FIA dělá změny: Mercedes i přes zmražení pravidel systém DAS v roce 2021 nebude moci využít

Petr Hlawiczka, 1. dubna 2020, 06:30 Google+

Mercedes si nově vyvinutého dvouosého řízení (DAS) moc neužije. I když Mezinárodní automobilová federace (FIA) o rok odložila nasazení nových technických pravidel pro sezónu 2021, tak úřadujícím šampionům jeho nasazení již neumožní.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 02.04. 13:28) Napište svůj názor
Volant Lewise Hamiltona

Volant Lewise Hamiltona | foto: Craig Scarborough

Sdílejte článek

Dvouosé řízení pilotům Stříbrných šípů umožňovalo v zatáčkách volantem nejen zatáčet doleva či doprava, ale jeho vytažením či zatlačením také měnit nastavení sbíhavosti předních kol.

V Austrálii se ho sice chystali poprvé nasadit do závodu i přes protest chystaný Red Bullem, kvůli pandemii koronaviru se jeho premiéra nicméně odkládá.

Pro rok 2021 byl novými technickými pravidly zakázaný, ta však byla o rok posunuta, aby týmy ušetřila náklady na vývoj vozů v době, kdy přicházejí o velkou část příjmů, protože se veškeré sportovní akce ruší.

FIA včera DAS pro příští sezónu stejně zakázala, aby týmy nemusely vyvíjet podobné systémy a plýtvat tak prostředky, pokud by Mercedesu poskytoval konkurenční výhodu během závodů.

Využití DAS na rovinkách

Využití DAS na rovinkách | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Urychlení rozhodovacího procesu a další změny
Světová rada motorsportu (WMSC) prostřednictvím elektronického hlasování včera rovněž urychlila svůj rozhodovací proces v důsledku globálního šíření nemoci Covid-19. Opatření zahrnuje udělení pravomoci prezidentovi FIA Jeanovi Todtovi a držiteli komerčních práv, společnosti Liberty Media, měnit kalendář závodů bez potřebného hlasování.

Určité články nyní mohou být změněny jen s 60% podporou 10 týmů spíše než s jednomyslným souhlasem všech. Rovněž může dojít k úpravám počtu komponent pohonných jednotek, které je možno vyměnit bez penalizace - pokud počet závodů klesne pod 14, budou si týmy muset vystačit se dvěma motory na jezdce. Při počtu nižším než 11 budou moci použít pouze jednu baterii a řídicí elektroniku.

Týmy se nesmějí letos kvůli další úspoře nákladů vůbec věnovat aerodynamickému vývoji nové generace monopostů určené pro rok 2022. Ve hře je také další prodloužení nuceného zavření továren nad stanovený rámec tří týdnů, "pokud budou pokračovat obavy o veřejné zdraví či vládní restrikce."

img-responsive

Situace se neustále mění - dočkáme se letos vůbec nějakého závodu? | foto: Pirelli

Kdy a kolik závodů?
F1 plánuje sezónu s omezeným počtem 15 - 18 velkých cen místo plánovaných 22 s tím, že by se závodilo během léta případně až do příštího ledna či dokonce února. Šest podniků zatím bylo odloženo, dva zrušeny, odsunutí dalších (Kanada, Francie, Rakousko a V. Británie) na neurčito je na spadnutí. Podle některých odborníků se už letos ale vozy F1 do akce před zaplněnými tribunami nedostanou.

Vedení soutěže se přesto snaží najít nějaké řešení. "Změny ve sportovních pravidlech pro rok 2020 byly schváleny s tím, aby FIA a Formule 1 mohla pružněji reagovat na krizi a naplánovat kalendář závodů tak, aby co nejlépe ochránil komerční hodnotu šampionátu a co nejvíce snížil náklady," prohlašuje optimistický šéf Liberty Media Chase Carey.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: FIA dělá změny: Mercedes i přes zmražení pravidel systém DAS v roce 2021 nebude moci využít

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 02.04.2020 13:28 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Čtvrteční tiskovka v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě v Rakousku: Nadšení u McLarenu

Alexander Albon s Red Bullem

Nejrychlejší sektory patří McLarenům, maximální rychlost Red Bullu poháněnému Hondou

Alexander Albon, smutný hrdina úvodního závodu

Úvodní závod s velkou úmrtností, Bottas si pohlídal vítězství

Lando Norris v Rakousku

Nejrychlejší kolo předvedl bronzový Norris, na poslední chvíli tím vystrčil Hamiltona z pódia

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

Hamilton byl na koberečku, trestu se ale vyhnul

Valtteri Bottas během soukromého testu Mercedesu v Silverstone

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Mercedes v laufu, Verstappen se nevzdává

Valtteri Bottas během soukromého testu Mercedesu v Silverstone

První kvalifikace sezony pro Bottase, Ferrari propadlo

Lewis Hamilton během 1. tréninku v Rakousku

Třetí trénink opět pro Mercedes, Latifi boural

Christian Horner a Alexander Albon během testování v Silverstone

Red Bull plní slib a protestuje proti systému DAS

Lewis Hamilton ve čtvrtek při tiskovce GP Rakouska

Druhý trénink v Rakousku: Mercedes nedal soupeřům šanci

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. LECLERC, 3. NORR... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně

Ecclestone předpovídá Vettelův konec u Ferrari. Kam by mohl Němec zamířit?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Velká změna konceptu - Ferrari musí předělávat pomalé auto pro sezónu 2020, přiznává Binotto

  2. Černý Mercedes stíhaný Red Bullem začíná v Rakousku nejrychleji, Ferrari hodně ztrácí

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Mercedes v laufu, Verstappen se nevzdává

  4. První kvalifikace sezony pro Bottase, Ferrari propadlo

  5. Druhý trénink v Rakousku: Mercedes nedal soupeřům šanci

  6. Úvodní závod s velkou úmrtností, Bottas si pohlídal vítězství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud