Stejně jako v předchozích případech týmy avizují dopředu své jezdecké sestavy a podobně jako včera uvidíme ve více týmech střídání. Jen počet se ze tří zvýší na pět.
Piloti, kteří se účastní 4. dne testování:
Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Kimi Räikkönen
Red Bull: Max Verstappen
Williams: Felipe Massa/Lance Stroll
McLaren: Stoffel Vandoorne
Force India: Sergio Pérez/Esteban Ocon
Toro Rosso: Daniil Kvjat/Carlos Sainz jr.
Renault: Nico Hülkenberg/Jolyon Palmer
Haas: Romain Grosjean
Sauber: Antonio Giovinazzi
Opět platí, že piloti uvedení za lomítkem nastoupí "do práce" po polední pauze. Pokud nebude ve Španělsku pršet, a zatím to tak opravdu nevypadá, bude trať uměle zavlažena na první hodinu dopoledních testů. "Chceme vyzkoušet veškeré podmínky, od extrémně mokré trati až po suchou po polední pauze,. Pro týmy bude užitečné porovnat rozdíly jednotlivých směsí," uvedl zástupce Pirelli Mario Isola.
Where did all that water come from...? #F1 #F1Testing pic.twitter.com/VXLCJcJBx2
— Formula 1 (@F1) 2. března 2017
Sunny but wet... watering the pit-lane and the track ??????#F1Testing "rainy" day ? pic.twitter.com/buSTh3p1th
— Toro Rosso (@ToroRossoSpy) 2. března 2017
Zatím většina twitterových účtů jednotlivých týmů ukazuje prakticky jasnou oblohu nad Circuit de Catalunya a zavlaženou trať. Jako první na modře označené směsi vyjíždí na okruh dvě "Véčka", tedy Vandoorne a Verstappen. Holanďan je také prvním, kdo si dnes zapíše měřený čas, s ohledem na podmínky má hodnotu 1:45,735. Vzápětí se zlepšuje o čtyři vteřiny (1:41,706) a na trať vyjíždějí další piloti: Räikkönen a Giovinazzi, přidávají se Kvjat a Hülkenberg. Nikdo moc nechce otálet.
Zdá se však, že počasí je natolik hezké, teplota trati se díky vodnímu filmu pohybuje mezi 7,6°C a 14,4°C, že poměrně rychle vysychá, takže je otázka, zda nebudou znovu do "boje" povolány cisterny, které jsme už na trati před zahájením testů viděli. Podle oficiálním zdrojů bylo na trať nalito 250 000 litrů vody, což v přepočtu znamená objem deseti olympijských plaveckých bazénů!
Time for an installation lap around the wet track here at @Circuitcat_eng - see you back in the garage @Dany_Kvyat ???? #F1Testing pic.twitter.com/gDBqTNp1ew
— Toro Rosso (@ToroRossoSpy) 2. března 2017
Stoffel Vandoorne se jako první dostal do potíží, když v poslední zatáčce měl co dělat, aby svůj McLaren zkrotil, ale nakonec z toho nebylo nic horšího, než trochu smýkání. Na trať zatím vyjelo jen šest pilotů a čas nadále má na displeji pouze Verstappen. Všichni ostatní doposud zvládli jen instalační kolo, Holanďan o tři více.
Vandoorne je druhým pilotem, který má započítaný výsledek - 1:45,039. Druhé kolo už se mu podařilo o něco rychleji (1:44,262), Verstappen si zajel do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek, zatímco třetím do party pilotů s nějakým časem je Giovinazzi - 1:46,415. Pilot Red Bullu ale na zeleně označených pneumatikách žádný výsledek nezaznamenal. Na trať se chystá i Grosjean, zatím žádná aktivita u Mercedesu, Williamsu a Force Indie. Giovinazzi se v druhém pokusu lepší na 1:43,672.
Giovinazzi se opět lepší, ale v dalším pokusu měl v poslední zatáčce hodně namále. Čas si zapisuje také Kimi Räikkönen, ale zatím je ze čtveřice pilotů v tabulce nejhorší (1:43,767). To už ale po chvíli neplatí, protože druhý pokus finského pilota jej vynáší do čela před Verstappena - 1:41,598. Nejvíc kol má zatím najeto Giovinazzi, stále se na trati neobjevili Hamilton a Pérez.
Nice rooster tails, Stoff. #F1Testing pic.twitter.com/K1LuDgYz2U
— McLaren (@McLarenF1) 2. března 2017
Pokud vám ve výčtu chybí Williams, pak stáj zveřejnila oficiální prohlášení, že se dnešních testů na mokré trati nezúčastní. Učinila tak v 7:59 místního času s tím, že včerejší nehoda Lance Strolla ve středním sektoru v zatáčce 5 v odpoledních hodinách způsobila takové poškození vozu, že ho nebude možné nasadit k dnešním jízdám.
"Po provedení důkladné kontroly v nočních hodinách vozu Williams FW40 jsme z bezpečnostních důvodů dospěli k rozhodnutí, že dnes vůz do testů nenasadíme. Druhé šasi bude připraveno na odpoledne s cílem, aby jej bylo možné nasadit příští týden k druhé sadě testů, která začíná 7. března," praví se v prohlášení týmu. Jako viník je všeobecně považován Lance Stroll, ale šéf výkonu Rob Smedley nováčka brání, že k nehodě došlo součtem několika okolností - vůz byl plně natankován a neměl dostatečně zahřáté pneumatiky.
Nice pair (of #yellow boots) Nico ?#WetF1Testing pic.twitter.com/nDDCG7xCqO
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 2. března 2017
Zpět na trať, kde se nejpilnějším pilotem stává překvapivě Vandoorne, kdo by si to po prvním dnu pomyslel. Průběžného vedení se ale ujímá Verstappen. Räikkönen se sice dokázal zlepšit na 1:40,803, ale Holanďan vzápětí připravil odvetu v podobě času 1:40,357 - je evidentní, že Red Bullu mokré podmínky svědčí. Na trati je pouze čtveřice Verstappen, Räikkönen, Vandoorne a Giovinazzi. Díky tomu nám Hülkenberg mohl předvést výše uvedené holinkové představení.
Verstappen na trati zůstává, přidávají se k němu Hülkenberg a Grosjean. Oba si po instalačním kole zaznamenávají první měřený výsledek: Nico 1:41,170, Romain 1:42,856 a vzápětí 1:42,842, zatímco Max Verstappen se jim opět vzdaluje na 1:40,191. Pirelli mezitím oznamuje, že trať po ranním zavlažení už opakovaně vodou zalita nebude, takže týmy mohou provést po mokrém testu i zkoušku na osychající trati. Jak se ale zdá, nikomu se do ní moc nechce, protože když zajel do boxů Verstappen, nad okruhem zavládlo ticho.
Jedním z důvodů je vysvětlení z tábora Mercedesu, šetří se tu zatím blíže nespecifikovaný problém s elektrikou. Na ztichlém Circuit de Catalunya nasbíral doposud nejvíc kol Stoffel Vandoorne (18), po něm Max Verstappen (14) a Antonio Giovinazzi (11). Symbolické instalační kolo zajel Daniil Kvjat. Zatím bez žádného bližšího vysvětlení nevyjel na trať avizovaný Sergio Pérez.
Trať sice ještě nijak dramaticky nevysychá, na cílové rovince se doposud neobjevují vyjeté stopy, nicméně Max Verstappen už na ní vyjel podruhé na zeleně označené směsi. Zatímco první pokus byl jenom symbolický, nyní už jde o regulérně zajeté kolo a výsledkem je čas lepší téměř o dvě vteřiny než ten, zajetý na "full-wet" - 1:38,286. Holanďan vzápětí dosáhl absolutně nejrychlejšího času v druhém sektoru, ale zbytek mu už tak dobře nevyšel, takže ke zlepšení nedošlo. Po tomto bleskovém výjezdu je na okruhu opětovně klid.
"So, are you guys missing me yet?" #F1Testing pic.twitter.com/lvIqi7E6zu
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 2. března 2017
Dalšími na Intermediates jsou Grosjean a Hülkenberg. Evidentně je na trati vody méně, protože se velice rychle blíží Verstappenovu času. Žlutý Renault prolétl cílem v čase 1:39,113, ovšem vzápětí jde Nico Hülkenberg do prozatímního čela - výkon 1:38,107 ho k tomu opravňuje. Grosjean se pochopitelně také zlepšuje a posouvá se na průběžné třetí místo (1:39,863). U Mercedesu se stále hledá příčina elektrických problémů, Bottas se zatím zaskočil podívat ke svému bývalému týmu. Verstappen se pokusil odpovědět na Hülkenbergovu výzvu, ale i přes drobné zlepšení (1:38,148) setrvává na druhém místě.
Na trati už určitě není tolik vody, kolik přivezly cisterny (přesný údaj najdete výše), takže se časy začínají snižovat. Na chvíli se na čele vyhříval Antonio Giovinazzi, ale jeho čas 1:37,439 vzápětí překonal Kimi Räikkönen výkonem téměř o vteřinu rychlejším - 1:36,509. Nastává čas "zelený", tedy pro pneumatiky do přechodných podmínek. Räikkönen i nadále zrychluje a pomalu se blíží hranici 1:36,0 - prozatím za ní zaostal o nějakých 0,041 vteřiny.
Na trati jsme tak svědky zajímavého úkazu - prohánějí se po ní tři různé vozy se stejnou značkou pohonné jednotky. Chvíli byl v čele Giovinazzi, kterého předjel Räikkönen, v pozadí se držel Grosjean. A zatímco Francouz výrazně vylepšil svůj čas na 1:36,310, jeho týmový kolega Kevin Magnussen na svém twitterovém účtě oznamuje, že za několik hodin zamíří domů. O voze se prý dozvěděl dost, takže se těší na příští týden. S podobnou zdravicí fanouškům "A caminho de casa , semana q vem estamos de volta!!" (Jsem na cestě domů, příští týden jsem zase zpět) se ozval i Felipe Massa.
Po dvou hodinách je nad Circuit de Catalunya stále polojasné počasí, ovšem teplota vzduchu nám vylezla už o téměř pět stupňů na 12,2°C. Trať už jeví známky vysychání, na rovince se objevují suché koleje, její teplota má hodnotu 26,7°C. Vlhkost vzduchu je v této chvíli na 61 %. Kratičce pobyl na trati Giovinazzi, ale už je zase klid a ticho. Zdá se, že mokrá část testů se pomalu chýlí ke konci.
So, how about some lappage, @SChecoPerez? Time to get this party started! #F1Testing pic.twitter.com/HxuViu07MZ
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 2. března 2017
Grosjean nastavil v závěru mokrých jízd laťku na 1:32,946, takže je o více než tři vteřiny rychlejší než Räikkönen. Probudily se také Šípkové Růženky u Force Indie a chystají se vyslat na trať Péreze - na mokrých pneumatikách. Je otázka, zda to není trochu pozdě. Mexičan si odjel instalační kolo a můžeme jen odhadovat, zda tím jeho testování na mokru neskončilo.
Rozhodně se však nehodlají s mokrou tratí rozloučit u Ferrari a Red Bullu. Räikkönen se vrátil na trať a opět přezval vedení časem 1:32,026. Zlepšil se i Max Verstappen, ale pouze v rámci svých výkonů - zajel všechny sektory v osobním maximu, ale čas 1:38,148 ho ponechává na pátém místě. Šlo však evidentně jen o přípravu, protože "létající Holanďan" druhým pokusem překonal hranici 1:30,0 - nyní je v čele výkonem 1:29,867. McLaren avizuje ukončená vylepšení a změny nastavení, takže by se ještě měl na trať dostat Vandoorne. Sergio Pérez nakonec zaznamenává po dvou pomalých pokusech na modře označených pneumatikách čas 1:39,430, což je na této směsi jednoznačně nejlepší výkon.
Na prahu poslední hodiny je evidentní, že mokré testování je u konce. Kimi Räikkönen jako první nazul měkkou směs a po vyzkoušení, jak se na okruhu bude chovat (1:29,222) se posouvá mnohem dále od ostatních: čas 1:25,939 sice nelze srovnávat se včerejšími výkony, protože pořád ještě není trať vyschlá docela, ale k tomu bezpochyby dojde v polední pauze. Piloti tak mají nyní vzácnou možnost simulovat přechod z přechodných pneumatik na suché.
Team log; Testing week 1, day 4: The Hulk likes his green tyres. We still prefer #yellow. Obviously.#F1Testing pic.twitter.com/xj7RsXheqz
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 2. března 2017
Räikkönen se dále zlepšuje - 1:25,707 a naposled 1:25,557, ale někteří další piloti ještě hodlají vytěžit nějaké poznatky z přechodných pneumatik, což je případ Nico Hülkenberga, který se výkonem 1:35,122 posunul na páté místo. Měl k tomu ideální podmínky v tom směru, že na trati zůstal jediný. Zdá se, že bez času zůstane Toro Rosso s jediným instalačním kolem, ani u Mercedesu stále není vidět žádnou aktivitu.
A ani se Stříbrného šípu dopoledne nedočkáme, protože nyní bylo uveřejněno následující prohlášení na twitteru Lewise Hamiltona: "Elektrická závada nás přinutila setrvat od rána v garáži, takže jsem se rozhodl už dnes na trať nevyjet, protože bych z toho neměl žádný užitek. Je to škoda, že jsem dnes nejezdil, ale i tak jsem tu strávil hezkých pár dní. Tým odvedl úžasnou práci, už se nemohu dočkat, až se příští týden vrátím a opět usednu do auta."
A switch to Ultrasofts for Stoff - the track is almost completely dry now as temperatures hot up. #F1Testing pic.twitter.com/cOjhA1E0nj
— McLaren (@McLarenF1) 2. března 2017
"Checo" Pérez se nehodlal vzdát možnosti vyzkoušet si i pneumatiky do přechodných podmínek, bez ohledu na fakt, že je testoval vlastně na suché trati. Zajel třetí nejlepší výsledek dopoledne, dá se ovšem předpokládat, že v celkové klasifikaci se před něj ještě někdo dostane. Takhle má po 11 kolech zapsaný výsledek 1:31,315. McLaren vyslal na trať Vandoornea na ultraměkké směsi.
Předpokládané se stává skutkem. Zatímco například Haas půl hodiny před koncem dopoledních jízd avizuje na svém twitteru, že se na trati objeví až odpoledne, Nico Hülkenberg se ještě rozhodl zajet si nějaké to kolo na suchých pneumatikách, protože odpoledne už k tomu nebude mít příležitost. Na měkké směsi se dostal na druhé místo za Räikkönena časem 1:25,797. Fin je zároveň mužem, který doposud absolvoval nejvíc okruhů.
Pořadí se na poslední chvíli mění, Pérezovi asi bylo líto, že téměř celé dopoledne nebyl v akci, takže nyní bleskově vyměnil přechodné pneumatiky za měkké a hned se dostal do vedení - 1:24,893. Hülkenberg si také užívá poslední minuty na trati v tomto testovacím programu, daří se mu zdolat Räikkönena a posouvá se na druhé místo - 1:25,545. Tím se také stává nejpilnějším pilotem dopoledne. Do hry zasahuje i Max Verstappen, který ale vyrazil na středně tvrdých pneumatikách. Proto je jeho čas zatím pomalejší - 1:25,050. Pobavení způsobil Haas, který nejdřív avizoval ukončení dopoledního programu a poté se na jeho twitteru objevila další zpráva: "Četli jste náš poslední tweet? Ignorujte ho! Myšlenka se někdy může změnit během zlomku vteřiny, takže Romain opět vyjede na trať." Důkazem je Francouz na Haasu VF-17 na středně tvrdé směsi.
Jako by si piloti chtěli vynahradit váhavé chvíle během "mokrého" testu, nyní se vrhají v posledních minutách na trať a zlepšují jeden čas za druhým. Vandoorne na ultraměkké směsi zajel druhý nejlepší čas v hodnotě 1:24,348, jenže vzápětí se prohnal cílovou rovinkou dvakrát po sobě Räikkönen a po 1:22,662 ustanovil zatím nejlepší výkon 1:22,305. Překvapivě se na trati objevil i Mercedes, ovšem nikoli s Hamiltonem, nýbrž Bottasem v kokpitu. Je ovšem otázkou, zda jeho instalační kolo nebylo jenom prestižní záležitostí. Nakonec se tak nestalo, Valtteri Bottas navzdory rozpisu Mercedesu má dopoledne měřený výkon dosažený na měkkých pneumatikách.
POZOR! Pirelli právě oznámilo zásadní změnu plánu a před odpoledním testem opět hodlá trať skropit vodou. Těžko říci, zda to bylo kvůli nepříliš vydařenému dopoledni, každopádně se bude podle poslední zprávy opět začínat na mokré trati. Ve stínu této zprávy se zlepšil Max Verstappen na středně tvrdé směsi na 1:24,017, aby vzápětí ubral ještě další desetinu. Doposud vedoucího Räikkönena ale neohrozil.
Doslova v posledních vteřinách se ještě na superměkkých pneumatikách pustili do boje s časem Romain Grosjean a Stoffel Vandoorne, který opustil ultraměkkou směs. V obou případech to byl duel úspěšný a výsledkem pak bylo druhé resp. třetí místo.
Výsledky dopoledních jízd 4. testovacího dne:
1. | Kimi RÄIKKÖNEN | Ferrari | 1:22,305 | měkké | 45 kol |
2. | Romain GROSJEAN | Haas | 1:22,739 | superměkké | 47 kol |
3. | Stoffel VANDOORNE | McLaren | 1:23,918 | superměkké | 33 kol |
4. | Max VERSTAPPEN | Red Bull | 1:23,920 | středně tvrdé | 43 kol |
5. | Sergio PÉREZ | Force India | 1:24,893 | měkké | 25 kol |
6. | Nico HÜLKENBERG | Renault | 1:24,974 | měkké | 51 kol |
7. | Antonio GIOVINAZZI | Sauber | 1:25,037 | měkké | 37 kol |
8. | Valtteri BOTTAS | Mercedes | 1:36,512 | měkké | 8 kol |
9. | Daniil KVJAT | Toro Rosso | - | mokré | 1 kolo |
- | Lewis HAMILTON | Mercedes | - | - | - |
Dopolední část testů je tedy u konce, kromě již avizované absence Williamsu jsme prakticky neviděli Toro Rosso a Mercedes, pokud Pirelli dodrží své záměry, budeme začínat ve 14:00 opět na uměle zaplavené trati. Ale jak jsme již během dopoledne byli svědky, vše se může změnit.
Odpolední program 4. testovacího dne:
Začneme tedy opět na vodě, protože na přání Pirelli během polední pauzy opět vyrazily na okruh cisterny. Uvidíme však pouze devět týmů, protože jak bylo avizováno, Williams kvůli poškození monopostu po nehodě Lance Strolla ve včerejším odpoledni nemůže nasadit vůz do dnešních jízd. Otázkou také zůstává, zda dojde k výměně pilotů u Toro Rosso, kde Kvjat absolvoval jediné kolo. To Lewis Hamilton už se se svými příznivci rozloučit na svém twitterovém účtu, jeho zprávu najdete o něco výše.
There's been some three-wide action into the chicane during the lunch break #F1 pic.twitter.com/uM3TuU3pi3
— GPUpdate.net (@GPUpdate) 2. března 2017
Zatím není jasné, zda se bude "kropit" jako dopoledne, tedy jednou a dost, pak se bude čekat, až trať postupně vyschne, nebo Pirelli navrhne jiné řešení. Dopoledne se piloti na trať příliš nehrnuli a největší provoz nastal až v poslední hodině. Je stále velmi hezké počasí, teplota nám dokráčela k 17,9°C a trať se dostala na hodnotu 33,3°C.
Zatím nám po trati krouží jenom Valtteri Bottas, který si Mercedes vyzkoušel už v samotném závěru dopoledne poté, co Hamilton oznámil, že se ve svém posledním představení v první sérii testů neobjeví. Fin absolvoval pouze pět kol bez měřeného výsledku na pneumatikách do přechodných podmínek a ve Španělsku je opět klid. Dalším statečným je Romain Grosjean, ale i jeho aktivita končí po dvou odjetých kolech. Na sociálních sítích se objevuje snímek z tiskového centra - i z něj je evidentní, jak "rušná až hektická" atmosféra na Circuit de Catalunya" panuje. Někteří samým napětím i usnuli... Protože je snímek cloněn autorskými právy, nabízíme vám jeden umělecký počin a la Red Bull.
Grosjean odkroužil pět kol a stáhl se do boxů. Panuje názor, že týmy nechtějí riskovat poškození vozu na uměle zaplavené trati, proto čekají, až vyschne. Z tiskového centra zazněl tento argument s odvoláním na včerejší Strollovu nehodu, i když Kanaďan pochopitelně nehavaroval v důsledku změněných povětrnostních podmínek.
Na trati se objevují další dva stateční, Sergio Pérez, který měl původně pro odpoledne předat vůz Oconovi, a Antonio Giovinazzi. Ale i oni nezaznamenali jediný měřený výsledek. Naskýtá se opravdu otázka, zda toto řešení je nejšťastnější a neminulo se tak trochu účinkem. Symbolický výjezd jsme zapsali i Räikkönenovi, jinak je stále všechno při starém. Možná by stálo za to pokusit se zjistit, na kolik tento "žertík" přišel, protože dopravit na trať nadvakrát půl milionu litrů vody není přehlédnutelná položka. Pokud by skládali španělští pořadatelé účet v Praze, stálo by je zavlažení trati nějakých 42 710 Kč.
We found him! #F1Testing pic.twitter.com/whazR1tjDF
— Circuit BCN-CAT (@Circuitcat_eng) 2. března 2017
Bez nadsázky lze hovořit o fiasku, které dost možná bylo vyvoláno rozhodnutím Pirelli na poslední chvíli opět vytvořit simulaci deštivých podmínek. Pokud se na trať za hodinu vydají čtyři piloti, dohromady 39 kol, těžko lze předpokládat, že tímhle způsobem se F1 přiblíží divákům, ale i samotným jezdcům. Protože nevidíme do zákulisí, je tu další otázka, zda vůbec někdo ono rozhodnutí s týmy konzultoval, a pokud ano, jaký to mělo ohlas. Situace je taková, že ani na sociálních účtech jednotlivých týmů se "nic neděje".
? Let's roll! ?#F1 #F1Testing pic.twitter.com/xsgE62Ff4r
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2. března 2017
Konečně máme po 75 minutách aspoň jeden čas. Neúnavný Valtteri Bottas, který najel už dvacet kol, dosáhl na zeleně označené směsi čas 1:34,553. Zasazovat tento údaj do tabulky, ovlivněné časy na vysychající trati je zhola nesmyslné. Vzápětí to novou posilu Mercedesu přestalo bavit a mechanici na vůz nasadili měkkou směs. Progres je zjevný - 1:24,850. Vzápětí se zlepšil na 1:24,385, ale na dopolední časy to nestačí.
Mokrý test beze zasvé - Bottas se na měkké směsi vyrovnal Verstappenovi z dopoledne - 1:23,920, čas na tisícinu stejný. Vzhledem k tomu, že nad tratí svítí intenzivně slunce, dá se očekávat, že kontroverzní zavlažení bude za chvíli minulostí a opět uvidíme pořádnou akci. Vůz Maxe Verstappena mezitím prošel důkladnou kontrolou, zaměřenou na drobný problém s výfukovým potrubím, takže se brzy objeví na trati. Zatím po ní krouží osamělá dvojice Bottas - Vandoorne.
Jen zcela na okraj - McLarenu se začíná říkat Tangerine Dream. To byla německá avantgardní skupina, která vytvořila velice podmanivou hudbu k filmu Mzda strachu (koho by tenhle "prokletý" snímek zajímal, může se podívat sem).
Teď se ale zase vraťme k testování. Bottas a Verstappen, kteří se dělili stejným časem o čtvrté a páté místo, svádějí momentálně interní souboj ovšem za rozdílných podmínek. Max Verstappen na měkkých pneumatikách nasadil laťku na 1:22,949, Valtteri Bottas na superměkkých nezvládá zatím kontrovat - pouze 1:23,590, což znamená aspoň posun před Vandoornea. Mezitím odjel Romain Grosjean na přechodných pneumatikách značnou vzdálenost a společně s dopoledním zápisem absolvoval víc kol než na kolik se jezdí Grand Prix Španělska.
Pokud nebudeme počítat symbolický výlet Sergia Péreze, tak jsme zatím na trati neviděli zástupce Ferrari a Toro Rosso. U druhé jmenované stáje to není nic neobvyklého, dopoledne se uvolila jet v podání Kvjata jediné instalační kolo a dost. Jako by nás Sergio Pérez vyslyšel, hned si na měkké směsi zapsal čtvrtý nejlepší čas (1:23,529) a vklínil se mezi Verstappena a Bottase.
McLaren applying some orange... #F1Testing pic.twitter.com/02L6afjcMB
— Mike Seymour (@MikeSeymourF1) 2. března 2017
Na trať se také vydal Jolyon Palmer na Renaultu. Zatím jen k instalačnímu kolu na přechodných pneumatikách. Také jeho první měřený čas na stejné směsi je na hony vzdálený tomu, co zajíždění jeho kolegové na suchých směsích. Brit poté přezul na středně tvrdou směs a dostává se do kontaktu s ostatními - 1:27,142. Je vidět, že suché pneumatiky Jolyonovi svědčí, další zlepšení má hodnotu 1:26,785. Ostatní jezdci teď spíš vypadají, jako by zkoušeli závodní simulace a střádají okruhy, Vandoorne jich odjel už padesát.
Valtteri Bottas si během dovršení šedesátky kol (ovšem osm má ještě z dopoledne) stihl vylepšit své maximum na 1:23,443. Sergio Pérez je na tom mnohem lépe, na superměkké směsi se posunul za vedoucího Räikkönena (na kterého pořád ještě čekáme), a to výkonem 1:22:681. Vzápětí ještě dvě setinky ubral, i tak mu na Icemana chybí ještě tři desetiny.
Konečně se po dlouhé době také něco děje na čele. Nejdřív se posunul ještě víc kupředu Pérez - 1:22,583, jenže než se stačil zaradovat z posunu před Maxe Verstappena, Holanďan prolétl cílovou rovinkou v čase, který ho pasuje na první místo - 1:21,839! Zlepšení zaznamenal rovněž Vandoorne, mající k dispozici superměkkou směs (1.23,034), zatímco Bottas po téměř dvouhodinovém maratonu zamířil do boxů. Daří se rovněž Jolyonu Palmerovi, jehož čas 1:24,570 katapultoval o dvě místa výš - a své umístění si vzápětí pojistil dalším zlepšením na 1:24,458. To vše na středně tvrdé směsi.
Jak už bylo řečeno, piloti v některých případech mají spíš zájem na závodní simulaci a najetá kola na jejich kontech utěšeně rostou. Je ovšem třeba brát v úvahu, že určitý počet jich položil základ už dopoledne, nicméně v součtu už čtyři odjeli více nebo stejně kol jako Grand Prix Španělska, která je vypisována na 66 okruhů: Grosjean, Räikkönen, Bottas a Verstappen už tuto vzdálenost pokořili, blízko k této metě má i Giovinazzi, kterému chybí pouhá tři kola. Z boxu Toro Rosso přichází zpráva, že musel být měněn agregát, nicméně je ještě naděje, že se Carlos Sainz jr. stihne dnes svézt.
#F1Testing Pitstop practice. ???⚙️ pic.twitter.com/KC4m96RHBS
— McLaren (@McLarenF1) 2. března 2017Po poměrně dlouhé a spíše klidnější fázi, při níž si některé týmy jako McLaren vyzkoušely výměnu pneumatik, se v poslední hodině snad ještě dočkáme přetahované o nejlepší časy. Základ položil Kimi Räikkönen, jehož výkon 1:21,324 se pomalu blíží jeho úternímu maximu (1:20,960). Fin jej dosáhl na měkké směsi.
Poslední hodinu zahájil útokem Verstappen, ale jeho výkon na měkké směsi mu stačil pouze na nepatrné osobní zlepšení (1:21,769), zůstává nadále druhý. Objevila se rovněž informace, že mediální setkání s Valtteri Bottasem je přesunuto na 17:45 místního času, což by znamenalo, že Mercedes svůj první testovací program definitivně uzavřel. Stoffel Vandoorne po přezutí na superměkkou směs zdolal o 18 tisícin Grosjeana a posouvá se časem 1:22,721 na čtvrtou pozici.
Zlepšil se i Antonio Giovinazzi, kterýž nejdřív jako pátý zdolal mýtický bod 66 kol a pak se posunul časem 1:23,129 před Bottase, k jehož působení se oficiálně vyjádřil i Mercedes, definitivně potvrzující, že finský pilot zakončil testovací program. Stoffel Vandoorne je dalším, kdo se blíží limitu 66 kol, navíc na ultraměkké směsi vylepšil své maximum na 1:22,576.
Barcelona testing: main straight characters. #SF70H #Kimi7 #F1Testing pic.twitter.com/uAOUggUm1K
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 2. března 2017Na poslední chvíli přiložil pod kotlem Kimi Räikkönen. Nasadil žlutě označené pneumatiky, zajel vůbec nejrychleji druhý sektor a i když v posledním trochu ztrácel, vešel se pod limit 1:21,0 a překonal svůj úterní výkon, ale celkově nejrychlejší není. I tak mu čas 1:20,872 bohatě stačí na vedení, druhý Verstappen ztrácí necelou vteřinu. Také Giovinazzi si vytvořil osobní maximum (1:22,883), třebaže to nemělo vliv na jeho umístění.
Zatím se jako nejlepší jeví měkké pneumatiky, protože nyní se na prvních třech místech seřadili piloti, kteří své nejlepší časy zajeli na nich. Konkrétně posledním je Jolyon Palmer, jenž konkurenty přeskočil výkonem 1:21,778. Na Verstappena mu chybí 0,009 vteřiny. Giovinazzi je zjevně při chuti a na ultraměkké směsi opět pokročil kupředu, teď už výrazně hned o tři místa. Grosjean se s tím bude snažit něco udělat, vyjíždí na posledních 15 minut na trať se superměkkou směsí. Evidentně to byl dobrý nápad, protože Francouz vzápětí Giovinazziho odsouvá opět o jedno místo zpět.
Výsledky odpoledních jízd posledního, 4. testovacího dne:
1. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 1:20,872 měkké 89 kol 2. Max VERSTAPPEN Red Bull 1:21,769 měkké 85 kol 3. Jolyon PALMER Renault 1:21,778 měkké 39 kol 4. Romain GROSJEAN Haas 1:22,309 superměkké 115 kol 5. Antonio GIOVINAZZI Sauber 1:22,401 ultraměkké 84 kol 6. Sergio PÉREZ Force India 1:22,534 superměkké 74 kol 7. Stoffel VANDOORNE McLaren 1:22,576 ultraměkké 63 kol 8. Valtteri BOTTAS Mercedes 1:23,443 měkké 68 kol - Carlos SAINZ jr. Toro Rosso - - - - Esteban OCON Force India - - - (započítaný čas má ještě na 9. místě Nico Hülkenberg - 1:24,974, který jej ale dosáhl dopoledne)
Kimi Räikkönen tedy zopakoval svůj výkon z úterý, dnes byl dokonce o 88 setin rychlejší, ale poslední testovací den vzbudil značné rozpaky. Už první ranní pokus byl velmi rozpačitý, o druhém po obědě, kdy rozhodnutí o něm padlo těsně před koncem dopoledních jízd, v podstatě týmy ignorovaly. Velice záhy vyjely na suchých pneumatikách, takže zkouška v podstatě neměla žádný smysl.
Navíc jsme byli svědky velkého množství absencí a prodlev - Williams přineslo prohlášení o odstoupení z testů těsně před jejich dnešním začátkem, Hamilton se na trať nedostal vůbec, Toro Rosso objelo jediné instalační kolo a poté muselo údajně měnit motor, leccos napovídá i odchod Bottase hodinu před koncem testl s odvoláním na mediální schůzku. V tomto směru ještě je a bude co řešit. Další testy začínají už příští týden, konkrétně v úterý 7. března, uvidíme, zda se do té doby něco nezmění. Každopádně Pirelli už v druhé sadě testů oficiálně žádnou "mokrou" variantu neplánuje.
Na hodnocení je ještě brzy, počkejme si na 10. březen, kdy budeme chytřejší a k dispozici bude víc podkladů. Velice jednoduše lze říci, že rozhodně překvapilo Ferrari, Red Bull je také sympaticky rychlý, ve středu pole to na první pohled vypadá, že může dojít k překvapivým výsledkům. Leč pořád máme za sebou pouze první čtyři dny, dojde ještě k mnoha přesunům, úpravám a dalším okolnostem, proto se těšme na příští týden a pak můžeme udělat hloubkovou analýzu.