Systém pro změnu světlé výšky - jak by mohl fungovat?

Petr Hlawiczka, 8. dubna 2010, 16:00 Google+

Vlivem zákazu tankování musí vozy do závodu nastupovat s plnými nádržemi, při kvalifikaci ovšem jezdí s prázdnými vozy. Tato disproporce přesahující 150 kg má výrazný vliv na světlou výšku a fungování aerodynamiky, značně totiž redukuje přísavný efekt pod vozem. Změny v nastavení zavěšení ovšem mezi kvalifikací a závodem nejsou povoleny. Jak z toho ven? Red Bull to ví zřejmě lépe, než ostatní.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 14.04. 07:54) Napište svůj názor
B.A.R

B.A.R | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Některé týmy podezřívají Red Bull z využívání systému pro změnu světlé výšky vozu. Otevřeně se o tom zmínil například Martin Whitmarsh (zde). Rakouská stáj však zatím vše zatlouká. Z jednoho se ovšem těžko vykroutí - jejich monopost je na rozdíl od ostatních v kvalifikaci s lehkým vozem těsně nad zemí - a v závodě s plnou nádrží podlahou o trať nezadrhává.

V článku popíšu dva způsoby, které mohl Red Bull  využít. Jenom dodám, že následující informace jsou  spekulacemi - nejsem odborník na zavěšení monopostu F1 a nevím, jak jim to přesně  funguje.

Nejprve se zevrubně podívejme na to, jak zavěšení vypadá a čím se nastavuje výška vozu nad povrchem. Zavěšení ve stručnosti funguje tak, že tyč (u Red Bullu a Toro Rosso vzadu pull-rod, vpředu push-rod; všechny ostatní týmy vpředu i vzadu push-rod) 1 je spojena s vahadlem ve tvaru páky (2) ovládajícím torzní pružinu, tlumič (4) a třetí tlumič regulující zdvih (3).

Světlá výška se obecně nastavuje pomocí úhlu torzní pružiny a vyladěním podložek táhel (v pushrodu/pullrodu). Řízena je třetím tlumičem - ale pouze při vysoké zátěži, kterou generuje aerodynamika ve vysokých rychlostech, protože onen tlumič regulující zdvih má určitou vůli před tím, než dojde ke ztuhnutí - proto nemůže být využit pro nastavování statické světlé výšky.

Jak by jí šlo tedy měnit pro různá množství paliva i pro vůz, který je v klidu? Dalo by se to pomocí změny tlaku (tím tedy tuhosti) jednotlivých tlumičů, které se pro nastavení světlé výšky běžně nevyužívají, ale v případě Red Bullu tomu tak může docházet, popř. pomocí nějaké západky.

zaveseni

Jak ovšem změnit tlak v tlumiči? Například pomocí válce s plynem (např. dusík), který se rozpíná se změnou teploty (5). Díky rozpínání plynu by docházelo ke zvýšení tlaku uvnitř tlumiče a zavěšení by tak ztuhlo. Tým by jej mohl před kvalifikací prudce zchladit, čímž by klesl jeho objem, změklo by zavěšení a klesla světlá výška.

Další možností, jak pracovat s plynem v tlumiči bez změny jeho teploty by bylo mít pro kvalifikaci v tlumiči méně a po ní jeho objem jednoduše doplnit (práce s plyny je v pravidlech Parc Fermé mezi kvalifikací a závodem na rozdíl od změny zavěšení povolena). Před samotným závodem by navíc mohli jemně povolit jeho ventilek, díky němuž by docházelo k úniku plynu a s ubývajícím palivem a kilometry do cíle rovněž ke kýženému poklesu světlé výšky.

Druhým variantou, jak ovlivnit světlou výšku, je mechanický - využitím západky na tlumiči (6). Lehký vůz by se díky ní udržoval nízko nad povrchem, při větším zatížení by se tlumič odemkl. Tato varianta, které jsem napoprvé věřil více, je však méně pravděpodobná: v kvalifikaci by tlumiče byly příliš měkké, bylo by navíc obtížné jej vyladit pro velké rozdíly mezi zatížením plnou nádrží na startu závodu a prázdnou na jeho konci a v kvalifikací.

Systém pro změnu výšky jistě stojí týmům za velkou námahu a investice: v kvalifikaci totiž mohou i pouhé 3 mm přinést významnou výhodu. Není divu, že kolem toho vznikla tak hlasitá diskuse. Krom výše popsaných možností se hovoří o dalších způsobech, nelze tedy vyloučit, že Red Bull používá (a ostatní týmy pracují) jiné řešení, o kterém se zatím ani nikde nepsalo. Jen doufám, že se to brzy dozvíme, stejně jako jsme se dočkali objasnění fungování systému F-kanálu, s nímž přišel McLaren.

Vytisknout

Diskuze: Systém pro změnu světlé výšky - jak by mohl fungovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 14.04.2010 07:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Hamilton: Letošní McLaren je nejlepším vozem, se kterým jsem kdy závodil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud