Ferrari se táže FIA na legálnost zavěšení Mercedesu, mezi týmy to vře

Petr Hlawiczka, 3. ledna 2017, 06:30 Google+

Vedoucí týmy Formule 1 možná budou muset na poslední chvíli předělat své systémy zavěšení kol poté, co Ferrari zaslalo Mezinárodní automobilové federaci (FIA) stížnost na technologii, kterou používá Mercedes.

Počet komentářů:  29 komentářů (Poslední 05.01. 11:46) Napište svůj názor
Práce na monopostech Ferrari

Práce na monopostech Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Mistrovský tým patří mezi ty, kdo vyvinuli zcela legální hydraulický systém, který vylepšuje stabilitu vozu po zákazu zavěšení typu FRIC (s propojením předního a zadního zavěšení) v roce 2014.

Mercedes umístil třetí, hydraulicky ovládanou pružinu za vahadla, aby řídil svislý posun zavěšení. Využívá pohyb zavěšení k tvorbě hydraulického tlaku, jenž funguje jako úložiště energie. Ta může být následně využita k ovládání zavěšení výhodným způsobem tehdy, když je to zapotřebí. Přínosy začaly být patrné už loni, nyní se toto řešení ale dostalo pod drobnohled Ferrari, které s dotazy před vánoci oslovilo FIA.

Dotazování se FIA, zda je nějaké řešení na konkurenčním voze legální, je v F1 běžnou praxí. V tomto případě by mohlo mít dopad také na Red Bull, kterému se daří jezdit s radikálním sklonem, který je základem jejich aerodynamického konceptu.

V dopise, jehož kopii obdržely všechny týmy, hlavní konstruktér Ferrari Simone Resta sděluje řediteli závodů Charliemu Whitingovi, že jeho stáj zvažuje nasazení systému, který by nahrazoval funkci FRIC zavěšení, aniž by došlo k propojení mezi přední a zadní části vozu.

img-responsive

Systém zavěšení Mercedesu vzbuzuje pochybnosti | foto: Craig Scarborough

Otázkou je, zda je takový systém v souladu s všepostihujícím článkem 3.15 technických pravidel, který zakazuje pohyblivá aerodynamická zařízení, která by mohla vylepšovat aerodynamické vlastnosti vozů.

"Zvažujeme nasazení rodiny zařízení systému zavěšení, o kterých věříme, že by mohly nabídnout vylepšení výkonnosti díky odezvě, která je komplexnější funkcí zatížení kol, než bychom získali jednoduchou kombinací pružin, tlumičů a inerterů," píše Resta.

"Ve všech případech by byly instalovány mezi nějakou kombinací odpružené části vozu a dvěma vahadly zavěšení na jedné ose,  a dosahovala by podobného efektu jako systém FRIC, aniž by vyžadovala nějaké propojení mezi přední a zadní části auta," stojí dále v dopise.

Ilustrace předního zavěšení Mercedesu s třetí pružinou (heave spring)

Ilustrace předního zavěšení Mercedesu s třetí pružinou (heave spring) | zdroj: Giorgio Piola

Whiting odpověděl, že jakýkoliv systém zavěšení, který by fungoval podobně, jak Ferrari dále podrobněji specifikuje ve svém dopise, by nebyl v souladu s pravidly: "Jakýkoliv systém zavěšení, který by dokázal měnit odezvu systému zavěšení vozu způsobem, jaký popisujete v odstavcích 1 a 2, by z našeho pohledu zřejmě porušoval článek 3.15 technických pravidel F1."

Ostatním týmům však tato odpověď nedala, proto se podrobněji na celou situaci dále dotázaly. Rozhovory o tom s FIA nyní dále probíhají. Čelí tak závažnému rozhodnutí, zda nadále pracovat na zavěšení, jež možná bude nakonec zakázáno, nebo se pustit do vývoje alternativního systému, který by nedosahoval takové výkonnosti.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari se táže FIA na legálnost zavěšení Mercedesu, mezi týmy to vře

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 29, poslední 05.01.2017 11:46 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 29 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brazilské loučení Felipeho Massy

Alesi varuje Massu: Návrat do F1 je chyba

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud