Soupeři atakující dohodu FIA s Ferrari přišli o svého hlavního iniciátora

Jiří Izer, 17. března 2020, 18:35 Google+

Není tomu tak dávno, co sepsalo celkem sedm týmů Formule 1 společné prohlášení adresované Mezinárodní automobilové federaci (FIA). V něm vyjádřily zřejmou nespokojenost s výsledkem jejího šetření loňských pohonných jednotek Ferrari. Nyní jim ale jeden zásadní člen party bude scházet...

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 18.03. 12:58) Napište svůj názor
Mercedes se již motory svého konkurenta z Maranella zabývat nebude

Mercedes se již motory svého konkurenta z Maranella zabývat nebude | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Všechno se točí samozřejmě kolem pohonných agregátů Ferrari a zejména výkonnosti vozů tovární stáje na rovinkách během minulé sezóny. Italská stáj totiž čelí podezření, že pravidlo stanovující maximální povolený průtok benzínu (100kg/h) dokázala obejít a tím získat nedovolenou výhodu. Ta se měla projevit zejména v ostrých kvalifikačních kolech. Avšak před loňskou VC USA vydala FIA po dotazech ze strany Red Bullu další dodatečnou technickou směrnici, která zjevně Ferrari citelně zasáhla.

Přestože současná technická pravidla píší o povinnosti mít instalován jediný průtokoměr paliva, byly již během testů na základě další technické směrnice všechny vozy vybaveny dalším dodatečným, avšak inovovaným snímačem průtoku paliva. Ten původní měl provádět za sekundu asi 2200 měření, avšak i při této vzorkovací frekvenci zůstala týmům při dodávce paliva pootevřena zadní vrátka, kdy se měřený průtok mohl jevit nižší než jaký byl ve skutečnosti.

"Toto nové zařízení obsahuje technologii anti-aliasingu a  kompletního datového šifrování," chlubí se firma Sentronics, dodavatel těchto průtokoměrů. "Technika anti-aliasingu řídí náhodným způsobem, kdy zařízení měření provádí, čímž naprosto znemožňuje jakémukoli dodatečnému dílu se s frekvencí měření synchronizovat. Úplné zakódování zajišťuje pro FIA autentičnost dat a soukromí. Toto eliminuje možnosti, že by tato data byla využita jakožto součást systému zpětné vazby pro zisk konkurenční výhody."

img-responsive

V Austinu již nebyly vozy Ferrari tak rychlé jako v předchozích závodech | foto: Renault Sport F1

Mercedes, Renault, Red Bull, AlphaTauri, Racing Point, McLaren a Williams - to je seznam stájí, jež mají vážné pochybnosti o legalitě loňských motorů Ferrari. Proti týmu z Maranella nešli jen jejich zákazníci - tedy Alfa Romeo a Haas. Vše odstartovalo zveřejnění stanoviska Mezinárodní automobilové federace, které zmiňovalo tajnou dohodu s Ferrari, ale nikterak nerozehnalo pochybnosti kolem celé záležitosti.

Vše došlo až tak daleko, že výše uvedených sedm soupeřů společně napsalo směrem k FIA s požadavkem, aby byly závěry vyšetřování dostatečně objasněny. Skupinu nespokojených stájí ale nyní opouští hlavní z aktérů Mercedes. Šéf nejmenované stáje řekl dle RaceFans, že Mercedes "byl [za dopisem] tím hlavním hybatelem, pak z toho vycouval a nechal nás na holičkách." Co za stažením se úřadujících šampionů z této společné iniciativy může stát?

Údajně se do celé věci vložil Ola Kallenius, předseda představenstva Daimleru (vlastníka Mercedesu). Ten měl být v kontaktu se svým protějškem z koncernu Fiat/Chrysler Johnem Elkannem. Toto Wolff pak již neměl moc na výběr a celou akci namířenou proti dohodě FIA s Ferrari odpískal. Z italských zdrojů pak prosakuje, že k dohodě došlo mezi Kalleniusem a předsedou představenstva Ferrari Louisem Camillerim.

Německá automobilka Daimler totiž zřejmě spolupracuje s Fiatem na technologiích autonomních vozidel a Elkann má obavy, aby celá kauza veřejně nepoškodila Formuli 1. V příštím roce mají navíc dle pravidel vzejít v platnost také rozpočtové stropy pro jednotlivé stáje. "Jestliže FIA nedokáže pohlídat palivový systém Ferrari, jak chtějí kontrolovat jejich rozpočet?" ptá se jeden ze zbývajích šesti týmů.  Ty nyní zvažují další, případně i právní kroky...

Vytisknout

Diskuze: Soupeři atakující dohodu FIA s Ferrari přišli o svého hlavního iniciátora

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 18.03.2020 12:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

První testy nového Haasu VF-20

Nový start pro Haas - na konci sezóny končí Grosjean i Magnussen

Esteban Ocon s Renaultem RS20 v Barceloně

Šéf Renaultu nepovažuje výsledky Ocona za 'katastrofu,' Alonsův přínos na simulátoru oceňován

Lance Stroll v závodě ve Španělsku

Důvod německé absence Strolla? COVID-19

Práce na voze Sebastiana Vettela

Ferrari kvůli zmrazení vývoje optimismem neoplývá. Na jakou část vozu využije své žetony?

Nico Hülkenberg na Nürburgringu před Sebastianem Vettelem

Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

George Russell na Monze

Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

Wolff byl kdysi nakloněný spolupráci s Red Bullem

Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

Daniel Ricciardo se svou trofejí za třetí místo na pódiu na Nürburgringu

Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu

Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Pohonná jednotka Honda

Mercedes až na 2. místě - Red Bull chce převzít projekt Hondy. Klade si však podmínky

  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Antonio Giovinazzi v závodě v Belgii

"Bylo to správné rozhodnutí. Závodit bez McLarenu by nebylo fér," nelituje Alfa…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

  2. Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

  3. "Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

  4. Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

  5. Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

  6. Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud