Proč nová pravidla v F1 nezajistí vyrovnanější závody

Robert RoBertino Pavelka, 10. února 2017, 09:55 Google+

Od nových pravidel se očekává, že po třech letech dominance Mercedesu bude startovní pole vyrovnanější. Jak se však blíží první testy v Barceloně, začínají se ozývat hlasy, zda je takový optimismus skutečně na místě a zda se Formule 1 dočká kýženého oživení.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 11.02. 14:41) Napište svůj názor
Patrick Head není ohledně nových pravidel vysloveným optimistou

Patrick Head není ohledně nových pravidel vysloveným optimistou | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Před několika dny jsme přinesli názor Marka Webbera, který od nových konstrukcí očekává zrychlení, takže by monoposty měly po tratích upalovat jako před deseti lety. Tím ale vůbec není řečeno, že by se náskok Mercedesu měl snížit nebo dokonce vyrovnat.

Krátce po něm se k problematice vyjádřil i další, bezesporu povolaný člověk. Patrick Head je fanouškům Formule 1 znám ve spojení s Williamsem, v jehož čele dokonce krátkou dobu působil (po fatální nehodě majitele Franka Williamse v roce 1986). Za jeho existence získal Williams devětkrát Pohár konstruktérů a sedm mistrovských titulů v kategorii jedinců. Jeho interpretace je naprosto výmluvná a dalo by se říci, že nepotřebuje dalšího komenáře: "Pokud si někdo myslí, že nová pravidla budou směřovat k vyrovnání startovního pole, ten nejspíš dostal kamenem po hlavě!"

img-responsive

Head má za sebou v F1 nemalé úspěchy | foto: Williams F1 Team

Cílem nových předpisů je závodit s rychlejšími, agresivněji vypadajícími vozy, které bude těžší ovládat a díky nimž se má zacelit mezera, která doposud za nepřekonatelnými Mercedesy zela. Při změně designu je kladen důraz od motoru po aerodynamiku, vozy mají být širší, produkovat větší přítlak plus větší mechanickou přilnavost díky širším pneumatikám. 

Zatím se dá vydedukovat, že rychlost se do určité míry, zejména v zatáčkách zvýší tak, jak bylo zamýšleno. Jak naznačily prováděné závodní simulace, v Barceloně by měli piloti projet na plný plyn 70 % okruhu, zatímco v uplynulé sezóně to bylo pouze 50 %. Jako nový černý kůň je tak vnímán Red Bull, neboť Adrian Newey má nespornou dovednost vyždímat z aerodynamických podmínek co nejvíc.

Ale není tajemstvím, že i za tuto oblast je třeba něco zaplatit, jak se zmínil Mark Webber. "Vozy budou mít mnohem větší přítlak, ale budou také citlivější než kdykoli předtím. Budete potřebovat větší motor kvůli většímu výkonu a širším pneumatikám," komentoval situaci Australan.

Motory Mercedes produkovaly zhruba 40 až 50 koňských sil více než Renault, který loni poháněl Red Bull (třebaže pod označením TAG Heuer). Head právě poukazuje, že se to odrazí v rozdílu v maximální rychlosti. "Není pochyb o tom, že hladina aerodynamického odporu bude vyšší. Ale to, co zvyšuje důležitost motoru je otázka většího přítlaku, který bude nepochybně mít vliv na vaši jízdu pod plným plynem - procento na jedno kolo bude spíše odrazem limitů výkonu než přilnavosti. Pokud tedy budete mít vyšší výkon, ono procento bude vyšší a poskytne vám mírnou výhodu," domnívá se Head.

img-responsive

Ztráta na Mercedes se možná zmírní, ale k vyrovnání nejspíš nedojde | foto: Pirelli

Naštěstí byl ukončen systém vývojových žetonů a týmy mají při vývoji motoru volnou ruku. Ferrari, Renault a Honda se posunou vpřed, ale je celkem pochopitelné, že ani u Mercedesu neusnou na vavřínech. Takže se dá celkem logicky očekávat, že v Austrálii bude mít německá značka pořád určitý náskok.

Nové nastavení pravidel by rovněž mohlo mít za následek přítomnost nějakého černého koně, tedy někoho, kdo by využil změny předpisů a přišel s nějakou radikální interpretací a chvilkovou výhodou, jak tomu bylo například v roce 2009 v případě Brawnu GP a jeho dvojitého difuzoru. Pořád tu určitá šance je, ale i ta se díky stále přísnějším pravidlům zmenšuje. A pak tu je ještě neustále diskutovaný rozdíl mezi velkými a malými týmy.

"Dá se očekávat, že veškeré významné změny budou představeny v režii velkých týmů. Vzhledem k většímu objemu zdrojů mají schopnost paralelně vyvíjet své stávající vozy a pracovat přitom na konstrukci nového. Když máte 750 zaměstnanců oproti, dejme tomu Force Indii, kde pracuje 300 lidí, tak toho samozřejmě zvládnete víc. Proto je idea, že se startovní pole výkonnostně přiblíží, nesmysl. Nemohu ale říci, že by někdo hovořil o tom, že právě tohle je cíl. Spíš mělo jít o zatraktivnění závodů, o větší vzrušení," pokračuje Head.

Poněkud bolestivé zrození nových pravidel mělo za důsledek, že se v kontextu objevil názor, že by mohla napomoci ke snížení odstupu od Mercedesu. Head se však obává, že může dojít k situaci, kdy nové nastavení pravidel odvede pozornost od závodění. Větší přítlak způsobí změny v proudění vzduchu za vozem, takže předjíždění bude ještě nesnadnější. O tomto problému už se zmiňovali sami piloti, včetně Lewise Hamiltona, který avizované aerodynamické změny označil za "nejhorší nápad", jaký mohl být ohledně předjíždění přijat. Tento bod se stal při úterním zasedání FIA ze strany technických specialistů týmů středem zájmu, což několik dní před začátkem prvních testů není dobré znamení.

img-responsive

Také Paul Hembery si není jist zaručeným úspěchem nových pravidel | foto: Pirelli

"Pokud chtěli scénář, v němuž bude více předjížděcích manévrů bez umělých pomůcek, jako například DRS, pak potřebují formuli s nižší úrovní přítlaku, ale místo toho jsme vykročili opačným směrem," varuje Head. Podobné obavy už vyjádřil ředitel Pirelli Motorsport Paul Hembery: "Bude více předjížděcích manévrů, nebo to spíš bude horší? Doufám, že jsme neudělali takové rozhodnutí, které ve skutečnosti neřeší to, co jsme chtěli zvládnout jako prvotní věc."

Head chce doufat, že tomu tak není. Pořád se jedná o spekulace, které rozetnou až první testy. "Budeme muset ještě počkat, potom uvidíme. Pořád je tu šance, že když změna nebude úspěšná, mohou leccos napravit."

Vytisknout

Diskuze: Proč nová pravidla v F1 nezajistí vyrovnanější závody

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 11.02.2017 14:41 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso během testů s Alpine A521

"Bídnou kvalifikaci si ve Španělsku a v Monaku už nemůžu dovolit." Alonso o tom, co konkrétně musí zlepšit

Carlos Sainz s Ferrari

Sainz už velká vylepšení nečeká. Jak je to s podlahou testovanou v Portugalsku?

Romain Grosjean se chystá na svou jízdu s Mercedesem F1

Návrat Francouzů: Grosjean se sveze s Mercedesem, Abiteboul se objevuje u Mecachrome

Max Verstappen gratuluje Lewisovi Hamilonovi k vítězství v závodě v Portugalsku

Max chybuje, to si proti Lewisovi nesmí dovolit, říká Rosberg

Modré vozy v akci: Fernando Alonso a Esteban Ocon těsně za sebou

Alpine v Portugalsku jako polité živou vodou. Alonso netuší, proč byli tak rychlí

Max Verstappen lituje, že v Bahrajnu svou pozici přenechal Lewisovi Hamiltonovi

"Kvůli limitům dráhy jsme přišli o vítězství, nejrychlejší kolo a pole-position!" Marko kritizuje komisaře

Nikita Mazepin přiznal svou vinu za problémy způsobené Pérezovi

Mazepin si sype popel na hlavu, Pérez přijal jeho omluvu

Max Verstappen na tiskové konferenci

"Trochu divné!" Přestřelku o nejrychlejší kolo vyhrál Bottas, komisaři Verstappenův čas smazali

Max Verstappen ve strhujícím závěru zajel nejrychlejší čas - ovšem pouze dočasu (ilustrační foto)

GP PORTUGALSKA: Závěrečná bitva o prémiový bod ve stínu Hamiltonova triumfu

Lewis Hamilton slaví vítězství po závodě v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě: Vyčerpaný, ale spokojený Hamilton a rozladěný Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:30 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber byl u prvních sezón Schumachera v F1

"Američané udělají cirkus z každého sportu," bojí se bývalý Schumacherův manažer

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Vyčerpaný, ale spokojený Hamilton a rozladěný Verstappen

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Zklamání u Red Bullu, úsměvy u Mercedesu

  3. Třetí trénink pro Verstappena. Schumacher před Vettelem

  4. Alpine v Portugalsku jako polité živou vodou. Alonso netuší, proč byli tak rychlí

  5. GRAFIKA: Startovní rošt v Portugalsku - Mercedesy z první řady na středně-tvrdých pneumatikách

  6. Bottas v 1. tréninku předčí Red Bully i Hamiltona, Vettel se svoji chybě směje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud