Jak volí týmy převodové poměry s DRS

Petr Hlawiczka, 17. října 2011, 06:40 Google+

Jak volí týmy převodové poměry s letošní novinkou - systémem pro snížení odporu na zadním křídle (DRS)?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 18.10. 14:02) Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Bjorn Arnils

Sdílejte článek

Závodní motor potřebuje pro maximální výkon točit co nejvyšší otáčky - ty jsou v F1 omezeny na 18 tis. za min. Nejvyšší, tedy sedmý převodový stupeň se obecně tedy volí tak, aby motor při maximální rychlosti monopostu točil maximální otáčky.

Problém ale nastává, když ona maximální rychlost není konstantní - po aktivaci zadního křídla (DRS) dochází k razantnímu snížení odporu a vůz může na rovinkách dosáhnout o 15 - 20 km/hod vyšší rychlosti, než s křídlem zavřeném stavu. Jenže v závodě je křídlo možné aktivovat pouze na jednom či dvou místech, a to ještě pouze tehdy, pokud jste těsně (do 1 sekundy) za vozem před vámi.

Pokud zvolíte převod u sedmého rychlostního stupně pro aktivované zadní křídlo, pak při jeho zavřeném stavu motor točí téměř o 1 000 ot. /min méně, poskytuje tedy o dost menší výkon. Šestý rychlostní stupeň je pak také delší (vyšší poměr) a vůz celkově při akceleraci znatelně ztrácí. Jak to tedy týmy řeší?

Obvykle sahají po kompromisu: nejvyšší převodový stupeň je o něco kratší (nižší poměr), než je pro maximální rychlost po otevření křídla na rovince. Za tohoto stavu akceptují, že vůz nějakou část DRS zóny pojede s omezenou rychlostí: monopost by sice byl schopen jet při daném odporu rychleji, ale více mu nepovolí omezovač otáček.

schumacher
Schumacher dal v Monze Hamiltonovi díky odlišně zvoleným převodovým poměrům pěkně zabrat
(foto: Mercedes GP)

Závěrem bych se krátce vrátil k situaci v Monze, kde se Hamilton nemohl dostat před Schumacherův Mercedes. Německý tým v nastavení zašel o krůček dále, když svůj nejvyšší rychlostní stupeň zvolili tak, aby byl jen těsně nad jejich maximální rychlostí bez aktivace DRS. Nejlepší výkon proto dosahovali tehdy, když nedocházelo k otevírání zadního křídla.

To sice omezilo Schumacherovu schopnost využívat DRS pro předjíždění (což k osmému místu na startu ani nepředpokládali), na druhou stranu mu to poskytlo tu nejlepší akceleraci na startu a ze zatáček, obzvlášť s vyšším množstvím paliva. Podobné nastavení zvolil také Red Bull v případě Sebastiana Vettela, McLaren by se tedy na rovinkách jen horko těžko dostával také přes Red Bull úřadujícího mistra světa.

Vytisknout

Diskuze: Jak volí týmy převodové poměry s DRS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 18.10.2011 14:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Newey, Adrian

Newey: Úpravy pravidel pro příští rok představují velkou změnu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud