Norris se Sainzem sami přišli s tím, aby jim v této těžké době byly sníženy jejich platy v době, kdy všechny týmy a celá Formule 1 hledá způsob, jak se zachránit při současném finančním tlaku.
Jejich příjmy kvůli šíření nemoci Covid-19 klesají na minimum poté, co bylo zrušeno či odloženo prvních 8 závodů sezóny 2020 a další podniky v kalendáři čeká podobný osud. Všichni totiž žijí z odměn, jež jsou vypláceny za účast a umístění ve velkých cenách. Ty jsou nyní ale nulové, protože se nezávodí. A jelikož sezóna bude obsahovat méně podniků (pokud letos vůbec začne), tak dojde rovněž ke snížení příspěvků od sponzorů i z příjmů plynoucích z prodeje televizních práv. A to už je pro sport pořádný problém!
Pravidla pro sezónu 2021 byla odložena o rok, aby se týmy nemusely věnovat nákladnému vývoji, co však s početnými davy zaměstnanců, kterých má jen Mercedes AMG F1 například kolem 1600?
McLaren jako první přistoupil k nepopulárnímu krátkodobému kroku, aby jejich místa ochránil - poslal je domů s tím, že nebudou dostávat plnou mzdu. Využívá program britské vlády na udržení zaměstnanosti, který počítá s příspěvkem až do výše 80 % mzdy nebo max. 2500 liber měsíčně (kolem 77 000 Kč) v případě těch, které firmy nepropustí.
Tento program byl stanoven pro nadcházející tři měsíce, stále však není jasné, jak se bude dařit zvládat epidemii koronaviru a kdy se začne závodit. Šéfové F1 stále spoléhají na polovinu června, což je podle některých odborníků příliš optimistické.
V případě zaměstnanců, kteří nebudou posláni na nucenou dovolenou, budou pracovat za nižší plat. To se pochopitelně týká také výkonného ředitele Zaka Browna a jeho jezdců, kteří bez problémů souhlasili se snížením svých gáží.
Všech sedm stájí sídlících v Británii se nyní věnuje vývoji ventilátorů pro nemocnice, nicméně očekává se, že ostatní napodobí McLaren v přístupu ke svým zaměstnancům. "Sledujeme, co podniká vláda... všichni personální šéfové se mezi týmy domlouvají, abychom přijali co nejkonzistentnější opatření," potvrzuje Christian Horner z Red Bullu sídlícího v Milton Keynes, kde chtějí z místního zimního stadionu udělat kvůli vysokému počtu obětí nemoci Covid-19 provizorní márnici.
Týmy se proto maximálně snaží šetřit. Potíže mají ty velké, které podporují automobilky, a zejména ty menší, které bojují o přežití. "Některé náklady už šly k ledu. Snažíme se zjistit, kolik peněz můžeme ušetřit, pokud bychom odjeli jen 10 či 12 závodů v sezóně," říká Otmar Szafnauer z Racing Pointu, jenž se řadí k těm menším stájím.
"To se u všech týmu liší, podle mě utrácíme nejméně. Myslím si, že bychom mohli ušetřit něco mezi 25 a 30 miliony liber, pokud bychom absolvovali jen 10 či 12 závodů," dodává šéf Racing Pointu, z něhož se příští rok stane Aston Martin.
Due to the impact of COVID19, the McLaren Group has adopted difficult temporary measures regarding its staff to hopefully protect jobs in the long term. I fully understand these tough decisions and I have obviously decided to take a pay cut. We are all in this together. pic.twitter.com/O2woN7kYKt
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) April 2, 2020