Proč Williams nevyužil potenciál inovativní převodovky a jak k tomu pomůže Renault

Petr Hlawiczka, 1. února 2012, 00:00 Google+

Co vše se změnilo v týmu, který zažil nejhorší rok ve své 30leté historii? Proč monopost FW33 nevyužil potenciál inovativní převodovky a jak tomu pomůže přechod k novému dodavateli motorů?

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 01.02. 20:52) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Změny všude, kam se podíváš
Stáj z Grove prochází obměnou - již se nejedná o tým, v němž o všem rozhodovali Frank Williams s Patrickem Headem. Ten však z F1 týmu odchází, o většině běžných provozních věcí rozhoduje předseda akcionářů Adam Parr.

Po neúspěchu s vozem FW33 se kompletně obměnil technický tým. Sam Michael, jenž působil od roku 2004 jako technický ředitel, odešel do McLarenu. Jeho role byla rozdělena mezi dva nově příchozí - Mika Coughlana, jenž bude dohlížet na práci v továrně, a Marka Gillana, jenž bude cestovat se závodním týmem.

"Být cestujícím technickým ředitelem je velmi náročné. Při dvaceti závodech, přičemž ke spoustě z nich létáte na jiné kontinenty, je nemožné dohlížet na továrnu, takže jsme potřebovali někoho silného, kdo by tam řídil věci," vysvětluje Gillan pro Autosport.

maldonado
Pastor Maldonado v Abú Zabí (foto: Williams F1 Team)

Kde byl zakopán pes?
Williams loni horečně nasazoval na auto jeden nový díl za druhým. Při zákazu testování během sezóny však s jejich fungováním byly problémy. V současné době je důležité dobře chápat silné i slabé stránky vozu a mít relativně stabilní balík, spíše než riskovat problémy při vývoji nebo látání problému se štěstím spíše než po správném vyhodnocení.

"V minulosti jsme měli tendenci vyrábět spoustu drobných částí s menším přínosem, jenže ty přínosy jsme někdy na dráze neviděli. A tak jsme na trati končili se spoustou nových dílů, což je z provozního hlediska náročné.

Trápili jsme se zřejmě v jednoduchých věcech, scházela nám konzistence komponent a v reakcích jsme byli o něco pomalejší, než jsme mohli být," přiznává Gillan, podle něhož je však z hlediska nástrojů Williams velmi dobře vybavený. "Máme velmi dobrý aerodynamický tunel, který je stejně dobrý jako ten, jejž jsme měli v Toyotě - jeden z těch lepších v F1."

Loni jsme například tým chválili za nízko položenou převodovku, která byla parádním ukázkou moderního inženýrství. Jenže její přínos nestál za to obrovské úsilí a vysoké nároky na zdroje při přepracovávání zavěšení a hnacích poloos.

Těžko říct, nakolik se na neúspěchu loňského vozu podepsal Cosworth, s nímž nešlo rozvíjet horké foukání pro zvyšování efektivity difuzoru a celkového aerodynamického přítlaku a stability při brzdění zároveň. Jak na to Williams doplácel, to šlo vidět v Silverstone, kde na chvíli FIA omezila foukání - a tým podal nejlepší výkon v sezóně, když se Pastor Maldonado kvalifikoval na sedmém místě.

cosworth
Osmiválec Cosworthu (foto: Cosworth)

Proč bude přechod na motor Renaultu přínosem
Byť letos už je foukání zakázáno, což by mohlo přispět k vyrovnání pole, pro Williams bude přechod z Cosworthu k Renaultu změnou k lepšímu. Jedním z důvodů je to, že drobná převodovka vozu FW33 nepřinesla očekávanou aerodynamickou výhodu, protože kryt motoru hodně omezoval efektivní proudění vzduchu (vytvářel blockage).

Homologované pozice nasávacích trumpet vyžadovaly z aerodynamického hlediska obstruktivní kapotáž. Renault je v tomto ohledu přizpůsobivější a designérům bude více vyhovovat. FW34 si onu malou převodovku uchová a je možné, že její potenciál pro lepší proudění vzduchu bude moci být konečně využit.

fw33
Záď Williamsu FW33 - promrhaný potenciál inovativní převodovky
(foto: Williams F1 Team)

Sezóna 2012 prubířským kamenem
Krom změn ve vlastnictví po vydání se na finanční trhy a odchodu Heada, změn technického týmu došlo i k obměně pilotů - zkušeného Rubense Barrichella po boku Maldonada střídá loni nekonzistentní Bruno Senna, u něhož se však tu a tam objevily záblesky talentu (kvalifikace v Belgii a v Brazílii, závod v Indii bez KERSu).

Jak se týmu bude dařit a jak velké pokroky udělá, to hodně záležet na konkurenceschopnosti nového monopostu FW34, jenž bude slavnostně odhalen před začátkem testování - 7. února v Jerezu.

fw33
Williams FW33 s periskopovými výfuky vyhovujícími novým pravidlům
(foto: Williams F1 Team)

Vytisknout

Diskuze: Proč Williams nevyužil potenciál inovativní převodovky a jak k tomu pomůže Renault

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 01.02.2012 20:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Foto: Jak Alonso s Massou trénují na Kanárských ostrovech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  3. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

  4. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  5. Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

  6. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud