Týmy Formule 1 se tento rok již potřetí sešli v Barceloně, kde před začátkem sezóny dvakrát testovaly. Okruh stále vypadá dobře, přestože se zde závodí již 21 let (více o něm a o jeho technických parametrech zde).
Důležitý víkend by to měl být zejména pro Ferrari, které zde přivezlo mnoho nových částí včetně výfuků, podlahy (včetně její přední části, tzv. T-tray), difuzoru (foto), nosu a zadního křídla.
Fernando Alonso však tlumil velká očekávání, když uvedl, že se o nic zásadního nejedná (více zde) a nové díly budou přicházet postupně v dalších závodech.
Dopoledne v barvách HRT debutoval domácí jezdec Dani Clos, u Caterhamu Američan Alexander Rossi. Z testovacích pilotů dostali v úvodním tréninků příležitost také Valtteri Bottas (Williams), a Jules Bianchi (Force India). Ze závodních pilotů tedy odpočívali Narain Karthikeyan (HRT), Bruno Senna (Williams), Heikki Kovalainen (Caterham) a Paul di Resta (Force India).
Dopoledne zde panovalo hezké počasí s příjemnými teplotami kolem 22 °C. Jako první na dráhu vyrazili instalovat své vozy Kobajaši s Closem. Ricciardovo Toro Rosso bylo pokryté vizualizačním olejem (flow-vis).
Hamilton se objevil s velkým přídavným zařízením se sadou senzorů na svém monopostu a jako jediný dal instalační okruhy dva. Pro srovnávání výkonnosti jezdil s novým nosem nejdříve Hamilton, poté ho nasadili Buttonovi. Druhý týmový kolega kroužil pro změnu se starší verzí.
McLaren pomocí přídavné tyče na horní straně nosu dle Whitmarshe také testoval výhled z kokpitu budoucího vozu. Nová verze je sice vyšší, ale stále neobsahuje ošklivý schod, jenž je patrný na autech soupeřů.
Kimi před svým měřeným pokusem (foto: Lotus F1 Team)
První měřené kolo si po 20 min, kdy měl asfalt již 28 °C, připsal Glock (1:45,783) a Pic s Marusií (1:31,011 min). Loni zde byl v prvním tréninku nejrychlejší Schumacher - 1:22,960 min.
Hamilton po půl hodině vystoupil z vozu a s polovysvlečenou kombinézou horlivě debatoval se sportovním ředitelem McLarenu Samem Michaelem. Bavili se o svém semaforovém systému v boxech a o tom, zda jsou světla ve správné výšce. Tým v poslední době zpackal několik zastávek a jeho šéf Martin Whitmarsh ve středu uvedl (viz zde), že se na tuto slabinu před evropskou částí zaměřili - nejen na procedurální, ale i personální část.
Räikkönen se ve 35. min v zatáčce č. 10 ocitá mimo trať, poté se zlepšuje na 1:25,717 min. Rychlejší je tou dobou pouze Kobajaši (1:24,912) a Vergne (1:25,367 min).
Senna, který vše pozoruje z boxové zídky, mezitím říká: "Snad naše novinky budou fungovat. Musíme zjistit, kolik toho můžeme získat ve srovnání s ostatními. V testování jsme vypadali konkurenceschopně, takže našim cílem je tento víkend solidní bodový příděl."
Maldonado mezitím s Williamsem FW34 testuje nové výfuky okopírované od McLarenu, Bottas jezdí se starší verzí. Výfuky McLarenu zkouší také Force India, konkrétně Hülkenberg, zatímco Bianchi má starší specifikaci. Obě Ferrari jezdila s novými výfuky, které představili v Mugellu.
Poslední verze výfuků Ferrari (foto: Ch. Malbranque)
V polovině tréninku bylo pořadí následující:
1. Kobajaši - 1:24,912 min
2. Bottas + 0,208
3. Schumacher + 0,275
4. Räikkönen + 0,373
5. Vergne + 0,455
6. Webber + 0,692
7. Rosberg + 0,695
Po hodině se na čtvrtou příčku posunul Button - 1:24,996, ale zařadil se až za Alonsa (1:24,754), Vettela (1:24,808) a Kobajašiho (1:24,912 min).
Mercedesu chybí Ross Brawn, kterému není dobře. Schumacher, jenž s ním spolupracoval v podstatě celou svou kariéru v Bennetonu a ve Ferrari, popisuje: "Přirozeně nám chybí. Vzhledem ke své důležitosti s námi bude v kontaktu a bude nás maximálně podporovat. S jeho absencí jsme se museli vyrovnávat občas u Ferrari a budeme to muset zvládnout i tento víkend. Kvůli jeho zkušenostem a poznání to pro nás určitě bude výzvou."
Fungují nové díly McLarenu? "Na to je trochu brzy, protože dráha ještě není pogumovaná, ale výsledky, které jsme získali v Mugellu dobře seděly předpokladům z tunelu, takže se mě zeptejte později během víkendu," odvětil výkonný ředitel Jonathan Neale.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
V závěru kroužila většina vozů, většinou zkoušeli větší množství paliva. Z nejrychlejšího času se nakonec v prvním tréninku radoval Alonso s vylepšeným Ferrari, čtyři desetiny ztrácel Vettel s Kobajašim. Příjemně překvapil také Bottas s Williamsem, jenž zajel pátý nejrychlejší kolo.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Räikkönen - 318 km/hod; 2. Hülkenberg - 317; 3. Bianchi - 317; 4. Grosjean - 317; 5. Rosberg - 316; 6. Schumacher - 315.
Časy všech pilotů: pdf.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | 1:24,430 |
2. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,378 |
3. | 14 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 0,482 |
4. | 3 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,566 |
5. | T | Valtteri BOTTAS | fin | Williams F1 Team | + 0,690 |
6. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 0,757 |
7. | 10 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | + 0,787 |
8. | 4 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,822 |
9. | 9 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Lotus F1 Team | + 0,855 |
10. | 12 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | + 0,909 |
11. | 17 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | + 0,937 |
12. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scuderia Ferrari | + 1,003 |
13. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 1,109 |
14. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 1,177 |
15. | 15 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 1,488 |
16. | 16 | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia Toro Rosso | + 1,796 |
17. | 18 | Pastor MALDONADO | ven | Williams F1 Team | + 1,867 |
18. | T | Jules BIANCHI | fra | Sahara Force India F1 Team | + 2,200 |
19. | 21 | Vitalij PETROV | rus | Caterham F1 Team | + 3,045 |
20. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia F1 Team | + 3,837 |
21. | T | Alexander ROSSI | usa | Caterham F1 Team | + 4,018 |
22. | 25 | Charles PIC | fra | Marussia F1 Team | + 4,203 |
23. | 22 | Pedro DE LA ROSA | esp | HRT F1 Team | + 4,677 |
24. | T | Dani CLOS | esp | HRT F1 Team | + 7.188 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ