Co znamená poslední změna v pravidlech týkající se motorů a jak se zachová Mercedes?

Petr Hlawiczka, 4. ledna 2015, 13:00 Google+

V pátek FIA akceptovala kvůli mezeře v pravidlech vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny. To se týká všech stávajících výrobců kromě Hondy. Vyvolalo to rozporuplné reakce i dotazy, v článku se proto blíže podíváme na to, jaký dopad bude mít tato změna v praxi na sezónu 2015.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 05.01. 23:00) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Co se mění
Pravidla loni stanovovala, že motory pro sezónu 2014 musí být homologovány do 28. února a že nebude během sezóny jejich další vývoj možný. Překvapením je to, že text pravidel neuvádí stejné datum pro homologaci motorů pro sezónu 2015 - pouze to, že homologovány být musí. Ferrari na tuto díru upozornilo a v rámci Strategické skupiny se o ní hovořilo v závěru minulého roku.

V pátečním článku jsme upozornili na to, že FIA tuto díru v pravidlech akceptuje a že o tom informovala týmy. Nyní tedy tři současní výrobci - Ferrari, Mercedes a Renault - mohou své motory pro rok 2015 vyvíjet déle než do 28. února, pokud si to budou přát a zbydou jim na to body (tokeny).

Důležité je zmínit i to, že proces homologace podstupují výrobci pohonných jednotek, nikoliv individuální tým F1. Přechod z motorů 2014 na verze 2015 tedy určí výrobce, daný okamžik se bude týkat všech jeho zákazníků.

Nutnost homologace v průběhu sezóny 2015, výrobci motorů si volně vyberou datum
Každý výrobce bude muset k určitému datu v sezóně 2015 svůj motor homologovat. Protože letošní verze budou silnější a efektivnější, nebudou to příliš dlouho odkládat. Letos si budou muset vystačit se 4 kusy pohonných jednotek na auto, dá se tedy očekávat, že nejpozději během Velké ceny Španělska (5. podnik sezóny) představí své nové verze.

renault - pohonná jednotka 2014
Přispěje změna k tomu, aby Ferrari a Renault stáhli náskok Mercedesu? (foto: Renault Sport F1)

V tomto případě by dostali k dobru dalších 10. týdnů k dobru, což podle některých odborníků může dělat až 2 desetiny sekundy na kolo. První čtyři závody by odjeli s loňskou pohonnou jednotkou, pak by homologovali tu letošní, s níž by pokračovali dále.

Poté už starý motor nesmí v žádném dalším závodě použít, i kdyby na to z pohledu funkčnosti a životnosti měl. Pokud by se některému z jezdců motor v úvodních závodech porouchal, musel by nasadit další jednotku z roku 2014. Znamenalo by to, že by si ve zbytku sezóny musel vystačit už pouze se 2 pohonnými jednotkami 2015. Ke konci sezóny by to téměř jistě vedlo k trestu, který se v tomto případu lehce mění (start z konce roštu místo z boxové uličky).

Využije mezeru v pravidlech i Mercedes?
Dominantní Mercedes může tuto změnu pochopitelně také využít, proto se nedá očekávat, že by najednou přispěla k vyrovnání sil. Protože ale své pohonné jednotky dodávají největšímu počtu vozů, má to na ně největší vliv z pohledu logistiky.

Mohou se ale rozhodnout, že svůj motor pro sezónu 2015 homologují do 28. února a že začnou s novou pohonnou jednotkou. V prvních čtyřech závodech by oproti Renaultu a Ferrari měli jejich týmy (Force India, Lotus, Mercedes, Williams) ještě větší náskok - hovoří se o navýšení výkonu až o 60 koní oproti loňské verzi.

mercedes
Mercedes možná změnu nevyužije a nový motor si nechá homologovat do konce února - tak,
jak to bylo původně zamýšleno (foto: Mercedes AMG F1 Team)

To by jim poskytlo ještě další výhodu: nové monoposty a jejich chlazení by mohli od zimních testů optimalizovat pro nové pohonné jednotky. Navíc by mohl ihned zahájit vývoj motoru pro sezónu 2016 tak, aby znovu byli připraveni na homologaci do konce února - mohli by se tedy plně soustředit na jeden projekt, místo toho, aby rozdělovali zdroje a věnovali se ještě letos motoru pro sezónu 2015.

Honda musí homologovat do 28. února 2015
Pro Hondu budou platit stejná pravidla, jako pro existující výrobce loni, v jejich první sezóně. Musí tedy svou pohonnou jednotku homologovat do konce února. Pokud by tomu tak nebylo, měli by k dispozici dvě období pro vývoj během jednoho roku, což by ze sportovního hlediska nebylo fér.

Změna, kterou si kvůli mezeře v pravidlech vynutili Ferrari a Renault, jim možná umožní trochu na Mercedes od května po nasazení nové verze získat. Z pohledu nákladů by nemělo dojít k významnějšímu navýšení, které by pak chtěli výrobci přenést na své zákazníky.

Vytisknout

Diskuze: Co znamená poslední změna v pravidlech týkající se motorů a jak se zachová Mercedes?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 05.01.2015 23:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Schumacher, Michael

Ferrari přeje Schumacherovi k narozeninám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud