Proč vůz F1 nedokáže jet rychlostí 400 km/h? Rekord Hondy stále nepřekonán

VaPr / F1NEWS.CZ, 2. dubna 2021, 20:25 Google+

Jak rychle dokáží jet monoposty Formule 1? Abychom na jednoduchou otázku dokázali odpovědět, je zapotřebí z vozů sundat téměř všechny aerodynamické prvky, které jim dodávají přítlak pro závody Grand Prix, a samozřejmě je zapotřebí též najít dostatečně dlouhou a rovnou trať.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 13.04. 08:55) Napište svůj názor
Jeden z neoficiálních grafických návrhů nového Toro Rosso STR13

Jeden z neoficiálních grafických návrhů nového Toro Rosso STR13 | foto: Sean Bull

Sdílejte článek

Monoposty Formule 1 totiž nejsou konstruovány na to, aby dosáhly co nejvyšší rychlosti. Monoposty mají desítky komponentů, které se starají o to, aby měly dostatek přítlaku v zatáčkách. Díky tomu jsou sice pomalejší na rovinkách, ale co se času na zajetý okruh týče, jsou mnohem rychlejší.

Honda v roce 2006 zkusila zjistit, jestli by dokázal její monopost překonat rychlost 400 km/h, což by byl světový rekord v rychlosti Formule 1.

img-responsive

Davidson, Anthony | foto: Honda Racing F1

Rychlost objektů obecně ovlivňují hustota vzduchu, aerodynamický odpor, třecí síly a v případě uměle vyvolaného pohybu výkon. Pokud by Honda neodstranila téměř všechny aerodynamické prvky, vůz by byl schopen dosáhnout rychlosti okolo 350 km/h. Monoposty pro zajímavost kladou přibližně pětkrát vyšší aerodynamický odpor než sportovní vozy, se kterými se setkáváme na silnicích. Odstranění téměř všech aerodynamických prvků tedy byla nezbytnost pro dosažení co nejvyšší rychlosti. Všechny ale odstraněny být nemohly, vůz by se byl stal velice nestabilní. Inženýr Hondy, který měl na starosti tento rychlostní projekt, uvedl, že kdyby zcela aerodynamicky prostý monopost F1 atakoval rychlost 400 km/h, vzlétl by.

Potřebný přítlak, a tedy i aerodynamický odpor jednotlivých monopostů, se liší trať od trati. Například v Monaku, kde je hodně pomalých zatáček a krátké rovinky je důležitější rychlost v zatáčce než na rovném úseku dráhy, vozy jsou nastaveny tak, aby produkovaly co nejvíce přítlaku. Naopak v Monze je zapotřebí málo přítlaku, aby byl vůz co nejrychlejší na dlouhých rovinkách a v rychlé zatáčce Parabolica. I přesto se v Monze nedosahuje nejvyšších rychlostí, ty jsou dosahovány v Mexiku. Autódromo Hermanos Rodríguez se nachází v nadmořské výšce 2250 metrů, díky čemuž je zde řidší vzduch, který neklade vozům takový odpor. Moderní Formule 1 s hybridním pohonem zde dosáhly rychlostí až okolo 370 km/h.

Co se úprav Hondy na rychlostí test týče, inženýři upravili sklon pneumatik, pořádně je nahustili a odstranili zadní spoiler. Ten způsobuje opravdu velký přítlak a tím i odpor vzduchu. Když dnes piloti využijí systém DRS a sklopí jeho část, monopost zvládne jet rychlostí hned o 15 km/h vyšší. Přední spoiler na voze sice zůstal, avšak došlo k výraznému snížení jeho účinnosti. Pokud by přítlak nebyl redukován, došlo by ke ztrátě přilnavosti zadní nápravy monopostu. Díky tomu, že došlo k regulaci sklonu předního spoileru, byl přítlak v zadní části vozu produkován difuzorem. Co se úprav týče, Honda do zádi přidala „ploutev“, která měla za úkol korigovat nestabilitu monopostu způsobenou nárazovým bočním větrem.

Samotný pokus Honda uskutečnila na bonnevillské solné pláni, kde ale díky nestabilnímu povrchu vůz nemohl použít klasické hladké pláště. Honda tak zvolila pneumatiky do přechodných podmínek, díky čemuž měl vůz potřebnou trakci. Pilotem se stal Alan van der Merwe, který aktuálně jezdí s Medical carem ve Formuli 1 a loni pomáhal zachraňovat Romaina Grosjeana po jeho nebezpečné nehodě v Bahrajnu.

img-responsive

van der Merwe, Alan | foto: A1 Grand Prix Media

Monopost Hondy nabíral rychlost po dobu přibližně pěti mil, a následně projel měřeným úsekem dlouhým jednu míli. Aby došlo k vyloučení pomoci větru na výslednou rychlost, musel se stejný test provést v opačném směru do jedné hodiny od prvního testu. Modifikovaný monopost Hondy dosáhl rychlosti 397 km/h.

Nemohl by však novodobý hybridní monopost Formule 1 jet rychleji než patnáct let starý monopost? Ostatně nové vozy jsou v kvalifikacích rychlejší o dobré tři sekundy, než vozy z roku 2006. Novodobé monoposty mají navíc přibližně o 300 koňských sil více než měly monoposty před patnácti lety, a tak by musely být bez aerodynamických prvků přece ještě rychlejší, že?

Přibližně polovina z nově nabytých koňských sil je ale produkována novým hybridním systémem, který by nebyl schopen dodávat stále stejný výkon po celou dobu testu. Novodobé monoposty jsou navíc o celých 150 kilogramů těžší, než jejich předkové a dalším problémem je jejich šířka, současné vozy jsou přibližně o dvacet centimetrů širší než formule 1 z roku 2006 a tím vzrostl i jejich odpor vzduchu v přední části. Rekord Hondy z roku 2006 tak zřejmě zůstane zatím nepřekonán...

Vytisknout

Diskuze: Proč vůz F1 nedokáže jet rychlostí 400 km/h? Rekord Hondy stále nepřekonán

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 13.04.2021 08:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc - závod v Bahrajnu

Binotto je s pokrokem spokojený, Ferrari však už teď dává prioritu novému vozu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud