Xtrac: Jak vypadá zblízka převodovka Formule 1 + foto

Petr Hlawiczka, 24. března 2010, 08:00 Google+

Většina vnitřních součástí monopostů Formule 1 zůstává před zraky veřejnosti utajena. Firma Xtrac dodávájící převodovky ovšem zaslouží pochvalu - nabídla nám pohled pod pokličku a zveřejnila detaily o svých dílech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

FIA loni v zájmu snižování nákladů vypsala tendr na motory a převodovky. V oblasti motorů vyhrál Cosworth, tendr na převodovky vyhrál britský Xtrac, který se do Formule 1 vrací po 14 letech  jako dodavatel kompletního řešení převodového systému, ne pouze jeho součástek. Ten využívají dva týmy: HRT a Lotus. Virgin používá také součástky Xtracu, ovšem ve vlastní skříni.

Zatímco vnitřní části bezprodlevové zůstávají firemním tajemstvím, Xtrac se prostřednictvím zveřejněných obrázků podělil alespoň o pár detailů. Svou převodovku (projekt 1044) vyvíjel ve spolupráci s Dallarou, která pomáhala s řešením instalace ve voze s ohledem na aerodynamiku a zavěšení.

xtrac3

Na rozvržení převodovky, není nic převratného, dle obrázků odpovídá zhruba tomu, co jsme viděli u konkurence. I přes jednotnou specifikace skříně se může drobně lišit výrobní postup a vnitřní uspořádání, aby k ní mohly být připevněny závěsy, jejichž geometrie je navržená velmi přesně.

Hliníková skříň totiž obsahuje montážní úchyty pro závěsy, zkrutný stabilizátor, torzní tyče a tlumiče. Celková hmotnost převodovky činí přibližně 40 kg. Cena jedné z nich se pohybuje v přepočtu kolem 2,15 mil Kč. Díky technologiím využívaným v leteckém průmyslu se tloušťka stěn pohybuje jen kolem 3 mm.

 

Zdroje:
   Xtrac.com
   časopis Racecar Engineering
   scarbsf1.wordpress.com

Vytisknout

Diskuze: Xtrac: Jak vypadá zblízka převodovka Formule 1 + foto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Button, Jenson

Button: Šéfové F1 si musí vyslechnout názory pilotů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud