Atraktivnější F1? Pevné restarty po safety caru, zrychlení zastávek i úpravy aerodynamiky

Petr Hlawiczka, 25. dubna 2014, 06:30 Google+

Týmy Formule 1 se snaží vizuálně zatraktivnit závodění pomocí návratu jisker, zářících brzdových kotoučů a viditelných kondenzačních stop zvířeného proudění vzduchu při vyšší vlhkosti.

Počet komentářů:  38 komentářů (Poslední 26.04. 18:02) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Infiniti

Sdílejte článek

Vedoucí týmy se obávají, že poslední designové trendy sportu ubírají na dramatičnosti a zajímavé podívané, které nabízely předchozí generace monopostů Formule 1. V rámci Strategické skupiny nyní budou podle Autosportu jednat o celé škále návrhů, které by mohly vrátit část vzrušující vizuálních zážitků.

Snahu o zlepšení vrcholné disciplíny motorsportu táhnou především úsporná opatření, mezi nimi se ale objevují i návrhy, jejichž účelem je nabídnou i zajímavou podívanou - například zbavit se složitých brzdových kanálků, které se využívají pro získání aerodynamické výhody, a nabídnout tak opět pohled na rozžhavené kotouče při brzdění vozů.

Ferrari si například po závodě v Bahrajnu otestovalo verzi větších brzdových kanálků, pomocí kterých dostává vzduch do přední poloosy. Ten poté vychází ven středem kola do oblasti nízkého tlaku a přispívá tak nejen k zefektivnění chlazení brzd, ale také ke snížení celkového aerodynamického odporu. Podobný systém se loni objevil u Red Bullu a Williamsu. Díky navrhovanému opatření by příští rok však již podobná řešení nebyla možná.

ferrari
Ferrari v Číně nasadilo složité brzdové kanálky, kterými vedlo vzduch do středu kol pro získání drobné aerodynamické výhody (foto: Scuderia Ferrari)

V rámci úsporných opatření se diskutuje o návratu standardizovaného aktivního zavěšení a o tom, zda by mohlo pomoci vytvářet jiskry od podlahy tak, jako na počátku devadesátých let. Ty byly způsobeny kontaktem titanových desek se zemí. V roce 1994 ale byly v rámci bezpečnostních opatření zavedeny povinné dřevěné kluzné desky pod vozem, aby s nimi týmy v hodně za získáním aerodynamické výhody nemohly s vozy jezdit příliš nízko - a tyto jiskry z F1 téměř zmizely.

Týmy v rámci pestré směsice návrhů zvažují i aerodynamické úpravy, díky kterým by byly viditelné kondenzované stopy zvířeného vzduchu, pevné starty po safety car fázi, zkrácení délky závodů nebo zavedení špičkových technologií, které by pomohly ještě více zkrátit zastávky v boxech.

Návrhy se budou probírat v rámci Strategické skupiny během příštích několika týdnů. Pokud by se na zavedení některých z nich shodly, musela by je schválit Komise F1 a pak i Světová rada motorsportu FIA.

ferrari

ferrariZvířený vzduch zanechávající stopu za zadním křídlem Ferrari
(foto: Scuderia Ferrari)

lotus
A totéž u Lotusu (foto: Lotus F1 Team)

Vytisknout

Diskuze: Atraktivnější F1? Pevné restarty po safety caru, zrychlení zastávek i úpravy aerodynamiky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 38, poslední 26.04.2014 18:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 38 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Mercedes: Všechny závody letos vyhrát nechceme

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud