Ecclestone přiznává: "Za finanční krizi v F1 můžu já. Nevím, jak ji vyřešit"

Petr Hlawiczka, 2. listopadu 2014, 09:10 Google+

Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone překvapivě přiznává, že za finanční problémy menších týmů nese vinu právě on. Zároveň však netuší, jak současnou krizi vyřešit.

Počet komentářů:  91 komentářů (Poslední 04.11. 12:20) Napište svůj názor
Ecclestone, Bernie

Ecclestone, Bernie | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Dva týmy již na finanční náročnost královské třídy motorsportu doplatily: Marussia i Caterham se dostaly do nucené správy a v Austinu poprvé ve své historii scházejí. Jejich krach naštval některé další přeživši týmy, podle nichž nejsou příjmy spravedlivě rozdělovány.

Je smutné, že nejlepší globální sportovní platforma generující miliardové obraty si nedokáže udržet ani 11 týmů. Ecclestone přiznává, že na tom nese nemalý podíl: "Příliš mnoho peněz se špatně rozděluje, což je zřejmě mou chybou."

"S tím, jak dochází mezi lidmi k mnoha dohodám, se to tehdy zdálo jako dobrý nápad. Vím, co je špatně, ale nevím, jak to vyřešit," uvádí šéf F1, který se všemi týmy uzavřel soukromé finanční smlouvy. Výsledkem však je, že rozdělování financí těžce zvýhodňuje velké týmy.

Tyto smlouvy jsou sice důvěrné, ale má se za to, že například Ferrari dostalo za třetí místo v loňském šampionátu přes 200 milionů dolarů (kolem 4,5 miliardy Kč) plus 90 milionů dolarů (2 miliardy Kč) pouze za to, že se objevili.

caterham - marussia
Souboje Caterhamů s Marussiemi v Americe ve zbytku sezóny
už žel neuvidíme (foto: Marussia F1 Team)

Jenže s tím ostře kontrastuje to, kolik dostala za svou účast Marussia (14 mil. dolarů, tj. 310 mil. Kč) či Caterham, který vyinkasoval přibližně dvojnásobek (kolem 620 mil. Kč). Náklady na účast v F1 se u týmů středu pole se přitom odhadují na 120 milionů dolarů (2,7 miliardy Kč). Měli menší týmy (HRT zkrachovalo už dříve) vůbec šanci se někdy na ně dotáhnout?

K bojkotu se v Americe nikdo nechystá. "Budou závodit, za to vám ručím. Mám ale obavy o to, zda budou závodit příští rok," uvádí Ecclestone na adresu Force Indie, Lotusu a Sauberu. Pokud chtějí menší týmy zabránit krachu dalších účastníků, musí být ochotny vzdát se části svých příjmů.

"Nejde o největší krizi, kterou jsem řešil, ale spokojený nejsem. Hovoříte jen o větších peněžních částkách, proto se to hůře řeší. Něco s tím udělat musíme, protože nemůžeme jen tak hezky sedět, odpočívat a myslet si, že problém zmizí.

Není to jako s chřipkou, kdy si vezmete pár tabletek a bude pryč. Situace je taková, že pokud si dostatek lidí bude přát ji řešit, pak ji vyřešit můžeme. Jde o to, že lidé pracující v tomto sportu, se budou muset na něj podívat a učinit určité oběti," vysvětluje Ecclestone.

ecclestone
Pro řešení krize by větší týmy musely být ochotny vzdát se částí svých příjmu - ty s tím
ale podle Bernieho Ecclestonea souhlasit nebudou (foto: Pirelli)

Rád by proto s většími týmy vyjednal nové smlouvy, pokud na to budou připraveny. "Pro mě to není rozdíl, jak budou peníze rozdělovány. Jestli si tady se mnou sednou a řeknou, že chtějí odlišným způsobem sdílet všechny peníze, které dostávají, pak jim řeknu: 'Fajn, dejte mi kus papíru,'" tvrdí šéf F1, který je ochoten přidat také něco z příjmu hlavního akcionáře CVC, který jej zaměstnává, aby sport vedl.

"Řekl bych lidem, kteří dostávají pořádné sumy peněz, že bych chtěl nějaké procento z jejich výkonnostních odměn. Ty peníze bych pak rozdělil mezi tři či čtyři týmy, které jsou v problémech, a pak bych do toho vložil stejnou částku peněz. Ale ani jeden tým by tohle nepovažoval za dobrý nápad," dodává Ecclestone.

Vytisknout

Diskuze: Ecclestone přiznává: "Za finanční krizi v F1 můžu já. Nevím, jak ji vyřešit"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 91, poslední 04.11.2014 12:20 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 91 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

FOTO: Kvalifikace v Austinu a vylepšené monoposty hezky zblízka

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud