Výkonný ředitel Formule 1 Stefano Domenicali hovoří o tom, jak se po letošních napínavých soubojích podle něj bude vyvíjet příští sezóna a proč je od roku 2026 nutné radikálně změnit technická pravidla.
Red Bull s Maxem Verstappenem vstoupili do letošního ročníku dominantně, soupeři se na něj v posledních podnicích ale dotáhli a fanoušci mohou sledovat atraktivní závody se spoustou předjížděcích manévrů. McLaren, Mercedes i Ferrari by mohli úřadující šampiony ve druhé části potrápit a zaútočit na zisk titulu.
"Velmi mě těší, že se děje přesně to, co jsem prohlašoval na počátku sezóny, kdy si všichni mysleli, že to říkám z politických důvodů. Tohle určitě bude pokračovat až do konce roku 2025. Rozhodně tam mám tento prvek sportovní akčnosti a dramatu," popisuje spokojený Domenicali.
Výkonnost týmů konverguje a závody jsou zábavné, přesto od roku 2026 dojde k zavedení nových pravidel a nové generace lehčích, bezpečnějších monopostů poháněných novými pohonnými jednotkami, s aktivní aerodynamickou pro snadnější předjíždění na dráze.
Proč je to nutné? "Vždy existují důvody, proč děláme změny. Jako první ze všech: protože musíme mít náskok před tím, co děláme," vysvětluje výkonný ředitel Formule 1, jenž do roku 2014 šéfoval Scuderii Ferrari.
"A tato technická pravidla byla v daný okamžik, kdy bylo přijato rozhodnutí, přizpůsobena automobilkám zapojeným do F1, s odlišným druhem technologie, kterou bude zapotřebí použít. Věřím, že tohle je opravdu fundamentální a klíčové," pokračuje 59letý Ital.
"Navíc to, že nyní máme udržitelné palivo uprostřed tohoto technického projektu, urychlí proces zajištění dostupnosti této nové technologie pro svět mobility. Pomůže to vyvinout drop-in palivo s nižší cenou, což bude užitečné pro celosvětové trhy. O tom jsem přesvědčený," tvrdí Domenicali.
"F1 byla vždy velmi dobrá v urychlování procesů a pomáhání technologiím, aby se ubíraly správným směrem. To je skutečně to, co čekávám, a jsem si jistý, že všichni na tom pracují," dodává šéf F1.
Yuki Tsunoda vyjádřil přesvědčení, že Liam Lawson se dokáže rychle vzpamatovat a vrátí se k dobrým výkonům s týmem Racing Bulls. Tsunoda věří, že Lawson bude i nadále schopný ukázat svůj talent a předvést silné výsledky na trati.
Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Ferrari a Lewis Hamilton budou muset v této sezóně vynaložit obrovské úsilí, pokud chtějí skutečně usilovat o titul v obou šampionátech formule 1.
Christian Horner zhodnotil Tsunodův debut v Red Bullu jako klidný, ale přirozený začátek. Podle něj se japonský jezdec postupně sžívá s novým prostředím a nachází své místo v týmu.
Sportovní komisaři incident mezi Landem Norrisem a Maxem Verstappenem při výjezdu z boxů pouze letmo přezkoumali a nakonec se rozhodli nezasahovat. Událost tak zůstala bez dalšího šetření či následků.
Max Verstappen ovládl Velkou cenu Japonska, ale přesto varuje před Mclareny. Ačkoliv Red Bull těžil z ideální pozice a strategie, Verstappen upozorňuje na rostoucí formu soupeře, který je stále rychlý.
Helmut Marko z Red Bullu ocenil výkon Yukiho Tsundou při jeho domácí premiéře s monopostem RB21. Podle Marka zvládl japonský jezdec svou roli dobře a před domácím publikem podal stabilní a spolehlivý výkon, který naplnil očekávání týmu.
Andrea Stella, šéf McLarenu, po závodě v Suzuce hodnotil strategii týmu proti Verstappenovi. McLaren s oběma vozy na stupních vítězů podal silný výkon, ale zůstával pocit, že tým mohl dosáhnout ještě lepšího výsledku.
Max Verstappen si v Japonsku připsal první letošní vítězství ve Velké ceně, když odolal nátlaku dvojici McLarenu. Po náročném začátku sezony tak opět ukázal, proč je čtyřnásobným mistrem světa.
Lewis Hamilton si do závodu v japonské Suzuce odveze startovní pozici ze čtvrté řady, když v sobotní kvalifikaci obsadil až osmé místo. Pro sedminásobného mistra světa jde o vyrovnání nejhoršího výsledku od příchodu do Ferrari.
Lewis Hamilton se v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska trápil a skončil až osmý. Na týmového kolegu Charlese Leclerca ztratil nejvíc ze všech letošních závodů, což rozvířilo debatu o jeho formě i stylu.
Carlos Sainz se na startovním roštu Velké ceny Japonska propadá z 12. na 15. pozici. Španělský jezdec tak ztrácí tři příčky a do závodu bude vyrážet z méně výhodné pozice, než původně plánoval.