Sektory a rychlosti deštivé kvalifikace: Ferrari rychlejší Mercedesu, ve Spa překonalo rekord

Petr Hlawiczka, 25. srpna 2018, 23:00 Google+

SPA-FRANCORCHAMPS - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Kvůli rozmarům počasí a odlišným podmínkám piloti dosahovali nejlepších výsledků v prvních dvou částech kvalifikace. Kdo byl nejrychlejší v jednotlivých sektorech a na jaké maximální rychlosti se dostali? S jakými strategiemi můžeme počítat v zítřejší Velké ceně Belgie?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 26.08. 10:56) Napište svůj názor
Sebastian Vettel s Ferrari SF71H

Sebastian Vettel s Ferrari SF71H | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek



Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.

Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.

Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.

Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.

Mapa okruhu Spa-Francorchamps

Mapa okruhu Spa-Francorchamps | zdroj: Formula1.com

78. pole-position kariéry si sice připsal Hamilton díky správnému načasování svého kola v závěru Q3, kdy dráha po dešťové přeháňce osychala, v úvodních dvou částech jej ale za sucha předčila obě Ferrari.

Vettel v Q2 zajel rekord okruhu - 1:41,501 min a překonal čas Porsche 919 Hybrid Evo, odstrojeného vozu, který by nevyhověl pravidlům FIA pro vytrvalostní závody LMP1.

Němec byl nejrychlejší v prvním a třetím sektoru, lídr šampionátu měl navrch v tom prostředním, kde získával před 0,3 sekundy. Oba top týmy přivezli nové pohonné jednotky a Ferrari také nové palivo, které podle Shellu dělá 20 % výkonnostního zisku nejnovější specifikace motoru.

Rudé vozy žel v Q3 měli málo paliva a kvůli délce kola už nestihli natankovat a zajet kolo, kdy vysvitlo slunce a podmínky na dráze se zlepšily (obdobně na tom byli piloti Red Bullu, u kterého se Ricciardo vrátil k nízkému přítlaku, který měl již v trénincích Verstappen).

Přehled nejrychlejších sektorů belgické kvalifikace

Přehled nejrychlejších sektorů belgické kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

"Před několika lety nás překvapilo, že palivo může dělat u nových V6 motorů takový rozdíl, dokážeme v tom však pokračovat," prozrazuje manažer Shellu Guy Lovett. Ten Scuderii dodává také maziva. V Hamburku 50 vědců a inženýrů experimentuje s různými ingrediencemi, jako jsou aditiva potlačující klepání (tzv. knocking). Díky tomu je možné nastavit lepší časování zapalování a dostávat více výkonnosti, aniž by musela být obětována výhřevná hodnota paliva.

Na výjezdu z Radillonu byl nejrychlejší Pérez s Vettelem (oba shodně 315,6 km/h), na konci rovinky Kemmel ale bylo Mexičanovi naměřeno o desetinu km/h více než vozu Ferrari: 335,7 km/h. Nad 334 se v tomto místě dostali ještě Hamilton s Oconem, oba pohánění Mercedesem.

Nejlepším zástupcem Renault byl Alonso díky aerodynamickému stínu, který mu chytře vytvořil Vandoorne: 331,3 km/h. Španěl svému týmovému kolegovi, jenž zde byl nejpomalejší (jen 321,8 km/h), poskytl stejnou službu před poslední šikanou, žel oba se poroučeli už v Q1 společně s Williamsy. Vůz MCL33 ztrácí ve všech sektorech, jeho aerodynamická efektivita na rozdíl od loňského monopostu není dobrá. Belgie je navíc o výkonu motoru, o moc lepší to nebude tedy ani v Monze.

Renault sice nasadil u svých pilotů a u Vandoornea nové motory, nejedná se však ještě o specifikaci C, nýbrž o nové verze té předchozí. Céčko mají hotové, kvůli obavám o spolehlivost ho ve Spa ale ještě nenasadili. McLarenu a Red Bullu ho dají v Monze k dispozici, tovární tým ho ale i přes vyšší výkonnost nevyužije ani tam.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na GP Belgie 2018

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na GP Belgie 2018 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie

Přestože jsme dnes pozorovali ta nejrychlejší auta, která se kdy ve Spa vůbec objevila, tak v závodě bude - se správným managementem rychlosti - nejvhodnější jednozastávková strategie.

Nejrychlejší varianta vypadá takto: start na super-měkké směsi s přechodem na měkkou po 16. kolech. Pokud se někdo rozhodne startovat na měkkých pneumatikách, což dle Pirelli vypadá rovněž "velmi zajímavě," pak by měl po 28. okruzích přezout na super-měkké.

V případě vyšších teplot a možného objevení se puchýřů u super-měkké směsi) bude třeba úvodní stint na ní zkrátit na 12 kol a pak přejít na středně-tvrdou směs (u druhé zmíněné varianty přezout z měkké na středně-tvrdé pneumatiky po 25. kolech).

Počet zbývajících sad pneumatik pro Velkou cenu Belgie

Počet zbývajících sad pneumatik pro Velkou cenu Belgie | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Dvouzastávková strategie vychází dle simulací o 15 sekund pomaleji: dva úvodní stinty po 13 kolech na super-měkké, poslední na měkké. Velká cena Belgie je vypsána na 44 okruhů.

Průměrná degradace super-měkké směsi se ve Spa pohybuje kolem 0,07 s/kolo, u měkké směsi kolem 0,04 s/kolo a u středně-tvrdé 0,03 s/kolo (je však o více než 0,7 s/kolo pomalejší než super-měkká).



Vytisknout

Diskuze: Sektory a rychlosti deštivé kvalifikace: Ferrari rychlejší Mercedesu, ve Spa překonalo rekord

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 26.08.2018 10:56 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Práce na voze Sebastiana Vettela

Ferrari kvůli zmrazení vývoje optimismem neoplývá. Na jakou část vozu využije své žetony?

Nico Hülkenberg na Nürburgringu před Sebastianem Vettelem

Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

George Russell na Monze

Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

Wolff byl kdysi nakloněný spolupráci s Red Bullem

Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

Daniel Ricciardo se svou trofejí za třetí místo na pódiu na Nürburgringu

Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu

Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Pohonná jednotka Honda

Mercedes až na 2. místě - Red Bull chce převzít projekt Hondy. Klade si však podmínky

Charles Leclerc při pátečním tréninku v Soči

"Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

Lewis Hamilton s Mercedesem W11 na Nürburgringu

Vedení Daimleru je pro setrvání v F1, chce ale snížit náklady a dopad na životní prostředí

Valtteri Bottas nadále na Hamiltona ztrácí

Trocha statistiky a historie nemůže škodit

  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel zítřejší závod vidí pozitivně

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Vettel věří, že Ferrari má rychlost na vítězství

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

  2. Vedení Daimleru je pro setrvání v F1, chce ale snížit náklady a dopad na životní prostředí

  3. Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

  4. "Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

  5. Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

  6. Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud