Jak zlepšit show? Pirelli o nesmyslném požadavku týmů, o splněných i o nesplněných cílech

Petr Hlawiczka, 28. června 2019, 19:45 Google+ Exkluzivně

Šéf Pirelli Mario Isola pro F1news.cz popsal, jak náročnému úkolu čelí. Jak jsou spokojeni se současnými pneumatikami, volbou strategií a zadáním, které dostali?

Počet komentářů:  30 komentářů (Poslední 30.06. 09:37) Napište svůj názor
Mario Isola se svými produkty

Mario Isola se svými produkty | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Neúspěšná a nelogická snaha vrátit se zpět
V rozhovoru jsme se vrátili k požadavku některých týmů vrátit se k loňským směsím. Isola nad tím jen kroutí hlavou: loni byl v Rakousku velký problém s puchýři, dnes se téměř nevyskytl. V padoku je snaha eliminovat dominanci Mercedesu, která sportu škodí, ale tohle není krok správným směrem.

"Navíc bychom pneumatiky dodali až pro závěr sezóny - podle pravidel musíme směsi pro evropské závody ohlašovat 8 týdnů předem, pro ty zámořské 14 týdnů předem," upozorňuje Isola. Red Bull a Ferrari ale nezískali na svou stranu 70 % potřebných hlasů ke změně.

Nebylo to tak dávné, co nám tvrdil, že nikdo s žádným oficiálním požadavkem nepřišel, a najednou se hlasovalo, což jsme šéfovi Pirelli asertivně předhodili. "Víte, o této schůzce jsem se dozvěděl až před několika dny. Více se toho dozvídám od vás, novinářů, spíše než oficiální cestou," povzdechl si.

img-responsive

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2019 | foto: Pirelli

Spokojenost s tím, jak pneumatiky fungují za horka
Jak fungovaly pneumatiky dnes na Red Bull Ringu? "S pneumatikami jsme dnes za horka byli spokojeni, problémy s drolením se neobjevovaly. Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí je 0,7 sekundy, mezi středně-tvrdou a tvrdou půl sekundy. Z Q2 ale špičkové týmy budou mít vzhledem k malým rozdílům v časech problém postoupit dále na středně-tvrdých pneumatikách," shrnuje šéf Pirelli.

Protože s vývojem vozů stoupá přítlak, stoupá také energetická zátěž pneumatik, což se loni během sezóny projevovalo v rostoucím počtu puchýřů. Letos se to podařilo s tenčím běhounem eliminovat, ale vozy dále zrychlují, proto se na to Pirelli soustředí i ve vývoji pro příští ročník F1.

"V Paul Ricard se objevilo 23 malých puchýřků. Nebylo to nic vážného, jako když vám odpadají kusy gumy - bezpečnost ohrožena nebyla. Projevuje se to zejména při brzdění, piloti se takové situaci ale dokáží celkem snadno přizpůsobit," objasňuje Isola.

img-responsive

Pneumatiky se letos nepřehřívají, piloti na to mohou v závodech více tlačit | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Plány pro příští sezónu
Pro rok 2020 chtějí kromě další redukce přehřívání gum zapracovat také na větším provozním rámci, což podle něj patří mezi ty nenaplněné cíle, a na zvětšení rozdílů mezi směsmi. Isolu mrzí současný stav Formule 1 s náročným předjížděním a dominancí jednoho týmu: "Není to dobré, ztrácíme fanoušky. Není to dobré ani pro Mercedes. Podpoříme jakýkoliv návrh na zlepšení show."

Současným problémem jsou také jednozastávkové strategie, které týmy volí. Podle Isoly nejsou vždy rychlejší než dvouzastávkové, ale kvůli náročnému předjíždění se zkrátka upřednostňuje pozice na trati s tím, že piloti poté nejezdí naplno.

Pirelli se proto při vývoji směsí pro rok 2019 snažilo zvýhodnit dvouzastávkovou strategii o 5 sekund na kolo, to se však ukazuje málo. Pro příští rok přemýšlejí o 8 - 10 sekundách, ani to ale nemusí pomoci. Mnohem lepší by bylo, kdyby se změnila aerodynamická pravidla a vozy neztrácely tolik při následování jiného auta - v současnosti ztrácejí cca 125 kg přítlaku, což se projevuje smýkáním a přehříváním pneumatik.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Jak zlepšit show? Pirelli o nesmyslném požadavku týmů, o splněných i o nesplněných cílech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 30, poslední 30.06.2019 09:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 30 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Racing Point čelí protestu - porušil kopírováním Mercedesu pravidla?

FIA po protestu Renaultu zabavuje díly Racing Pointu, hrozí diskvalifikace za kopírování Mercedesu

Alexander Albon v závodě velké ceny Štýrska

FOTO: Historicky první Velká cena Štýrska - vozy F1 v akci v malebném horském prostředí

Carlos Sainz v Rakousku

Sainz v závěru překonal i Hamiltona, odváží si bod navíc za nejrychlejší kolo + strategie

Ricciardo dokázal Strollovi dlouho odolávat

Ricciardo má zásadní názor na Strollův manévr

Sergio Pérez v Rakousku

Nejvyšší rychlost dosáhl nejlepší pilot závodu Pérez, v sektorech dominovaly McLareny

Lewis Hamilton si po neúspěchu před týdnem spravil chuť

GRAND PRIX ŠTÝRSKA: Hamilton dominuje, Ferrari odjíždí s ostudou + VIDEO

Lewis Hamilton v rámci druhého dne předsezonních testů v Barceloně

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Tohle nepotřebujeme," omlouvá se Leclerc

Charles Leclerc s Ferrari během 1. tréninku

Leclerc klesne na startu závodu o tři místa

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: co říkali piloti na mokrou ruletu na Red Bull Ringu?

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

Mokrou kvalifikaci ovládl Hamilton, Sainz třetí

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. NOR... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc v závodě ve Francii

V 2. tréninku havaroval Bottas i Verstappen, nejrychlejší Leclerc s Ferrari +…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso je zpět. Upsal se Renaultu

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: co říkali piloti na mokrou ruletu na Red Bull Ringu?

  3. POHLED REDAKTORA: Co přinese Alonsův návrat?

  4. Ferrari zrychluje vývoj. Část novinek nasadí už v Rakousku

  5. FIA po protestu Renaultu zabavuje díly Racing Pointu, hrozí diskvalifikace za kopírování Mercedesu

  6. Vettel a Red Bull? Obnovení úspěšného spojenectví je údajně na spadnutí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud