Zajisté se tady nebavíme pouze o škrcení pohonného ústrojí, zejména ze strany týmů, které se snaží minimalizovat riziko technické poruchy, odstoupení a ztráty cenných bodů. Motory musí samozřejmě vydržet oproti létům minulým opravdu obrovskou porci kilometrů. Ale i během posledního závodu v Mexiku bylo zjevně vidět, že strategii jízdy ovlivňuje nemalým dílem něco dalšího - pneumatiky.
Pirelli pro závodní okruh Autódromo Hermanos Rodríguez v mexické metropoli vybralo směsi z té nejměkkčí strany spektra - supersoft (červené), ultrasoft (fialové) a hypersoft (růžové). Právě ty posledně zmíněné byly pro jezdce doslova za trest. Extrémě krátká výdrž těchto nejměkkčích gum, u kterých nastával výkonností sešup už po jednom rychlejším kole, přinutila přední týmy se za každou cenu kvalifikovat v Q2 na tvrdší směsi, aby na ní mohli i startovat a těžit z delšího prvního stintu.
Na příkladu Charlese Leclerca ze Sauberu, jenž nebyl přitom žádnou výjimkou, si ukážeme, jak na něj tým neustále apeloval, aby si dával na obutí své formule pozor. To musí jít určitě každému čistokrevnému závodníkovi hodně proti srsti. Monacký pilot byl hláškami přes vysílačku tak znepokojen, až měl strach, že s jeho technikou není něco v pořádku.
"Máme na autě problém?" dotazoval se jezdec svého týmu s podezřením, že mu nechtějí říct pravdu. První stint dlouhý třináct kol strávil jako jeden z mála právě na těch nejměkkčích pneumatikách, poté přezul naopak na nejtvrdší dostupnou směs (supersoft) a na té vydržel až do cíle.
Prakticky po celou dobu mexické grand prix dostával neustále od svého inženýra pokyny, aby své pneumatiky šetřil. Aby mu druhá sada vydržela až do konce, byl mu stanoven cílový čas 1:25.500, přičemž v porovnání s jeho nejrychlejším kolem v závodě (1:20.537) jde prakticky o pětisekundový rozdíl!
"Více managementu, držet pozici, šetřit brzdy, to nejsou pěkné výzvy," stěžoval si týmu jeho stájová kolega Marcus Ericsson, jenž se nacházel v podobné situaci. Nicméně i přes toto pomalé tempo byl Leclerc díky pohonné jednotce schopen solidně zrychlovat z poslední zatáčky, což mu umožňovalo si s přehledem bránit svou pozici. "Leclerc je na výjezdu z šestnácté zatáčky neuvěřitelně rychlý," komentoval do rádia pilot Haasu Kevin Magnussen, "takže ho nepředjedu."
U Charlese Leclerca to došlo tak daleko, až se přímo zeptal, zda na to může šlápnout a pokusit se předjet Nico Hülkenberga z Renaultu. "Charlesi, na Hülkenberga zapomeň, naším cílem je zůstat před [Stoffelem] Vandoornem. Můžeš zpomalit, zpomal. Musíme více šetřit pneumatiky," dostalo se mu následné odpovědi.
Z přepisu rádiové komunikace zveřejněné na RaceFans, dle kterého dostal Charles Leclerc upozornění od týmu asi padesátkrát za závod si můžete udělat malý obrázek (obsahuje pouze pokyny směrem k pilotovi):
- "Hlídej si pneumatiky, hlídej si pneumatiky a snaž se držet Péreze za sebou."
- "Ale nezapomeň, že potřebujeme šetřit pneumatiky."
- "Na obranu můžeš používat tlačítko pro předjíždění."
- "Za Pérezem je Bottas, pro toho modrá vlajka."
- "Takže ho nech jet a soustřeď se na šetření pneumatik. Soustřeď se na šetření pneumatik."
- "Takže je za námi opět Magnussen a maximalizuj koncentraci na šetření pneumatik."
- "Šetření pneumatik v sektoru dvě."
- "Natáhni svůj náskok na Péreze na čtyři sekundy. Potřebujeme více šetřit pneumatiky."