Sezóna s doposud největším počtem závodů - nelze mluvit o nejdelší, protože dříve se jezdilo sice méně závodů, ale s většími intervaly - se blíží ke konci a polito nastoupili k vůbec poslednímu volnému tréninku na Yas Island v Abú Dhabí.
Stále panovala poměrně značná teplota - velký to kontrast proti Kataru. Slunečné počasí vygenerovalo 28°C, trať se ohřála na 41°C a vlhkost vzduchu dosáhla 60 % a zesílil i vítr, tradičně vanoucí severozápadním směrem na 12,2 km/h. Jako v předchozích případech měli piloti k dispozici pneumatiky Pirelli v rozsahu C5-C3.
Časomíra se rozběhla, ale většina pilotů se teprve chystala „do zbroje“, nebo lelkovala ve svých garážích. Nakonec po třech minutách se na trati objevili osamělé vozy Aston Martin - Alonso před Strollem - na tvrdých pneumatikách, což bylo víkendu první případ, kdy je někdo použil. Ale šlo jen o zaváděcí kolo, následovala výměna v boxech za středně tvrdé. V závěru první desetiminutovky se pak na okruhu předvedli Gasly.a nováček Doohan. Pierre také po deseti minutách zajel první měřený čas 1:26,040, ovšem poznamenaný chybou na výjezdu ze zatáčky 6. Vzápětí ho překonal Doohan (1:25,633), přičemž oba piloti jeli na nejměkčí směsi. Poté se na okruh vrátily Aston Martiny, ostatní stále vyčkávali. Po čtvrthodině jsme registrovali pouhé čtyři měřené výkony. Mírné drama zažil na dlouhé rovince Alonso, jemuž nízko nad hlavou přeletěl pták, takže Španěl lehce uhnul ze stopy.
Po 17 minutách se konečně okruh začal zaplňovat, i když třeba Red Bully a Williamsy si nadále hověly v boxech. Nakonec to byly právě modré vozy, kdo čekal s výjezdem nejdéle. Opět se na vrcholek dostaly Haasy a Magnussen průběžně vedl (1:24,700 a 1:24,470). Verstappen (a ještě Sainz jr.) vyjeli na středně tvrdé směsi, ale Max byl časem 1:24,985 lepší než Pérez na měkké (1:25,072), i když Mexičan vůbec nezajel čisté kolo (chyby v zatáčkách 1 a 5). Ve chvíli, kdy si Russell tak trochu ve stylu scény z filmu „Marečku, podejte mi pero“ stěžoval, že vůz je dobrý, ale jede hodně pomalu, trnuli fanoušci Ferrari, protože za zádí Sainzova vozu se objevil svétlý kouř. Ačkoliv se někteří piloti dokázali zlepšit, dvacet minut před koncem byla situace na čele zajímavá - nadále vedl Magnussen a za ním se nacházeli Sainz jr. (1:24,631) a Verstappen - oba na žluté sadě. Na opačném pólu trčely vozy VISA Cash App RB. Až čtvrt hodiny před koncem vyletěl do čela nečekaně Albon. Pohled do garáže Ferrari nevěstil nic dobrého - Sainz jr. opustil vůz a ten stál na zvedácích bez kol...
V poslední čtvrthodině však teprve začaly řádné kvalifikační simulace a časy padaly jak WIndows svého času blahé paměti. První se pod hranici 1:24,0 dostal Piasti, následován Norrisem a Verstappenem (ten si ale stěžoval na špatnou činnost předních brzd), na chvost se přesunuly Aston Martiny - a to si v úvodu tréninku Alonso pochvaloval, že dnes čeká dobré výkony. Ještě před chvílí první Albon spadl mimo TOP10.
Poslední pokus se nepovedl Norrisovi, jenž kromě první zatáčky vycestoval hodně daleko za okraj tratí pod hotelovým přemostěním. Nic to ale nezměnilo na triumfu McLarenu, velmi nadějném výkonu Haasů (všimněte si rozdílu mezi oběma piloty!), mizérii Leclerca a Aston Martinu, jenž ani při posledních pokusech výrazně neposkočil vpřed.
Yuki Tsunoda vyjádřil přesvědčení, že Liam Lawson se dokáže rychle vzpamatovat a vrátí se k dobrým výkonům s týmem Racing Bulls. Tsunoda věří, že Lawson bude i nadále schopný ukázat svůj talent a předvést silné výsledky na trati.
Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Ferrari a Lewis Hamilton budou muset v této sezóně vynaložit obrovské úsilí, pokud chtějí skutečně usilovat o titul v obou šampionátech formule 1.
Christian Horner zhodnotil Tsunodův debut v Red Bullu jako klidný, ale přirozený začátek. Podle něj se japonský jezdec postupně sžívá s novým prostředím a nachází své místo v týmu.
Sportovní komisaři incident mezi Landem Norrisem a Maxem Verstappenem při výjezdu z boxů pouze letmo přezkoumali a nakonec se rozhodli nezasahovat. Událost tak zůstala bez dalšího šetření či následků.
Max Verstappen ovládl Velkou cenu Japonska, ale přesto varuje před Mclareny. Ačkoliv Red Bull těžil z ideální pozice a strategie, Verstappen upozorňuje na rostoucí formu soupeře, který je stále rychlý.
Helmut Marko z Red Bullu ocenil výkon Yukiho Tsundou při jeho domácí premiéře s monopostem RB21. Podle Marka zvládl japonský jezdec svou roli dobře a před domácím publikem podal stabilní a spolehlivý výkon, který naplnil očekávání týmu.
Andrea Stella, šéf McLarenu, po závodě v Suzuce hodnotil strategii týmu proti Verstappenovi. McLaren s oběma vozy na stupních vítězů podal silný výkon, ale zůstával pocit, že tým mohl dosáhnout ještě lepšího výsledku.
Max Verstappen si v Japonsku připsal první letošní vítězství ve Velké ceně, když odolal nátlaku dvojici McLarenu. Po náročném začátku sezony tak opět ukázal, proč je čtyřnásobným mistrem světa.
Lewis Hamilton si do závodu v japonské Suzuce odveze startovní pozici ze čtvrté řady, když v sobotní kvalifikaci obsadil až osmé místo. Pro sedminásobného mistra světa jde o vyrovnání nejhoršího výsledku od příchodu do Ferrari.
Lewis Hamilton se v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska trápil a skončil až osmý. Na týmového kolegu Charlese Leclerca ztratil nejvíc ze všech letošních závodů, což rozvířilo debatu o jeho formě i stylu.
Carlos Sainz se na startovním roštu Velké ceny Japonska propadá z 12. na 15. pozici. Španělský jezdec tak ztrácí tři příčky a do závodu bude vyrážet z méně výhodné pozice, než původně plánoval.