Kdo šetří, má za tři... Není to u F1 ale divné?

Jiří Izer, 3. listopadu 2018, 16:30 Aktualizováno 3.11.2018, 19:39 Google+

Opravdovou rychlost moderních monopostů Formule 1 může fanoušek v současné době sledovat téměř výhradně během kvalifikačních soubojů. Během samotných závodů se ale všechny priority změní a jízda pilotů často připomíná známá rčení "pospíchej pomalu" nebo "pomalu nejdál zajdeš"...

Počet komentářů:  17 komentářů (Poslední 10.11. 13:31) Napište svůj názor
Charles Leclerc si v Mexiku musel dávat pozor zejména na stav svých pneumatik

Charles Leclerc si v Mexiku musel dávat pozor zejména na stav svých pneumatik | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Zajisté se tady nebavíme pouze o škrcení pohonného ústrojí, zejména ze strany týmů, které se snaží minimalizovat riziko technické poruchy, odstoupení a ztráty cenných bodů. Motory musí samozřejmě vydržet oproti létům minulým opravdu obrovskou porci kilometrů. Ale i během posledního závodu v Mexiku bylo zjevně vidět, že strategii jízdy ovlivňuje nemalým dílem něco dalšího - pneumatiky.

Pirelli pro závodní okruh Autódromo Hermanos Rodríguez v mexické metropoli vybralo směsi z té nejměkkčí strany spektra - supersoft (červené), ultrasoft (fialové) a hypersoft (růžové). Právě ty posledně zmíněné byly pro jezdce doslova za trest. Extrémě krátká výdrž těchto nejměkkčích gum, u kterých nastával výkonností sešup už po jednom rychlejším kole, přinutila přední týmy se za každou cenu kvalifikovat v Q2 na tvrdší směsi, aby na ní mohli i startovat a těžit z delšího prvního stintu.

img-responsive

Jezdit záměrně pomalu je zcela jistě proti instinktům závodního pilota | foto: Red Bull Content Pool

Na příkladu Charlese Leclerca ze Sauberu, jenž nebyl přitom žádnou výjimkou, si ukážeme, jak na něj tým neustále apeloval, aby si dával na obutí své formule pozor. To musí jít určitě každému čistokrevnému závodníkovi hodně proti srsti. Monacký pilot byl hláškami přes vysílačku tak znepokojen, až měl strach, že s jeho technikou není něco v pořádku.

"Máme na autě problém?" dotazoval se jezdec svého týmu s podezřením, že mu nechtějí říct pravdu. První stint dlouhý třináct kol strávil jako jeden z mála právě na těch nejměkkčích pneumatikách, poté přezul naopak na nejtvrdší dostupnou směs (supersoft) a na té vydržel až do cíle.

Prakticky po celou dobu mexické grand prix dostával neustále od svého inženýra pokyny, aby své pneumatiky šetřil. Aby mu druhá sada vydržela až do konce, byl mu stanoven cílový čas 1:25.500, přičemž v porovnání s jeho nejrychlejším kolem v závodě (1:20.537) jde prakticky o pětisekundový rozdíl!

img-responsive

Kevin Magnussen měl v Mexiku ze svého soupeře v Sauberu těžkou hlavu | foto: Haas F1 Team

"Více managementu, držet pozici, šetřit brzdy, to nejsou pěkné výzvy," stěžoval si týmu jeho stájová kolega Marcus Ericsson, jenž se nacházel v podobné situaci. Nicméně i přes toto pomalé tempo byl Leclerc díky pohonné jednotce schopen solidně zrychlovat z poslední zatáčky, což mu umožňovalo si s přehledem bránit svou pozici. "Leclerc je na výjezdu z šestnácté zatáčky neuvěřitelně rychlý," komentoval do rádia pilot Haasu Kevin Magnussen, "takže ho nepředjedu."

U Charlese Leclerca to došlo tak daleko, až se přímo zeptal, zda na to může šlápnout a pokusit se předjet Nico Hülkenberga z Renaultu. "Charlesi, na Hülkenberga zapomeň, naším cílem je zůstat před [Stoffelem] Vandoornem. Můžeš zpomalit, zpomal. Musíme více šetřit pneumatiky," dostalo se mu následné odpovědi.

Z přepisu rádiové komunikace zveřejněné na RaceFans, dle kterého dostal Charles Leclerc upozornění od týmu asi padesátkrát za závod si můžete udělat malý obrázek (obsahuje pouze pokyny směrem k pilotovi):

  • "Hlídej si pneumatiky, hlídej si pneumatiky a snaž se držet Péreze za sebou."
  • "Ale nezapomeň, že potřebujeme šetřit pneumatiky."
  • "Na obranu můžeš používat tlačítko pro předjíždění."
  • "Za Pérezem je Bottas, pro toho modrá vlajka."
  • "Takže ho nech jet a soustřeď se na šetření pneumatik. Soustřeď se na šetření pneumatik."
  • "Takže je za námi opět Magnussen a maximalizuj koncentraci na šetření pneumatik."
  • "Šetření pneumatik v sektoru dvě."
  • "Natáhni svůj náskok na Péreze na čtyři sekundy. Potřebujeme více šetřit pneumatiky."
Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kdo šetří, má za tři... Není to u F1 ale divné?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 17, poslední 10.11.2018 13:31 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 17 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz během kvalifikaci na městském okruhu Marina Bay

McLaren se v kvalifikacích výrazněji zlepšil v Singapuru, tvrdí Sainz

Sebastian Vettel s Ferrari SF90, které je na rovinkách suverénně nejrychlejší

Ferrari v podezření: Honda volá po "čistém" souboji, v roce 2020 chce titul

Charles Leclerc odjel kvalifikaci v Austinu se starším motorem

Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

Alexander Albon v závodě v Mexiku

Red Bull už zná svou jezdeckou sestavu pro příští rok

Koncept monopostu pro sezónu 2021

Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

Alain Prost a Cyril Abiteboul v kvalifikaci v Baku

Prost o cestě Renaultu. Kdy bude francouzská automobilka vyhrávat?

Sebastian Vettel s Ferrari SF90 v Japonsku

Vývoj Ferrari v průběhu sezóny "předčil očekávání." Co se od Francie zlepšilo?

Daniel Ricciardo po kvalifikaci v Soči

Ricciardovi u nových monopostů nezáleží na rychlosti. Důležité je těsné závodění, říká

Valtteri Bottas v kvalifikaci v americkém Austinu

Slabé výkony Bottase z poloviny sezony? Fin zná jejich důvod

Charles Leclerc po úspěsné kvalifikaci v Singapuru

Leclercova první sezona u Ferrari se blíží ke konci. Jak ji Monačan hodnotí?

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:00 - 16:30)
    • 2. Trénink (19:00 - 20:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (16:00 - 17:00)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Neděle

    • Závod (18:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. LEC... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kevin Magnussen v Monaku

Magnussen se zlobí. Současné monoposty F1 mají jednu zásadní chybu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vývoj Ferrari v průběhu sezóny "předčil očekávání." Co se od Francie zlepšilo?

  2. Leclercova první sezona u Ferrari se blíží ke konci. Jak ji Monačan hodnotí?

  3. Slabé výkony Bottase z poloviny sezony? Fin zná jejich důvod

  4. Renault svůj letošní cíl nesplní, za souboj s McLarenem se ale nestydí

  5. Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

  6. Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud