letos získá svůj první bod," nabádá její ředitel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud