Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
78. pole-position kariéry si sice připsal Hamilton díky správnému načasování svého kola v závěru Q3, kdy dráha po dešťové přeháňce osychala, v úvodních dvou částech jej ale za sucha předčila obě Ferrari.
Vettel v Q2 zajel rekord okruhu - 1:41,501 min a překonal čas Porsche 919 Hybrid Evo, odstrojeného vozu, který by nevyhověl pravidlům FIA pro vytrvalostní závody LMP1.
Němec byl nejrychlejší v prvním a třetím sektoru, lídr šampionátu měl navrch v tom prostředním, kde získával před 0,3 sekundy. Oba top týmy přivezli nové pohonné jednotky a Ferrari také nové palivo, které podle Shellu dělá 20 % výkonnostního zisku nejnovější specifikace motoru.
Rudé vozy žel v Q3 měli málo paliva a kvůli délce kola už nestihli natankovat a zajet kolo, kdy vysvitlo slunce a podmínky na dráze se zlepšily (obdobně na tom byli piloti Red Bullu, u kterého se Ricciardo vrátil k nízkému přítlaku, který měl již v trénincích Verstappen).
"Před několika lety nás překvapilo, že palivo může dělat u nových V6 motorů takový rozdíl, dokážeme v tom však pokračovat," prozrazuje manažer Shellu Guy Lovett. Ten Scuderii dodává také maziva. V Hamburku 50 vědců a inženýrů experimentuje s různými ingrediencemi, jako jsou aditiva potlačující klepání (tzv. knocking). Díky tomu je možné nastavit lepší časování zapalování a dostávat více výkonnosti, aniž by musela být obětována výhřevná hodnota paliva.
Na výjezdu z Radillonu byl nejrychlejší Pérez s Vettelem (oba shodně 315,6 km/h), na konci rovinky Kemmel ale bylo Mexičanovi naměřeno o desetinu km/h více než vozu Ferrari: 335,7 km/h. Nad 334 se v tomto místě dostali ještě Hamilton s Oconem, oba pohánění Mercedesem.
Nejlepším zástupcem Renault byl Alonso díky aerodynamickému stínu, který mu chytře vytvořil Vandoorne: 331,3 km/h. Španěl svému týmovému kolegovi, jenž zde byl nejpomalejší (jen 321,8 km/h), poskytl stejnou službu před poslední šikanou, žel oba se poroučeli už v Q1 společně s Williamsy. Vůz MCL33 ztrácí ve všech sektorech, jeho aerodynamická efektivita na rozdíl od loňského monopostu není dobrá. Belgie je navíc o výkonu motoru, o moc lepší to nebude tedy ani v Monze.
Renault sice nasadil u svých pilotů a u Vandoornea nové motory, nejedná se však ještě o specifikaci C, nýbrž o nové verze té předchozí. Céčko mají hotové, kvůli obavám o spolehlivost ho ve Spa ale ještě nenasadili. McLarenu a Red Bullu ho dají v Monze k dispozici, tovární tým ho ale i přes vyšší výkonnost nevyužije ani tam.
Pneumatiky a strategie
Přestože jsme dnes pozorovali ta nejrychlejší auta, která se kdy ve Spa vůbec objevila, tak v závodě bude - se správným managementem rychlosti - nejvhodnější jednozastávková strategie.
Nejrychlejší varianta vypadá takto: start na super-měkké směsi s přechodem na měkkou po 16. kolech. Pokud se někdo rozhodne startovat na měkkých pneumatikách, což dle Pirelli vypadá rovněž "velmi zajímavě," pak by měl po 28. okruzích přezout na super-měkké.
V případě vyšších teplot a možného objevení se puchýřů u super-měkké směsi) bude třeba úvodní stint na ní zkrátit na 12 kol a pak přejít na středně-tvrdou směs (u druhé zmíněné varianty přezout z měkké na středně-tvrdé pneumatiky po 25. kolech).
Dvouzastávková strategie vychází dle simulací o 15 sekund pomaleji: dva úvodní stinty po 13 kolech na super-měkké, poslední na měkké. Velká cena Belgie je vypsána na 44 okruhů.
Průměrná degradace super-měkké směsi se ve Spa pohybuje kolem 0,07 s/kolo, u měkké směsi kolem 0,04 s/kolo a u středně-tvrdé 0,03 s/kolo (je však o více než 0,7 s/kolo pomalejší než super-měkká).
WATCH: QUALIFYING HIGHLIGHTS
— Formula 1 (@F1) August 25, 2018
It was wet, it was wild, it was dramatic ☔️
Two Force Indias and a Haas in the top five, as Hamilton beats Vettel to pole 👀
VIDEO >> https://t.co/BDVUTl6FAx #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/FQKqBl1Fyj