Volant patří k nejdražším součástkám vozu Formule 1. Prostřednictvím něj jezdec ovládá nejen směr jízdy vozu, ale rovněž všechny jeho elektronické systémy včetně motoru, převodovky a diferenciálu, tudíž i chování šasi.
Protože jsem se volanty v minulosti již několikrát zabýval (viz odkazy pod článkem), pustíme se bez obecného povídání rovnou do popisu toho, který používá Ferrari, konkrétně současný lídr šampionátu - Fernando Alonso.
Letošní volant Fernanda Alonsa
MOTOR
Otočný přepínač TRQ
Ovládání krouticího momentu motoru prostřednictvím změny motorové mapy pro zvládání různých situací, které se během závodu vyskytnou, jako jsou různé úrovně přilnavosti či pozice pro samotný start.
Otočný přepínač REV
Slouží pro nastavení maximálních otáček motoru. Pravidla stanovují maximální limit 18 000 ot/min, během závodu však motory netočí po celou dobu tolik, piloti během jízdy snižují limit maximálních otáček kvůli bezpečnosti či zachování spolehlivosti agregátu.
Otočný přepínač MIX
Ovládá mapování motoru s ohledem na spotřebu prostřednictvím chudší či bohatší směsi.
Otočné přepínače TRQ, REV, MIX
KERS
Otočný ovladač BOOST
Prostřednictvím něj si pilot volí, jak velký krouticí moment má KERS poskytovat.
Otočný přepínač CHRG
Nastavuje velikost úrovně nabíjení baterií KERSu při brzdění. Je snadno dosažitelný, protože ovládá chování vozu při brzdění.
Ovládání KERSu
Otočný přepínač GRP
Mění bodu záběru spojky pro snadnější rozjezd z boxů či start.
Tlačítko N
Volba neutrálu, pilot musí mít zařazený první rychlostní stupeň
Tlačítko OV
Dočasně zvyšuje otáčky v určitých situacích, např. při předjíždění. I když má pilot navoleny nižší limit otáček (viz otočný přepínač REV) pro závod, stačí stisknout toto tlačítko a využít maximální výkon.
Tlačítko RADIO
Pro radiokomunikaci s boxy.
Tlačítko DRINK
Aktivuje čerpadlo s přívodem pití do helmy.
Tlačítko RF
Ovládání pohyblivé DRS klapky zadního křídla pro snížení přítlaku a usnadnění předjíždění.
Otočný přepínač GRP a další vybraná tlačítka
Display
Horní řádek diod znázorňuje otáčky motorů pro správné načasování změny rychlostního stupně.
Trojice diod ovládá ředitelství závodů, které tímto způsobem oznamuje pilotům, jaké vlajky (žluté, modré, červené) jsou vyvěšeny, aby se ujistili, že je pilot nepřehlídne.
Horizontální řádek diod signalizující otáčky, po stranách ředitelství závodu pilotovi signalizuje,
jaké vlajky jsou vyvěšeny
Multifunkční tlačítko uprostřed
Výběr mobilních menu, poskytuje spoustu funkcí. Pilot si jednu vybere a pomocí tlačítek vpravo mění hodnoty dané funkce, prostřednictvím tlačítka OK potvrzuje volbu.
Multifunkční ovladač, vpravo se nastavují hodnoty, tlačítkem OK se potvrzují
Tlačítka na spodní straně volantu (BO, START, WET)
Slouží pro rychlý výběr přednastavených hodnot při zvláštních situacích v závodu (start, déšť). Jezdec místo nastavování hodnoty na ostatních otočných přepínačích pouze přepne jednu ze tří páček, což mu usnadňuje práci.
Tlačítka pro specifické situace pro rychlý výběr z přednastavených hodnot
Zadní strana volantu
Páčky pro volbu rychlostního stupně (vpravo nahoru, vlevo podřazování), pod nimi dvojice páčky spojky, které mají stejnou funkci.
Zabývali jsme se verzí, kterou používá Fernando Alonso. Každý pilot používá i v rámci stejného týmu z hlediska ergonomie i funkcí odlišný volant. Všechna tlačítka mohou být naprogramována dle požadavků pilota, těm je přizpůsobeno i držení volantu.
V čem se liší volanty konkurence? Přečtěte si články, které jsme věnovali:
- Caterhamu
- Mercedesu
- Red Bullu
- Williamsu
Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii volantů zde.