Jak se v Malajsii vyvíjely souboje týmových kolegů?

Petr Hlawiczka, 27. března 2012, 16:00 Google+

Jak si o uplynulém víkendu v Sepangu vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové? Podíváme se na rozdíl v kvalifikaci, v nejrychlejších kolech i v průměrných kolech nedělního závodu.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 28.03. 00:41) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Kvalifikace

Lewis Hamilton si opět poradil s Jensonem Buttonem, McLareny i podruhé letos obsadily první řadu. V závodě však již stříbrné vozy tak rychlé nejsou, jak jsme viděli v Austrálii a ještě více za proměnlivých podmínek zde v Malajsii. První jmenovaný Brit se nebyl schopen dotáhnout na Péreze před sebou, Button po kolizi s Karthikeyanem také nepředvedl žádnou zázračnou stíhací jízdu, jak někdo možná doufal po předvedené rychlosti o den dříve.

Podruhé svého týmového kolegu porazil v kvalifikaci krom Hamiltona i Michael Schumacher, Mark Webber, Fernando Alonso, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Timo Glock a Pedro de la Rosa.

Největší rozdíl byl mezi piloty HRT, když Narain Karthikeyan zaostal o 0,741 sec. Větší než půlvteřinový rozdíl jsme pozorovali také u Toro Rosso, kde nestíhal Jean-Eric Vergne (+ 0,658 sec), a u Sauberu, kde byl o víkendu ve slabší formě Kobajaši (+ 0,592 sec).

Naopak nejtěsnější rozdíl byl u Force Indie mezi Paulem di Restou a Nicem Hülkenbergem, jenž byl v Q2 pomalejší o pouhých 13 tisícin sekundy.

tk_qual_02
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Nedělní Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení: vítězství bezchybného Alonsa a druhé místo Sergia Péreze, který byl nejrychlejším mužem v prostřední fázi na přechodných i v závěru na hladkých pneumatikách.

Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby stratégové Sauberu nebyli tak konzervativní a povolali Mexičana pro přezutí na suché pneumatiky o něco dříve. Alonso neváhal a ve 40. kole přezul, aby pokryl svou pozici před rychlejším vozem. Pérez se v boxech objevil o kolo později a propadl se za Španěla o sedm sekund.

Zajímavá byla volba pneumatik a odlišné strategie obou pro koncovku. U Ferrari se odhodlali pro použitou sadu středně-tvrdých pneumatik (přehled stintů najdete zde), u nichž nebylo jisté, zda vydrží zbývajících 16 kol ve formě až do cíle - převážilo však jejich teoreticky rychlejší zahřívání.

Pérez však obul tvrdou směs a dostal jej do provozní teploty ještě rychleji. Ferrari pomocí DRS snadno dohonil a z hlediska pneumatik měl k dispozici na své straně drobnou výhodu. Žel na chvíli ztratil koncentraci, když mu tým hlásil, aby se zaměřil na udržení své pozice, vyjel z dráhy a přišel o čtyři sekundy.

V posledním stintu jsme však mohli díky úpravě pneumatik pozorovat příslib rozmanitých strategií a zajímavějších závodů, o což Pirelli ve vývoji velmi snažilo. Pérez se dostal do bodu, kdy tvrdá pneumatika začala mít rychlostně navrch nad středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, jak těsné jsou mezi vozy rozdíly, se zdá, že nás díky širším strategickým možnostem čekají letos skvělé závody.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Krátce bych se zastavil ještě u zajímavých tahů starého lišáka Giorgiho Ascanelliho - technického ředitele Toro Rosso, jenž kdysi pracoval jako závodní inženýr Ayrtona Senny (více o něm například v našem speciálu "Kterak technický ředitel Toro Rosso ve Vettelovi velký talent rozpoznal"). Nejprve rozhodl o tom, aby Jean-Eric Vergne v úvodu nepřezouval a jako jediný zůstal na přechodných pneumatikách, i když se spustila průtrž mračen.

Když ředitelství závodu přerušilo závod, s čímž Ascanelli počítal, byl Vergne startující z osmnáctého místa (viz grafika startovního roštu) už na sedmé pozici. Během pauzy všichni dostali příkaz nasadit mokré pneumatiky, čímž Vergne oproti ostatním ušetřil zastávku v boxech. Cílem nakonec francouzský nováček letošní sezóny projel na slušném osmém místě.

Šikovné bylo i strategické rozhodnutí v případě Ricciarda, který byl prvním pilotem, jenž obul suché pneumatiky. U Vergneho na bodech nebyl důvod k riskování, mladého Australana jezdícího v tu chvíli na sedmnácté pozici však bylo potřeba dostat do hry. Na body sice nedosáhl, ale risk se vyplatil, protože tím Daniel získal tři místa a v cíli byl nakonec klasifikován jako dvanáctý.

tk_avg_02
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu
(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)

Z poslední tabulky vyplývá, že nejvyšší průměrnou rychlost v závodu dosahoval Button, což je však vzhledem k šesti zastávkám přirozené, protože do ní nezapočítávám první kolo, čas stráveny za safety carem a kola při nájezdu do a výjezdu z boxů.

Největší rozdíl ve výkonu je patrný u Toro Rosso, což jsem však vysvětlil dříve - Vergneho nechal tým i v úvodu za prudkého deště kroužit na přechodných pneumatikách, zatímco ostatní nasadily mokrou směs. Francouz plavání dobře zvládl a udržel se na dráze.

Druhý nejvyšší rozdíl byl u Ferrari: Felipe Massa i s novějším šasi, které mu dle jeho slov po sobotě a výměně všech dílů více vyhovovalo, za svým týmovým kolegou dále těžce zaostával. Podle mě mu Ferrari dá ještě šanci s upraveným vozem po testech v Mugellu (nové bočnice a výfuky) a poté se Brazilec bude muset poroučet, nezačne-li podávat mnohem lepší výkony.

tk_graf_02

Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice
(pro zvětšení klikněte)

Vytisknout

Diskuze: Jak se v Malajsii vyvíjely souboje týmových kolegů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 28.03.2012 00:41 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Ferrari se shoduje s McLarenem: Pokud by v Malajsii nepršelo, jednalo by se o…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud