Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord, Alonso "mohl být" první. Kde byl Vettel nejrychlejší?

PG, 26. srpna 2017, 17:00 Google+

SPA-FRANCORCHAMPS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých maximálních rychlostí a časů dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Belgie a co z toho můžeme o jejich výkonnosti vyvodit? Jak se chovaly pneumatiky a s jakými strategiemi zřejmě nastoupí do závodu?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 28.08. 10:06) Napište svůj názor
Lewis Hamilton v Belgii překonal traťový rekord

Lewis Hamilton v Belgii překonal traťový rekord | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.

Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.

Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.

Mapa okruhu Spa-Francorchamps

Mapa okruhu Spa-Francorchamps | zdroj: Formula1.com

Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.

Hamilton byl dnes bezchybný a dojel si pro 68. kvalifikační vítězství, čímž vyrovnal dosavadní nejlepší zápis Michaela Schumachera. Navíc o 2 sekundy překonal absolutní rekord okruhu z roku 2009 a o více než půl vteřiny předčil svého týmového kolegu Bottase, jenž se celý víkend potýká s ovladatelností Mercedesu.

Ten v Q3 využil výkonný mód svého motoru, Ferrari mu ale bylo těsně v patách. Vettel se dokázal dostat na druhou příčku i díky aerodynamickému stínu, který mu v poslední části (na rozdíl od McLarenů neplánovaně) poskytl Räikkönen před přerušením svého pokusu. Zajel tak rekord třetího sektoru, předchozí dva sektory patřily Hamiltonovi. Mezi oběma vedoucími týmy je velmi vyrovnané, můžeme se proto těšit na zítřejší závod, v němž bude hrát důležitou roli opotřebení pneumatik.

Na to sází i Red Bull, jenž je k nim šetrnější. Renault mu v kvalifikaci nedokáže poskytnout takové navýšení výkonu, o to více jsou pak ale konkurenceschopnější v závodech. Verstappenovi navíc nescházelo moc - na Bottase ztratil jen 0,286 sekundy, na Räikkönena dokonce jen 0,11 s.

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Belgii

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Belgii | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Max patřil s Vettelem a Oconem v Q3 k jediným jezdcům, kteří dokázali poskládat všechny sektory do jednoho kola. Mezi Force Indií a Renaultem můžeme očekávat další velmi těsný souboj.

Nejvyšší rychlosti dosahovali na konci 1. sektoru vozy poháněné Mercedesem, přes 340 km/h se dostali Bottas a Pérez. Vozy Haas s novým motorem Ferrari byly o 5 km/h pomalejší, Renaulty jezdily kolem 330 km/h.

Zajímavou taktiku předváděli McLareny poháněné Hondou. Vandoorne poskytoval Alonsovi na rovinkách aerodynamický stín, díky němuž Španěl dosahoval přes 337 km/h. Belgičan věděl, že ho čekají penalizace a že bude startovat z posledního místo.

Maximální rychlosti kvalifikace (v km/h)

Maximální rychlosti kvalifikace (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Tuto službu mu Fernando vrátí příští víkend v Monze, kde Honda přiveze 4. specifikaci své pohonné jednotky - za její nasazení poputuje dozadu pro změnu Alonso. V továrně neprošly všechny novinky, které měla v Belgii 4. specifikace zahrnovat (proto u Vandoornea uvádějí verzi 3,6), v Itálii se jí ale již dočkáme.

"Plánovali jsme nasadit 4. specifikaci, ale selhali jsme - nestihli jsme to dle našich plánů. Jsme uprostřed našeho upgradu, proto jsme použili označení 3,5 a 3,6," prozrazuje sportovní šéf Hasegawa. A jak se vylepšení povedlo? "Z pohledu dat tady pozorujeme dobré zlepšení výkonnosti," odpovídá.

Srovnání relativní výkonnosti týmů dle nejrychlejších sektorů

Srovnání relativní výkonnosti týmů dle nejrychlejších sektorů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Alonsovi žel motor při pokusu o postup do Q3 opět selhal a nebýt takového deficitu, skončil by první: "V Q2 až do posledního pokusu jsme zaostávali o 1,5 sekundy na trati, kde víme, kolik kvůli motoru ztrácíme, takže bychom byli snadno na první a druhé pozici."

A co se mu přesně přihodilo? "Baterie nefungovala a mezi zatáčkou 11 a 12 jsem ztratil šest desetin. Byl jsem o 2 desetiny rychlejší než v předchozím kole, takže bych se o další jednu či dvě v posledním sektoru zlepšil a bez problémů bychom byli v Q3. Nakonec nám může start z 11. místa s novými pneumatikami možná poskytnout dodatečnou šanci, takže se jí zítra budeme snažit využít," dodává španělský pilot McLarenu. Ve skutečnosti on sám zmátl systém Hondy, který počítá, kde má dodávat více energie podle zatáček, protože projel Pouhonem vůbec poprvé naplno.

Pneumatiky a strategie
Kvalifikace se odjela za sucha, teploty dráhy dosahovaly 37 °C a rozdíl mezi ultra-měkkou a super-měkkou pneumatikou téměř jednu sekundu na kolo (ultra-měkká - měkká: 1,4 s). Mercedes a Ferrari byli jediní, kteří si v Q1 vystačili se super-měkkou směsí, zbytek sáhl po ultra-měkké.

Počet sad pneumatik, které jezdcům zbývají pro závod

Počet sad pneumatik, které jezdcům zbývají pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Podle Pirelli bude nejvýhodnější dvouzastávková strategie, ve Spa se ale pro ně otevírá velký prostor s možností využití všech tří směsí. Taktika tedy bude opravdu klíčová ve vyrovnaném souboji o vítězství. Svou roli může sehrát i počasí, jak jsme dnes viděli na začátku třetího tréninku.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord, Alonso "mohl být" první. Kde byl Vettel nejrychlejší?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 28.08.2017 10:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Sebastian Vettel v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska 2019

Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

George Russell s Williamsem FW42 v kvalifikaci v Maďarsku

"Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

Mattia Binotto letos převzal vedení celého týmu

Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

Ferrari přivítalo letní pauzu - dokáže se pochlapit a potrápit po ní své soupeře?

Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

Jacques Villeneuve s Williamsem FW19 v Rakousku

Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

Max Verstappen v souboji se Sebastianem Vettelem

Helmut Marko vysvětluje, proč se museli zbavit Gaslyho a díky čemu Red Bull už předstihl Ferrari

Kevin Magnussen s Haasem VF-19

Co je horší než pomalé auto? Vůz Haasu, který je občas velmi rychlý

Lando Norris v závodě v Maďarsku

Radost, smutek a vzpomínky Formuli 1 nikdy neminou

Charles Leclerc v tréninku v Maďarsku

Bude muset Leclerc změnit svůj jezdecký styl?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton

Prohlášení po kvalifikaci: Hamilton si užívá vyrovnání Schumacherova rekordu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bude muset Leclerc změnit svůj jezdecký styl?

  2. Radost, smutek a vzpomínky Formuli 1 nikdy neminou

  3. Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

  4. Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

  5. Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

  6. Co je horší než pomalé auto? Vůz Haasu, který je občas velmi rychlý

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud