MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Petr Hlawiczka, 19. června 2014, 06:40 Google+

Co se děje, když selhávají jednotlivé součásti pohonné jednotky vozu Formule 1? Podíváme se na výpadky MGU-H, MGU-K či ICE.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 20.06. 22:00) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Zatímco loňské V8 motory dosahovaly výkonu 800 koní a KERS byl omezen na 6,6 sekundy na kolo, V6 pohonné jednotky nyní vyvíjejí výkon o 600 koních z motoru s vnitřním spalováním a dalších 160 koní přidávají pomocí elektrické energie.

I když ta není dostupná 100% a neustále, dosahují letos podobný výkon, jako loňské motory. Časy na kolo jsou nižší zejména kvůli osekání aerodynamiky (redukce předních i zadních křídel, zákaz výfukových difuzorů), o 50 kg vyšší hmotnosti vozů (prázdných, ne na startu závodu) a tvrdším pneumatikám. Během sezóny by však díky vývoj mělo dojít k leiminaci těchto faktorů. Za zmínku letos stojí i krouticí moment, který je o 70 % vyšší než u loňských V8.

Stručně si připomeňme používané zkratky základních součástí: letošní pohonné jednotky se skládají z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (tj. při brzdění na zadní nápravě) - MGU-K, z motorgenerátoru rekuperujícího tepelnou energii - MGU-H, z V6 motoru s vnitřním spalováním - ICE, úložištěm energie (baterie) - ES, turbodmychadla - TC a z řídicí elektroniky - CE.

pohonna jednotka
Součástí letošních pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)

Když selže MGU-H
Motorgenerátor MGU-H nemůže rekuperovat tepelnou energii a MGU-K dokáže dobíjet baterii pouze z jedné třetiny. Elektrický výkon je tak omezen jen na 50 koní a časová ztráta odpovíta 2 sekundám na kolo - nemluvě navíc o odezvě turbodmychadla, což velmi ztěžuje ovladatelnost.

Když selže MGU-K
Pak není možné úplně vybíjet baterii. MGU-H musí být po většinu času vypnut, aby nedocházelo k jejich přebíjení. K dispozici není žádný elektrický pohon - jediný dostupný výkon pochází z ICE. Časová ztráta odpovídá 3 sekundám na kolo, zůstává ale zachována funkce eliminující zpoždění turba (tzv. turbo lag).

Když selže MGU-K i MGU-H
Selhání obou motorgenerátorů se skládají: dochází ke ztrátě 3 sekund na kolo a zpoždění turba. Navíc vzhledem k tomu, že životní funkce V6 jsou poháněny pouze z baterií (protože neobsahuje alternátor), V6 toho moc neujede, pokud nejsou plně nabité.

Když selže ICE
Pokud vozu F1 dojde palivo, může ujet krátkou vzdálenost jen na elektrický pohon. Pokud V6 selže úplně, jezdec musí odstoupit poté, co se kliková hřídel přestane otáčet a přenášet elektrický výkon na kola.

volant
Volant Mercedesu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)

Role jezdce
Management energie má na starosti elektronika (díky softwaru), takže pilot nemusí oproti loňské sezóně dělat nic navíc. Letos již dokonce nemusí ani mačkat tlačítko KERSu.

Existují však módy, které si může volit na volantu - například pro dosažení maximálního výkonu při předjíždění. Využívání většího množství paliva či elektrické energie znamená, že bude potřebovat čas k nabití úložiště energie.

Na maximální výkon je možné jet 1 či 2 kola, ale ne delší časový úsek. Odezva akcelerátoru se také bude lišit, takže se tomu musí pilot přizpůsobovat.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 20.06.2014 22:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kovalainen, Heikki

Kovalainen vzpomíná: Na Hamiltona jsem neměl. Jakou sázku prohrál?

Lewis Hamilton během předsezonních testů v Barceloně

Mercedes bude před prvním závodem testovat v Silverstone, sveze se Bottas i Hamilton

Difuzor Ferrari

Omezení pravidel nekončí, na řadě jsou výfuky. Co se změní?

Carlos Sainz během předsezónních testů v Barceloně

Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

Toto Wolff se raduje z vítězství obou Mercedesů v kvalifikaci v Maďarsku

Wolff vysvětluje, proč Mercedes nepodpořil návrh experimentálního závodního víkendu

Lando Norris s vozem Formule 3 v Zandvoortu

Norris se konečně dočká jízdy s monopostem - na dráze otestuje vůz F3

Claire Williamsová v Ázerbájdžánu

Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

Po startu Velké ceny Rakouska 2019

F1 konečně potvrzuje prvních 8 závodů sezóny 2020. Co bude následovat po Rakousku?

Autokláv pro zapékání dílů z uhlíkových vláken

Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

Fernando Alonso uvažuje o návratu do F1

"Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

"Vettelovi to jezdí mizerně, asi převzal moje auto," usmívá se Webber a chválí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

  2. "Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

  3. Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

  4. Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

  5. Omezení pravidel nekončí, na řadě jsou výfuky. Co se změní?

  6. Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud