Sektory a rychlosti deštivé kvalifikace: Ferrari rychlejší Mercedesu, ve Spa překonalo rekord

Petr Hlawiczka, 25. srpna 2018, 23:00 Google+

SPA-FRANCORCHAMPS - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Kvůli rozmarům počasí a odlišným podmínkám piloti dosahovali nejlepších výsledků v prvních dvou částech kvalifikace. Kdo byl nejrychlejší v jednotlivých sektorech a na jaké maximální rychlosti se dostali? S jakými strategiemi můžeme počítat v zítřejší Velké ceně Belgie?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 26.08. 10:56) Napište svůj názor
Sebastian Vettel s Ferrari SF71H

Sebastian Vettel s Ferrari SF71H | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek



Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.

Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.

Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.

Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.

Mapa okruhu Spa-Francorchamps

Mapa okruhu Spa-Francorchamps | zdroj: Formula1.com

78. pole-position kariéry si sice připsal Hamilton díky správnému načasování svého kola v závěru Q3, kdy dráha po dešťové přeháňce osychala, v úvodních dvou částech jej ale za sucha předčila obě Ferrari.

Vettel v Q2 zajel rekord okruhu - 1:41,501 min a překonal čas Porsche 919 Hybrid Evo, odstrojeného vozu, který by nevyhověl pravidlům FIA pro vytrvalostní závody LMP1.

Němec byl nejrychlejší v prvním a třetím sektoru, lídr šampionátu měl navrch v tom prostředním, kde získával před 0,3 sekundy. Oba top týmy přivezli nové pohonné jednotky a Ferrari také nové palivo, které podle Shellu dělá 20 % výkonnostního zisku nejnovější specifikace motoru.

Rudé vozy žel v Q3 měli málo paliva a kvůli délce kola už nestihli natankovat a zajet kolo, kdy vysvitlo slunce a podmínky na dráze se zlepšily (obdobně na tom byli piloti Red Bullu, u kterého se Ricciardo vrátil k nízkému přítlaku, který měl již v trénincích Verstappen).

Přehled nejrychlejších sektorů belgické kvalifikace

Přehled nejrychlejších sektorů belgické kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

"Před několika lety nás překvapilo, že palivo může dělat u nových V6 motorů takový rozdíl, dokážeme v tom však pokračovat," prozrazuje manažer Shellu Guy Lovett. Ten Scuderii dodává také maziva. V Hamburku 50 vědců a inženýrů experimentuje s různými ingrediencemi, jako jsou aditiva potlačující klepání (tzv. knocking). Díky tomu je možné nastavit lepší časování zapalování a dostávat více výkonnosti, aniž by musela být obětována výhřevná hodnota paliva.

Na výjezdu z Radillonu byl nejrychlejší Pérez s Vettelem (oba shodně 315,6 km/h), na konci rovinky Kemmel ale bylo Mexičanovi naměřeno o desetinu km/h více než vozu Ferrari: 335,7 km/h. Nad 334 se v tomto místě dostali ještě Hamilton s Oconem, oba pohánění Mercedesem.

Nejlepším zástupcem Renault byl Alonso díky aerodynamickému stínu, který mu chytře vytvořil Vandoorne: 331,3 km/h. Španěl svému týmovému kolegovi, jenž zde byl nejpomalejší (jen 321,8 km/h), poskytl stejnou službu před poslední šikanou, žel oba se poroučeli už v Q1 společně s Williamsy. Vůz MCL33 ztrácí ve všech sektorech, jeho aerodynamická efektivita na rozdíl od loňského monopostu není dobrá. Belgie je navíc o výkonu motoru, o moc lepší to nebude tedy ani v Monze.

Renault sice nasadil u svých pilotů a u Vandoornea nové motory, nejedná se však ještě o specifikaci C, nýbrž o nové verze té předchozí. Céčko mají hotové, kvůli obavám o spolehlivost ho ve Spa ale ještě nenasadili. McLarenu a Red Bullu ho dají v Monze k dispozici, tovární tým ho ale i přes vyšší výkonnost nevyužije ani tam.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na GP Belgie 2018

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na GP Belgie 2018 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie

Přestože jsme dnes pozorovali ta nejrychlejší auta, která se kdy ve Spa vůbec objevila, tak v závodě bude - se správným managementem rychlosti - nejvhodnější jednozastávková strategie.

Nejrychlejší varianta vypadá takto: start na super-měkké směsi s přechodem na měkkou po 16. kolech. Pokud se někdo rozhodne startovat na měkkých pneumatikách, což dle Pirelli vypadá rovněž "velmi zajímavě," pak by měl po 28. okruzích přezout na super-měkké.

V případě vyšších teplot a možného objevení se puchýřů u super-měkké směsi) bude třeba úvodní stint na ní zkrátit na 12 kol a pak přejít na středně-tvrdou směs (u druhé zmíněné varianty přezout z měkké na středně-tvrdé pneumatiky po 25. kolech).

Počet zbývajících sad pneumatik pro Velkou cenu Belgie

Počet zbývajících sad pneumatik pro Velkou cenu Belgie | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Dvouzastávková strategie vychází dle simulací o 15 sekund pomaleji: dva úvodní stinty po 13 kolech na super-měkké, poslední na měkké. Velká cena Belgie je vypsána na 44 okruhů.

Průměrná degradace super-měkké směsi se ve Spa pohybuje kolem 0,07 s/kolo, u měkké směsi kolem 0,04 s/kolo a u středně-tvrdé 0,03 s/kolo (je však o více než 0,7 s/kolo pomalejší než super-měkká).



Google+ Vytisknout

Diskuze: Sektory a rychlosti deštivé kvalifikace: Ferrari rychlejší Mercedesu, ve Spa překonalo rekord

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 26.08.2018 10:56 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg projel cílem úvodního závodu sezóny 2019 jako sedmý se ztrátou jednoho kola na Mercedes

Renault u letošních vozů pozoruje extrémní špičky. Důsledky? Vyrovnanější pole, problémy Ferrari

Charles Leclerc ve Velké ceně Austrálie 2019

Ferrari se už v Bahrajnu nebude mít kam schovat. Podle Domenicaliho bude zase ve formě

Vítězný Valtteri Bottas ve Velké ceně Austrálie 2019

Mercedes po vítězství dál vyhodnocuje aerodynamické koncepty soupeřů - okopíruje Ferrari?

Max Verstappen na rovince v Melbourne s otevřeným zadním křídlem svého Red Bullu RB15

"Honda výkon brzy ještě zvýší, teď je na nás, abychom zlepšili šasi," uznává šéf Red Bullu

Charles Leclerc v Melbourne obstál

"Leclerc je týmovým hráčem, už tlačí tvrdě i na inženýry," všímá si šéf Ferrari

Carlos Sainz s McLarenem MCL34 v Melbourne

"Špatný start do vydařené sezóny." Sainz o problému s MGU-K a promarněných bodech

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel zítřejší závod vidí pozitivně

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Vettel věří, že Ferrari má rychlost na vítězství

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Proč Ferrari v Austrálii propadlo? Vettel hovoří o potížích s vozem

  2. Ferrari svému nečekanému výpadku v Austrálii nerozumí, Itálie kritizuje "slabého" Vettela

  3. Mercedes postaru, Bottas s přehledem zdolal Hamiltona

  4. "Na Ferrari za sebou už nehledíme," říká Helmut Marko povzbuzený výkonem Hondy

  5. Ferrari se už v Bahrajnu nebude mít kam schovat. Podle Domenicaliho bude zase ve formě

  6. O pořadí rozhodl tým, Leclerc se musel stáhnout a zůstat za Vettelem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud