DISKUZE K ČLÁNKU Hrstka ohlédnutí za Maxem, penalizacemi a novou krví

Už přes týden máme staronového mistra světa a mnozí nejspíš očekávali, že mu složím patřičný hold. Že se tak nestalo má důsledky v mé neochotě nadšeně následovat dav nebo naopak mu odporovat za každou cenu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Hrstka ohlédnutí za Maxem, penalizacemi a novou krví

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 09.12.2024 21:00 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Meteor (Hlasovali 2 lidé) 02.12.2024 19:08
"Stejně tak nechápu, jak mohl Hülkenberg… »
» odin (Hlasovali 2 lidé) 09.12.2024 06:42
Opět hezký článek Roberte. Já se na Paddocky… »
» odin (Hlasovali 2 lidé) 09.12.2024 14:57
A jéje 18 18 18 dlouhá reakce na moji… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • odin

    odin

    109.81.172.XXX
    Opět hezký článek Roberte. Já se na Paddocky vždycky těším a považuji je za vynikající zpestření tohoto webu, jelikož jde o pohled na dění v F1 jednoho z redaktorů. A tím pádem lze polemizovat a diskutovat, souhlasit i nesouhlasit, argumentovat, vzpomínat a srovnávat.
    Proto si dovolím svůj pohled a názor k nadhozeným tématům.
    V první řadě Max. Nemám ucelený přehled z celé sezóny, ale ze statistik jsem pochopil, že v první půlce sezóny měl dominantní auto, tak že si vytvořil potřebný náskok, který s přehledem udržel v době, kdy už musel o vítězství a pódia bojovat. Ale musím uznat, že tento jeho titul akceptuji, i když mám k jeho chování a způsobu "závodění" velké výhrady. Osobně si myslím, že časem bude jeho způsob boje ošetřen pravidly. Až zabedněncům ve FIA dojde, že zatáčky by se měly projíždět v mezích limitů tratě i při soubojích. A úmyslné nebrždění v nájezdech do zatáček, mající za účel vyvezení soupeře mimo trať a tím pádem mu znemožnit předjetí, i za cenu toho, že sám trať opustí také, je za hranou fair-play. Zatím to hlavám pomazaným nedošlo. Nebo došlo, ale profituje z toho ten, kterého potřebují, aby profitoval. Tady si dovolím jedno srovnání. V minulosti se škrtaly nejhorší výsledky a tím pádem získané body v každé systém půlce sezóny. Dokud z toho profitoval jeden pilot, který přišel do F1 s kamikadze stylem, systém platil a fungoval. Když se ale tento kamikadze styl naučili i soupeři, bodování se vrátilo ke klasice. Tady to bude také tak. Stejně jako se už zjistilo, že bod navíc za nejrychlejší kolo, je v tom stylu, jaký byl nastaven, pitomost a tudíž to už zrušili. 18
    K Perézovi. Před třemi roky jsem vedl s Mikem17 spor o tom, že jedna dominance bude nahrazena jinou dominancí a vsadili jsme se. Já jsem tenkrát považoval dostatečný důkaz dominance zisk titulu dva závody před koncem. Tudíž vítězství o 50 bodů. A přitom jsem jaksi automaticky myslel, že tím druhým bude týmová dvojka mistra světa, která bude mít o těch 50 bodů méně. Čili Peréz. No nestalo se tak. Dominance se potvrdila a já lahev vína vyhrál, nicméně Peréz se vytratil ještě za Leclerka. Loni už Leclerka zdolal, ale rozdíl mezi Maxem a ním byl ještě propastnější. A letos? Ani nemluvit. Já na dvojky pohlížím s uznáním a tvrdím, že nejsou ani zdaleka výkonostně tak horší, jak ukazují bodové rozdíly, ale Peréze jsem nikdy za "lepšího" pilota nepovažoval. Je tam díky financím a když ho srovnám s podobným příkladem, kterým je pro mě třeba Stroll, tak Stroll dokázal prohánět jako týmový kolega, jak Vettela, tak občas i Alonsa. A to mi Peréz nepředvedl.
    Tresty. Podle mě F1 upadá. Já mám tu smůlu, že pamatuji prakticky celá sedmdesátá léta a následný "vývoj" formule 1. Na jednu stranu se ve "Zlaté éře F1" umíralo, auta kolabovala na trati a mnohdy nedojela do cíle ani polovina startujících. Ba druhou stranu se bojovalo s respektem k soupeřům a každá chyba byla zaplacena přirozenou cestou. "Vyjel jsi mimo trať , tak jsi minimálně ztratil spoustu času, nebo jsi skončil". A nikdo nezkoumal (ze spomalených záběrú kamer) zda jeden, nebo druhý pilot měl přední kola na apexu před předními koly soupeře, aby mohl rozhodnut koho penalizovat pár sekundami. A to i když oba piloti projeli zatáčku mimo trať. V sedmdesátkách se závodilo na trati. Dneska se závodí mimo limity tratí a pak se zkoumá a trestá. Podle mě je to úplně mimo podstatu závodění. Přijde mi, že ani sami komisaři neví, jak správně aplikovat svá pravidla. Abu Dabí 2021 je toho příkladem. 02 Proto nechápu, když už jednou zlegalizovali vpuštění do stejného kola při SC fázi, jen některých pilotů a okamžitý restart hned po onom vpuštění, najednou zase vrátili SC fázi do starých kolejí? Vždyť Abu Dabí 2021 bylo v zájmu F1, tak proč zase jdou proti zájmům F1???02 02 02 Já se v tom nevyznávám.
    Nezpůsobilé auto. Tak tady bych se opět opakoval. Ani komisaři a slavná FIA neví, jak vypadá nezpůsobilé auto. Pravidla jsou tak složitá a zároveň "děravá", že se v nich nedá orientovat. Možná to právě oněm komisařům vyhovuje a mohou rozhodovat, jak se jim zlíbí. A také si to obhájí.
    Nováčci. Tak tady jsem realista, stejně jako Robert. Připadá mi, že se tam hrají politické šachy a zájmy vlivných skupin dokáží likvidovat, nebo naopak protlačit, kohokoliv.
    Omlouvám se za délku příspěvku a vajadřuji obdiv každému, kdo dočetl až sem.
    11 11 11

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Zdravím Odine a doufám, že se Ti kondice nadále lepší,
      Tvoje názory jsou vždy oživením a dovolím si také trochu delší formou reagovat. Plně s Tebou souhlasím, že F1 se stává stále více sešněrovanou. Dneska se vše hlídá na mikrometry (viz posuzování traťových limitů v Abú Dhabí - Pérez a Piastri jeli nejdřív špatně a pak vlastně dobře - takové chyby jsou neodpustitelné) a přitom kdo chce vidět skutečné závodění, tak se podívá třeba na Dijon 1979. Pravdu máš také v tom, že F1 byla mnohem nebezpečnější, ale když se podívám na většinu fatálních nehod, pak byly způsobeny skutečně náhodami (Courage v Holandsku zabil uvolněný závěs, Rindt v Itálii podcenil připoutání - 1970, Williamson opět v Holandsku 1973 uhořel kvůli neschopnosti záchranářů, Koinigg v USA 1974 po odfláknuté kontrole svodidel, Donohue v Rakousku 1975 narazil do reklamního panelu, Pryce v JAR 1977 zahynul jen kvůli fatální chybě dobrovolného komisaře, Petersona o rok později v podstatě zabili lékaři v nemocnici) takže auta byla hodně nebezpečná, ale těch přímých smrťáků kvůli nehodám - to byl snad případ Sifferta (1971) v nemistrovském Victory Race, Revstona při testech v JAR 1974 a pak tragická nehoda Regazzoniho v Long Beach 1980 (ten ovšem jako paraplegik přežil).
      Maxe jsem hodnotil až až, tak jenom jednu větu - už jsem psal, že když začínal, všichni z něj byli paf a oceňovali jeho dravost a drzost. A když mu takhle podkuřovali až do roku 2021, tak neměl (a stále nemá) důvod se měnit. Titul v roce 2021 mu vyhrál absolutně zpackaným rozhodnutím Masi, Verstappen v tomhle směru jen využil nabídnuté šance. O to složitější je Pérez. Ať se na mě někdo zlobí nebo ne, na mě to působí, že měl letos nějakou podivnou krizi a podpis dvouleté smlouvy místo aby ho nakopl, mu spíš dal pocit, že se už ani moc snažit nemusí, když má své jisté. Je to blbost, protože pořád jezdí za tým a kvůli němu RB letos klesl v Poháru konstruktérů až na třetí místo. Už tak se udržel vedle Maxe nejdéle, tak by to chtělo rozčísnout. A F1 opravdu není mateřská školka, aby chlapeček Sergio řekl panu učiteli, že zítra se rozhodně polepší. Proto bych opravdu věřil Lawsonovi, že by se mohl prosadit - ale jestli se mu to povede? Nemám křišťálovou kouli a ani ji nechci.
      Tresty skutečně F1 ohýbají a jejich negativní dopad není v tom, že zhatí soupeři šanci, ale vytvářejí pocit nespravedlnosti. V tom je základní malér. Kolikrát jsme slyšeli od pilotů a četli od debatujících že ten a ten dostal to a to a ten a ten vůbec nic. Stálou komisi asi nikdo neustaví, protože to není v prestižním zájmu. Jak jsi psal, dřív piloti jezdili kolikrát stylem, za nějž by teď polovinu sezóny absentovali, ale také nespoléhali, že někdo něco vyřeší za ně - a víc se respektovali. Jasně, nebyly vysílačky a neměli jsme záznamy jejich reakcí, ale i přes naštvání a pár pěstních duelů se pořád brali jako soupeři - co jsou na jedné lodi. Plně se podepisuju pod to, co jsi v závěru odstavce napsal - někdy si ta banda zkrátka myslí, že oni jsou páni závodu a mohou od stolu manipulovat s jeho průběhem.
      U nováčků je mi jenom líto, jak malé množství se dostane do F1. Dřív to měli podstatně lehčí, když bylo i dvacet týmů a ty se nebály někoho nového angažovat. Teď to je opravdu finanční, politický, zájmový boj a druhdy velmi úspěšní kluci se do F1 třeba vůbec nedostanou. Jak by také ne, když tam někdo sedí deset až dvanáct let a po té době už si nikdo nevzdechne po někom, kdo byl před tou dobou velmi dobrý v nižších kategoriích. Tim nechci říci, že mám něco proti Alonsovi, Bottasovi, Hamiltonovi a tak dále - jsou dobří a byl by nesmysl je na základě nějakého nařízení nuceně po čtyřech letech střídat. Ale počet míst je bohužel omezený a absence nutnosti se kvalifikovat mnoha těm méně výkonným nahrává. Jo, když v 80. letech stálo na startu až 40 pilotů a 16 se po předkvalifikaci a kvalifikaci mohlo sebrat a jet domů, to byla motivace...
      Díky a jako Ty každému, kdo si mou rekaci přečetl až sem, přeji krásné formulové prázdniny. A Tobě, Odine, zvlášť úspěšné pokroky.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • odin

        odin

        109.81.172.XXX
        A jéje 18 18 18 dlouhá reakce na moji litanii. A neb "na hrubý pytel, hrubá záplata" 18 18 18. Dobře mi tak.
        Víš Roberte, mně připadá, že F1 čím dál více devastuje a nějak se na ní projevuje jakási inflace, či jak to nazvat. Když srovnám dnešní F1 s tou před padesáti lety, tak musím konstatovat, že dnes sleduji poloviční počet pilotů a týmů oproti sedmdesátým letům. Ale polovina dnešních startujících pilotů je odměněna body. Přičemž vítěz závodu získá téměř trojnásobek bodů, které brali vítězové tehdá. Je také pravda, že se jede 150% závodů oproti minulosti. A je stále větší tlak na zvyšování počtů závodů, ale o zvýšení počtu týmů a startujících pilotů moc zájem není. (Alespoń tak to cítím já).
        A způsob závodění tehdá a dnes? Tak to je na dlouhý rozbor. Dneska to došlo tak daleko, že se závodí mimo tratě a pak se posuzuje, zda to je legální i zda je legální způsob, jakým se ten, či onen pilot mimo trať dostal. No to se v sedmdesátkách absolutně nedělo.

        Já Maxovi jeho první titul nevyčítám 03 Já ho jenom nepočítám 18. Protože mu byl jednoduše darován, nebo udělen komisaři (Masim), potažmo FIA.
        A Peréz? Jak jsem psal nepočítám ho k lepším pilotům, kteří by byli schopni získat za plné podpory týmu titul. Ale také se snažím vnímat jeho postavení u Red Bullu. Přišel tam dělat Maxovi dvojku a pomáhat mu vítězit. To ale Max ani nepotřeboval. Pozornost a snaha týmu byla upřena na zisk titulů jejich jedničky a Peréz se ocitl na vedlejší koleji. Asi na něho dolehl pocit zbytečnosti. Pak se k tomu přidá pár smolných okamžiků a najednou je vnímán negativně. Od půlky sezóny se jim nedařilo držet krok ve vývoji auta s konkurencí a tak tým napřel veškeré své schopnosti pomoct získat alespoň titul Maxovi. Na Peréze kašlali a v jeho silách nebylo s tím něco dělat. To je můj názor. 03

        + 2 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • tom11

          tom11

          194.212.104.XXX
          tak jsem se čtením došel až na konec všech tří příspěvků a rozhodně jsem se nenudil 11. díky, pánové01.
          ohledně směřování F1 mám obdobné pocity již docela dlouho. řešení na předešlé GP, kde dali pás štěrku a stejně to tam kluci krosili až se jim za dufuzory prášilo, je alespoň malý krůček vpřed ( no, tedy možná spíše zpět ) správným směrem.
          Max určitě není žádný looser. to ne. ale na jeho jízdní styl mám stejný názor, jako Odin. patřičná místa s tím snad konečně něco udělají, když se to nepovedlo pilotům v průběhu sezony. s tím, že to neprošlo, naopak docela souhlasím, i když mě ten Maxův styl dost štve. ale měnit pravidla v průběhu sezony ( i když nejspíše ku prospěchu věci ) se mi nelíbí. v čemkoliv včetně technických parametrů. pokud někdo nalezne šedou zónu, je to jeho šikovnost a zároveň neschopnost tvůrců pravidel, je učinit jasnými. ale to se vracíme k debatám, které tu vedeme tak nějak průběžně.
          rozhodně je po sezoně co rozebírat a na co se těšit směrem k sezoně příští
          01 a to je moc a moc dobře

          + 2 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • juras

    juras

    88.103.92.XXX
    Moc pěknej článek... 01

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • RoBertino

    RoBertino

    185.63.97.XXX
    Opravdu to bylo zrcátko z Albonova vozu, přijměte ode mě omluvu. Já měl zato, že chybí Nicovi. Tak to dopadá, když člověk jedním okem kouká a druhým dělá poznámky pro report, ale tím ze sebe nehodlám shazovat vinu. O to větší dík patří všem, kdo mě na můj prohřešek upozornili - je opraveno v reportu i v Paddocku (do diskusí už samozřejmě nevlezu). Opravdu a upřímně mě těší, že máme diskutující, kteří si všímají a neváhají upozornit.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Kaša

    Kaša

    109.81.117.XXX
    Díky za článek Robertino, ale stejně nechápu kdo by tedy rozhodoval o tom jestli dát žluté vlajky, dvojité žluté nebo VSC nebo samotný SC nebo přerušení závodu - podle mě je to ředitel závodu což byl kdysi Whiting, potom Masi, pak ta dvojice Witich+teb dálší a teď ten Marquez, ne? A tito všichni jsou a byli přece zaměstnanci FIA. No a já jsem psal všeobecně FIA a tedy v tomto případě myslíme toho Marquese. Rozumíme si? Díky

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Určitě rozumíme - já tím chtěl jenom zdůraznit, že za tyhle zmatky mohou konkrétní osoby a ne organizace. To je jako tvrdit, že špatně uhašený požár může nějaká instituce, protože ti a ti hasiči, které zaměstnává, něco špatně vyhodnotili. Faktem je, že chybná rozhodnutí činí FIA medvědí službu a někdo by se nad tím pomalu měl zamyslet. Měj se.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        194.212.104.XXX
        Tak všechny organizace, instituce a firmy jsou tvořeny lidmi. A ti lidé pak svým chováním určují, jak bude na organizaci nahlíženo. Samozřejmě že ti lidé fungují v rámci nějakých pravidel, nějaké nastavené firemní kultury. Ta, když je špatně nastavena, tak jednotlivec pak velmi těžko pohled na organizaci změní na pozitivní.
        To se týká nadnárodních FIA, UEFA, EU... až třeba po soukromou sportovní redakci 01.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • MiGac21

    MiGac21

    109.81.169.XXX
    Přesně tak. Pouštěl jsem si opakovaně záznam na F1TV a uletělo pravé zrcátko z Albonova vozu. Divím se, že RoBertino spletl pilota a pak napřed píše, že uletělo levé zrcátko, aby o pár odstavců z něho bylo levé... Ale také nechápu, jak s tím Albon mohl jet dál.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Meteor

    Meteor

    89.102.97.XXX
    "Stejně tak nechápu, jak mohl Hülkenberg pokračovat s vozem, který byl po ztrátě pravého zrcátka de facto nezpůsobilý závodnímu provozu."
    Možná Hulkovi pomohlo, že to zrcátko uletělo z Albonova vozu...

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Monza se stala Petersonovým osudem: třikrát tu vyhrál, aby zde v roce 1978 narazil na svůj osud

Temné zákulisí Petersonovy nehody. Nepřežil zranění, jež nebyla životu nebezpečná

Lotus se ve vzpomínkách našich čtenářů také objevuje

Vánoční výzva F1 přinesla zajímavé čtenářské názory. Nejvíc se fandí klasickým týmům

Eddie Cheever v červeném overalu ve své nejúspěšnější sezóně 1983

Jak Eddie Cheever v duelu s Villeneuvem (ne)dostal Ferrari

Startovní pole pro příští ročník má svou definitivní podobu

Startovní pole pro rok 2025. Převážná část týmů se změnami

Horner a Pérez se dohodli - Mexiko opět nebude mít v F1 svého zástupce

Očekávané je skutkem. Pérez končí, jeho nástupce je znám. Pouhý den po oznámení odchodu Mexičana

Signifikantní záběr hlavních hrdinů letošního ročníku

Sezóna F1 v číslech, souvislostech i názorech - shrnutí ročníku tentokrát vzácně vyrovnaného

Gilles Villeneuve byl pro Waltera Wolfa ikonou

Walter Wolf po letech prozradil, proč Villeneuve nejezdil za Wolf

Mistr světa Max Verstappen

"Norris opravdu nahnal Verstappenovi strach," říká se Rosberg

Fanoušci týmu Ferrari - Tifosi

Vánoční výzva pro naše čtenáře, debatéry a vůbec všechny, co chodí rádi na www.F1NEWS.cz

Jediné představení „ventilátoru“ na trati - Grand Prix Švédska 1978

Legendární „ventilátor“ Brabhamu většina fanoušků F1 zná. Ale víte o jeho konkurentovi?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama