Symonds o parc fermé - Co se smí a co ne? Jak jsou týmy hlídány?

Petr Hlawiczka, 19. května 2015, 00:00 Google+

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co znamená pojem "parc Fermé, proč byl v F1 zaveden a jak komisaři FIA dohlížejí na dodržování pravidel, aby vozy nebyly mezi závodem a kvalifikací upravovány.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 20.05. 07:58) Napište svůj názor
Toro Rosso

Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Co je to parc fermé?
Pat Symonds: Před léty byla psána pravidla Formule 1 ve francouzštině a následně překládána do angličtiny. Koncept parc fermé byl jasný, ale neexistoval vhodný anglický překlad, proto bylo zachováno francouzské slovní spojení. Doslova přeloženo to znamená uzavřený park - a tak tomu zkrátka bylo: šlo o oblast, kde mohla být auta uzavřena mimo dosah hravých prstů týmů.

Jaký je jeho účel?
Původně se parc fermé využíval jako soutěžní prvek podniku (kvalifikace či závodu) jako oblast, kde mohla být auta zajištěna, aby umožnila komisařům kontrolu toho, zda jsou v souladu s pravidly.

V těchto dnech se požadavky rozšířily tak, že po zahájení kvalifikace již nemůžeme provádět na vozech velké změny. Parc fermé se stal koncepcí i fyzickou oblastí. Technologie skutečně nyní dosáhla takové míry, kdy můžeme vozy zachovat v podmínkách parc fermé, i když zůstávají v garážích týmů.

Tím, že vozy vystavujeme podmínkám parc fermé, jsme eliminovali některé výstřelky z minulých let, kdy jsme stavěli vozy a motory zvlášť pro sobotní kvalifikaci. Hodně se lišily od aut, s nimiž jsme pak závodili v neděli.

Stálo to celé jmění, a protože to dělali všichni, konkurenční výhoda se vytratila. Nyní komisaři zajišťují, abychom přes noc neměnili konfiguraci vozů. Tím ušetříme spoustu peněz a soutěžení je relevantnější.

boxy
Týmy jsou při práci na vozech neustále pod drobnohledem (foto: Red Bull Racing)

Znamená to, že nemůžete nic měnit?
PS: Stále existuje určité množství rutinních kontrol a servisních úkonů, které můžeme provádět bez povolení, a pokud najdeme něco pokažené nebo nefunkční, můžeme to vyměnit za identický díl. Seznam prací, které můžeme provádět, je dostatečný pro to, aby bylo zajištěno, že vozy jsou bezpečné a spolehlivé. Cokoliv uděláme mimo standardní procedury, to je oznámeno ostatním týmům, které by se na nás ihned vrhly, pokud bychom se pokusili zacházet na okraj pravidel.

Co zastaví tým s nekalými úmysly, aby v noci nevyměnil nějaký díl?
PS: Od počátku kvalifikace FIA pro garáž určí dva pozorovatele, kteří zapisují všechno, co děláme. Nemůžeme z garáže nic odnést, takže to je pro ně relativně jednoduché zajistit, abychom neměnily díly. Pokud potřebujeme vyměnit vadný část, člen technického personálu FIA na nás bude dohlížet, aby zajistil výměnu dílu o stejné hmotnosti, velikosti a funkci.

Tři a půl hodiny po kvalifikaci už na autech dělat nesmíme. Před sezónou 2010 jsme v tomto čase vozy vracely fyzicky do parc fermé v místě pro přejímky. V těchto dnech vozy zůstávají ve svých garážích, a jsou zakryty průhlednými přikrývkami. Od této doby až do pěti hodin před startem zůstává garáž přikryta a monitorována CCTV kamerami spojenými s ředitelstvím závodu. Obejít systém je kvůli tomu nemožné.

Měly týmy obavy o spolehlivost, když tato úprava vstoupila v platnost?
PS: Ano. Když byla pravidla parc fermé v roce 2003 představena, mnoho z nich si myslelo, že to povede ke spoustě odstoupení v závodě. Zajímavé bylo, že se opak prokázal být pravdou a že se počet mechanických odstoupení snížil z 29 % v roce 2002 na 17 % v roce 2004. Od té doby se to ještě zlepšilo, což zřejmě poukazuje na to, že bychom neměli opravovat to, co není zkažené.

boxy mercedes
Pravidla parc fermé zamezují používání odlišných kvalifikačních a závodních motorů a vozů,
nesmí se měnit ani nastavení (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Řekl bys tedy, že parc fermé situaci pro týmy vlastně zlepšil?
PS: Bez jakýchkoliv pochyb. Pomohlo to ke snížení nákladů. Díly nyní navrhujeme s delší životností a zcela to odstranilo kvalifikační vozy a motory. Mechanici již nemusí absolvovat rutinní noční a dalším překvapivým užitkem je to, že kdysi docházelo také k nočním krádežím některých věcí, jako byly počítače či volanty.

Objevily se dokonce případy, kdy se inženýři objevili v garáži soupeřů dlouho poté, co ostatní odešli, aby si proměřili vozy. A došlo i na sabotování vozů konkurence. S tím, jak vše nyní sleduje Velký bratr, jsou tyto nepříjemné zkušeností věcí minulosti.

Jak FIA zajišťuje, abyste neudělali ani drobné změny v nastavení?
PS: Před začátkem kvalifikace zašleme FIA list s nastavením, který obsahuje detaily ohledně pružin, stabilizátorů, odklonů kol atd. Mohou si naše auto proti tomu kdykoliv zkontrolovat. Tím se eliminuje pokušení vylepšovat nastavení. FIA navíc nabírá 30 místních kontrolorů, aby jim jejich technickým delegátům pracujícím na plný úvazek pomáhali. Pořád jsme tedy pod drobnohledem těch, kteří na pravidla dohlížejí.

Co děláte, když se vůz za hezkého počasí v sobotu dostane do parc fermé a v závodě pak prší?
PS: Pokud ředitel závodu vyhlásí, že došlo ke "změně klimatických podmínek," můžeme provést určité změny. Ty jsou omezeny na úpravu konfigurace chladicích kanálků motoru a pro změnu konfigurace brzdových kanálků. To se dělá v případě chlazení brzd kvůli bezpečnosti a kvůli spolehlivosti u motorů. Nemůžeme už měnit nastavení pro zlepšení výkonnosti za mokra.

A co uděláte, když po nehodě v kvalifikaci dojde k vážnému poškození vozu?
PS: Parc fermé není určen k tomu, aby vám bránil závodit. Pokud dojde ke skutečné nehodě, můžete vůz opravit, jako byste nebyli v podmínkách parc fermé. Ale každý díl, který vyměníte, bude zkontrolován, aby se zajistilo, že je stejný jako ten poškozený. Pokud je něco jiné - a to se týká i nastavení auta, pak budete startovat z boxové uličky.

Vytisknout

Diskuze: Symonds o parc fermé - Co se smí a co ne? Jak jsou týmy hlídány?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 20.05.2015 07:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

marciello, raffaelo

Ferrari v Monaku použije nový balík - testy potvrdily, že funguje

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud