S Lotusem o novém voze TL11, KERSu a výfucích u podlahy

Petr Hlawiczka, 26. ledna 2011, 16:00 Google+ Exkluzivně

O technice jsme si měli na chvíli možnost exkluzivně popovídat se šéfem výzkumu a vývoje týmu Lotus - Elliotem Dason-Barberem. Prozradil něco o KERSu, výfucích u podlahy a jistých změnách, ke kterým letos sáhli v oblasti zadního zavěšení.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 27.01. 16:01) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Mike Gascoyne na konci loňského roku uvedl, že do letošní sezóny nastoupíte bez systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS), zároveň však nevyloučil jeho nasazení ke konci roku. Dočkáme se tedy letos závodu, do něhož nastoupí vůz TL11 vybavený KERSem?
EDB: "Určitě vidíme výhody, které KERS nabízí, je naším cílem pro rok 2012. Jakožto malý tým, který navrhoval zcela nové auto od píky, je nasazení KERSu v roce 2011 nemožné, ale výzkumné a vývojové práce na něm zahájíme, jakmile nám to zdroje umožní."

Lotus_1

Během loňské sezóny všichni přesouvali své výfuky k podlaze. Horké plyny proudící přes difuzor pomáhaly zvyšovat jeho efektivitu. Budeme toto řešení vídávat i letos, když budou dvojité difuzory zakázány?
EDB: "Samozřejmě očekávám, že týmy budou pokračovat v prozkoumávání této technologie. Každý si pravidla vykládá po svém, my se určitě budeme snažit o to, abychom v jejich rámci dosáhli nejlepší možné výkonnosti."

Lotus_2

Můžeš prozradit už něco více o novém voze TL11?
EDB: "Jedná se o mnohem modernější návrh, než představoval T127. Dynamiku monopostu mám v srdci, obsahuje několik konceptů, na jejichž rozvoj se během roku 2011 těším."

Nedávno mě při hraní iRacingu zarazila jedna věc: stáhl jsem si vůz FW31, který Williams ze svých simulátorů uvolnil pro hráče (více v loňském článku zde), ale nebylo na něm možné nastavovat zadní boční pružiny. Bylo pro mne novinkou, že se závodní monopost bez nich dokáže efektivně obejít. Přemýšlel jsem, jestli problémy McLarenu při jízdě přes hrboly hlavně z počátku sezóny nesouvisely s tím, že se snažil přejít na podobné řešení. Jaké má výhody či nevýhody takové řešení?
EDB: "Předpokládám, že to má více výhod než nevýhod. Díky tuhosti a tlumení dochází ke zrušení vazby mezi nakláněním vozu do stran a zdvihem. Poskytuje to výhody při volbě kompromisů mezi přilnavosti při málo zatížených pružinách a řízení platformy ve vysokých rychlostech při optimální výkonnosti aerodynamiky.
Nejedná se ale zdaleka o žádnou novinku či unikát v F1. Poskytuje inženýrovi větší míru flexibility při dosažení vyšších požadovaných tuhostí v různých částech trati. Ne vždy to usnadňuje design pružin, či samozřejmě celého balíku, ale obecně se jedná o velmi dobře využitelný koncept."

Lotus_3

Krom Williamsu a týmu Lotus jezdí bez bočních pružin v zadní části vozu také Red Bull. Lotus bude mít záď velmi podobnou: od rakouského týmu totiž bude odebírat převodovku a hydrauliku, stejné budou i motory Renaultu. A oba použijí také zadní zavěšení typu pull-rod, které je efektivnější z pohledu aerodynamiky, protože umožňuje volnější proudění vzduchu mezi zadními koly.

Vytisknout

Diskuze: S Lotusem o novém voze TL11, KERSu a výfucích u podlahy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 27.01.2011 16:01 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Force India potvrzuje změnu: Místo Liuzziho bude závodit Di Resta

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  6. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud