Ferrari se táže FIA na legálnost zavěšení Mercedesu, mezi týmy to vře

Petr Hlawiczka, 3. ledna 2017, 06:30 Google+

Vedoucí týmy Formule 1 možná budou muset na poslední chvíli předělat své systémy zavěšení kol poté, co Ferrari zaslalo Mezinárodní automobilové federaci (FIA) stížnost na technologii, kterou používá Mercedes.

Počet komentářů:  29 komentářů (Poslední 05.01. 11:46) Napište svůj názor
Práce na monopostech Ferrari

Práce na monopostech Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Mistrovský tým patří mezi ty, kdo vyvinuli zcela legální hydraulický systém, který vylepšuje stabilitu vozu po zákazu zavěšení typu FRIC (s propojením předního a zadního zavěšení) v roce 2014.

Mercedes umístil třetí, hydraulicky ovládanou pružinu za vahadla, aby řídil svislý posun zavěšení. Využívá pohyb zavěšení k tvorbě hydraulického tlaku, jenž funguje jako úložiště energie. Ta může být následně využita k ovládání zavěšení výhodným způsobem tehdy, když je to zapotřebí. Přínosy začaly být patrné už loni, nyní se toto řešení ale dostalo pod drobnohled Ferrari, které s dotazy před vánoci oslovilo FIA.

Dotazování se FIA, zda je nějaké řešení na konkurenčním voze legální, je v F1 běžnou praxí. V tomto případě by mohlo mít dopad také na Red Bull, kterému se daří jezdit s radikálním sklonem, který je základem jejich aerodynamického konceptu.

V dopise, jehož kopii obdržely všechny týmy, hlavní konstruktér Ferrari Simone Resta sděluje řediteli závodů Charliemu Whitingovi, že jeho stáj zvažuje nasazení systému, který by nahrazoval funkci FRIC zavěšení, aniž by došlo k propojení mezi přední a zadní části vozu.

img-responsive

Systém zavěšení Mercedesu vzbuzuje pochybnosti | foto: Craig Scarborough

Otázkou je, zda je takový systém v souladu s všepostihujícím článkem 3.15 technických pravidel, který zakazuje pohyblivá aerodynamická zařízení, která by mohla vylepšovat aerodynamické vlastnosti vozů.

"Zvažujeme nasazení rodiny zařízení systému zavěšení, o kterých věříme, že by mohly nabídnout vylepšení výkonnosti díky odezvě, která je komplexnější funkcí zatížení kol, než bychom získali jednoduchou kombinací pružin, tlumičů a inerterů," píše Resta.

"Ve všech případech by byly instalovány mezi nějakou kombinací odpružené části vozu a dvěma vahadly zavěšení na jedné ose,  a dosahovala by podobného efektu jako systém FRIC, aniž by vyžadovala nějaké propojení mezi přední a zadní části auta," stojí dále v dopise.

Ilustrace předního zavěšení Mercedesu s třetí pružinou (heave spring)

Ilustrace předního zavěšení Mercedesu s třetí pružinou (heave spring) | zdroj: Giorgio Piola

Whiting odpověděl, že jakýkoliv systém zavěšení, který by fungoval podobně, jak Ferrari dále podrobněji specifikuje ve svém dopise, by nebyl v souladu s pravidly: "Jakýkoliv systém zavěšení, který by dokázal měnit odezvu systému zavěšení vozu způsobem, jaký popisujete v odstavcích 1 a 2, by z našeho pohledu zřejmě porušoval článek 3.15 technických pravidel F1."

Ostatním týmům však tato odpověď nedala, proto se podrobněji na celou situaci dále dotázaly. Rozhovory o tom s FIA nyní dále probíhají. Čelí tak závažnému rozhodnutí, zda nadále pracovat na zavěšení, jež možná bude nakonec zakázáno, nebo se pustit do vývoje alternativního systému, který by nedosahoval takové výkonnosti.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari se táže FIA na legálnost zavěšení Mercedesu, mezi týmy to vře

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 29, poslední 05.01.2017 11:46 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 29 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brazilské loučení Felipeho Massy

Alesi varuje Massu: Návrat do F1 je chyba

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud