Nová pravidla pro motory od roku 2026 schválena: stejný výkon bez MGU-H, 100% udržitelná paliva + VIDEO

Petr Hlawiczka, 17. srpna 2022, 06:30 Google+

Světová rada motorsportu FIA včera schválila pravidla týkající se pohonných jednotek pro sezónu 2026 a dále. Dojde k jejich zjednodušení a zekologičtění, výkon však zůstane zachován.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 23.08. 23:57) Napište svůj názor
Pohonná jendotka Honda RA618H

Pohonná jendotka Honda RA618H | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

K poslední změně v oblasti motorů došlo před ročníkem 2014, kdy hybridní 1,6litrové V6 agregáty nahradily předchozí vysokootáčkové V8 s KERSem - jednoduchým systémem pro rekuperaci kinetické energie (tehdy o výkonu 60 kW). Za 4 roky nás čeká další velká změna.


Pohonné jednotky v roce 2026

Architektura zůstane podobná (1,6l V6), pohonné jednotky budou nicméně levnější a jednodušší díky tomu, že přijdou o motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Tento systém roztáčely výfukové plyny ženoucí se turbínou a díky propojení s kompresorem umožňoval eliminovat opožděný nástup přeplňování, tzv. turbo-lag. Vozy budou od roku 2026 kvůli tomu hlasitější a obtížněji ovladatelné na výjezdu ze zatáček.

Naproti tomu bude navýšen výkon motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) téměř na trojnásobek, tj. ze 120 na 350 kW, což zajistí podobné maximální výkony celé pohonné jednotky jako v současné době: přes 1000 koní. MGU-K bude nově umístěn v šasi vedle baterie a řídicí elektroniky, veškeré vysokonapěťové vybavení bude zakomponováno do bezpečnostní buňky.

Video: Pohonné jednotky pro rok 2026 VIDEO: Jak se změní F1 pohonné jednotky v roce 2026 (zdroj: formula1.com)

Další velkou změnou bude přechod na plně syntetická, 100% udržitelná paliva. Uhlík pro ně bude získáván z nepotravinářských zdrojů: například z městského odpadu či z atmosféry - už se nebude spalovat žádný nový fosilní uhlík. U nich již nebude sledován průtok založený na objemu či hmotnosti (nyní 100 kg/hod), ale na obsahu energie (cca 400 kW). Zatímco v roce 2013 vozy spotřebovaly během závodu kolem 160 kg, v současnosti 100 kg, tak v roce 2026 by si měly vystačit s pouhými 70 kg paliva.

Cílem bude snížit náklady ale zachovat prostor pro inovace: zakázány budou například drahé výrobní materiály, spousta věcí bude standardizována. Do hry vstoupí již příští rok nové rozpočtové stropy pro výrobce motorů:  v letech 2023 - 2025 budou moci za vývoj nových pohonných jednotek utratit 95 mil. dolarů ročně, v roce 2026 stoupnou na 130 mil. dolarů.

Dojde k omezení času, který budou moci výrobci motorů trávit na dynamometru, inovace se tak budou soustředit zejména na elektrické systémy. V plánu je nadále zachovat limit tří pohonných jednotek na sezónu, podobně jako letos.

Formule 1 v rámci odpovědnému přístupu k životnímu prostředí zavede možnosti recyklace baterií, na konci životnosti MGU-K budou recyklovány další materiály, jako např. kobalt.

Video: Vysvětlení nových pravidel VIDEO: Vysvětení nových motorových pravidel  (zdroj: formula1.com)


Originální dokument FIA se všemi detaily o nových pravidlech: zde.


Změny pro rok 2023

Světová rada motorsportu schválila pro příští rok další dvě změny: úpravu podlah kvůli eliminaci poskakování a zesílení ochranného oblouku v reakci na nehodu Guanya Zhoua v Silverstone.

Okraje podlah budou muset být zvýšeny o 15 mm, zvýšena bude i výška hrdla difuzoru a pevnost jeho okrajů. Týmy budou muset přidat do vozů další senzor pro efektivnější monitorování poskakování (tzv. porpoisingu).

Vytisknout

Diskuze: Nová pravidla pro motory od roku 2026 schválena: stejný výkon bez MGU-H, 100% udržitelná paliva + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 23.08.2022 23:57 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell v 2. tréninku v Suzuce

Odpoledne za deště nejrychlejší Mercedesy, Magnussen před oběma Ferrari

Fernando Alonso v závodě v Singapuru

Propršený první trénink v Suzuce patřil Alonsovi, Schumacher boural

Lewis Hamilton naráží do Maxe Verstappena v závodě v Saúdské Arábii

Jestli porušili pravidla, měl by přijít trest, říká Hamilton na adresu Red Bullu

Logo Hondy je na Red Bullu zpět

Honda posiluje svůj vztah s Red Bullem, její logo se vrací na vozy F1

Fernando Alonso s Alpine A522 v Singapuru

"Nespolehlivost mého vozu je nepřijatelná, mohl jsem mít o 60 bodů více," zlobí se Alonso

Mick Schumacher před závodem ve Francii

Williams rozhodne o 2. jezdci až po sezóně, mluví se o Schumacherovi či Sargeantovi

Daniel Ricciardo v Singapuru jel se starší konfiguraci vozu MCL36, nové díly dostane až v Suzuce

"Bude to těsné až do konce," věstí spokojený McLaren po obratu v bitvě s Alpine. Novinky fungují

George Russell s Mercedesem W13

Russell zajel nejrychlejší kolo GP Singapuru, bod za něj ale nedostal + STRATEGIE

Sergio Pérez předvedl v Singapuru bezchybný výkon

GP SINGAPURU: Vítězí Red Bull i přes potrestání, ale Verstappen na titul ještě čeká

Sergio Pérez se svou trofejí za druhé místo po závodě v Ázerbájdžánu

PROHLÁŠENÍ po závodě: Pérez do toho dal vše

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rodina Andretti má zvuk nejen v USA, ale i v historii F1

Rozšířit nebo ne? Znamenal by pro F1 příchod dalšího týmu zkázu nebo oživení?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Budeme dál kousat," slibuje Hamilton, útok plánuje i Pérez

  2. GP SINGAPURU: Vítězí Red Bull i přes potrestání, ale Verstappen na titul ještě čeká

  3. KVALIFIKACE GP SINGAPURU: Pneumatikový horror svědčil Leclercovi, Verstappen neměl dost paliva

  4. Verstappen: Měl bych mít možnost kritizovat!

  5. Hamilton v 1. tréninku v Singapuru překvapivě poráží Verstappena, Ferrari třetí

  6. Druhý trénink patřil v Singapuru Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud