Anketa
Kdo v Abú Zabí předváděl nejlepší výkony?
Hlasování bylo již uzavřeno.
-
Nico Rosberg
17 %
-
Lewis Hamilton
8 %
-
Kimi Räikkönen
28 %
-
Sebastian Vettel
31 %
-
Sergio Pérez
5 %
-
Daniel Ricciardo
2 %
-
Nico Hülkenberg
1 %
-
Felipe Massa
7 %
-
Romain Grosjean
2 %
-
Daniil Kvjat
0 %
Hlasovalo 127 čtenářů. Výsledky
Kvalifikace
Rosberg zajel fantasticky poslední sektor (a zejména poslední dvě zatáčky), pošesté v řadě za sebou porazil Hamiltona, který si od Singapuru, stěžoval na nastavení svého Mercedesu a špatné vyvážení. Tým sice odstranil novinky ze systému zavěšení, i přesto byl ale pomalejší téměř o 4 desetiny sekundy. Průměrně byl na tom letos jinak o 0,14 s lépe Brit, který zřejmě více doplatil na úpravu pravidel týkajících se pneumatik a zvýšení jejich minimálních tlaků.
"Byl tam díl, který v čase na kolo dělá teoreticky 1,5 desetiny. Jenže jde o něco, o čem jsem si opravdu nemyslel, že by pro mě fungovalo, takže jsem to odstranil. Zkoušel jsem něco jiného a nefungovalo to. Očekával jsem drobný pokles výkonnosti auta, snažil jsem se ho obejít a získat to zpět jinými způsoby v nastavení, takže šlo o průzkumný víkend," vysvětloval Hamilton, který si nechal odstranit hydraulické propojení pravé a levé strany a přešel na starší typ pružiny.
Chabého třetího vítězství nad svým týmovým kolegou se u Ferrari dočkal Räikkönen. V Q1 byl po prvních pokusech o 0,441 s rychlejší než Vettel, jehož čas tým špatně vyhodnotil jako dostačující k postupu do další části. K překvapení všech to ale nestačilo a Seb se poroučel v úvodu s Manory, jedním McLarenem a Sauberem.
Výtečný víkend Pérez, jenž poslal svou Force Indii do druhé řady. Mexičan dokázal v 9 posledních kvalifikacích Hülkenberga šestkrát porazit a zmírnit nepříznivé skóre na 8:11. V Abú Zabí byl v Q3 o půl sekundy rychlejší, v sezóně ztrácel průměrně 0,11 s.
Psali jsme
V kvalifikaci u Red Bullu nezklamal Ricciardo, jenž zdolal Kvjata rozdílem 0,489 sekundy a sezónu zakončil skórem 13:6 poté, co byl průměrně o 0,236 s rychlejší a startoval o 1,4 pozici výše.
Souboj Williamsů, který s ohledem na jistou třetí pozici v šampionátu ukončil vývoj FW37 poměrně brzy, pro sebe rozhodl Bottas, rozdíl v Q3 činil jednu desetinu a dvě pozice na startovním roštu. Letos jezdil v průměru o 0,118 s rychleji a startoval o 1,7 míst výše než Massa.
Nejtěsnější rozdíl byl v sobotu u Toro Rosso: pouhých 39 tisícin rozhodlo o postoupení Sainze a vyřazení Verstappena v Q2. Po celý rok to mezi oběma mladíky bylo vyrovnané, celkové skóre ale nakonec vyznívá lépe pro Holanďana: 9:8.
Na své poměry vydařenou kvalifikaci absolvoval McLaren, který v Abú Zabí po pátečních trénincích dokonce pomýšlel na Q3. Button v úvodní části předvedl 12. nejrychlejší kolo, Alonso dostal při svém pokusu defekt, proto se dále nedostal.
U Lotusu byl v první části opět rychlejší Grosjean (v Q2 kvůli technickým problémům s převodovkou už žádný čas nezajel). V sezóně 2015 startoval o 3,3 pozice výše než Maldonado a zvítězil největším rozdílem ze všech: 18:1. Venezuelan uspěl pouze v Monaku, průměrně ztrácel 0,415 s.
Jazýček vah ve svůj prospěch u Sauberu naklonil Nasr, jenž byl skoro o sekundu rychlejší: 10:9. S Manorem místo Rossiho jezdil opět Merhi, i tentokrát na Stevense ale nestačil, rozdíl již přesáhl 1,1 sekundy a celkově prohrál 3:9.
Více jsem se kvalifikačními výkony zabýval v sobotní analýze sektorů zde.
Závod
Rosberg do závodu odstartoval velmi dobře, uhájil první pozici a právo si volit strategii. Zajímavé tentokrát u Mercedesu bylo, že svému jezdci dal větší prostor - mohli si vybrat pro poslední stint odlišný druh pneumatik. Tři zastávky nedávaly smysl, protože by s touto strategií byl Hamilton každopádně pomalejší.
Nico v 31. kole zajel naposledy do boxů a nasadil měkké pneumatiky. Lewis potvrdil skvělou kondici svých pneumatik nejrychlejším kolem. Jeho ztráta se pohybovala kolem 1,3 sekundy a mohl si zvolit, jak zareaguje. Jednou z možností bylo prodloužit stint a nasadit super-měkké pro finální stíhací jízdu o 12 - 15 kolech nebo využít rozdílu ve výkonnosti pneumatik a pokusit se předjet svého týmového kolegu na stejné směsi, na níž by ale mohl být o sekundu na kolo rychlejší díky tomu, že by byla o 10 kol mladší.
To byl Hamiltonův cíl, který by mu s využitím DRS mohl pomoci dostat se před Rosberga. Nasazení super-měkkých pneumatik jeho inženýr Peter Bonnington zavrhl s tím, že tato kalkulace vůbec nemá cenu - musel by prostřední stint prodloužit až do 44. kola, kdy by už ztrácel přes 4 sekundy na kolo a byli by zranitelní i vůči Ferrari. Navíc v prvních stintech pozorovali problémy kromě brzkého poklesu výkonosti (už po 5 kolech) i značné problémy s drolením.
Hamilton proto zastavil ve 41. kole pro měkké pneumatiky. Po Rosbergově zastávce ztratil na starších pneumatikách dalších 9 sekund a nyní měl 14 kol na to, aby svého týmového kolegu dojel a případně i předjel. Během následujících pět kol stáhl 4,8 sekundy z náskoku Rosberga, problémem pak byla variabilita jeho časů - zřejmě na pneumatiky na začátku stintu tlačil příliš. Jeho inženýr po něm chtěl, aby jezdil časy pod 1:44,5 min, aby se dostali k útoku. To se mu ale nedařilo: "Nedokážu to, Bonno," odpověděl.
Navíc si vypomáhal módy motoru, které si tým nepřál - a několikrát dostal instrukci, aby ho snížil. Nevím, jestli se tím čeští komentátoři zabývali, proto se u toho zastavím. Po událostech v loňském Bahrajnu a ve Španělsku mají dohodu, že musí oba piloti používat ten stejný mód, což se úřadující mistr světa během posledních 14. kol snažil porušit. Chtěl využít toho, že jeho motor měl najeto jen 1600 km oproti 3800 km v případě Rosberga (o jeden přišel v Monze).
Mercedes Lewis varoval, že pokud neuposlechne, Rosbergovi poskytnou silnější mód. Proto byl naštvaný: "Nevím, proč to udělali. Můj motor měl ještě tolik životnosti." Nahrát mu mohla ještě jedna věc - výjezd safety caru mezi jejich zastávkami. V tom případě by dostal nové pneumatiky zdarma a s tím i vítězství. Místo toho své nejpřesvědčivější vítězství dosáhl Rosberg, který v závěru držel velmi ostré tempo.
Vettel v úvodní části ztrácel hodně času za Verstappenem, před kterého se nemohl dostat - za jeho zády z toho díky DRS těžil i Button, který se díky tomu držel v závěsu, i když jeho Hondě na rovinkách docházela elektrická energie.
Naproti tomu se závod vyvíjel pro Räikkönena hladce, v časech na kolo ztrácel na Hamiltona kolem dvou desetin. Po své zastávce se propadl za Vettela, brzy jej na nových pneumatikách dojel a u Ferrari došlo k neobvyklé situaci: Sebastian mu musel v 16. kole uhnout z cesty.
Williamsy sice byly na rovinkách jasně nejrychlejší, v zatáčkách to s nimi bylo mnohem horší. Kvůli tomu nedokázali pneumatiky dostatečně zahřívat a často je projížděli smykem pod plynem.
Bottas byl navíc z boxů vypuštěn do cesty rovnou Buttonovi, jenž mu hned ustřihl kus předního křídla, a kolem garáží se rozlétla spousta karbonových úlomků. Valtteri musel pomalu k mechanikům znovu - tentokrát pro nové křídlo. Komisaři mu poté udělili ještě pětisekundový trest. Stáj z Grove kromě této chyby měla tradičně pomalé zastávky, příští rok se po provozní stránce musí nutně zlepšit.
Nejlepším pilotem za Mercedesy a Ferrari byl Pérez s Force Indií, která se ke konci sezóny lepšila a v Abú Zabí porazila Williamsy i Red Bully. Mexičan tušil, že to bude těžké za sebou udržet Ricciarda, jehož vůz je k pneumatikám šetrnější, pomohl mu však výborný start Hülkenberga, který se dostal před Ricciarda.
To ho ochránilo před podseknutím ze strany o něco rychlejšího Red Bullu, a tak Pérez v jednu chvíli dokonce pomýšlel na útok na Ferrari. Na pneumatiky však přitlačil příliš, proto jej Ricciardo ke konci stahoval - na nějaký útok to ale zdaleka už stačit nemohlo. Sergio letos získal 78 bodů a zakončil svou nejlepší sezónu v F1, historicky nejpovedenější bylo i pro indickou stáj.
Mistrovské body
Hamilton získal titul s náskokem 59 bodů před svým týmovým kolegou. V celkovém pořadí došlo v Arábii k jediné změně: Räikkönen se dostal zpět na čtvrtou příčku před Bottase, který přišel o naději na slušný výsledek při incidentu v boxech.
Přes 285 fotografií z Velké ceny Abú Zabí včetně možnosti filtrování najdete zde.