Včera potěšil fanoušky Mercedesu nejrychlejším časem Nico Rosberg - 1:22,616 min, pouhých 7 tisícin ztratil Kimi Räikkönen s Lotusem, který to zde musel loni po problémech s upevněním zavěšení k šasi po prvním dnu zabalit.
Nejrychlejší čas dnes předvedla nová posila McLarenu - Sergio Pérez. Druhému Sebastianu Vettelovi scházelo 0,349 s, třetí čas patří Räikkönenovi, který ale většinu dne prostál v garáži, než mu byla vyměněna převodovka a zadní příslušenství.
V prvním sektoru byl nejrychlejší Räikkönen (22,774 s), ve druhém Vettel (30,774 s) a ve třetím Pérez (28,207 s), což dává teoretický ideální čas 1:21,755 min. Nejvíce kol ujel Hamilton - 121, tj. přes 563 km.
Týmy ráno přivítala modrá obloha a slunce, teplota během dne za mírného a proměnlivého větru vystoupala k 15 °C. Před rokem byl druhý den v Barceloně nejrychlejší Nico Hülkenberg s Force Indií, jeho čas měl hodnotu 1:22,608 min.
Konečné pořadí druhého dne testů v Barceloně
Jak probíhal druhý den:
16:55 Za zatáčkou číslo 12 zastavil vůz Maxe Chiltona a provoz je zastaven.
16:54 Hamilton pokořil hranici 120 ujetých kol, nejvíce ze všech.
16:49 Start si na konci boxové uličky vyzkoušel Sergio Pérez.
16:47 Vettelův Red Bull už je zase funkční a Němec vyjíždí na trať.
16:44 Chilton se znovu zlepšuje, tentokrát na 1:25,115 min.
16:36 Hamilton jede na střední směsi, Alonso na tvrdé. Pérez, taktéž na tvrdé, zajel 1:28,8 min.
16:32 Max Chilton dostává Marussii před Caterham s časem 1:25,486 min.
16:24 Provoz obnoven. Skupinka jezdců ihned vyjíždí na trať, času je málo a každý kilometr navíc se hodí.
16:23 Pod článkem přibývají snímky ze druhého dne testů v Barceloně.
16:17 K odstavenému vozu ihned dobíhají členové týmu, aby vůz zakryli před zvědavci, kteří by chtěli prozkoumat detaily RB9.
16:16 Provoz zastaven červenými vlajkami. Po pitstopu zastavil na výjezdu z boxů Vettel.
16:12 Red Bull pokračuje ve své závodní simulaci. Z boxové zídky byla Vettelovi ukázána tabule s nápisem značícím 35 ujetých kol. Vettel jede na tvrdé sadě.
16:05 V přímém srovnání vypadal Hamiltonův Mercedes o něco lépe, nesmíme ale zapomenout, že Pérez už je nějakou dobu na trati - pneumatiky jsou tedy opotřebované a může být i rozdíl v množství natankovaného paliva.
16:01 Hamilton dohnal Pérezův McLaren a v první zatáčce se před něj hladce dostává.
15:57 Räikkönen nyní krouží na střední směsi pneumatik s čas kolem 1:23 min.
Pérez drží dnešní rekord, po dvou dnech jej zítra u McLarenu vystřídá Button
(foto: McLaren Mercedes)
15:50 Zdá se, že z Alonsova Ferrari F138 odpadá zadní světlo, které se používá v mokrých podmnkách. O chvíli později už je Španěl zatlačován do garáže.
15:48 Kimi je opět na trati, Lotus se snaží dohnat ztracený čas. Pérezovy časy se mezitím s každým kolem zlepšují.
15:45 Z garáže Red Bullu zaburácel motor, Vettel se ale na trať nechystá.
15:39 Alonso se stále drží s časy kolem minuty a 24 sekund. Jeden na tvrdé směsi.
15:34 Své první měřené kolo zajíždí Kimi Räikkönen. Dosud stál kvůli problémům s převodovkou. Svým časem 1:22,697 min. se řadí na třetí místo.
15:25 Kimi Räikkönen se vrátil do boxů, aby vůz absolvoval běžné prohlídky po prvním ujetém kole.
15:22 Na trať se vydává i současně nejrychlejší muž, Sergio Pérez s McLarenem.
15:20 Alonso zajel do boxů a hned se zase vrací na dráhu.
15:15 Vettel v boxech, časy v osmikolovém třetím stintu se pohybovaly od 1:30,533 do 1:32,443 min.
15:08 Ferrari po problémech s výfuky konečně na dráze, Alonso na tvrdé sadě zajel jeden okruh za 1:25,710 min. Lotus stále v garáži.
14:58 Druhý stint Vettela, časy od 1:30,013 po 1:33,796 v 7. měřeném kole.
14:54 Danica Patricková sice v USA vyhrála o víkendu kvalifikaci, ale na F1 podle Helmuta Marka nemá - více zde. Je naštěstí slušnější než Bernie Ecclestone se svým břitkým vtipem při rozhovoru o čtvrtém místě Američanky v závodě 500 mil Indianapolis v roce 2005: "Víte, napadá mě jedna z těch báječných myšlenek, že by ženy měly být oblečeny v bílém, jako většina ostatních domácích spotřebičů."
Red Bull přechází na nový semaforový systém, od něhož si slibuje zrychlení zastávek v boxech
o pár cenných desetin (foto: Auto Motor und Sport)
14:49 Měkké pneumatiky vydržely Vettelovi jen 8 kol, po první zastávce závodní simulace dostává znovu měkkou směs.
14:46 Delší stint Di Restovi naplánovala i Force India: "První odpolední jízda pro Paula di Restu - bude delší, na tvrdých pneumatikách."
14:40 Soudě dle cedule na boxové zídce Vettel zahájil simulaci závodu. Posvítíme si na něj. Začíná s časy kolem 1:29,6 - 1:33,8 min.
14:39 Räikkönen o největším problému Lotusu v Barceloně a částečně i v Jerezu: "Nový software. Ztrácíme při jízdě data - což není dobré, když testujete, s některými díly máte potíže a nevidíte to v reálném čase. Auto samotné jezdí dobře, musíme jen opravit ten supidní logovací systém dat." Dnes však stojí kvůli problémům na zádi, převodovka už je vyměněná.
14:38 Pérez se vyhoupnul s McLarenem do čela - 1:21,848 min. Jediné letmé kolo na měkkých pneumatikách.
14:31 Co nového u Lotusu, který od rána stojí? "Nová převodovka a zadní část je téměř hotova, mohli bychom být na posledních pár hodin zpět na trati, bude-li se dařit."
14:28 McLaren odsouvá Mercedes na třetí místo - 1:22,586 min.
14:25 Na tabuli Red Bull na boxové zídce se objevuje údaj: 66 kol. Vettel však zamířil do boxů.
14:22 Hülkenberg po krátce zastávce v boxech posouvá své dnešní maximum - 1:24,205 min.
14:19 Někteří akcionáři Daimleru jsou nespokojeni se stoupajícími výdaji na Formuli 1 a požadují, aby se z ní závodní Mercedes stáhnul - více zde. F1 podle nich koncernu nic nepřináší, spíše naopak - mizí v ní zbytečně peníze.
14:16 Bottas krouží na tvrdých pneumatikách, zrychluje Pic - 1:26,243 min.
14:10 Williams vyměnil nos, nyní je patrný ošklivý schod jako loni.
14:08 Sauber - 1:27,498; McLaren - 1:23,291 min. Red Bull střídá na trati Williams.
14:06 Hülkenberg začíná pomaleji - 1:29,010 min. Přidávají se Vettel a Pérez.
14:05 Špatná zpráva, Lotus stále pracuje na převodovce. "Na tato zahraniční auta se nedostává dílů," hořce vtipkuje.
14:02 Jako první se odpoledne objevuje Sauber.
14:00 Na konci boxové uličky se na semaforu rozsvěcuje zelená.
13:30 Lotus dnes dopoledne zdržel problém na zádi, musel vyměnit převodovku. Alonso ujel jen 28 kol kvůli problémům s výfukem.
Obědová přestávka
13:00 V Barceloně začíná obědová přestávka, po ní se vám ve 14 hod znovu přihlásíme. Dobrou chuť všem, kteří v následujících minutách hodlají napodobit týmy F1.
12:26 Di Resta se dostává na 1:23,971 min.
12:52 Sutil se ukázal v paddocku, zítra testuje s Force Indií. Ta závodního pilota stále kupodivu vybírá, což může souviset s volbou motorů pro příští rok: bude-li chtít Ferrari, pak zřejmě dá šanci testovacímu pilotovi Bianchimu.
12:45 Hülkenberg - 1:24,638; Ricciardo - 1:23,718 min.
12:44 Průměr Hamiltonovy poslední jízdy na tvrdých pneumatikách čítající 8 kol: 1:25,955 min.
12:41 Di Resta přidává - 1:24,007 min.
Williams s předstihem zvládl svůj dopolední program, práci inženýrů sleduje Maldonado (vlevo), vzadu nový hlavní inženýr a náš kamarád Xevi Pujolar (foto: Williams F1 Team)
12:39 Williams je s absolvovaným programem spokojený: "Máme za sebou 53 kol a dokončili jsme náš aerodynamický program, toť z rána vše - zastavujeme kvůli obědové přestávce. Kluci se nyní rovnou začnou připravovat na odpolední část, kdy se zaměříme na pneumatiky a na práci na nastavení s Bottasem. Jeho první dojmy jsou takové, že máme velmi dobré auto. Je spokojený!"
12:25 Hamilton na tvrdé (!) směsi odsouvá svého bývalého zaměstnavatele na třetí místo - 1:22,726 min. Brit přitom dosáhl nejvyšší rychlosti v 1. sektoru a nejrychlejšího času ve třetím sektoru.
12:22 McLaren na měkké směsi se řadí na druhé místo za Red Bull - 1:22,743 min.
12:19 Do tempa se dostává Bottas - 1:23,561 min.
12:16 Vettel zajel další rekordní kolo - 1:22,197, tentokrát na měkkých pneumatikách. Horner usedá na boxovou zídku, možná se odpoledne již pokusí o závodní simulaci (60 kol).
12:14 Otázkou je, proč Mercedes zkoušel konvenční výfuky. Buď se jedná o plánované srovnání, pečlivé vědecké srovnání toho, kolik získávají díky novému Coanda řešení, nebo stále neví, se kterou verzí jsou rychlejší.
12:12 Zařízení pro snížení přítlaku (DRD neplést se systémem pro redukci přítlaku - s DRS, na kterém je nezávislé) je pasivní, spíná se automaticky po dosažení určité rychlosti zřejmě poté, co uvnitř trysky proudění překročí rychlost zvuku. DRD je těžké vyladit tak, aby fungovalo konzistentně, jak se loni po celý rok přesvědčoval Lotus či Mercedes. Sauber dnes debutuje s vlastní verzí, která funguje podobně jako u Lotusu. DDRS (dvojité DRS fungující po aktivaci primárního DRS) systémy jsou letos zakázány.
12:00 Registrujeme pokroky Sauberu na středně-tvrdé směsi - 1:26,146 min. Tentokrát bez DRD, s nímž jezdili ráno.
11:50 Hamilton je znovu na dráze, Mercedes mu po kratším srovnávacím (back-to-back) testu konvenčních výfuků nasadil znovu Coanda verzi. Lewis absolvuje delší jízdy, po zahřátí pneumatik zajíždí ve druhém kole nejrychlejší kolo, poté časy padají.
Konvenční periskopové výfuky, které se dnes na chvíli objevily na Hamiltonově Mercedesu
(foto: Octane Photos)
11:45 Zrychlují Alonso (1:23,247) i Hamilton (1:22,882).
11:39 Vettel v dalším rekordu: 1:22,259 min.
11:38 Robert Kubica letos v DTM závodit nebude. Poslední šesté volné místo Mercedesu zaujal Daniel Juncadella. V sestavě nechybí ani Gary Paffett či Ralf Schumacher, dále Christian Vietoris, Roberto Merhi a Robert Wickens. Mercedes sází na mladíky, žádné překvapení.
11:34 Di Resta za Bottasem - 1:24,523 min.
11:30 Na čtvrtou pozici postupuje Bottas - 1:24,458 min.
11:25 Marussia stojí. Inženýři zkoumají nasbíraná data a rozhodnou, jak bude vypadat následující program.
11:22 Lotus popírá zkazky o tom, že by si Räikkönen notně protáhl snídani: "Měníme převodovku. Brzy budeme pokračovat."
11:17 Piloti se přetahují o nejrychlejší čas: Vettel - 1:23,006 min. Na středně-tvrdé směsi, s rekordy ve všech třech sektorech.
11:09 Osobní maximum posouvá Pérez - 1:24,755. Hned v následujícím kole je jen o 9 tisícin pomalejší, pěkná konzistence.
10:55 Kromě Vettela se zlepšil i Alonso - 1:24,216, na prvním místě je ale znovu Hamilton - 1:23,274 min.
10:50 A Red Bull vyskakuje na první příčku - 1:23,653 min.
10:48 "Nico Hülkenberg pracuje na vyhodnocování aerodynamiky, proto je bez měřeného kola," vyhlašuje Sauber. Od rána stojí po instalaci Räikkönen.
10:44 Bottas - 1:25,773; Ricciardo - 1:25,978 min.
10:38 Další zlepšení Vettela - 1:28,097, zůstává pátý.
10:30 Proč Red Bull tak usilovně trénuje zastávky? Přechází z mechanika s lízátkem na semaforový systém, který používá např. McLaren (poprvé s ním ale ještě za dob tankování během závodů přišlo Ferrari v neslavném Singapuru 2008, který možná Massu stál titul). Mechanici po výměně kol zmáčknou tlačítko na pistoli, poté se teprve rozsvítí zelené světlo. Výhodou je, že se tím eliminuje reakční doba jedné osoby (muže s lízátkem), údajně to dělá až tři desetiny sekundy. Hlavní mechanik může podržet červenou, pokud kolem stanoviště projíždí jiné auto, aby nedošlo k nebezpečnému vypuštění.
10:21 Chilton s Marusií jde před Alonsa a Ricciarda - 1:28,900 min.
Red Bull dnes hodně cvičí zastávky, přechází v boxech na semaforový systém
(foto: Red Bull Racing)
10:15 Vettelova první měřená kola - 1:28,439 a 1:29,826. Hamilton posouvá laťku na 1:24,559 min.
10:05 Red Bull má na kontě 10 kol, hodně cvičí zastávky v boxech, časy ostatních jej podle Vettela vůbec nezajímají (více zde). Na dráze jsou 4 vozy: Ferrari, McLaren, Mercedes a Williams.
9:56 Do čela se dostává McLaren - 1:25,684 min. Dnes ale čekáme ještě o 3 s rychlejší časy, až se odpoledne oteplí.
9:52 Spousta flow-visu na Mercedesu (celá levá strana od předního křídla až po zadní) i na Toro Rosso. Force India provádí poslední kontroly před zahájením dopoledního programu, nejprve hodlá pracovat na aerodynamice.
9:43 A další změna předního křídla pro Bottase: "Všechno to je dnes o sběru dat, na časy netlačíme," ujišťuje tým.
9:42 Williams si pochvaluje začátek druhého dne: "Valtteri je zpět kvůli dalším změnám. Na starých pneumatikách a studené trati se nejezdí nejsnadněji. Už jsme ale nasbírali nějaká dobrá data."
9:36 Pic - 1:30,287; Ricciardo - 1:30,384; Alonso - 1:39,831; Hamilton - 1:27,563 min.
9:34 Williams nasazuje Bottasovi jinou verzi nového předního křídla a Fin pokračuje v jízdě.
Kimi testuje druhý den po sobě, zítra vůz E21 přebírá Romain (foto: Lotus F1 Team)
9:30 Hamilton moc problémů s překonáním času Williamsu nemá - 1:31,134 a 1:28,723 min.
9:26 Sauber včera poprvé nasadil otvory po stranách airboxu sloužicí pro redukci přítlaku, zbytek zařízení však na zadním křídle chyběl. Což neplatí o Mercedesu, který si DRD v Barceloně už vyzkoušel.
9:24 Red Bull včera použil otvory po stranách kokpitu, podobně jako ostatní vozy včetně Ferrari. Zatím jezdí s největším sklonem ze všech, naproti tomu podlaha Williamsu včera byla například téměř vodorovná s vozovkou. Tým z Grove však s novým vozem v Jerezu netestoval, tam měl upravený loňský FW34.
Sauber včera otevřel otvory po stranách airboxu, příprava na DRD - dnes již nechybí ani část ofukující zadní křídlo uprostřed ze spodní strany (foto: Sauber Motorsport AG)
9:22 První měřené kolo dne zaznamenává Bottas - 1:38,471 min.
9:20 Hodně se zde hovoří o výfucích, včera rozvířil vášně opět Williams. Caterham si opět nasadil své křidélko do výfukového žlábkum, tým z Grove se svým řešením pokračuje i dnes. Podle Charlieho Whitinga jsou obě v rozporu s pravidly, v testech si však týmy mohou na záď upevnit klidně i míchačku.
9:15 Marussia se dnes chce zaměřit na vyhodnocování aerodynamiky a práci na nastavení. "Nejde o časy, ale o data," uvádí tým.
9:12 A Vettel je venku. Ráno je zde chladnějši, ale dnes by mělo svítit více slunce.
9:10 Vyjeli už i McLaren, Sauber a Mercedes, chybí už pouze Red Bull.
9:08 Instalační kola za sebou mají už i Alonso, Ricciardo a Di Resta.
Valtteri Bottas se připravuje na svou první jízdu s novým monopostem (foto: Williams F1 Team)
9:02 Bottas s novým Williamsem poprvé v akci. Tým se dnes soustředí na vyhodnocování aerodynamiky FW35.
9:00 Zelená se rozsvítila na semaforu, Pic a Chilton vyrážejí.