Jak se změní vozy F1 v roce 2017?

Petr Hlawiczka, 9. prosince 2015, 00:00 Google+

Od roku 2017 nás čekají velké změny v technických pravidlech, které budou mít za následek zvýšení aerodynamického přítlaku i odlišný vzhled závodních monopostů. V čem se budou lišit?

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 15.12. 09:02) Napište svůj názor
Vzhled vozů se od roku 2017 změní

Vzhled vozů se od roku 2017 změní | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Při posledních schůzce Komise F1 v Paříži (24. listopadu) byly prezentovány první počítačové snímky vozů pro rok 2017. Původní návrh Red Bullu doplnily poznatky expertů FIA a inženýrů z řad konkurenčních týmů.

 

Širší pneumatiky - jak a na čem testovat?

Pneumatiky budou vpředu o 55 mm širší, celkem tedy 300 mm, zatímco vzadu jejich šířka naroste ze současných 325 mm na 400 mm (+ 75 mm). Kola ale zůstanou 13".

Pirelli má ale obrovský problém. Nikdo jim nechce poskytnout ani současný vůz, co teprve s testováním pneumatik pro neznámé podmínky, pro něž monoposty teprve vznikají? Řešením by bylo koupení drahé testovací stolice, to ale Italové kvůli ceně odmítají. V příští sezóně místo toho požadují rozsáhlý testovací program s širokými pneumatikami.

"Použití starších modelů s vyšším přítlakem nemá smysl, protože vyvážení vozů bude odlišné," upozorňuje Andy Green z Force Indie. S nastavením vyššího přítlaku by musela být také odlišná geometrie zavěšení a výsledky by nebyly adekvátní.

Formule budou od roku 2017 vypadat odlišně

Formule budou od roku 2017 vypadat odlišně | zdroj: Giorgio Piola

Rozměry vozů 2017

Celková šířka vozu vzroste z 1800 mm na 2000 mm (2 metry), nos se prodlouží o 200 mm.

Přední křídlo bude o 15 mm širší, celkově tedy 180 cm. Nově bude prohnuté směrem dozadu ve tvaru šípu, proto z pohledu zepředu jeho bočnice končí tam, kde dnes, ovšem blíže předním pneumatikám.

Zadní křídlo se rozšíří z 800 na 950 mm, jeho nejvyšší část se ale bude moci nacházet o 145 mm níže - pouze 800 mm nad referenční rovinou vozu.

Přítlak naroste zejména díky mnohem většímu difuzoru, který se svou výkonnosti vrátí před rok 2014. Začínat bude 330 mm před zadní poloosou (nyní zároveň s ní). Zvětší se i jeho hloubka - odtoková hrana se zvýší ze 125 mm na 220 mm.

Srovnání budoucích a současných vozů zezadu

Srovnání budoucích a současných vozů zezadu | zdroj: Giorgio Piola

Rozměry pro deflektory pod nosem se nemění, týmy ale dostanou více volnosti v oblasti bočnic. Rozvor omezen nebude, limitovat jej však bude určená plocha podlahy mezi přední hranou kokpitu a zadní poloosou.

Přítlak by se měl díky úpravám za dva roky zvýšit až o 30 %, tj. o 100 bodů, přičemž odpor vzroste jen o 10 bodů. Vozy se tak dostanou blízko nejvyšším úrovním v historii Formule 1.

To ale předjíždění neusnadní - právě naopak, jak jsme vás již dříve informovali. Auta budou moci brzdit později a budou citlivější na turbulence, jízda v závěsu v zatáčkách proto bude ještě náročnější.

I když se některé detaily ještě mohou změnit, na základních rozměrech se už týmy po měsíce trvajících diskusích dohodly.

img-responsive

Vzhled vozu dle chystaných pravidel pro rok 2017 | foto: Marco van Overbeeke

Zrychlení a náročnější ovládání

Cílem je vozy zrychlit až o šest sekund na kolo a ztížit jejich řízení. To je podle šéfa výkonnosti Williamsu Roba Smedleyho velmi důležité.

"Vozy se dnes ovládají mnohem snadněji, o tom není pochyb. Pokud se řídí příliš snadno, pak zřejmě nevidíme rozdíl mezi přirozeně talentovanými piloty a těmi průměrnými. Nejsou fyzický náročné, brzdí se mnohem dříve, rychlostí v zatáčkách  jsou pomalejší a techniky snadnější," říká Smedley.

img-responsive

Jedna z možných variant Mercedesu F1 W08 Hybrid | foto: Marco van Overbeeke

Vizualizace možného vzhledu budoucího Mercedesu pro rok 2017, jak ji pro F1news.cz poskytl automobilový designér Marco van Overbeeke, jehož stránky najdete zde: www.marcovanoverbeeke.nl nebo www.behance.net/marcovanoverbeeke.

Vytisknout

Diskuze: Jak se změní vozy F1 v roce 2017?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 15.12.2015 09:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Tenhle potlesk asi Ecclestoneovi moc od srdce nešel (Wolff, Hamilton, Ecclestone a Todt)

Jordan se staví na stranu Ecclestonea, Brundle podporuje BBC

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud