Zatímco v padoku mezi médii sklízely Stříbrné šípy první den testů v Bahrajnu obdiv, někteří ze soupeřů příliš překvapení nebyli. Aerodynamické oddělení nejpomalejšího týmu loňské sezóny tento nápad zkoumalo již loni v červenci, poté se však rozhodli pro jiné řešení bočnic.
"Přesně tento koncept byl naším prvním návrhem. Měli jsme ho v aerodynamickém tunelu loni v červenci a již tehdy jsme si uvědomovali, že přináší výhody v pomalých zatáčkách," popisuje po testech šéf Haasu Günther Steiner.
Proč jej tedy dále nerozvíjeli? "Pokud jde ale o celkový balík, viděli jsme větší potenciál v širokých bočnicích," vysvětluje 56letý držitel italského i amerického občanství.
Je pravdou, že se Mercedes se svým vozem během testů trápil. Auto bylo nervózní, poskakovalo, piloti do zatáček často probržďovali a stěžovali si na velkou nedotáčivost. Poslední dva dny se ale zlepšovalo a vzhledem ke zdrojům tohoto týmu a zkušenostem z posledních let jej není radno vylučovat z boje o titul. I pokud by jejich vůz W13 neměl v prvním závodě na vítězství, jak nám stáj tvrdí, tak určitě bude mít potenciál na velké zlepšení v průběhu sezóny.
Pokroky nicméně čekáme u všech, jelikož nová generace monopostů je teprve na počátku svého vývoje. I šéf výkonnosti Aston Martinu Tom McCullough prohlásil, že už chystají úplně odlišné auto AMR22: "Auto, které jste teď viděli, není nic ve srovnání s tím, které máme v aerodynamickém tunelu."
Ferrari by na tom každopádně na počátku mělo být velmi dobře. Ultra-úzké řešení bočnic loni také zkoumalo. S jakým výsledkem? "Věnovali jsme čas těmto konceptům, abychom přišli na ten nejlepší kompromis. Z toho, co víme, a na základě našich testů, je nejlepší to řešení, které jsme zvolili," popisuje šéf jeho Mattia Binotto.
"Opakuji, že tou hlavní částí aerodynamické výkonnosti těchto aut je přísavný efekt, horní část není rozhodující. Tou je podlaha. Podlaha vám zaručuje 80 - 90 % výkonnosti, zbytek ovlivňuje posledních pár desetin," vysvětluje šéf Ferrari.
Co očekává od svého týmu tento víkend v Bahrajnu poté, co vyloučil roli favorita? "Myslím, že budeme hned konkurenceschopní... Nevím, jestli budeme o dvě desetiny napřed či pozadu. Red Bull je velmi silný. Max asi bude před námi," odpovídá.
Podle svých měření jsou před Mercedesem i v oblasti výkonu pohonné jednotky: "Loni jsme na konkurenci ztráceli 25 koní. Zkoušeli jsme to teď vypočítat na základě přibližných dat - jsme na stejné úrovni, možná trochu napřed," těší Binotta.