DISKUZE K ČLÁNKU Legendární „ventilátor“ Brabhamu většina fanoušků F1 zná. Ale víte o jeho konkurentovi?

Rok 1978, na scéně se objevuje fenomenální Lotus 79 a soupeři jsou náhle jen statisty. Ovšem v GP Švédska nasazuje Brabham typ BT46B s mohutným ventilátorem v zádi a zcela „černé rakve“ vymaže. Novinka nejenže neměla dlouhého trvání, ale ani nebyla první.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Legendární „ventilátor“ Brabhamu většina fanoušků F1 zná. Ale víte o jeho konkurentovi?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 12.12.2024 12:32 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Qasen (Hlasovali 4 lidé) 10.12.2024 15:26
Dovolím si malou, zdánlivě nesouvisející odbočku … »
» kik (Hlasovali 2 lidé) 10.12.2024 15:11
Že byl "dřevař" Tyrrell experimentátor … »
» RoBertino (Hlasovali 2 lidé) 10.12.2024 15:58
Chapman měl náskok už ve formě Lotusu 78 a… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • miki 4

    miki 4

    45.82.234.XXX
    Jako fandu Tyrrellu mě ten vetilátor opravdu překvapil a co se týče Brabhamu,tak tobylo jednoduché řešení ,jak se vyrovnat Lotusům,ale když jsem viděl Watsona po vyjetí z tratě,tak to byl od vysavače pořádný hukot. 11

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Ligier

    Ligier

    109.81.113.XXX
    Za mne 100% ano, popravdě současná F1 mne až tak moc nebaví, možná tím, co se děje, možná věkem, možná tím, že vím o každém pšouku a ne jak kdysi, že čekám až vyjde časák...? Rád zavzpomínám nebo se dozvím něco nového jako dnes. Tehdy to bylo o pokus / omyl a ne jen o PC, takže každé auto bylo poznat nejen podle barev, řídili to chlapi, a šlo o vše...

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Loqenc

    Loqenc

    85.71.3.XXX
    Za mě dobrý 01

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • juras

    juras

    88.103.92.XXX
    01
    Za mě prosím další články...

    Dneska obdivuju lidí kteří studují mikrodetaily na monopostech a sledují technický vývoj...mě to vůbec přitažlivé nepřijde.

    Naopak pro mě je korunovaným králem inovací a nových konstrukcí Colin Chapman.
    Dnes je králem konstruktérů Adrian Newey...a nikde ve startovním poli nevidím někoho kdo by vyčníval z davu...nespíš proto, že vývoj monopostu se odehrává v PC.

    Jinak v diskuzi poznamenané fanouškovství...komu, proč apod. je taky hodně zajímavá otázka.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    194.212.104.XXX
    opravdu myslíš, RoBertino, ten poslední odstavec vážně? 18 předpokládám spíše, že se jedná čistě o otázku řečnickou. chtěl bych vidět jediného fandu F1, který by něco takového nezhltnul jedním dechem 11

    jak víš, "ujetiny" jakéhokoliv kalibru miluji. takže jen houšť a větší kapky.

    ale zase to nepřežeň, ať nám to nezevšední, jako současný kalendář F1 12

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Od Tebe jsem ani jinou odpověď nečekal, Tome, ale to víš, v dnešní hyperkorektní době je třeba se pro jistotu zeptat. V každém případě děkuji za reakci a určitě se Ty i ostatní dočkáte. Teď bude na řadě asi celková statistika, ale pak stoprocentně najdu pár zajímavostí, co nejsou obecně známé.

      + 2 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        194.212.104.XXX
        už se moc těším. věřím, že to bude spousta skvělých, nových a běžnému lidu neznámých informací 01 04

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • hanz

    hanz

    89.203.168.XXX
    Určitě se během zimní přestávky na podobné články budu těšit.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Qasen

    Qasen

    109.81.114.XXX
    Dovolím si malou, zdánlivě nesouvisející odbočku - podle čeho si vlastně každý vybírá svůj oblíbený tým? Většinou je to na celý život... Je to jako u lidí o prvním dojmu? Já mohu za sebe říct, že první kontakt s F1 byl díky modelům z ABC a tehdy se mi právě nejvíce libila P-34 od p. Vyškovského. Kdyby tedy v dnešní době jezdil Tyrrell, asi bych fandil právě jemu (i díky té odvaze jít do něčeho nového, inovativního). A McLarenu fandím od 84 roku, kdy to Lauda urval o půl bodu (dodnes si pamatuji titulek ze Světa motorů "Půl bodu pro mistra světa" Škoda, že je dnes F1 tak svázaná tolika předpisy, pokud se objeví něco nového, neotřelého, tak to stejně nakonec není vidět, protože je to buďto v hodně šedé zóně a nebo to je někde hluboko uvnitř 12

    + 4 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Já bych si dovolil tento nápad využít a udělat z něj samostatný článek „Komu fandím a proč?“ Jde jen o to, zda mi lidé poskytnou dost podkladů. Pravda, něco mám z ankety, tak by se to mohlo povést. Každopádně Tyrrell byl velmi specifický a třeba když jsem měl možnost předat Dereku Gardnerovi právě onen papírový P34, tak o něm hodně zajímavě mluvil.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Ligier

      Ligier

      109.81.113.XXX
      Ty modely mne taky ovlivnily. Ale popravdě, že to byl Ligier a Jacques Laffite tím určitě nebylo ale proč... Nevím. Už nikdy mne pak žádný pilot a tým tak nevzal. A modle JS11 jsem měl postavený z ABC. Bohužel měl chybu ve výrobě.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • RoBertino

        RoBertino

        185.63.97.XXX
        Modří už vědí 03. Je to pravda, arch. Vyškovský udělal JS11 se startovním číslem 25, ale jmenovku LAFFITE. Když jsem se ho po létech ptal, samozřejmě to přesně nevěděl, ale asi se to opět točilo kolem podkladů - dělal „efjedničky“ podle jedné nebo dvou fotek a protože rozhodně nebyl technik, tak si to nějak propojil. Na výsledku to ale nic nezměnilo.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • kik

    kik

    136.226.198.XXX
    Že byl "dřevař" Tyrrell experimentátor - viz "stonožka" jsem věděl ale že experimentoval s ventilátorem mě překvapilo. Jen mě tak napadlo jestli by se to v případě nasazení chovalo stejně jako u toho Brabhamu - tedy že by to vozy za monopostem bombardovalo vším sajrajtem co by byl na trati.
    Chapman ten přísavný efekt vyřešil originálněji a účinněji. Bohužel to ale od něj vetšina stájí odkoukala a Lotus rychle technický náskok ztratil.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Chapman měl náskok už ve formě Lotusu 78 a následnou „devětasedmdesátku“ si tak ještě mohl pošetřit, protože 78 byla pořád konkurenceschopná. Onen sajrajt byl nejspíš jedním z důvodů, proč ho zakázali. Spekulovat, jak by se zařízení chovalo u Tyrrella, už nelze, protože opravdu proběhl jen test na Paul Richardu, kde byli sami.
      Byť se hodně opisovalo - Tyrrell třeba obšlehl 79 prostřednictvím firmy Tamiya, tak nakonec se ukázalo, že vývoj šel mnohem rychleji. A Champan doplatil na problémy s osmdesátkou i kontroverzní 81, ale to už jsou jiné příběhy.

      + 2 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Ligier

        Ligier

        109.81.113.XXX
        Osobně si spíš myslím zda ty ventilátory (do dnes věděl teda jen o Brabhamu) nebyly reakcí na Lotus 78... Protože všem bylo jasné, že to je cesta a už během roku 1978 se o svá řešení snažili ale zrovna s objemnou Alfou byl problém pokud vím...

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • kik

          kik

          165.225.94.XXX
          Ten samý problém s přísavným efektem mělo i Ferrari kvůli svému 12-ti válci... A právě Ferrari bylo v dobvě kdy jsem začínal sledovat F1 mým oblíbeným týmem. Už nevím přesně proč, možná kvůli tomu motoru 12

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Monza se stala Petersonovým osudem: třikrát tu vyhrál, aby zde v roce 1978 narazil na svůj osud

Temné zákulisí Petersonovy nehody. Nepřežil zranění, jež nebyla životu nebezpečná

Lotus se ve vzpomínkách našich čtenářů také objevuje

Vánoční výzva F1 přinesla zajímavé čtenářské názory. Nejvíc se fandí klasickým týmům

Eddie Cheever v červeném overalu ve své nejúspěšnější sezóně 1983

Jak Eddie Cheever v duelu s Villeneuvem (ne)dostal Ferrari

Startovní pole pro příští ročník má svou definitivní podobu

Startovní pole pro rok 2025. Převážná část týmů se změnami

Horner a Pérez se dohodli - Mexiko opět nebude mít v F1 svého zástupce

Očekávané je skutkem. Pérez končí, jeho nástupce je znám. Pouhý den po oznámení odchodu Mexičana

Signifikantní záběr hlavních hrdinů letošního ročníku

Sezóna F1 v číslech, souvislostech i názorech - shrnutí ročníku tentokrát vzácně vyrovnaného

Gilles Villeneuve byl pro Waltera Wolfa ikonou

Walter Wolf po letech prozradil, proč Villeneuve nejezdil za Wolf

Mistr světa Max Verstappen

"Norris opravdu nahnal Verstappenovi strach," říká se Rosberg

Fanoušci týmu Ferrari - Tifosi

Vánoční výzva pro naše čtenáře, debatéry a vůbec všechny, co chodí rádi na www.F1NEWS.cz

Guanyu Zhou je jedním z několika pilotů, které příští rok už ve startovním poli neuvidíme (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Gratulace vítězům, odhodlání do roku 2025

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama