Kolik stojí vůz Formule 1?

Jana Šrámková, 20. července 2013, 12:12 Google+

Královna motorsportu je drahý byznys. Ale jak moc? Britský server Yahoo zjišťoval, kolik stojí vůz Formule 1.

Počet komentářů:  44 komentářů (Poslední 22.07. 11:31) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Toni Arch

Sdílejte článek

Už dávno jsou pryč časy, kdy týmy zaměstnávaly pouhou desítku zaměstnanců a cestovaly jen kamionem po Evropě. Stovky lidí v továrnách a další zaměstnanci přímo na okruzích, kteří létají téměř po celém světě - a všichni se snaží, aby měl pilot k dispozici tu nejrychlejší a nejlepší techniku. Klíčem k tomu jsou kromě dobrých nápadů také finance.

Náklady na techniku a provoz továrny se počítají milionech a miliardách. Své by o tom mohl povídat například Eddie Jordan, který v devadesátých letech založil tým Jordan, jenž dnes známe pod názvem Force India. Tým, který má na svém kontě čtyři vítězství a jehož šéf byl známý především díky svým obchodnickým a vyjednávacím schopnostem.

"Byl jsem pod obrovským tlakem a to především kvůli financím. Nemyslím, že jsem si někdy užil volného dne. Ale to platí pro všechny v F1," popisuje. Shánění sponozrů bylo pro něj čím dál složitější a dostal se do neudržitelné situace. Nakonec byl nucen si přiznat, že takto to dál nejde a rozhodl se tým prodat.

"Při prodeji jsem měl smíšené pocity - byl jsem strašně smutný, na druhé straně jsem byl rád, že budoucnost týmu je zajištěna," popisuje Jordan"Jsem pyšný na to, co jsem dokázal, protože jsem to dokázal jako nezávislý muž," uvedl ve své autobiografii se stejnojmenným názvem - The Independent Man. Peníze jsou zkrátka v F1 alfou a omegou.

Drahá hračka: nos vozu F1 stojí téměř stejně jako luxusní sportovní auto (foto: Sahara Force India)

A kolik tedy stojí vůz F1? Ačkoliv se cena vozu v materiálu pohybuje kolem jednoho milionu liber (v přepočtu více než 30 milionů Kč), práce a vývoj na voze už je složitěji vyčíslitelná. U menších týmu se prý pohybuje kolem 60 milionů liber (téměř 2 miliardy Kč), u větších se může vyšplhat až na 200 milionů liber (kolem 6 miliard Kč).

Průměrné částky některých konkrétních částí vozu od týmu Caterham:

šasi: 1 milion liber (30 200 000 Kč)

podlaha: minimálně 300 tisíc liber (více než 9 milionů Kč)

nos: 250 tisíc liber (7,5 milionu Kč)

přední křídlo: 150 tisíc liber (4,5 milionu Kč)

volant: 50 tisíc liber (1,5 milionu Kč)

části zavěšení kol: od 10 tisíc liber výš (od 300 000 Kč výš)

pneumatiky: 1 300 liber za sadu (téměř 40 000 Kč za sadu)

helma: 5 000 liber (150 000 Kč, pokud se však jedná o jednoduchý vzor)

A to je jen začátek. Další důležité součásti vozu jako například brzdy, kola, KERS, převodovka, to vše stojí více než 10 milionů liber (více než 300 mil. Kč) za rok. A takto bychom mohli pokračovat dál - motorhomy, kamiony, benzín atd. To všechno se sčítá a dělá z F1 jeden z nejdražších sportů vůbec.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kolik stojí vůz Formule 1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 44, poslední 22.07.2013 11:31 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 44 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton během předsezonních testů v Barceloně

Mercedes bude před prvním závodem testovat v Silverstone, sveze se Bottas i Hamilton

Difuzor Ferrari

Omezení pravidel nekončí, na řadě jsou výfuky. Co se změní?

Carlos Sainz během předsezónních testů v Barceloně

Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

Toto Wolff se raduje z vítězství obou Mercedesů v kvalifikaci v Maďarsku

Wolff vysvětluje, proč Mercedes nepodpořil návrh experimentálního závodního víkendu

Lando Norris s vozem Formule 3 v Zandvoortu

Norris se konečně dočká jízdy s monopostem - na dráze otestuje vůz F3

Claire Williamsová v Ázerbájdžánu

Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

Po startu Velké ceny Rakouska 2019

F1 konečně potvrzuje prvních 8 závodů sezóny 2020. Co bude následovat po Rakousku?

Autokláv pro zapékání dílů z uhlíkových vláken

Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

Fernando Alonso uvažuje o návratu do F1

"Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

Šéfové týmů na tiskové konferenci - zleva: Tanabe, Seidl, Monaghan, Green a Isola

Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rigon, Davide

Souhrn testu mladých pilotů v Silverstone: Nejrychlejší z nováčků Sainz,…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

  2. Co by měl udělat Sebastian Vettel? Ecclestone má jasno

  3. "Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

  4. Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

  5. Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

  6. Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud