MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Petr Hlawiczka, 19. června 2014, 06:40 Google+

Co se děje, když selhávají jednotlivé součásti pohonné jednotky vozu Formule 1? Podíváme se na výpadky MGU-H, MGU-K či ICE.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 20.06. 22:00) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Zatímco loňské V8 motory dosahovaly výkonu 800 koní a KERS byl omezen na 6,6 sekundy na kolo, V6 pohonné jednotky nyní vyvíjejí výkon o 600 koních z motoru s vnitřním spalováním a dalších 160 koní přidávají pomocí elektrické energie.

I když ta není dostupná 100% a neustále, dosahují letos podobný výkon, jako loňské motory. Časy na kolo jsou nižší zejména kvůli osekání aerodynamiky (redukce předních i zadních křídel, zákaz výfukových difuzorů), o 50 kg vyšší hmotnosti vozů (prázdných, ne na startu závodu) a tvrdším pneumatikám. Během sezóny by však díky vývoj mělo dojít k leiminaci těchto faktorů. Za zmínku letos stojí i krouticí moment, který je o 70 % vyšší než u loňských V8.

Stručně si připomeňme používané zkratky základních součástí: letošní pohonné jednotky se skládají z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (tj. při brzdění na zadní nápravě) - MGU-K, z motorgenerátoru rekuperujícího tepelnou energii - MGU-H, z V6 motoru s vnitřním spalováním - ICE, úložištěm energie (baterie) - ES, turbodmychadla - TC a z řídicí elektroniky - CE.

pohonna jednotka
Součástí letošních pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)

Když selže MGU-H
Motorgenerátor MGU-H nemůže rekuperovat tepelnou energii a MGU-K dokáže dobíjet baterii pouze z jedné třetiny. Elektrický výkon je tak omezen jen na 50 koní a časová ztráta odpovíta 2 sekundám na kolo - nemluvě navíc o odezvě turbodmychadla, což velmi ztěžuje ovladatelnost.

Když selže MGU-K
Pak není možné úplně vybíjet baterii. MGU-H musí být po většinu času vypnut, aby nedocházelo k jejich přebíjení. K dispozici není žádný elektrický pohon - jediný dostupný výkon pochází z ICE. Časová ztráta odpovídá 3 sekundám na kolo, zůstává ale zachována funkce eliminující zpoždění turba (tzv. turbo lag).

Když selže MGU-K i MGU-H
Selhání obou motorgenerátorů se skládají: dochází ke ztrátě 3 sekund na kolo a zpoždění turba. Navíc vzhledem k tomu, že životní funkce V6 jsou poháněny pouze z baterií (protože neobsahuje alternátor), V6 toho moc neujede, pokud nejsou plně nabité.

Když selže ICE
Pokud vozu F1 dojde palivo, může ujet krátkou vzdálenost jen na elektrický pohon. Pokud V6 selže úplně, jezdec musí odstoupit poté, co se kliková hřídel přestane otáčet a přenášet elektrický výkon na kola.

volant
Volant Mercedesu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)

Role jezdce
Management energie má na starosti elektronika (díky softwaru), takže pilot nemusí oproti loňské sezóně dělat nic navíc. Letos již dokonce nemusí ani mačkat tlačítko KERSu.

Existují však módy, které si může volit na volantu - například pro dosažení maximálního výkonu při předjíždění. Využívání většího množství paliva či elektrické energie znamená, že bude potřebovat čas k nabití úložiště energie.

Na maximální výkon je možné jet 1 či 2 kola, ale ne delší časový úsek. Odezva akcelerátoru se také bude lišit, takže se tomu musí pilot přizpůsobovat.

Vytisknout

Diskuze: MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 20.06.2014 22:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc v 1. tréninku na GP Toskánska 2020

Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

Souboj Russella s Albonem a Norrisem v Soči

V sezóně 2020 předjíždění ubylo. Co je příčinou a jak se letos změní minimální hmotnost?

Charles Leclerc v závodě v Abú Zabí

Pátý pilot s koronavirem. Zprávu potvrdila hvězda Ferrari

Prezentace vozu Alpine A521

Alpine představuje své nové auto A521 a zbarvení + VIDEO

Lawrence Stroll, otec mladého Lance

"Kdyby nebyl mým synem, jeho místo v F1 by nikdo nepozchybňoval," hájí Lance Strolla otec

Max Verstappen s Red Bullem RB16 v Abú Zabí

Mělo Ferrari lepší auto než Red Bull? "Max dělá takové rozdíly, může se postavit Hamiltonovi," tvrdí Jos Verstappen

Úvodní kolo závodu v Mexiku za plných tribun

F1 upravuje kalendář: Austrálii odsouvá na listopad, přidává Imolu, Čína zřejmě vypadne

Cyril Abiteboul v Soči

Abiteboul s okamžitou platností u Renaultu končí

Nikita Mazepin si vstup do F1 sám komplikuje

"Jasná chyba, Mazepin musí dospět," zlobí se šéf Haasu

Jenson Button při tréninku v Monaku

Smlouva s Ferrari už byla připravená, říká Button. Kdy mohl zamířit do Maranella?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

"Vettelovi to jezdí mizerně, asi převzal moje auto," usmívá se Webber a chválí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Jasná chyba, Mazepin musí dospět," zlobí se šéf Haasu

  2. Smlouva s Ferrari už byla připravená, říká Button. Kdy mohl zamířit do Maranella?

  3. Alpine představuje své nové auto A521 a zbarvení + VIDEO

  4. Mělo Ferrari lepší auto než Red Bull? "Max dělá takové rozdíly, může se postavit Hamiltonovi," tvrdí Jos Verstappen

  5. Kalendář 2021 zahalen stále větší mlhou, jeden z pořadatelů požádal o přeložení termínu

  6. "Kdyby nebyl mým synem, jeho místo v F1 by nikdo nepozchybňoval," hájí Lance Strolla otec

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud