Nejprve si krátce připomeňme konfiguraci klikatého maďarského okruhu, kde jezdí týmy kvůli absenci rovinek s maximálním přítlakem.
První sektor začíná velmi prudkým brzděním do úvodní zatáčky, což vyžaduje dobrou stabilitu vozu. Poté následuje další pomalá, ale táhlá zatáčka č. 2, z níž se naplno akceleruje a skrze třetí zákrutu míří vozy do kopce mírnou rovinkou, na jejímž konci začíná druhý sektor.
Rychlá zatáčka č. 4 se jezdí naslepo, piloti jako referenční bod používají billboard Allianz visící vpravo nahoře nad tratí. Následuje pátá středně rychlá zatáčka, do níž se najíždí velmi rychle, poté pomalejší šikana 6/7 a rychlejší a náročnější 8/9 vyžadující dobrou přilnavost a vyvážení monopostu. Za rychlými zatáčkami 10 (na plný plyn) a 11 druhá měřená část okruhu končí.
Třetí technický sektor obsahuje tři pomalé zatáčky, přičemž v poslední táhlé 14. zatáčce bude v závodě začínat DRS zóna. Důležitý je dobrá ovladatelnost motoru, správný výjezd pro dosažení co nejvyšší rychlosti na 908 m dlouhé startovní/cílové rovince, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo pro předjetí.
Průvodce Hungaroringem s komplexním přehledem jeho výzev a technických parametrů najdete zde.
Mapa Hungaroringu (podklad: FIA)
Kvalifikaci na Hungaroringu ovládl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší ve všech třech částech. Přestože získal pole-position, mohl být ještě o 63 tisícin sekundy rychlejší, pokud by se mu podařilo poskládat všechny své rekordní sektory do jednoho kola.
To se však dnes z nejlepší desítky nepovedlo nikomu - krom Felipeho Massy. Jeho čas přesto stačil až na sedmé místo. Kdyby se však totéž podařilo i ostatním pilotům, do Q3 by Brazilec nepostoupil.
Opačný osud by potkal Marka Webbera, kterému k postupu do finále scházelo jen 18 tisícin sekundy. Pokud by se mu podařilo poskládat kolo dohromady, byl by o 0,276 s rychlejší. Na svého týmového kolegu Sebastiana Vettela ztratil nejvíce ve druhém sektoru (0,268 s).
Z prvních 16 jezdců po Massovi vše nejideálněji trefil Grosjean, který dnes první řadou nadchnul fanoušky Lotusu. Za svým teoretickým rekordem zaostal o 0,048 s. Francouz zvládl druhý sektor nejlépe ze všech, v prvním a třetím vládl Hamilton.
Na rovince byla maximální rychlost (na speed trapu) naměřena Paulovi di Restovi: 305,2 km/hod. Force India nejela s tak vysokým přítlakem jako ostatní soupeři, možná i díky tomu pak Skotovi scházelo 116 tisícin vteřiny k postupu do Q3. Force Indie byly nejrychlejší také na konci druhého sektoru (Hülkenberg 245,6 a Di Resta 245 km/hod)
Cílovou kamerou v první čtvrtině hlavní rovinky projížděl nejrychleji Hamilton (261 km/hod), což svědčí o výborném přítlaku ve středně rychlé poslední zatáčce. Lewis v ní také velmi brzy aktivovával DRS. McLareny dosahovaly také nejvyšší rychlosti v kopci před čtvrtou zatáčkou (Button 294,3 a Hamilton 294,1 km/hod).
Nezvykle rychlí dnes byli na hlavní rovince Alonso a Vettel. Maximální rychlosti jsou zatím slabší stránkou Ferrari F2012, Red Bull zase obvykle volí vyšší úrovně přítlaku než ostatní. Tento fakt dokládá solidní aerodynamickou efektivitu obou - na Hungaroringu se jezdí s velmi vysokým přítlakem a čidlo (speed trap) se nenachází úplně na konci brzdné zóny.
Z maximálních rychlostí za zatáčkou č. 14 vedoucí na cílovou rovinku (S3) jde vidět, kolik v oblasti aerodynamiky ztrácejí týmy Marussia a HRT.