Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi v dnešním závodě na Hockenheimu se po protnutí cílové čáry mohli radovat zatím z nejlepšího výsledku týmu Alfa Romeo v letošní sezóně. Finský pilot navíc po včerejší senzační kvalifikaci startoval do dnešní VC Německa z pátého místa a v cíli mu patřila sedmá příčka, jeho kolega skončil hned za ním.
Avšak radost švýcarské stáje netrvala dlouho - komisaři si totiž po závodě předvolali zástupce týmu, aby s nimi probrali porušení pravidel (Článek 27.1), jenž se týká použití spojky během startu. Komisaři shledali, že krouticí moment ve spojce na startu neodpovídal požadavkům, jak jezdec uvolnil spojku během maximálně stanoveného časového intervalu 70 ms - bylo naměřeno přibližně 300 ms. Tímto měli mít potenciální výhodu na startu a tak se rozhodli udělit oběma jezdcům penalizaci 10 sekund, což po skončení závodu znamená přičtení celkem 30 sekund k jejich celkovým časům. Navíc ještě byly vozy Alfa Romeo vyšetřovány kvůli porušení článku 9.3 technických předpisů týkajícího se kontroly trakce.
"Žádný vůz nesmí být vybaven systémem nebo nařízením, které je schopné zabránit protáčení kol nebo kompenzovat nadměrné protočení způsobené pilotem. Jakékoli nařízení nebo systém, který pilota upozorní na počátek prokluzu, není povoleno. Spojka je ovládána elektronicky prostřednictvím ECU. Týmy ale mají možnost některé parametry vyladit.
Aby týmy nemohly použít tuto okolnost k ovlivnění spouštění spojky na začátku závodu způsobem, který by mohl simulovat zabránění prokluzu nebo jiné výhody, vyžaduje FIA, aby se točivý moment ve spojce shodoval (ve specifikovaných mezích) požadavku na točivý moment, když pilot spojku uvolní. Musí k němu dojít do 70 milisekund.
V případě obou vozů Alfa Romeo Racing se doba pohybovala kolem 200 milisekund (Räikkönen) a 300 milisekund (Giovinazzi). Tím získali piloti lepší kontrolu prokluzu kol, což vzhledem k mokré trati znamenalo potenciální výhodu. Bez ohledu na to, zda tato výhoda byla skutečná, se sportovní komisaři rozhodli, že se jedná o jasné porušení nařízení týmům.
Stewardi zkontrolovali dostupné údaje a vyslechli tři zástupce týmu včetně odpovědných inženýrů za asistence delegáta FIA a jeho asistenty odpovědnými za kontrolu této problematiky. Přijali vysvětlení týmu, který za příčinu uvedl neobvyklé povětrnostní podmínky a rovněž poukázal na skutečnost, že neučinil žádné vědomé nastavení parametrů tak, aby byly dané podmínky porušeny. Komisaři vzali na vědomí, že technický delegát FIA zkontroloval příslušný parametr u všech ostatních vozů a žádné další nesrovnalosti nezjistil. Dodává, že povinnost dodržet dané standardy je nutné bez ohledu na klimatické podmínky. Proto bylo rozhodnuto, že došlo k porušení článku 27.1 pravidel," praví se v oficiálním vysvětlení penalizace.
Jak se to všechno promítlo do konečných výsledků? Na sedmé místo se posouvá Romain Grosjean, zatímco jeho stájovému kolegovi Kevinu Magnussenovi spadlo do klína místo osmé. Po dnešním neúspěchu nakonec nemusí úplně smutnit ani Mercedes, Lewis Hamilton získává dva body a co je snad nejpozoruhodnější, zcela první bod se připisuje na konto Williamsu, jelikož Robert Kubica je takto klasifikován jako desátý v pořadí. Pro polského jezdce je to zároveň premiérový bod po jeho návratu do F1.
Pořád je však nutné považovat výsledky Grand Prix Německa za prozatímní. Šéf penalizované stáje Frédéric Vasseur oficiálně sdělil zástupcům periodika Motorsport.com, že tým oznámil svůj záměr se proti trestu odvolat. Od okamžiku doručení rozhodnutí komisařů o potrestání má Alfa Romeo Racing 96 hodin na to, aby odvolání příslušné komisi podala.
Aktualizované výsledky Grand Prix Německa:
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 26 | 1:44:31,275 | |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 18 | + 7,333 | |
3. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 15 | + 8,305 | |
4. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | 12 | + 8,966 | |
5. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 10 | + 9,583 | |
6. | 23 | Alexander ALBON | tha | Red Bull Toro Rosso Honda | 8 | + 10,052 | |
7. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 6 | + 16,838 | |
8. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 4 | + 18,765 | |
9. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 2 | + 19,667 | |
10. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | 1 | + 24,987 | |
11. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 26,404 | ||
12. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | + 42,214 | ||
13. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | + 43,849 | ||
14. | 10 | Pierre GASLY | fra | Aston Martin Red Bull Racing | nedokončil | ||
DNF | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | nedokončil | ||
DNF | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | nedokončil | ||
DNF | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | nedokončil | ||
DNF | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | nedokončil | ||
DNF | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
33 | Max VERSTAPPEN |
Red Bull RB15 Honda RA619H |
1:16,645 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ