Tentokrát se budou piloti střídat pouze ve třech týmech, očekáván je především výkon Ferrari, protože Vettel včera stanovil nový rekord. Stejně tak se vyhlíží i poslední představení Renaultu a McLarenu - tyto dva vozy byly sužovány různými problémy a zejména u McLarenu dostoupila situace do nepříjemných sfér.
Piloti určení pro poslední testovací den:
Mercedes: Bottas / Hamilton
Ferrari: Räikkönen
Red Bull: Verstappen
Force India: Pérez
Williams: Stroll
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Sainz jr.
Haas: Grosjean
Renault: Hülkenberg / Palmer
Sauber: Ericsson / Wehrlein
Uvidíme, jak bude probíhat poslední den, ze zkušeností víme, že zejména jeho závěr je většinou poznamenán klesajícím zájmem ze strany pilotů i týmů. Letos ale může dojít k významné změně, zvláště kvůli novým předpisům, takže by mělo být v zájmu všech zúčastněných, aby využili každou vteřinu až do konce.
Dopolední jízdy 4. testovacího dne (9:00):
Jako první vyrážejí na trať Grosjean s Ericssonem, vzápětí se za nimi vydávají Sainz jr., Räikkönen, Alonso a Stroll. Hned v prvních minutách máme na trati dvě třetiny testovacího pole. S malým zpožděním se na trati objevil i Bottas, takže pouze Verstappen, Hülkenberg a Pérez zatím otálejí. Ale dá se čekat, že i oni si brzy odkroutí instalační kolo.
.@RGrosjean rolling out to start the final day of on-track action. #F1Testing pic.twitter.com/VUmOXBwDQQ
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 10. března 2017
Zatímco většina zúčastněných zamířila zase zpět k mechanikům, Valtteri Bottas na ultraměkké směsi vyrazil ihned do měřeného kola. Výchozí hodnota pro páteční den je tedy 1:22,809. Živo je v garáží Red Bullu, po prvotním shonu se situace poněkud uklidnila. Nálada v paddocku má náboj v podobě debaty o výkonech vozů Ferrari, které bezesporu v testech doposud hodně překvapily.
Out for the first run of the day, we present you @HulkHulkenberg and the sexy R.S.17 @Circuitcat_eng pic.twitter.com/Ctay7GWzVt
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 10. března 2017
Než začnou padat první časy, přinášíme vysvětlení problémů stáje Renault při včerejších testech. Palmer najel pouze 53 kol a musel odpoledne předčasně svůj vůz odstavit - dokonce nedošlo ani na plánované střídání s Hülkenbergem. Hlavní motorář Rémi Taffin sdělil, že byl detekován problém ERS, který byl pro testování upraven, ale pro Melbourne se očekává včasná náprava.
"Pro rok 2017 máme zcela novou pohonnou jednotku a stran ERS jsme měli tento týden omezení v počtu najetých kilometrů. Při vývoji na dynamometru jsme nějaké problémy zaznamenali, ale při testech se ještě o něco rozrostly. Oprava běží naplno a očekáváme, že v Melbourne už dosáhneme odpovídající úrovně spolehlivosti. Nicméně tato okolnost ovlivní naše působení v Barceloně. Každopádně z hlediska výkonu jsme spokojeni, udělali jsme krok vpřed a další přijdou ještě během sezóny. Každý den se s vozem učíme, takže jde o setrvalý běh zlepšování," uvedl Taffin.
Warming up in progress for our guys ?????#F1Testing @Circuitcat_eng pic.twitter.com/b7XdPsb2mI
— Toro Rosso (@ToroRossoSpy) 10. března 2017
Mezitím se nám na trať dostal i Pérez s Verstappenem a Hülkenbergem, takže už jsme měli možnost vidět všech deset vozů. Časy máme zaznamenané zatím jenom dva, vedle Bottase je tím druhým pilotem s konkrétním výsledkem Lance Stroll - na měkké směsi zajel 1:23,439. A vy se můžete seznámit s přípravou na test v podání pit-crew Toro Rosso.
Install lap ✔️
— McLaren (@McLarenF1) 10. března 2017
Checks back in the garage ✔️
Fernando heads back out on track. ? pic.twitter.com/AsdsL5ox9c
Přibývají další časy: Fernando Alonso si zvolil rovněž měkkou směs, Španěl na domácí trati dosáhl s těžce zkoušeným McLarenem hodnotu 1:27,874, Marcus Ericsson má na svém Sauberu neoznačené pneumatiky, s nimiž nejdřív dosáhl výsledku 1:32,567, aby se vzápětí pronikavě zlepšil - 1:26,962. Zlepšuje se také Stroll a jde před Bottase, který se po svém pokusu vrátil do garáže. Kanaďan momentálně vede výkonem 1:22,764.
Hi, Lance ?. Bye, Lance ?.#Williams40 #F1Testing pic.twitter.com/peGzEhyBPe
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 10. března 2017
Také Sergio Pérez volí neoznačené pneumatiky a s jejich pomocí se řadí před Alonsa zápisem 1:26,826, vzápětí se rapidně zlepšuje na 1:23,838. V první půlhodině tedy zajela měřitelný výsledek polovina testovacího pole. Nejméně se zatím snaží u Ferrari, Räikkönen odjel pouze instalační kolo. Opakem jsou Stroll a Ericsson, kteří už se přehoupli před desítku okruhů.
Další časy jsou zapsány a je to právě Kimi Räikkönen, který se dostává do čela na neoznačených pneu - podařilo se mu překonat Strolla o 0,060 vteřiny, takže dočasně vede výkonem 1:22,704. Naproti tomu Hülkenberg na řádně označených měkkých pneumatikách momentálně zaujímá páté místo časem 1:23,976.
Thanks for stopping by @RGrosjean. #F1Testing pic.twitter.com/Eupo2cYBOc
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 10. března 2017
Zatímco Grosjean si vyzkoušel výměnu pneumatik a je s piloty Toro Rosso a Red Bullu ještě bez času, Hülkenbergovi vydrželo páté místo pouze chvilku, protože Fernando Alonso si nechal nasadit ultraměkkou směs a posunul se na průběžné čtvrté místo - 1:23,080. A jak se zdá, domácí matador chce prokázat, že pokud mu vůz drží, je schopen pořád jezdit rychle: posouvá se dočasně před Bottase i Strolla výkonem 1:22,731, což v tuto chvíli znamená ztrátu na Räikkönena 0,027 vteřiny.
A brief stop in the garage for Lance before he heads back out for another run. #Williams40 #F1Testing pic.twitter.com/DQhX46qsIQ
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 10. března 2017
Vedení už neplatí, Lance Stroll při svém dlouhém stintu na měkkých pneumatikách dokázal ze svého Williamsu FW40 Mercedes vytáhnout čas 1:22,123 a to mu momentálně stačí na čelo. Včera Stroll hovořil o přání si vyzkoušet kvalifikační simulaci - že bychom byli právě jejími svědky? Druhý pokus ale nevyšel i přes první "zelený" sektor, Lance zvládl kolo jen za 1:22,598. Mezitím se zlepšuje i Ericsson, ale s ohledem na středně tvrdé pneumatiky zůstává nadále poslední - 1:25,824.
V samotném závěru první hodiny tu máme několik zlepšení, Pérez se po intermezzu na 1:23,319 posunul až k času 1:22,970, dosáhl ho na středně tvrdé směsi. Také Ericsson na stejných pneumatikách vylepšil svůj výkon - 1:25,550, nikoli však umístění. A krátce po Carlosu Sainzovi jr., který zaznamenal na měkké směsi čas 1:22,638 prolétl cílovou rovinkou Renault Nico Hülkenberga na superměkké směsi a posunul se do čela - 1:20,505!
2. hodina (10:00):
Bezprostředně po Hülkenbergově parádě se na trať vydal i Romain Grosjean, také na středně tvrdé směsi, ale nestačil ani na Ericssona, jeho čas 1:25,715 ho řadí zatím na deváté místo, protože Max Verstappen zatím ještě měřený čas nezaznamenal. Bottas se stále nemá k tomu, aby vyjel na okruh, zlepšil se Kimi Räikkönen, ovšem také na středně tvrdé směsi a jeho výkon 1:22,261 nebyl natolik dobrý, aby se posunul před Strolla.
Momentálně nejužívanější směs je středně tvrdá, na které dosáhli Marcus Ericsson a Romain Grosjean malého zlepšení - Francouz 1:24,645 a Švéd 1:25,349, ale jejich místa jim nadále zůstávají. Bottas se nadále prochází v boxech Mercedesu, ale s přilbou na hlavě, takže se co nevidět vrátí do akce. Lance Stroll dává nadále přednost měkké směsi, dokázal se také polepšit (1:21,916), ale ani on se v pořadí zatím neposouvá, zůstává druhý. Nico Hülkenberg se nikam posouvat nemůže, když je v čele, proto si vyzkoušel úplně nejměkčí směs, tedy fialově označené pneu, a posunul své maximum na 1:20,248. Sergio Pérez nadále pluje po povrchu Circuit de Catalunya na středně tvrdé směsi a dostává se díky času 1:22,622 před Bottase. Prozatím je Fin a Verstappen "nejlínější" v posledním dni, zatím odjeli tři resp. čtyři kola, Max je pořád bez času.
Marcus Ericsson se vzdal středně tvrdé směsi a vyměnil ji za měkkou, okamžitě se to odrazilo na jeho výkonu, ale i přes zlepšení na 1:23,434 zůstává devátý. Také Grosjean má už měkké pneumatiky a dosáhl s nimi čas 1:22,670, čímž se dostal hned za Péreze. Konečně jsme se dočkali i Valtteri Bottase, který na měkké směsi poskočil na druhé místo, ovšem se značnou ztrátou na Hülkenberga - dokázal zajet "pouze" 1:21,678.
Grosjean in the gravel at Turn 5 #F1Testing pic.twitter.com/LIaxPd9jJw
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 10. března 2017
Ovšem na další zlepšení si budeme muset nějakou chvíli počkat. Zavlála červená vlajka a registrujeme v zatáčce 5 mimo trať Haas Romaina Grosjeana. Podle stop je evidentní, že Francouz vyletěl z dráhy zádí napřed. Pilot už opustil vůz, takže nyní bude následovat už známý obrázek za asistence maršálů a odtahového vozu.
Po 14 minutách už máme na cílové rovince zelenou vlajku a jak se tak trochu dalo očekávat, na trať jako první zamířil Max Verstappen, který poněkud záhadně dlel téměř celé dvě hodiny (až na čtyři kola) v boxech. Nyní už přidal další dvě a zdá se, že jeho Red Bull žádné potíže nemá. Holanďan na měkké směsi dokonce na chviličku stanu v čele, když zajel 1:20,221, ale Nico Hülkenberg si nejspíš první místo oblíbil, protože vzápětí kontruje časem 1:19,885 na ultraměkké směsi. Pomohly mu k tomu absolutně nejrychlejší první dva sektory.
Busy morning - @Ericsson_Marcus heads back out for another run after a stop in the garage #F1Testing #C36 pic.twitter.com/IquC45m8MR
— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) 10. března 2017
Zatímco Nico Hülkenberg ukončil svůj ultraměkký výlet na trať, vystřídal ho Ericsson na superměkké směsi a z posledního místa časem 1:22,254 prolétl až na pátou příčku. Dalším, kdo si vyměnil pozici se svým soupeřem, je Lance Stroll, jehož jízda na měkkých pneumatikách je zatím nejdelší. Kanaďan se časem 1:20,335 řadí na třetí místo za Verstappena.
3. hodina (11:00):
Ke slovu se dostává TOP 3, jak titulují Mercedes, Ferrari a Red Bull jejich konkurenti. Jako první se zlepšil Kimi Räikkönen na středně tvrdých pneu, ale pouze po stránce osobní - 1:21,902. Po něm se pokusil o frontální útok Valtteri Bottas na měkké směsi, ale nedostal se ani před Strolla - 1:21,311. Jako poslední se pustil do boje Max Verstappen a zapsal si nejrychlejší čas z této trojice - 1:20,110, což ho ponechává na druhém místě. Stroll se sice pokusil odpovědět, ale po prvním sektoru v purpurové se mu nepodařilo udržet tempo na zbytku trati a cílem projel bez zlepšení. Na počátku třetí hodiny máme tedy na prvním a posledním místě piloty s časem, který dosáhli na ultraměkké směsi.
Bottas nyní krouží na měkkých pneumatikách a jeho časy se pohybují kolem 1:23,0. "Je třeba, abychom přesně zjistili, jaké změny jsou pro náš vůz nejvhodnější a kdy z něj můžeme stoprocentně těžit. Každý den je pro nás velkým poučením, ještě musíme udělat mnoho práce, aby bylo všechno tak, jak má být," pravil Bottas s tím, že Mercedes ještě potřebuje řádně "pochopit" všechna poslední vylepšení.
Alonso stops on track #F1Testing pic.twitter.com/AFtRFysKaz
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 10. března 2017
A máme tu jeden hodně nepříjemný evergreen. Červená vlajka a můžete hádat, kdo zůstal stát uprostřed druhého sektoru. Ti, kteří tipovali Fernanda Alonsa se rozhodně nespletli. Španěl zůstal stát na pravém okraji trati na protilehlé rovince na výjezdu ze zatáčky 9. Domácí pilot využil k dopravě do boxů individuální dopravy, vůz ho bude následovat.
Tentokrát trval "úklid" pouhých 10 minut, zelená vlajka pustila na trať netrpělivé jezdce. Tím prvním je Ericsson, za ním se chystají Verstappen, Grosjean (jehož vůz evidentně nedoznal žádných závažných šrámů) a Bottas. Ericsson tentokrát zvolil měkkou směs, ale je na ní překvapivě rychlý, dokázal se přiblížit svému času na superměkké směsi.
Back to work! @RGrosjean heads out again. #HaasF1 pic.twitter.com/cZRK7CIC6C
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 10. března 2017
Do vedení jde alespoň v této chvíli Max Verstappen. Stačily mu k tomu měkké pneumatiky a čas 1:19,852, což je o 33 tisícin lepší výkon než zajel Hülkenberg na ultraměkkých pneu. Verstappen se pak ihned vrací do garáže, zatímco Valtteri Bottas rovněž zaznamenává zlepšení na 1:20,522, ovšem setrvává na čtvrtém místě. Haas Romaina Grosjeana evidentně zůstal v dobré kondici, což Francouz potvrzuje časem 1:21,714 a posunem na páté místo právě za Bottase.
Po nějaké pauze se nám opět představuje další Španěl a ten si vede podstatně lépe než jeho slavnější krajan. Na Toro Rosso STR12 Renault se Carlos Sainz jr. časem 1:20,896 řadí za Bottase, využívajíc měkkou směs. Společně s ním krouží po trati Kimi Räikkönen a zaznamenává osobní progres, který ovšem nestačí ani na Sainze jr., ovšem je slušné podotknout, že Kimi jede stále na středně tvrdé směsi, i proto čas 1:21,382. Hned za ním se usídlil Marcus Ericsson, který ale volí ultraměkké pneumatiky a tím pádem i zlepšení na 1:21,670.
Max Verstappen se rozhodl, že zneklidní nejen Ferrari, ale i Mercedes. Nazul superměkké pneumatiky a vydal se na hon za rekordem předsezónních testů. Jeho čas 1:19,491 je sice pořád o 0,467 vetřiny pomalejší než Vettelův výkon z předchozího dne, ale Němec ho zajel na ultraměkké směsi. Poněkud upozaděn je v této chvíli Sergio Pérez, protože jeho zlepšení (1:20,950) na měkké směsi a posun na šestou příčku přebil vzápětí Valtteri Bottas výkonem 1:19,845.
Alonso stops again, this time at Turn 4 #F1Testing pic.twitter.com/vc3EXJ9Qho
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 10. března 2017
Napadne vás u další červené vlajky něco jiného než fraška? Fernando Alonso se po půlhodině opět vrátil na trať a situace dopadla jako přes kdysi velice dobře známý kopírovací papír. To jest ven z auta, tentokrát s ohledem na vzdálenost odešel pěšky, ovšem jak uvádějí další zprávy, do boxů vůbec nedorazil a nikdo v tuto chvíli netuší, kde je! Rozhodně bych si nepřál být v jeho blízkosti. McLaren MCL32 Honda doputoval do zatáčky 4 a zůstal stát na jejím vnějším okraji. Snímek nepříliš dobré kvality zařazujeme jako důkaz!
V tomto kontextu se odvolání všech dojednaných schůzek s médii jeví jako prozíravý krok, protože Alonso už několikrát dal najevo, že mu situace pomalu, ale jistě začíná být krajně nepříjemná.
4. hodina (12:00):
Pořadatelé a "odklízecí četa" si nejspíš z úcty k Fernandovi opět pospíšili, za 10 minut - jako v prvním případě - byla trať volná a po zelené vlajce vyrazil na trať Kimi Räikkonen na měkké směsi. A hned se postaral o změnu na čele, protože v jeho podání má dnešní nejlepší čas podobu 1:19,267! Za ním jedoucí Max Verstappen na superměkké směsi sice také zlepšil své maximum, ale nikoli dostatečně, aby si vzal vedení nazpátek, je druhý výkonem 1:19,438 - hřát ho může aspoň nejrychlejší třetí sektor. Oproti těmto dvěma se vlastně v hloubi pole zlepšují další piloti, všichni na měkké směsi: Carlos Sainz jr. - 1:20,568, Romain Grosjean - 1:21,651 a Sergio Pérez 1:20,872. Jediný Francouz využívá tohoto zlepšení k posunu na osmé místo.
Nadále si připisují lepší výkony Carlos Sainz jr. a Romain Grosjean, i když pořád zůstávají na stejných pozicích. Španěl se však blíží Strollovi a výkonem 1:20,451 už mu na Kanaďana chybí pouhých 115 tisícin. Grosjean je svým výkonem 1:21,429 poměrně dost vzdálen Pérezovi před ním. Stroll se vydal na trať na ultraměkkých pneu, ale podle zpráv z cílové rovinky jeho motor nezní přirozeně. Další osobní posun registrujeme u Péreze - 1:20,270 zajel na superměkké směsi.
Through turns 5, 6 and 7, @SChecoPerez is pushing that VJM10! Time down to 1:20.872. #F1Testing @Circuitcat_eng pic.twitter.com/DFhhTzo4O8
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 10. března 2017
Rekord právě padl! Kimi Räikkonen na neoznačených pneumatikách dokázal překonat Sebastiana Vettela o 0,005 vteřiny a na pneumatikách o stupeň tvrdších, tedy superměkkých. Nová hodnota nejlepšího času na Circuit de Catalunya je 1:19,019. Uvidíme, zda se Ferrari (pochopitelně třeba i někdo další) dostane pod hranici 1:19,0. Ještě si dovolíme dodat, že v Barceloně vládnou ideální podmínky: obloha jako vymetená, prakticky nulový vítr, teplota 21,1°C, trať je zahřátá na 36,1°C a vlhkost vzduchu dosáhla hodnoty 48 %.
Půl hodiny před koncem dopolední části jsou na trati Verstappen, Pérez a Sainz jr., přidává se k nim znovu Räikkönen na superměkké směsi. Je nanejvýš pravděpodobné, že dopoledne žádný pilot nezdolá hranici 66 kol rovnající se délce španělské Grand Prix - zatím nejblíž je Markus Ericsson s 59 koly, ale toho na trati nevidíme. Carlos Sainz jr. se mezitím dostává časem 1:20,281 před Lance Strolla, ale Pérez před ním se rovněž zlepšil na 1:20,116. Španěl pro svůj výkon použil superměkkou, Mexičan ultraměkkou směs.
Rudé oře z Maranella se začínají posouvat do jiné dimenze. Jistě, stále není jasné, kolik veze Kimi Räikkönen paliva, ale to, co právě předvedl, bychom mohli nazvat smrtícím úderem. Jestliže se včera skládaly ideální časy z Vettelových sektorů a došlo se k predikci 1:18,905, pak Iceman na superměkké směsi zasadil konkurenci značně silný úder. V jeho podání má nyní rekord podobu 1:18,634!!! To je o osm desetin lepší čas než druhý Verstappenův. A Kimi v "dojezdovém" kole vystřihl 1:19,787.
Carlos Sainz jr. ještě stihl zajet na ultraměkké směsi 1:19,837 a protáhnout se na 3. místo před Valtteri Bottase, ale pak se opět objevila červená vlajka. Tentokrát to byl druhý hříšník, který se už o jednu postaral, Romain Grosjean zaparkoval svůj Haas mezi zatáčkami 9 a 10. Ještě neskončilo dopoledne a už tu máme čtyři přerušení. Vzhledem k tomu, že odklizení vozu obvykle trvá 10 - 15 minut lze předpokládat, že už se dopoledne na Circuit de Catalunya nic zásadního nestane.
Maršálům a odtahovce trvalo odklizení Grosjeanova Haasu 11 minut, vlaje zelená vlajka, takže pilotům zbyla ještě z dopoledního programu chvilka na pobyt na trati. Můžeme si alespoň v klidu přečíst vyjádření týmu McLaren k Alonsovu odstoupení: "Fernando Alonso zastavil kvůli stejnému problému, který měl včera Stoffel Vandoorne. Došlo k přerušení elektrického okruhu. Různé součástky v PU a šasi byly přes noc vyměněny a tým podniká další kroky, aby identifikoval zdroj potíží a následně je eliminoval." Na závěr se představil ještě symbolicky Kimi Räikkönen na ultraměkké směsi - rekord sice nepřekonal, ale zajel úctyhodných 1:18,911. Haas se zatím omezil na krátké prohlášení, že Grosjeanův vůz bude pečlivě prohlédnut a pilot se na trať vrátí okamžitě poté, co bude monopost připraven.
Výsledky dopoledních jízd 4. testovacího dne:
1. | Kimi RÄIKKÖNEN | Ferrari | 1:18,634 | superměkké | 48 kol |
2. | Max VERSTAPPEN | Red Bull | 1:19,438 | superměkké | 33 kol |
3. | Carlos SAINZ jr. | Toro Rosso | 1:19,837 | ultraměkké | 39 kol |
4. | Valtteri BOTTAS | Mercedes | 1:19,845 | superměkké | 53 kol |
5. | Nico HÜLKENBERG | Renault | 1:19,855 | ultraměkké | 45 kol |
6. | Sergio PÉREZ | Force India | 1:20,116 | ultraměkké | 46 kol |
7. | Lance STROLL | Williams | 1:20,335 | měkké | 59 kol |
8. | Romain GROSJEAN | Haas | 1:21,429 | měkké | 44 kol |
9. | Marcus ERICSSON | Sauber | 1:21,670 | ultraměkké | 59 kol |
10. | Fernando ALONSO | McLaren | 1:22,731 | ultraměkké | 19 kol |
Dopoledne bylo poznamenáno hned čtverným přerušením, nicméně jsme se poslední den dočkali toho, co se do jisté míry očekávalo. Padla hranice 1:19,0 a Kimi Räikkönen se přiblížil absolutnímu rekordu Felipe Massy z roku 2008, který má hodnotu 1:18,339. Hodně hořký příběh prožívá McLaren, už se nechce ani příliš připomínat, kolik problémů měli jeho piloti během oněch osmi dnů - tedy prozatím necelých. Dá se předpokládat, že po polední pauze budeme svědky závodních simulací, ale kdo ví, třeba právě dnes zkusí konkurence vyrvat Ferrari jeho doposud famózní čas.
Testing, done...
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017
Time to reflect...
Next stop, Melbourne... ?? pic.twitter.com/VY2kzYtBFE
Odpolední jízdy 4. testovacího dne (14:00):
Podaří se soupeřům reagovat na výzvu Ferrari? Najde některý tým dost sil a technické invence, aby se rovněž prosadil pod hranici 1:19,0? Zatím nejblíž jí byl v minulých dnech Valtteri Bottas (1:19,310) a dnes Max Verstappen (1:19,438). Proti možnému zlepšení ale hovoří setrvalý stav v odpoledních jízdách, většinou pojatých jako závodní simulace, takže se časy upravují pouze kosmeticky a většinou v druhé polovině testovacího pole. Ale třeba se Lewis Hamilton rozhodne dokázat, že není trojnásobným šampionem pro nic za nic...
Ačkoliv je teprve březen, počasí je hodně blízké tomu, které panuje o dva měsíce později v době konání Grand Prix Španělska, odpovídá i odpolední čas, ideální možnost si vyzkoušet kvalifikační simulaci. Uvidíme, zda se do ní některému týmu bude chtít. Zatím se opakuje situace z předchozích dní, řečeno slovy písně Karla Gotta - ticho a klid...
Proto se ještě na okamžik vraťme k McLarenu, jehož prohlášení jsme uvedli v závěru dopoledního reportu. Jak už bylo řečeno, problémem byla tentokrát elektroinstalace, která už včera dvakrát zastavila Stoffela Vandoornea. Alonso zvládl v dnešním dopoledni pouze 17 kompletních kol a na ultraměkké směsi byl o více než čtyři vteřiny pomalejší než vedoucí Räikkönen. Alonso po první nedobrovolné zastávce čekal 35 minut na druhý pokus, ale ten skončil v zatáčce 9 opět nezdarem. Ačkoliv McLaren predikoval už včera, že nebude poskytovat žádné rozhovory, Alonso pro jistotu volil hodně dlouhou okliku, než vůbec do garáže McLarenu dorazil.
Formule 1 je i tak trochu společenskou platformou. Někomu se možná naše narozeninová okénka mohou zdát zbytečná, ale doufám, že takových nebude mnoho. Tímto tedy přejeme nové tváří u Sauberu, slečně Tatianě Calderón, vše nejlepší k narozeninám. A kolik že jí je? Ale přátelé, na takové věci se ženy nikdy neptejme!
Na trati zatím předvedl Sergio Pérez jedno velice pomalé instalační kolo, projel si boxovou uličkou a pokračoval dále, ovšem aniž by využil prázdné trati k nějakému zlepšení. Poté se nechal mechaniky zatlačit do boxů a nad okruhem se opět rozhostila klidná atmosféra. Ani o několik desítek minut později se situace nemění, jediný rozdíl je v tom, že Pérez se vrátil na trať a jako jediný na superměkké směsi krouží po Circuit de Catalunya. Až po čtyřiceti minutách se k němu přidává jeden z nejpilnějších jezdců dopoledne Lance Stroll.
The last afternoon session of pre-season testing. Let's go! #Williams40 #F1Testing pic.twitter.com/DMQku5VTGl
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 10. března 2017
Konečně na okruhu začíná život - do "práce" se vydali také Wehrlein a Hamilton, tedy dva piloti, kteří dopoledne pouze přihlíželi. A Pascal Wehrlein je prvním, kdo si zapisuje čas po polední pauze - 1:25,143 na měkké směsi zatím řadí německého pilota na konec testovacího pole. Hamilton se prozatím spokojil s instalačním kolem. Zatím žádná zpráva nepřišla z garáže týmu Haas, co bylo příčinou předčasné zastávky Grosjeana na trati v závěru dopoledních jízd. Pro vaši představu nabízíme výpověď pilotů Red Bullu, jak by sami sebe charakterizovali třemi slovy... Trefné, zvláště když si uvědomíme jejich startovní čísla...
The power of 3 and 33 ? How would you describe @danielricciardo and @Max33Verstappen in just three words? ?? #F1testing #Red13bull pic.twitter.com/A5g7bL3c59
— Red Bull Racing (@redbullracing) 10. března 2017
Lewis Hamilton zajel k mechanikům pouze kvůli rychlému pit-stopu, nyní už je na trati na ultraměkkých pneumatikách a zajíždí čas 1:21,319 - to je momentálně 8. místo. Ani další zlepšení na 1:21,020 ho neposouvá dopředu, stejně tak Wehrlein si vylepšuje pouze osobní maximum bez postupu v žebříčku - 1:25,143. Hamilton se po krátkém pobytu na trati (4 kola na ultraměkké směsi) vrací opět do boxů.
6. hodina (15:00):
Oproti dopoledni už se teploty moc neposunuly, ale to nemění nic na faktu, že na Circuit de Catalunya je krásně. Absolutní bezvětří, obloha čistá jako sklo, teplota 23,4°C, trať má 35,6°C a vlhkost vzduchu oproti té před polednem klesla na 43 %. V těchto podmínkách si nazul Lewis Hamilton superměkké pneumatiky a přes další zlepšení stále zůstává osmý časem 1:20,705. Na chvostu startovního pole zajel svůj první čas na středně tvrdé směsi Jolyon Palmer, čas 1:24,551 ho v tuto chvíli řadí před Wehrleina. Ani další vylepšení času na 1:24,293 neposouvá Brita v tabulce výš.
That sound...
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017
That car...
? pic.twitter.com/E2h8HfawKU
Na trať se vydal hrdina dnešního dne a vedoucí pilot Kimi Räikkönen za ním vidíme Romaina Grosjeana, což naznačuje, že se Haas popasoval s následky jeho předčasného zastavení v závěru dopolední části. Další drobné zlepšení vykázal Jolyon Palmer (1:23,953), ale ani tentokrát to nestačí na dostižení Fernanda Alonsa, který na něj má stále více než vteřinový náskok. Je však otázkou, zda a kdy se španělský pilot objeví na okruhu.
Jak se předpokládalo, většina týmů se odpoledne rozhodla pro závodní simulaci, která nepředpokládá masivní ataky na zlepšení dosavadních časů, proto vám můžeme přinést vyjádření Romaina Grosjeana k jeho dopoledním potížím. Francouz se vyjádřil v tom směru, že se nadále necítí komfortně s brzdovými produkty, které byly příčinou týmových potíží už v loňské sezóně. "Nemám stoprocentní pocit z brzdové soustavy, nejsem spokojen. Pracujeme tvrdě na všech frontách, takže to samé očekáváme od dodavatele Brembo, aby nám poskytl lepší pocit, větší důslednost," uvedl Grosjean s tím, že to byly právě určité trable s brzdami, které zapříčinily jeho výlet mimo trať. Günther Steiner, manažer Haasu, k tomu dodal: "Stále řešíme otázku finálního dodavatele brzdových komponentů. Není vyloučeno, že ke změně dojde uprostřed sezóny. Snažíme se, aby vše fungovalo, protože si nemůžeme dovolit alternativy v době, kdy potřebujeme testovat. Musíme počkat na další testy v Bahrajnu."
Na trati je setrvalý klid, který narušil pouze návrat Lewise Hamiltona na ultraměkké směsi, s níž se polepšil na 1:20,199 a tím pádem se posunul za Sergia Péreze na šesté místo. Doposud jsme v odpolední části neviděli Fernanda Alonsa a Maxe Verstappena. Pro McLaren už tato informace neplatí - Alonso je na trati a na ultraměkkých pneumatikách absolvoval instalační kolo, postupně přidává další, ale bez zlepšování dosavadního času. Kimi Räikkönen se zatím tak trochu mimo centrum dění stává třetím pilotem, který zdolal hranici 307,230 km, tedy délku Grand Prix Španělska. Před ním toho dosáhli Stroll a Pérez.
A quick stop and Lance heads off once more.#Williams40 #F1Testing pic.twitter.com/lZ4zr825FG
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) 10. března 2017
Fernando Alonso se po krátké zastávce opět vrací na trať a spravuje si náladu zelenou barvou ve dvou prvních sektorech. Na superměkké směsi se mu daří zlepšení na 1:22,412, což ale není důvodem k posunu v průběžném pořadí - Španěl tak zůstává na 11. místě. Netrvalo však dlouho a Alonso klesá v pořadí - důvodem je Jolyon Palmer, který na středně tvrdé směsi zajel kolo v čase 1:21,211, čímž se dostal i před Grosjeana na průběžné 9. místo. Alonso po třech kolech opět míří k mechanikům, Carlos Sainz jr. naproti tomu rozšiřuje "Klub šestašedesátníků", tedy pilotů, kteří završili počet kol rovnající se délce Grand Prix Španělska.
.@RGrosjean back to it this afternoon. #F1Testing pic.twitter.com/wFydVqtPw1
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 10. března 2017
Zatímco přibývají kola na kontě pilotů jedoucích v režimu závodní simulace a Lance Stroll je dnes prvním, kdo zdolal 100 okruhů na Circuit de Catalunya, najdou se i takoví, kteří přepíší dosavadní čas v tabulce. To je případ Romaina Grosjeana s ultraměkkou směsí, jehož čas 1:21,389 ponechává na konci první desítky.
7. hodina (16:00):
Na trati opět ožívá provoz, vrací se na ní Alonso a přidává se k Sainzovi jr. a Räikkönenovi. Trojice ale na okruhu dlouho nevydrží, Iceman se vrací do boxů, ovšem důvodem je blesková výměna pneumatik a zpátky do práce. Při výjezdu svedl Kimi krátký souboj s vozem Toro Rosso. Změnu času zaznamenáváme u Jolyona Palmera na superměkké směsi - 1:20,749, ale k předstižení Strolla, který je před ním, to ještě nestačí. Od polední pauzy se neobjevil na trati Max Verstappen, Red Bull potvrzuje "probíhající kontrolu turba". McLaren potvrzuje, že po odstranění problémů s elektronikou se vrací k původnímu plánu pro odpoledne.
Romain Grosjean nasadil novou sadu ultraměkkých pneumatik a má na svém kontě další zlepšení, stále však ne dostatečné, aby se posunul před Palmerův Renault. Blíží se aspoň limitu 1:21,0, čehož je důkaz jeho zatím poslední výkon 1:21,110. Alonso se v počtu absolvovaných kol dotáhl na pauzírujícího Verstappena, Räikkönen krouží po trati v závodním režimu s časy kolem 1:23,0.
Red Flag for a Red Car! Checo's run is stopped at 97 laps and he makes his way back to the pits. #F1Testing pic.twitter.com/MwC5DkUjhi
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 10. března 2017
Je tu dnešní pátá červená vlajka, podruhé se o ní během testů postaral Kimi Räikkönen. Finský pilot se nevešel do šikany a zůstal stát ve špatném směru. Na scénu dorazili pořadatelé, Kimi vylezl z vozu a odešel ze scény, na níž naopak dorazil dobře známý nákladní vůz. Mechanici Ferrari před odklizením překryli monopost SF-70H plachtou, teď už se jenom čeká na pokyn k dalšímu pokračování testů. Tentokrát to trvalo rekordně krátký čas, stačilo osm minut a je tu zelená vlajka. Na trati se nejezdilo v čase 15:22 až 15:30.
Time for @JolyonPalmer to have a go in the RS17 @Circuitcat_eng #F1Testing pic.twitter.com/oLK8e3U03y
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 10. března 2017
Stejně jako dopoledne se po jejím vyvěšení objevuje na trati Verstappen, jemuž mechanici konečně po dvou a půl hodinách připravili jeho monopost. V závětří za ním pospíchají na trať Sainz jr., Hamilton a Palmer. Posledně jmenovaný si opět na ultraměkké směsi zapisuje osobní maximum 1:20,692, ale jak už je pro dnešní den v některých případech typické, setrvává na svém pořadí. Verstappen se zvolna rozjíždí na měkké směsi, čas na kolo zatím zůstává kolem hodnoty 1:25,0.
Po krátké odmlce, způsobené smutným sdělením, že svět F1 navždy opustil mistr světa 1964 John Norman Surtees, se vracíme zpět do Barcelony. Těžko říci, zda se zpráva roznesla i v místě konání posledního dne předsezónních testů, ale na trati se zatím proháněla polovina testovacího pole ve složení Verstappen, Wehrlein, Sainz jr., Pérez, Stroll a Grosjean, aniž by zaznamenávali nějaké lepší časy než doposud dosáhli. To bylo až na Jolyonu Palmerovi, který si na ultraměkké směsi dojel pro čas 1:20,205 a konečně přeskočil nejen Grosjeana, ale i Strolla na osmé místo.
8. hodina (17:00):
70 minutes to go #F1Testing - @PWehrlein hits the track again #C36 @Circuitcat_eng pic.twitter.com/wZdMJb3dB5
— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) 10. března 2017
Začala poslední hodina letošních předsezónních testů, co níž vstoupil nejlépe Fernando Alonso, který na ultraměkkých pneumatikách zajel čas 1:21,811, ovšem i nadále zůstává předposlední, navíc měl na cílové rovince značné problémy s řazením. Ultraměkkou směs má na svém Mercedesu W08 i Lewis Hamilton a také on se dokázal zlepšit, ovšem čas 1:19,850, třebaže je o vteřinu rychlejší než jeho předchozí výkon, stačí pouze na celkově sedmé, mezi přítomnými piloty na páté místo.
John Surtees, Motorsport legend and 1964 World Champion with Ferrari, passed away. Our thoughts are with his family pic.twitter.com/dVzAHSGo2A
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 10. března 2017
A se zlepšováním bude na nějakou chvíli konec, protože Carlos Sainz jr. zastavil osm minut po 17. hodině svůj vůz na cílové rovince. Pochopitelně následuje vyvěšení červené vlajky, kterou si dnes piloti opravdu užili. Scuderia Ferrari mezitím na svém twitteru uctila památku zesnulého exmistra světa Johna Surteese, který získal titul právě na voze této stáje.
Current view of the start/finish straight #F1Testing pic.twitter.com/4Df4TrxrvB
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 10. března 2017
Kolem Sainzova vozu se shlukla obvyklá formace včetně odtahového vozu, s ohledem na blízkost k boxům se dá očekávat, že z poslední hodiny neukrojí tolik, jako v předchozích případech. Pokud bychom ale sečetli veškerou prodlevu způsobenou červenými vlajkami, dostali bychom se jenom dnes přes hodinu. Nakonec to trvalo přesně deset minut, takže po zelené vlajce mohou týmy vyrazit k posledním minutám letošních předsezónních testů.
Na trať se vydává Alonso, na cílové rovince je zřetelně slyšet problém s řazením, už podruhé. Společně s ním je na trati Lance Stroll. Alonso i přes zmíněné potíže dokázal znovu vylepšit své maximum - 1:21,389, ovšem bez posunu z 12. místa. Jako většinu svého působení na trati i tento výkon zajel na ultraměkké směsi. Lance Stroll se pohybuje po okruhu Circuit de Catalunya na neoznačených pneumatikách. Na trati se objevují Palmer na středně tvrdých pneu a Verstappen na měkkých. Oba jedou v závodním režimu, což u Holanďana znamená čas kolem 1:25,0.
Our thoughts go out to the family of John Surtees - 1934-2017. A true racing legend and 1964 #F1 World Champion. pic.twitter.com/RPDfPgX1NA
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 10. března 2017
Remembering the inspirational John Surtees, a legend on four wheels and two. Our thoughts are with his family and friends. RIP pic.twitter.com/3GlrB8Pq1e
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 10. března 2017
Také Honda vyjadřuje svou kondolenci Surteesově rodině. "Big John", jak se Surteesovi v motoristickém světě říkalo, vyhrál pro tuto značku památnou Grand Prix Itálie 1967, kdy na cílové čáře porazil Jacka Brabhama. Stejně tak činí i Mercedes. Také ostatní týmy (Force India, Renault) alespoň slovně vyjadřují soustrast rodině a vzpomínají na Surteesův odkaz.
Na trati se mezitím objevuje Lewis Hamilton na měkké směsi a stíhá Maxe Verstappena na stejných pneumatikách. Dochází tak trochu k repríze Grand Prix Japonska 2016, kdy Lewis nemohl Holanďana zdolat. Nakonec po dvou kolech našel cestičku, jak se dostat dopředu, i když s ohledem na dobu, kdy se tento souboj odehrál, není vyloučeno, že Verstappen nakonec svou zarputilost odložil.
Ke zlepšení nakonec došlo na zcela opačném konci testovací desítky, ovšem jako v mnoha případech šlo jen o osobní maximum v podání Pascala Wehrleina. Na měkké sadě se nyní těší výsledku 1:23,527. Na poslední čtvrthodinku se vrátil na trať i Kimi Räikkönen, takže jeho Ferrari po odvezení do boxů po problémech v poslední šikaně evidentně zůstalo v pořádku. Nepotvrdily se tak zprávy z tiskového centra, podle nichž prý bylo zřetelně slyšet, že na voze něco prasklo než se roztočil v hodinách. Naproti tomu Haas se definitivně loučí s letošními testy, protože avizuje u Grosjeanova vozu únik vody.
Force India mechanics give Perez a push #F1Testing pic.twitter.com/c8PzPNRdpQ
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 10. března 2017
Chvíli to vypadalo, že se dočkáme ještě jedné červené vlajky, když Sergio Pérez zastavil ve vjezdu do pit-lane, ale nakonec už asi nikdo nechtěl dělat další komplikace, Mexičan byl odtlačen mechaniky a poslední minuty mohly v klidu plynout. Na trati se objevili postupně Sainz jr., Räikkönen, Verstappen, Palmer a Alonso, jak jinak než na superměkké směsi. Na poslední chvíli se ještě pokoušel zlepšit Hamilton, první sektor absolvoval v zelené barvě, ale tím to také skončilo, ztratil příliš v prostřední části.
Výsledky odpoledních jízd posledního dne druhých testů:
1. | Kimi RÄIKKÖNEN | Ferrari | 1:18,634 | superměkké | 111 kol |
2. | Max VERSTAPPEN | Red Bull | 1:19.438 | superměkké | 71 kol |
3. | Carlos SAINZ jr. | Toro Rosso | 1:19,837 | ultraměkké | 132 kol |
4. | Lewis HAMILTON | Mercedes | 1:19,850 | ultraměkké | 54 kol |
5. | Sergio PÉREZ | Force India | 1:20,116 | ultraměkké | 128 kol |
6. | Jolyon PALMER | Renault | 1:20,205 | ultraměkké | 43 kol |
7. | Lance STROLL | Williams | 1:20,335 | měkké | 132 kol |
8. | Romain GROSJEAN | Haas | 1:21,110 | ultraměkké | 76 kol |
9. | Fernando ALONSO | McLaren | 1:21,389 | ultraměkké | 43 kol |
10. | Pascal WEHRLEIN | Sauber | 1:23.527 | měkké | 42 kol |
Je tu tedy konec dlouhého testovacího období, které sice leccos naznačilo, ale rozhodně ještě nelze dělat konečné závěry. Podle dnešního dne by jasnými jedničkami byli piloti Ferrari, zvláště výkon Kimi Räikkönena lze hodnotit jako famózní. Je ale nutné také připomenout, že odpolední jízdy byly zaměřeny více na závodní simulaci a i když se někteří piloti zkoušeli přehoupnout přes svá maxima, většinou se tak dělo v druhé polovině testovací desítky.
Mercedes avizoval, že rozhodně bude Ferrari velkým soupeřem, ani Bottas ani Hamilton v posledních dvou dnech nenašli recept, jak se přiblížit časům rudých ořů z Maranella - Hamilton byl dnes o 1,216 vteřiny pomalejší než Iceman. Ale opět zopakujme slova, která byla už několikrát vyřčena - od testů k prvním kvalifikačním jízdám je ještě dlouhá cesta.
Nejčastěji bylo skloňováno jméno týmu McLaren. Neustálé problémy technického rázu s motory Honda dokonce vyústily v tiskové emgbargo, které ještě zhoršilo situaci. Alonso dnes najel tolik kol, kolik někteří jeho soupeři za půl dne (Palmer, Wehrlein). Na sociálních sítích se objevovaly posměšné tituly jako "sběratelé červených vlajek" a Alonso dokonce dal průchod své rozladěnosti. Je tedy otázkou, co stáj, která kdysi sbírala jedno vítězství za druhým, za dva týdny zbývající do prvního závodu zvládne vylepšit, nebo spíše napravit.
Máme za sebou 64 testovacích hodin, děkujeme všem za přízeň a sdílení našich informací, za názory a připomínky. Rozhodně se ještě k testům vrátíme v různých podobách, proto se na dlouho neloučíme.