Technický ředitel Red Bullu je známým kritikem pravidel, která jsou podle něj pro konstruktéry příliš restriktivní. Nyní si bere na mušku i nové 1,6litrové hybridní V6 turbomotory, na které letos přešla Formule 1: "Je rozhodně pravdou, že tyto pohonné jednotky jsou neuvěřitelným kouskem technologie a něčím, na co bychom měli být jako průmysl velmi hrdí."
"Co už není tak jasné, je to, jak řešit neustále pevnější zmrazení, když má jedna pohonná jednotka výhodu na druhou nebo je jedna jasně zaostává. Pokud jste v té pozici, nemáte žádnou možnost na vylepšení své pohonné jednotky, protože jste zmraženi a zatraceni k tomu, abyste byli navždy pozadu," nelíbí se mu pravidla pro jejich zmražení - obzvlášť když jsou jeho vozy poháněny Renaultem, který na Mercedes stále ztrácí.
Čidla krouticího moment - FIA může snadno zařídit srovnání výkonů motorů
FIA přitom má k dispozici prostředky, kterými by i za současných pravidel mohla snadno zajistit nápravu v podobě srovnání jejich výkonnosti: "To je podle mě něco, o čem se doufám bude diskutovat a co by se mělo řešit, obzvlášť proto, že všechny motory nyní obsahují čidlo krouticího momentu. Tato čidla se zdají být trochu rušená, obecně jsou však velmi spolehlivá a poskytují dobrý signál.
FIA se tedy na ně může snadno podívat a pozorovat, jak na tom všichni jsou - nejen dle výrobců motorů, ale také dle různého paliva. Pokud má například určitý motor a ropná společnost navrch oproti jiné, pak to [FIA] může porovnat. Má tedy prostředky k tomu, aby umožnila určité vyrovnání, pokud je někdo ve zmrazené situaci pozadu."
Letošní pohonná jednotka Renaultu na dominantní Mercedes ztrácí, FIA má podle Neweyho
snadno dostupný prostředek pro srovnání výkonů v této oblasti (foto: Renault Sport F1)
"Zelené" motory?
I když obdivuje nové technologie v oblasti motorů, tak by podle Neweyho ty hybridní neměly být automaticky označovány za ekologické. "Podle mě se musíme především z technického pohledu ptát na celou tu věc v pozadí pohonných jednotek. Když se dostáváte k věcem, jako jsou baterie, pak jsou elektrická auta zelená pouze tehdy, pokud svůj výkon získávají ze zeleného zdroje. Pokud pochází z uhelné elektrárny, pak samozřejmě není vůbec zelený."
U hybridních vozů, kterými vozy Formule 1 efektivně jsou, jde spousta energie do výroby těchto baterií a vozů, proto jsou tak drahé. A jestli pak zanechávají negativní či pozitivní uhlíkovou stupu, to pak záleží na pracovním cyklu auta - kolik kilometrů ujede? Jezdí po dálnici konstantní rychlostí nebo stylem brzda-plyn ve městě?
Takže tento koncept, že je hybridní auto automaticky zelené, je velkým zjednodušením. Navíc jsou jiné způsoby, jak jej učinit palivově efektivnějším. Můžete jej odlehčit, můžete zlepšit aerodynamiku - což jsou věci, v nichž je Formule 1 dobrá," soudí konstruktér Red Bullu.
"Letos jsou auta například o 10 % těžší, což je přímým důsledkem hybridního konceptu. Pokud tedy mám být naprosto upřímný, tak si myslím, že to je z technického hlediska lehce sporné," komentuje letošní nárůst hmotností vozů F1 z 642 na 691 kg především v důsledku zavedení nových pohonných jednotek.
O kolik jsou letošní motory "zelenější"? (foto: Red Bull Racing)
"Ze sportovního hlediska - efektivita, strategie, ekonomie řízení atd. - je podle mě tento koncept velmi dobře uplatnitelný pro sportovní vozy, což je lehce odlišný způsob závodění. Formule 1 by měla být o vzrušení. Měla by být o člověku a stroji fungujícím na maximum v každém jednotlivém kole.
Ale nepochopte mě špatně, nenavrhuji, abychom se vrátili k žroutům paliva, ačkoliv V8 motory byly vlastně výjimečně efektivní. To celé mi však přijde jako sada pravidel, která jsou technicky zajímavá, ale stále se ptám, zda se všechny kompromisy zvolily správně," vysvětluje Newey.
Aerodynamika, složitý vztah se silničními vozy
"Z pohledu aerodynamiky jsme samozřejmě přišli o nějaký přítlak, aerodynamická efektivita ale moc neklesla. Klesla zátěž, kterou dokážou poskytovat při maximálním přítlaku, při maximální úrovni křídla," popisuje to, jak nová pravidla ovlivnila aerodynamiku monopostů F1.
Ty jsou podle něj přirozeně efektivnější proto, že jezdí pomaleji: "A auta jezdí samozřejmě mnohem pomaleji, což by mělo být zohledněno, když hovoříme o té celkové palivové efektivitě. OK, spotřebovávají o 50 kg méně, ale jezdí mnohem pomaleji, aby to dosáhli."
Adrian Newey: Zvolila F1 správné kompromisy? (foto: Red Bull Racing)
Otázkou je podle něj také vyčíslení přínosu nových technologií v F1 pro běžné silničními vozy: "Nakonec je zde vztah mezi náklady, hmotností, aerodynamikou... veškeré druhy faktorů, pokud jde o důležitost pro silniční vozy. Jak to vážit, jak to poměřovat - to je pro otevřené jednosedadlové formule nemožné. Jde o úplně jiného dravce. Odpověď tedy není jednoduchá.
Náklady na pohonné jednotky se proti loňsku přinejmenším zdvojnásobily, což je pro některé menší týmy náročné. Podle mě je tedy velkou pravdou to, že jde o velmi složité vyvážení," shrnuje pro Racecar Engineering Newey, který se příští rok přestane zaměřovat zejména na F1 - místo toho se v rámci Red Bullu bude věnovat jiným projektům.