Lotus T127: Volant a jeho funkce

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 25. ledna 2011, 07:00 Google+

Jak vypadá volant Lotusu T127? Podíváme se na rozložení tlačítek a popíšeme si některé z jeho funkcí.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 25.01. 19:47) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Volant Lotusu T127

Tento kus karbonu v hodnotě kolem 40 000 liber (v přepočtu přes 1,1 mil. Kč) byl v minulé sezóně hlavním nástrojem Heikkiho Kovalainena a Jarna Trulliho pro ovládání motopostu T127 během kvalifikací a závodů.

Na sklonku minulého roku jsme se již zabývali volantem Red Bullu RB7 (zde) i Mercedesu MGP W01 (zde).

volant_1

Popis tlačítek
 1. Zařazení neutrálu
 2. Indikace rádiokomunikace
 3. Oznámení o výjezdu safety-caru
      Při výjezdu safety-caru se na displeji rozsvítí čas na kolo, pod který se pilot nesmí dostat.
      Stisknutím tlačítka č. 3 pilot potvrdí, že pokynu rozumí, kontrolka zhasne a může se soustředit
      na další věci.

 4. Pití - po zmáčknutí začne pilotovi hadičkou do přilby proudit tekutina
 5. Aktivace omezovače rychlosti (používáno při průjezdu boxovou uličkou - stačí zmáčknout,
     omezení rychlosti je pak indikováno na hlavním displeji volantu)
 6. Nastavení úhlu předního křídla
 7. Zařazení zpátečky (elektronika hlídá zmáčknutí tlačítka omylem)
 8. Nastavení diferenciálu pro nájezd do zatáčky
 9. Nastavení diferenciálu pro průjezd vrcholem (9a) a výjezdem (9b) ze zatáčky. Kvůli počasí
     (suchá/mokrá dráha) je pozadí čísel pod otočným knoflíkem barevně odlišeno.
      Pokud je například monopost nedotáčivý, otočí pilot kolečkem proti směru hodinových ručiček,
      což více otevře diferenciál.

TL_11
Pro srovnání volant z nového Lotusu TL11

10. Nastavení záběru spojky
      Pilot nejprve se svými inženýry pomocí tlačítka č. 15 zjistí, jak zabírá spojka, a podle toho
      nastaví tento otočný přepínač.

11. Nastavení otáček motoru
12. Nastavení odlišného mapování motoru, ovlivňuje jeho spotřebu a výkon
13. Nastavení pro druh a stav pneumatik
      Hladké (zelená čtvrtina), přechodné (žlutá) a mokré (červená) pneumatiky mají odlišný
      poloměr a tudíž i jinou rychlost otáčení kola, což ovlivňuje spoustu dalších věcí (různé
      kalkulace, nastavení diferenciálu atd.). V rámci každého druhu (čtvrtina kruhu) má tento
      otočný knoflík více poloh pro různá mapování motoru. Po každé zastávce v boxech pilot musí
      zvolit správnou polohu. Poslední čtvrtina (modrá - vlevo nahoře - zapíná zadní světlo).

14. Dvoupolohové páčky Start1 a Start2 (úplně dole) jsou normálně v dolní poloze, pouze při
     rozjezdu (výjezd z boxů, start), je pilot přepíná nahoru, což usnadňuje rozjezd (launch).
     V podstatě se jedná o namapování ideálního nastavení všech ostatních knoflíků pro rozjezd na
     jedno tlačítko. Po jednom kole je opět vypíná.
15. Zjištění záběru spojky (bite point find)
      Slouží pro otestování chování spojky před startem, aby poskytovala konstantní výkonnost
      během startovní procedury.
16. Tlačítko pro potvrzení toho, že pilot porozuměl pokynu v rádiu.
17. Obecný multifunkční přepínač
18. Nastavení brzdění motorem při puštění plynového pedálu (engine braking)

Volant_2

Aktualizace (PH): V článku byly doplněno vysvětlení tlačítek č. 10, 16, 17, 18 a upraveno vysvětle-
      ní u tlačítka č. 15. Za revizi a dodatečnou konzultaci děkuji Elliotovi z týmu Lotus!

Vytisknout

Diskuze: Lotus T127: Volant a jeho funkce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 25.01.2011 19:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Závod šampionů

Proč Schumacher netestuje na současném simulátoru Mercedesu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud