Jak zlepšit show? Pirelli o nesmyslném požadavku týmů, o splněných i o nesplněných cílech

Petr Hlawiczka, 28. června 2019, 19:45 Google+ Exkluzivně

Šéf Pirelli Mario Isola pro F1news.cz popsal, jak náročnému úkolu čelí. Jak jsou spokojeni se současnými pneumatikami, volbou strategií a zadáním, které dostali?

Počet komentářů:  30 komentářů (Poslední 30.06. 09:37) Napište svůj názor
Mario Isola se svými produkty

Mario Isola se svými produkty | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Neúspěšná a nelogická snaha vrátit se zpět
V rozhovoru jsme se vrátili k požadavku některých týmů vrátit se k loňským směsím. Isola nad tím jen kroutí hlavou: loni byl v Rakousku velký problém s puchýři, dnes se téměř nevyskytl. V padoku je snaha eliminovat dominanci Mercedesu, která sportu škodí, ale tohle není krok správným směrem.

"Navíc bychom pneumatiky dodali až pro závěr sezóny - podle pravidel musíme směsi pro evropské závody ohlašovat 8 týdnů předem, pro ty zámořské 14 týdnů předem," upozorňuje Isola. Red Bull a Ferrari ale nezískali na svou stranu 70 % potřebných hlasů ke změně.

Nebylo to tak dávné, co nám tvrdil, že nikdo s žádným oficiálním požadavkem nepřišel, a najednou se hlasovalo, což jsme šéfovi Pirelli asertivně předhodili. "Víte, o této schůzce jsem se dozvěděl až před několika dny. Více se toho dozvídám od vás, novinářů, spíše než oficiální cestou," povzdechl si.

img-responsive

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2019 | foto: Pirelli

Spokojenost s tím, jak pneumatiky fungují za horka
Jak fungovaly pneumatiky dnes na Red Bull Ringu? "S pneumatikami jsme dnes za horka byli spokojeni, problémy s drolením se neobjevovaly. Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí je 0,7 sekundy, mezi středně-tvrdou a tvrdou půl sekundy. Z Q2 ale špičkové týmy budou mít vzhledem k malým rozdílům v časech problém postoupit dále na středně-tvrdých pneumatikách," shrnuje šéf Pirelli.

Protože s vývojem vozů stoupá přítlak, stoupá také energetická zátěž pneumatik, což se loni během sezóny projevovalo v rostoucím počtu puchýřů. Letos se to podařilo s tenčím běhounem eliminovat, ale vozy dále zrychlují, proto se na to Pirelli soustředí i ve vývoji pro příští ročník F1.

"V Paul Ricard se objevilo 23 malých puchýřků. Nebylo to nic vážného, jako když vám odpadají kusy gumy - bezpečnost ohrožena nebyla. Projevuje se to zejména při brzdění, piloti se takové situaci ale dokáží celkem snadno přizpůsobit," objasňuje Isola.

img-responsive

Pneumatiky se letos nepřehřívají, piloti na to mohou v závodech více tlačit | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Plány pro příští sezónu
Pro rok 2020 chtějí kromě další redukce přehřívání gum zapracovat také na větším provozním rámci, což podle něj patří mezi ty nenaplněné cíle, a na zvětšení rozdílů mezi směsmi. Isolu mrzí současný stav Formule 1 s náročným předjížděním a dominancí jednoho týmu: "Není to dobré, ztrácíme fanoušky. Není to dobré ani pro Mercedes. Podpoříme jakýkoliv návrh na zlepšení show."

Současným problémem jsou také jednozastávkové strategie, které týmy volí. Podle Isoly nejsou vždy rychlejší než dvouzastávkové, ale kvůli náročnému předjíždění se zkrátka upřednostňuje pozice na trati s tím, že piloti poté nejezdí naplno.

Pirelli se proto při vývoji směsí pro rok 2019 snažilo zvýhodnit dvouzastávkovou strategii o 5 sekund na kolo, to se však ukazuje málo. Pro příští rok přemýšlejí o 8 - 10 sekundách, ani to ale nemusí pomoci. Mnohem lepší by bylo, kdyby se změnila aerodynamická pravidla a vozy neztrácely tolik při následování jiného auta - v současnosti ztrácejí cca 125 kg přítlaku, což se projevuje smýkáním a přehříváním pneumatik.

Vytisknout

Diskuze: Jak zlepšit show? Pirelli o nesmyslném požadavku týmů, o splněných i o nesplněných cílech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 30, poslední 30.06.2019 09:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 30 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso po testování Toyoty v Jižní Africe

"Hamilton je lepší než Schumacher, Alonso je na návrat připravený," hodnotí Barrichello

Lewis Hamilton a Sebastian Vettel v Toskánsku

Vettel by Mercedes neodmítl. Jaké Ferrari se mu řídilo nejlíp?

Carlos Sainz v závodě v Turecku

Vyhrála by v Mercedesu většina pilotů? Podle Sainze ano, ale...

Sergio Pérez a Max Verstappen po kontaktu v závodě na Monze

Soumrak Mercedesu díky novým pravidlům? Verstappen je opatrný

Sebastian Vettel a Carlos Sainz na Hungaroringu

Ferrari se podle McLarenu ještě může zapojit do boje o 3. místo v šampionátu

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas po závodě v Turecku

Poslední tři závody budou bez tlaku, těší Bottase. Dočká se vítězství?

Permane, Alan

Fernando mi řekl, že by v Lotusu z roku 2013 vyhrál, vzpomíná Permane

Lewis Hamilton s trofejí za 1. místo po GP Turecka

Hamilton přiznává, že jednal s Ferrari. K podpisu smlouvy ale bylo daleko

Tým Mclaren na Nürburgringu

Jak si stojí McLaren? Šéf týmu Seidl je realistický

Max Verstappen s Red Bullem RB16

Red Bull Verstappenovi v Turecku nastavil špatně křídlo, podle Brawna doplatil na nezkušenost

  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (13:00 - 14:00)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (16:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc v závodě ve Francii

V 2. tréninku havaroval Bottas i Verstappen, nejrychlejší Leclerc s Ferrari +…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Fernando mi řekl, že by v Lotusu z roku 2013 vyhrál, vzpomíná Permane

  2. Ferrari se podle McLarenu ještě může zapojit do boje o 3. místo v šampionátu

  3. Vyhrála by v Mercedesu většina pilotů? Podle Sainze ano, ale...

  4. Vettel by Mercedes neodmítl. Jaké Ferrari se mu řídilo nejlíp?

  5. Poslední tři závody budou bez tlaku, těší Bottase. Dočká se vítězství?

  6. "Hamilton je lepší než Schumacher, Alonso je na návrat připravený," hodnotí Barrichello

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud