Technika: Konstrukční materiály v F1, jejich kombinace a výrobní proces

Petr Hlawiczka, 18. října 2013, 06:00 Google+

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing popisuje, jaké materiály se používají při konstrukci vozů Formule 1.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 22.10. 19:40) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Jaké materiály se používají pro stavbu vozu Formule 1?
Pat Symonds: Když inženýři začali poprvé s konstrukcí vozů, považovali kov za jediný materiál, který může poskytnout pevnost a tuhost potřebnou pro průmyslové účely.

Stále používáme hodně kovu, každý je přizpůsobený pro určitou aplikaci. Například na vozu F1 byste našli přes 20 různých druhů hliníku a 30 odlišných druhů oceli, stejně jako exotičtější kovy, jako je titan, hořčík a Inconel (superslitina vyráběná z niklu, chromu a železa).

Když byly počátkem 20. století vyvinuty plasty, otevřely nové příležitosti v rámci tvarovatelnosti a lehkosti, ale žel nebyly ani pevné ani tvrdé. Kompozitní materiály - a obzvlášť uhlíková vlákna vyztužená polymery - poskytují to nejlepší z obou světů. Jsou přibližně pětkrát pevnější než ocel při třetinové hmotnosti. Proto se tolik využívají při konstrukci vozu F1.

Jak byly tyto kompozitní materiály poprvé vyvinuty?
PS: Před vyvinutím uhlíkového vlákna bylo dostupných několik kompozitních materiálů, samozřejmě včetně skelného vlákna. Když v těchto dnech ale hovoříme o kompozitech, vybavují se nám spíše uhlíková vlákna.

Poprvé byla komerčně vyvinuta na Royal Aircraft Establishment ve Farnborough v roce 1963. Stála kolem 300 liber za kg, což odpovídá dnešním 5 000 liber (kolem 152 tis. Kč) za kg v dnešních cenách. Nyní stojí kolem 14 liber (425 Kč) za kg a předpokládá se, že v příštích pěti letech jejich cena poklesne na polovinu s tím, jak je kosmický a běžný automobilový průmysl začíná více využívat.

vakuum
Vrstvy uhlíkových vláken se před dalším zpracováním zabalí a vysaje se vzduch

Po vyvinutí první výroby pro praktické využití uhlíkových vláken ale Spojené Království při narůstající komercionalizaci brzy žel o své vedení v této oblasti přišlo. Obzvlášť Japonsko silně investovalo do svých výrobních znalostí, pak jej následovaly USA, když se prokázala, jak je tento materiál vhodný pro kosmické a vojenské aplikace.

Jsou všechny kompozity stejné?
PS: Ne. Stejně jako u vozu F1 používáme přes 50 druhů kovu, tak rovněž používáme různé typy kompozitních materiálů. Ve skutečnosti může být využíváno kolem 30 typů uhlíkových vláken, byť dostupných jsou stovky různých kombinací - stejně jako kompozitů vyztužených jinými materiály než je uhlík - například Kevlarem či Zylonem.

Co myslíš pod pojmem "kombinace?"
PS: Kompozity z uhlíkových vláken jsou někdy známy jako uhlíkové vyztužené plasty. To naznačuje, že se kompozit skládá ze dvou odlišných složek: z podkladové polymerické pryskyřice a z vyztužujících vláken.

Vlákna samotná jsou vyráběna odlišnými způsoby, aby bylo dosaženo různých designových cílů, jako je například vysoká pevnost či snad extrémní tvrdost na úkor určité pevnosti. Vlákna samotná, což jsou filamenty z čistého uhlíku o tloušťce jedné desetiny lidského vlasu, jsou společně stočená do svazku (tow), který může obsahovat 1 až 12 tisíc filamentů.

autoklav - obrazek
Díl se vkládá do autoklávu, kde za vysokého tlaku a teploty dojde k vyztužení pryskyřice

Z těchto svazků mohou být utkány různé druhy tkaniny, které mohou mít u jakéhokoliv typu uhlíku odlišné vlastnosti. Nejjednodušší je "jednosměrné" uhlíkové vlákno. Jak už název napovídá, všechny svazky směřují jedním směrem, což dává tkanině v tomto směru velkou pevnost, ale malou v úhlu 90 ° k tomu svazku. Běžnější jsou tkané materiály, kdy jsou svazky propleteny, stejně jako u oblečení. To poskytuje více pevnosti v mnoha směrech.

Ale nejde jen o různé druhy uhlíku a utkání, co nabízí odlišné vlastnosti. Uhlík je zapuštěn do polymerické pryskyřice a její různé druhy se používají pro vyvážení nákladů s využitelností a teplotní odolností.

Typ uhlíkových vláken, který se využívá ve Formuli 1, je "pre-preg." Jde o materiál, který už má svazky uhlíku zapuštěné do nevytvrzené pryskyřice.

Mohl bys popsat základní výrobní proces?
PS: Detaily výroby mohou být velmi složité, ale obecně se látka pre-pregu ukládá do forem (které jsou samotné také vyráběné z uhlíkových vláken). Na sebe jsou ukládány nařezané vrstvy v přesných místech.

Často se využívá laser či jiný vizuální systém, aby při laminaci pomohly umístit každou vrstvu do přesné pozice, kterou designér určil. Poté se vrstvy zahalí látkou podobnou bavlně, která nasákne zbytky pryskyřice, a obalí se nepropustným plastovým filmem. Poté se do laminátu aplikuje vakuum, aby vše bylo ve formě bezpečně upevněno.

Pak se celá forma a komponent umístí do autoklávu, což je v podstatě vysoce natlakovaná trouba, kde pryskyřice vytvrdne a vytvoří se hotový díl.

kov
Odlévání tekutého kovu při výrobě motoru

Dochází k opotřebení materiálu?
PS: V podstatě ne - alespoň en v tomto kontextu. Největším problémem při udržení materiálu v provozu je zajištění toho, aby nebyl poškozený. Když je poškozen kovový díl, je snadné to odhalit, protože se část ohne či praskne. Existuje také mnoho nedestruktivních testovacích technik, které byly za ta léta vyvinuty, pro odhalení prasklin v kovových dílech, avšak mnoho z nich spoléhá na to, že se prasklina objeví vždy na povrchu daného dílu.

Uhlíková vlákna, byť jsou při výrobě efektivně sloučena, mají kvůli své konstrukci stále několik povrchů. Pro odhalení jakékoliv podpovrchové delaminace, která by mohla vést ke katastrofálnímu selhání dílu - byť se prostému oku se zdá perfektní, jsou vyžadovány speciální techniky, jako je například ultrazvukové skenování.

Dočkáme se podobného průlomu u kovových materiálů?
PS: Ano, už nyní používáme mnoho kovových matricových kompozitních hliníkových materiálů, které využívají zpevňování materiálu - obvykle se hliník zesiluje pomocí silikonových karbidů. Používáme jeden, který obsahuje nanočásticové zpevnění. I ocel, která je tady už léta, se neustále vyvíjí tak, aby nabízela lepší vlastnosti.

motor - blok
Odhalování povrchových vad kovových materiálu je jednodušší než u kompozitů, kde se používá například ultrazvukové skenování

© Foto: BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Technika: Konstrukční materiály v F1, jejich kombinace a výrobní proces

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 22.10.2013 19:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Coulthard po Suzuce o taktice Red Bullu, jeho dobách u McLarenu a Grosjeanovi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud