Bližší pohled na nový volant Mercedesu W05: Čím řídí Hamilton a Rosberg své vozy?

Petr Hlawiczka, 22. března 2014, 12:00 Google+

Zavedení nových pohonných jednotek ve Formuli 1 si vyžádalo také změnu volantů, přes které ovládají nejen zatáčení vozů a řazení. Dnes se blíže podíváme na aktuální volant Mercedesu W05, se kterým jezdí Lewis Hamilton a Nico Rosberg.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 26.03. 14:55) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Jezdci díky komplexnějším pohonným jednotkám s pokročilejším a silnějším systémem pro rekuperaci kinetické energie mají náročnější práci a musí přemýšlet a zvládat více parametrů.

Na volantu si můžete všimnout novou zobrazovací jednotku PCU-8D, který dodává McLaren. Kombinuje moderní barvy s OLED displejem. Doteď se pilotům zobrazovaly červenou barvou pouze jednoduché číslice jako u kalkulaček ze 70. let. Nyní může pilot pomocí nového barevného displeje konfigurovat zobrazované parametry - cokoliv od volby rychlostních stupňů po vyvážení brzd.

Displej také pilotům umožňuje mít přehled o mnoha věcech, o které se ve voze musí starat. Také to týmu umožňuje zvýraznit cokoliv, co jezdec potřebuje ihned vědět, pokud je něco kritického z pohledu bezpečnosti.

Přestože jsou vozy složitější, tak inženýři na poli volantů odvedli výbornou práci: ty letošní jsou menší a lehčí než minulý rok a mají hranatější tvar. Každý z jezdců má své vlastní preference a požadavky na prvky, jako je místo za volantem, tvarovaní úchytů či barvy tlačítek.

merc
Pohled do kokpitu Mercedesu W05 (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Po stranách displeje se nacházejí tři diody komisařů, které jsou standardizované - pomocí nich FIA indikuje vlajky na trati: červené, žluté či modré. Světla nad ním jsou konfigurovatelná, týmy je obvykle využívají pro indikaci otáček pro optimální řazení. Tyto světla ovládá ředitelství závodu FIA a byly zavedeny pro to, aby usnadnili pilotům respektování vlajek, které v rychlostech mohou občas přehlédnout.

Otočné přepínačů
Na volantu Mercedesu se nachází celkem 9 otočných přepínačů. Tři z nich s číselnou stupnicí se nacházejí uprostřed, dalších šest slouží jako kolečka ovládaná prsty - piloti je mohou měnit, aniž by museli zvedat ruku z volantu.

Otočné ovládače uprostřed:
 1) výběr z menu (uprostřed): nabízí 15 voleb, které mění najednou více konfigurací včetně pneumatik (úprava pro odlišné směsi)
 2) HPP ovladač (vpravo): k řízení mnoha nastavení pohonné jednotky, jako například k managementu energie během závodu či nastavení MGU-K
 3) ovladač strategie (vlevo): umožňuje úpravu strategických nastavení, například způsob, jakým je energie rekuperována/využívána.

Kolečka ovládaná prstem:
- kolečka na pravé straně se používají pro úpravu diferenciálu: změnu momentu svornosti v různé fázi zatáčky (na vjezdu, uprostřed a ve vysoké rychlosti)
- kolečka na levé straně se používají pro nastavení brzdění, tj. jak pro brzdy samotné, tak pro brzdění motorem, upravují mapování pedálu a další nastavení

volant - popis
Volant Mercedesu s popisem ovládacích prvků (foto: Mercedes AMG F1 Team)
(pro zvětšení klikněte)

Tlačítka
 4) BB- / BB+: management brzdového systému brake-by-wire (úprava brzdného účinku dolů/nahoru)
 5) OT: tlačítko pro předjíždění
 6) N: neutrál
 7) +10 / +1: multifunkční přepínače nacházející se v optimální pozici
 8) Radio: aktivuje radiokomunikaci jezdce k inženýrovi
 9) DRS: ovládání DRS klapky
10) Limiter: zapíná omezovač otáček v boxech
11) Marker: používá se jezdcem k identifikaci zajímavých bodů v datech
12) PC/R: potvrzuje nájezd do boxové uličky vysláním automatického varování garáži. To umožňuje se posádce v boxech připravit na příjezd vozu bez ohledu na to, jestli došlo rádiem k oznámení příjezdu jezdce do boxů.

Klíčová čísla
- výroba volantu od počátku do konce trvá kolem šesti týdnů
- servisní interval pro volant mezi závody činí kolem 24 člověkohodin
- tým na každý závod vozí tři volanty pro každého jezdce; ty se neustále upravují tak, aby vyhovovaly odlišným nastavením či preferencím v průběhu roku

 

Tip: Popis loňského volantu Mercedesu (a odkazy na články o volantech dalších týmů) najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na nový volant Mercedesu W05: Čím řídí Hamilton a Rosberg své vozy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 26.03.2014 14:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Caterham

Kobajaši si stále věří, Caterham má podle něho navíc, možná i na body.

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud