FIA dělá změny: Mercedes i přes zmražení pravidel systém DAS v roce 2021 nebude moci využít

Petr Hlawiczka, 1. dubna 2020, 06:30 Google+

Mercedes si nově vyvinutého dvouosého řízení (DAS) moc neužije. I když Mezinárodní automobilová federace (FIA) o rok odložila nasazení nových technických pravidel pro sezónu 2021, tak úřadujícím šampionům jeho nasazení již neumožní.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 02.04. 13:28) Napište svůj názor
Volant Lewise Hamiltona

Volant Lewise Hamiltona | foto: Craig Scarborough

Sdílejte článek

Dvouosé řízení pilotům Stříbrných šípů umožňovalo v zatáčkách volantem nejen zatáčet doleva či doprava, ale jeho vytažením či zatlačením také měnit nastavení sbíhavosti předních kol.

V Austrálii se ho sice chystali poprvé nasadit do závodu i přes protest chystaný Red Bullem, kvůli pandemii koronaviru se jeho premiéra nicméně odkládá.

Pro rok 2021 byl novými technickými pravidly zakázaný, ta však byla o rok posunuta, aby týmy ušetřila náklady na vývoj vozů v době, kdy přicházejí o velkou část příjmů, protože se veškeré sportovní akce ruší.

FIA včera DAS pro příští sezónu stejně zakázala, aby týmy nemusely vyvíjet podobné systémy a plýtvat tak prostředky, pokud by Mercedesu poskytoval konkurenční výhodu během závodů.

Využití DAS na rovinkách

Využití DAS na rovinkách | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Urychlení rozhodovacího procesu a další změny
Světová rada motorsportu (WMSC) prostřednictvím elektronického hlasování včera rovněž urychlila svůj rozhodovací proces v důsledku globálního šíření nemoci Covid-19. Opatření zahrnuje udělení pravomoci prezidentovi FIA Jeanovi Todtovi a držiteli komerčních práv, společnosti Liberty Media, měnit kalendář závodů bez potřebného hlasování.

Určité články nyní mohou být změněny jen s 60% podporou 10 týmů spíše než s jednomyslným souhlasem všech. Rovněž může dojít k úpravám počtu komponent pohonných jednotek, které je možno vyměnit bez penalizace - pokud počet závodů klesne pod 14, budou si týmy muset vystačit se dvěma motory na jezdce. Při počtu nižším než 11 budou moci použít pouze jednu baterii a řídicí elektroniku.

Týmy se nesmějí letos kvůli další úspoře nákladů vůbec věnovat aerodynamickému vývoji nové generace monopostů určené pro rok 2022. Ve hře je také další prodloužení nuceného zavření továren nad stanovený rámec tří týdnů, "pokud budou pokračovat obavy o veřejné zdraví či vládní restrikce."

img-responsive

Situace se neustále mění - dočkáme se letos vůbec nějakého závodu? | foto: Pirelli

Kdy a kolik závodů?
F1 plánuje sezónu s omezeným počtem 15 - 18 velkých cen místo plánovaných 22 s tím, že by se závodilo během léta případně až do příštího ledna či dokonce února. Šest podniků zatím bylo odloženo, dva zrušeny, odsunutí dalších (Kanada, Francie, Rakousko a V. Británie) na neurčito je na spadnutí. Podle některých odborníků se už letos ale vozy F1 do akce před zaplněnými tribunami nedostanou.

Vedení soutěže se přesto snaží najít nějaké řešení. "Změny ve sportovních pravidlech pro rok 2020 byly schváleny s tím, aby FIA a Formule 1 mohla pružněji reagovat na krizi a naplánovat kalendář závodů tak, aby co nejlépe ochránil komerční hodnotu šampionátu a co nejvíce snížil náklady," prohlašuje optimistický šéf Liberty Media Chase Carey.

Vytisknout

Diskuze: FIA dělá změny: Mercedes i přes zmražení pravidel systém DAS v roce 2021 nebude moci využít

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 02.04.2020 13:28 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Daniel Ricciardo při pátečním tréninku v Soči

FOTO: Páteční tréninky v Soči pod taktovkou Bottase, zářil i Ricciardo

Valtteri Bottas v závodě v Toskánsku

Odpoledne opět nejrychlejší Bottas, Ricciardo se drží před McLareny, Red Bull se trápí + VIDEO

Pohled na olympijský areál v Soči

Bottas v 1. tréninku před Ricciardem, Hamilton předposlední. Sainz i Latifi havarovali + VIDEO

Sergio Pérez se s Racing Pointem nerozchází moc v dobrém

"Racing Point mi začíná věci tajit," prozrazuje zhrzený Pérez. O rozchodu mi "nikdo nic neřekl"

Romain Grosjean s souboji se svými soupeři v Barceloně

Nula vylepšení, slabý motor Ferrari. Šéf Haasu očekává náročný závěr sezóny

Max Verstappen v Silverstone, který dal pneumatikám pěkně zabrat

"Omezení přítlaku pro rok 2021 mohla být přísnější," podotýká šéf Red Bullu

Valtteri Bottas v závodě v Silverstone

Jordan je přesvědčen o prodeji Mercedesu. Co radí Wolffovi?

Fernando Alonso je zpět

Abiteboul byl kvůli pokroku Renaultu z Ricciardova odchodu frustrovaný, Alonso se vrací do továrny

Závod v Mugellu inspiroval Christiana Hornera k zajímavé myšlence

Inovativní nápad Red Bullu by mohl v budoucnu uspět

Pierre Gasly ve Velké ceně Itálie, kterou ovládl

AlphaTauri povzbuzeno stěhováním do aerodynamického tunelu Red Bullu, chce se mu vyrovnat

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně

Ecclestone předpovídá Vettelův konec u Ferrari. Kam by mohl Němec zamířit?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Abiteboul byl kvůli pokroku Renaultu z Ricciardova odchodu frustrovaný, Alonso se vrací do továrny

  2. Jordan je přesvědčen o prodeji Mercedesu. Co radí Wolffovi?

  3. Red Bull bude uklidňovat Verstappena. "Chápu frustraci," říká Horner

  4. Todt se zamýšlí nad situací ve Ferrari. Jaká je ve srovnání s rokem 1993?

  5. Nula vylepšení, slabý motor Ferrari. Šéf Haasu očekává náročný závěr sezóny

  6. "Omezení přítlaku pro rok 2021 mohla být přísnější," podotýká šéf Red Bullu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud