F-kanál Ferrari: Jak funguje a kdy představí jeho finální verzi

Petr Hlawiczka, 14. května 2010, 06:45 Google+

Po ne příliš vydařené kvalifikaci na Velkou cenu Španělska se zdá, že Ferrari ztrácí nejen na Red Bull, ale mírně také na McLaren. Nepomohla ani prvotní verze F-kanálu, ve Scuderii proto připravili agresívní plán vývoje svého monopostu F10. Podle Alonsa není v boji o titul nic ztraceno.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Massa, Felipe

Massa, Felipe | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

"Máme velmi agresívní plán vývoje vozu, který nám zajistí nemalé zisky a slušné vylepšení v příštích závodech, takže jsme velmi optimističtí," prohlásil španělský pilot ve službách Ferrari. Zvlášť po včerejších trénincích v Monaku - v obou byl nejrychlejší.

Ferrari ovšem nenasadilo v Monaku F-kanál: kvůli absenci delších rovinek jsou jeho přínosy minimální. Navíc verze, jíž narychlo nasadil v Barceloně a snažila se kopírovat aktivní verzi McLarenu, nebyla ještě finální.

Jak funguje F-kanál Ferrari
Piloti Ferrari řídí levou rukou proudění vzduchu F-kanálem na zadní křídlo, kde dochází na rovinkách k oddělení vzdušných proudů, díky čemuž klesá aerodynamický odpor a vůz dosahuje vyšších maximálních rychlostí. Proč rukou? Systém Ferrari byl totiž navržen až po homologaci monokoku, museli v jeho instalaci učinit jisté kompromisy.


Piloti Ferrari ovlivňují proudění vzduchu levou rukou (nákres: Craig Scarborough)

Vzduch do něj vstupuje předními otvory ve žraločí ploutvi nad motorem, nikoli drobným periskopem před kokpitem, který používá McLaren. Vzduch poté proudí zhora do kokpitu, kde vychází poblíž levé ruky pilota (viz obrázek). Když jej zakryje svou rukavicí, která byla pro tyto účely upravena, vzduch neproudí dolů do kokpitu, nýbrž na zadní křídlo, kde na rovinkách dochází k odtržení vzdušných proudů (tzv. stalling).

Podle některých spekulací se navíc zdá, že Ferrari má F-kanál rozdělený a využívá stallingu i v oblasti difuzoru. Takové vedení vzduchu mi již přijde ale trochu krkolomné, navíc snižování velmi malého odporu, který je generován v oblasti difuzoru, je mnohem méně efektivní.

ferrari_fduct
Ferrari F60 s prvotní verzi F-kanálu minulý víkend v Barceloně

Finální verze? Až v Turecku
Inženýři si dobře uvědomují jeho význam pro další závody a usilovně pracují na jeho odladění. V Turecku by měli představit jeho finální podobu. Scuderia přiznala, že v Barceloně byl jejich F-kanál stále v experimentální fázi a že jeho sofistikovanější verzi představí až na konci května.

Dle Chrise Dyera již vyřešili svůj problém s motory a nyní se zaměří na zvyšování výkonnosti svého monopostu. Čekají Ferrari opět zlaté časy?

Vytisknout

Diskuze: F-kanál Ferrari: Jak funguje a kdy představí jeho finální verzi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kubica, Robert

Stáj Renault oznámila jméno nového saudskoarabského partnera

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud