Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Barceloně?

Petr Hlawiczka, 15. května 2013, 16:00 Google+

Jak se během víkendu ve Španělska vyvíjelo páté kolo interních duelů mezi týmovými kolegy? Tradičně se ohlédneme za výkonnosti pilotů v kvalifikaci i v závodě.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 16.05. 11:59) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

Kvalifikaci potřetí za sebou ovládly Mercedesy, když Rosberg o čtvrt sekundy porazil Hamiltona a oba stáli na roštu v první řadě. Nico, jehož po boku Hamiltona po třetí porážce v Malajsii někteří odepisovali, ukazuje, že má talent, a snižuje na 2:3. Oba měli převahu v posledním technickém sektoru a do pomalého Monaka přijedou jako favorité.

U Red Bullu dále dominuje Vettel, jenž si připsal letošní již pátý skalp svého týmového kolegy Webbera, jemuž scházelo půl sekundy, a do závodu musel startovat až ze 4. řady. Bez jediné kvalifikační výhry zůstává také Grosjean (+0,131 s) u Lotusu, nováček Gutiérrez (+ 0,404 s) u Sauberu a Chilton (+ 0,283 s) v Marussii.

Slušnou převahu (4:1) potvrdil Di Resta u Force Indie a Ricciardo u Toro Rosso. První bod se podařilo vybojovat Pérezovi, jenž v Q2 zajel o téměř 6 desetin rychlejší kolo než Button a na rozdíl od zkušeného Brita postoupil do elitní desítky. U Caterhamu po dobrém výkonu snížil Van der Garde na 2:3.

Skóre z 0:2 na 3:2 v Barceloně otočil Alonso, jenž Massu porazil doslova o "fous" - o jedinou tisícinu sekundy, což na cílové čáře dělalo 8,5 cm. Velmi dobře si vede také další nováček Bottas s Williamsem: Maldonada předčil o 68 tisícin sekundy a vede stejným poměrem jako Španěl u Ferrari.

05_tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

V nedělní velké ceně se vítězové kvalifikace navzdory prohlášením o zlepšení v oblasti degradace pneumatik, a tak Rosberg dojel na šestém, rozčarovaný Hamilton dokonce až na 12. místě. Přitom se oba jezdci již v sobotu soustředili na nastavení pro závod. V závodě byl Brit v čisté průměrné rychlosti sice o 29 tisícin sekundy na kolo rychlejší, absolvoval však o zastávku méně.

Bylo nepochopitelné, že se po trénincích, v nichž se u Mercedesů potvrdila vyšší degradace, rozhodli pouze pro třízastávkovou závodní strategii. Netvrdím, že by při čtyřech či pěti zastávkách mohli bojovat o pódium, nemuseli by ale po celý závod tak šetřit pneumatiky. Hamilton si dokonce v jednu chvíli stěžoval, že už pomaleji ani jet nemůže.

Problémem je stále geometrie zavěšení, díky které sice dokáže rychle zahřát pneumatiky, ale v závodě dochází k jejich nadměrnému přehřívání a degradaci. Těžko se jim to brzy podaří vyřešit, když se situace v pěti závodech po obrovském úsilí moc nezlepšila. Pomoci by jim mohla ale kontroverzní úprava pneumatik, ke které Pirelli sáhne od Velké ceny Kanady.

05_tk_zavod-nejrychlejsi-kola
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Velkou cenu nakonec s přehledem ovládl Alonso s Ferrari, které se již od prvního tréninku soustředilo na správnou pneumatikovou strategii pro kvalifikaci i pro závod. Po rozboru pátečních dat věděli, že jejich největším soupeřem bude Räikkönen s Lotusem, který se vyznačoval výbornou rychlostí při nízké degradaci. U Red Bullu šlo vidět, že se s teplotním poklesem výkonnosti pneumatik trápí.

Alonsovi se svého největšího soupeře začínajícího na špinavější strany roštu podařilo překonat hned na startu. V úvodních kolech s těžkým vozem na rozdíl od Mercedesu neničil pneumatik, což jde hezky vidět v grafu u druhého a třetího stintu (viz velmi rychlá kola 12 - 14 a 22 - 25).

Základ ke svému vítězství položil ve druhém stintu, kdy jeho náskok před Finem narostl ze dvou na sedm sekund. Po své poslední zastávce byl o osm sekund před Räikkönenem, navíc na čerstvějších pneumatikách.

Jeho týmový kolega Massa odjel velmi dobrý závod, na jedničku týmu ale neměl - ztrácel průměrně téměř 4 desetiny na kolo a v cíli bylo o 26 sekund později než domácí hvězda.

05_tk_zavod-prumerna-kola
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Lotus se před závodem rozhodl pro tři zastávky, byť papírově vycházely čtyři zastávky v celkovém čase o tři sekundy lépe - jenže s vyšším rizikem v podobě delšího času stráveného v provozu, předjížděcích manévrů a potenciálních chyb v boxech. Tým z Enstone je navíc při přezouvání průměrně o více než šest desetin pomalejší.

O šetrnosti vozu E21 svědčí i to, že většinu závodu odjel na středně-tvrdých pneumatikách: Lotusu přišly při stejné degradaci jako u tvrdých rychlejší. Kimi žel mírně doplácel na jejich využití v kvalifikaci, celý závod jako jediný pilot odjel na opotřebovaných směsích (byť poslední tvrdá byla takto nasazena záměrně).

Kimi měl trochu smůlu, když se po své druhé zastávce zdržel za Vettelem a na Alonsa ztrácel čas. Ve 38. kole mu nebyl schopen na o 12 kol starších pneumatikách odolat. Na Ferrari tentokrát rychlost neměl.

graf_top8

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Výhodou Ferrari oproti Red Bullu bylo, že se od počátku rozhodli pro čtyřzastávkovou strategii, které se také drželi. Rakouský tým se rozhodl pro tři zastávky, ale od svého plánu musel v průběhu závodu odstoupit, což je vyšlo draho: Vettela porazil i Massa.

Problémový byl zejména předposlední stint úřadujícího mistra světa na čerstvé sadě tvrdých pneumatik - na ní vydržel pouze do 39. kola k dodatečné čtvrté zastávce. Veškeré předchozí šetření gum a s tím související pomalejší kola tak přišla vniveč.

Kvůli tomu byl pouze o 4 setiny na kolo rychlejší než jeho týmový kolega Webber, který do závodu opět velmi špatně odstartoval.

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

05_sampionat-body

 

Fotografie z víkendu v Barceloně najdete zde, několik snímků vozů ve vysokém rozlišení zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Barceloně?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 16.05.2013 11:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sauber

Změna pneumatik se dotkne aerodynamiky, zavěšení i financí, podle Pirelli je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud